Gå till innehåll

TGB131 som husbil för amatörradio


R8N

Rekommendera Poster

Istället för ett extra 12V-batteri funderar jag på en 24V-batteribank. För att få ut 12V tar jag det i mitten med hjälp av en "equalizer". Då får jag 12V och 24V i samma batteribank. 

 

Det fina med denna grunka är att den hela tiden ser till att mittpunkten har halva spänningen av 24 volt. Batterierna får hela tiden jobba lika mycket och man undviker snedbelastning.

 

Nu ska jag bara hitta någonstans att köpa denna fantastiska pryl.

 

post-8529-0-71241900-1454345854_thumb.jpg

 

Edit: Finns en mindre sådan hos Conrad.se för 900 kr. 

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=759348&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I brist på garage så får jag nöja mig med att sitta och planera framtida byggen. Något jag saknar är en winch på bilen. Vill inte förändra utseendet allt för mycket och jag har inte möjlighet att göra några mer avancerade ombyggnationer. Gediget googlande gav mig idén till att montera ett amerikanskt dragkroksfäste fram och bak på bilen. På bilen sitter det en stump fyrkantsrör i storleken 2"x2" och i detta kan man sätta olika tillbehör. Det finns även färdiga vaggor att montera winchen i.

post-8529-0-97038000-1457229484.jpg

 

Vad tror ni om en sådan lösning?

 

 

jeepw.JPG

trailer%20hitch%20accessories.jpg

G07.jpg

hamx2go-trailer-hitch-hammock-chair.jpg

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Skissar vidare på kylboxen. Den får ersätta värmaren i bak. Passar på nu när det är mässrabatt på grejerna. Har beställt ett kylaggregat för montering i egenbyggd kylbox.

post-8529-0-93068400-1458499835.jpeg

http://www.thermoprodukter.se/templates/product.asp?ProductGuid=2006K&GroupGuid=147

http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylaggregat/kylaggregat-classic-compact-2006

 

post-8529-0-51208600-1458499628_thumb.jpg

Man kan köpa färdiga laminatskivor 978x478x50mm för runt 2000 kr eller snåla och bygga i frigolit. Det lutar åt det dyrare alternativet som man limmar med Sika.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta upp den lokala skåpspåbyggaren , de använder en sorts frigolit som de ofta laminerar själva, borde gå att köpa loss mindre spillbitar för en vettig slant. Funkar här iaf.. Har en del divinicellplast bitar liggandes, otroligt bra material tål allt utom direkt solljus, men lite färg så är det åtgärdat. Diab i Laholm heter företaget som gör d finfina skivorna. Har du vägarna förbi Skåne kan vi lösa dina behov.

Kolla lastbils skroten annars, borde drälla av kylskåp som är skadade. Lycka till

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var just till den lokala lastbilsskåppåbyggaren i Lunda industriområde och bad dem lägga undan en hög med spillbitar Polyuretanisolering. 
 
Jag tänkte just bygga winchfästen av halvfabrikat från http://www.etrailer.com. Hos den lokala smeden beställer jag en stålplatta 150x85x20 för att ersätta dragkroken på bilen. Troligtvis går det inte att besiktiga med det draget utan jag får ta med originalkroken till bilprovningen då det är dags. Delarna jag tänkte köpa är:

  • 2"x2" Hitch Receiver Fabrication Part 2st. Den ena ska svetsas ihop med stålplattan och vara den fasta delen bak på bilen. Den andra tänkte jag låta svetsa framtill under stötfångaren. Dragstaget under stötfångaren svetsas fast i fästet.
  • 2"x2" Hitch Ball Drop Mount 10000 lbs. Denna del sänker dragkulan till 45 cm över marken vilket verkar vara standard på alla bilar.
  • 2" Hitch Ball. 50mm dragkula.
  • 2"x2" Hitch Winch Mount. Har inte bestämt vilken modell. Gärna någon som sitter nära stötfångaren.
  • Pin & clip 5/8". Låssprint med låspinne. 

En Bumper Dumper måste man ha. Skitviktigt ju.

 

HL17252_10_1000.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart idé med måttanpassat kylskåp, det verkar vara en identisk fläktkyld Danfoss kompressor som på mitt 12v-kylskåp. Den behöver fritt flöde för sval luft såklart, kanske med galler i sidan på bilen? Skall du hänga fast kompressorn någonstans på själva skåpet så det går att lyfta ut hela paketet som en enhet vid behov?

 

Om du kan få tag på frigolitlådor som används i sjukvården så kanske du har lite gratis isolering, de för övrigt utmärkta som dricka-kylare varma sommardagar om man fyller dem med is och vatten. Gissar att de kör organ, mediciner och annat i sådana lådor, det finns många olika storlekar.

 

Det blir spännande att följa ditt projekt. :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vart jag ska placera kylkompressorn. Kanske får den sitta bakom passagerarsätet eller så kan den kanske få plats ovanför batterierna på förarsidan.

 

Eftersom jag tar bort det bakre värmepaketet tänkte jag ersätta det med någon slags båtdefroster eller husvagnskonvektorer. Dörrtrösklarna i bak är som gjorda för konvektorer. Kombinerar man sedan det med en Eberspächer Hydronic har man värme utan att köra motorn.

http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/varmluftsaggregat/varmlufts-defrost-7kw-24vpost-8529-0-04003600-1458657248_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vartefter jag låter idéerna mogna i huvudet kommer jag på andra lösningar. Kylboxen har blivit förenklad och förminskad. Om jag inte hittar PUR-skivor till rimliga priser tänkte jag testa vanligt PUR-skum (fogskum) och göra egna laminatskivor. Då slipper jag limma dem i kanterna. Insidan blir i någon vit blank lättstädad plast. Utsidan funderar jag på att göra i tunn plywood med metallkanter målad i olivgrön färg. Sedan gula bokstäver "KYLSKÅP 42L" och någon lämplig låsning. Jag tänkte låta kylboxen rulla på teleskopskenor. Mellan teleskopskenorna adderar jag mer PUR-isolering. Samma sak ovanför kylskåpet under bordsskivan. 

post-8529-0-10599900-1459065802_thumb.jpg

PUR (polyuretan) verkar vara något slags supermaterial när det gäller isolering. Det senaste när man bygger hus är att spreja insidan av ytterväggarna med PUR för att få en isolering helt utan skarvar. Kanske vore något för att isolera väggar och tak i bilen. Cabby byggde sina husvagnar med väggar av PUR. På så sätt kunde de göra tunnare väggar jämför med Kabe som använder vanligt extruderad frigolit, Ecoprim. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PUR är bra, men kladdigt att hantera, speciellt som det jäser. använt det bl a för att täta runt ett hål för luftvärmepumpgenomföringen, och man hörde hur det pressade undan gullfibern i väggen, men nu är ju en husvägg lite stabilare än en takskiva i TGB. Nåt tips?  (ska byta innertak till sommaren)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för takskiva du ska byta? Hålmasoniten? Själv tänker jag använda expanderad PVC som innertak och -väggar. Dvs om jag inte hittar något bättre innan dess. Exempelvis en laminatskiva med kärna av PUR eller PIR och ytskikt av något fukt- och slagtåligt material. Skulle vara intressant att göra ett laminat direkt i aluminiumtaket. Då skulle man kunna lasta en extra TGB på taket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte byra alla skivor i åtminstone främre hytten o sidorna i mellanskeppet.

 

Jag har nu nån ca 3mm plywood med träskivemönster (typ gammal husvagn fast inte så lackat).

 

Jag vet inte vad det blir, först ska det tätas i taket (tror det är antenngenomföringspackningen som läcker vid hällregn m efterföljande vattenskador, ev vid värmeaggegatet) och jag tänkte både värme/ljudisolera o nytt ytskikt.

Funderat på hålmasonit eller nåt motsv det jag har, men alla skivor är så tjocka, 3mm är väl lagomt.

 

Ser inte så 3vligt ut nu (+ blött vid ösregn..)

 

post-4978-0-75522400-1459083563.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunn plywood kan också funka. Enkelt att köpa. Gäller bara att måla den ordentligt så den inte kan ta åt sig fukt. Tänkte jag ska köpa hålmasonit på Bauhaus och måla den ordentligt efter att jag har kapat till bitarna. Vill ha hålmasonit i min förarhytten då det behåller bilens historiska värde. I de utrymmen som inte ses utifrån blir det något annat. Jag har funderat på att använda skummad PVC som används av tryckerier för att göra utomhusskyltar. Fördelen är att de har låg vikt. Försöker att hålla ner vikten på allt jag bygger i bilen eftersom den är registrerad som lätt lastbil.

varioline.jpg

 

På skivorna limmar jag sedan skrovklädsel för att få en behaglig yta i bodelen.deauville202.jpg

 

När det gäller kylboxen funderar jag på att göra en gjutform till insidan och plasta med glasfibermatta och polyester. Då blir det ingen skarv i botten ifall något skulle läcka och man kan göra en liten rundning av hörnen för att underlätta städning av kylboxen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baksäte. Eftersom resten av familjen inte uppskattar bilinredning av militärstandard funderar jag på att byta skumgummiplattorna på stålram mot något lite bekvämare. Tänkte mig något tredelat som går att fälla och skjuta separat. Kan man fälla mittryggstödet blir det enklare att ta sig till sovdelen. Skjutbara så man kan åka närmare bordet som sitter på väggen bakom förarhytten.

 

 

Baksäte från en marginellt nyare Volvo Cross Country.

post-8529-0-99469100-1459148789_thumb.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PU skum tror jag är ypperligt, man får nog bygga en form och spruta ned skum och sedan skära bort överskottet.

Jag skulle nog först gjort kaviteten klar, och sedan sprejat utsidan av kaviteten med PU, då sväller det och blir fult och klumpigt, sedan är bara att skära till det med lång linjal eller kniv till rätt mått och stoppa ner paketet i ytterhöljet.

 

På jobbet tillverkas kylar/frysar på detta sätt, dock sprejar man in mellan kavitet och ytterhölje vilket ger en del bekymmer, blir det för mycket skum så bågnar kaviteten, blir det för lite skum riskerar skummet att sjunka ihop lite efteråt vilket ger små bucklor i dörrarna, tittar man noga på kyl och frys i en butik ser man ofta det på många helt nya skåp i butiken.

 

Isolleringsvärdet är nog oslagbart, 6-8 cm skum gör att en frysbox kan hålla -18 grader med en årlig driftskostnad på 230 kWh. Det är ju nästan gratis..... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PU-skummet kommer att svälla okontrollerat. Eftersom jag tillverkar insidan av plast med glasfiber över en form så kan jag använda formen som mothåll när jag fyller hålrummet med skum. Gäller bara att den inte fastnar. Får tillverka formen med stöttor så den kan kollapsa när stöttorna tas bort. Runt höljet får jag göra något mothåll så att kylboxen inte tar formen av en boll. Vad jag har läst så fäster PU-skummet bra mot de flesta material.

Alternativet är som du säger att spraya och sedan såga bort överflödet. Sedan limmas ytterhöljet mot skummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baksäte. Eftersom resten av familjen inte uppskattar bilinredning av militärstandard funderar jag på att byta skumgummiplattorna på stålram mot något lite bekvämare. Tänkte mig något tredelat som går att fälla och skjuta separat. Kan man fälla mittryggstödet blir det enklare att ta sig till sovdelen. Skjutbara så man kan åka närmare bordet som sitter på väggen bakom förarhytten.

 

 

Baksäte från en marginellt nyare Volvo Cross Country.

attachicon.gifYTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwNTM0NjA7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjk5OTk7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiIzZDRhYzA0ZDMxNGI1OGRmZTA0OWEwOWY4ZWRhMjQ0NzMzNDY2NDY2Ijt9.jpeg

Jag har XC90 baksäte i min och är sjukt nöjd med både utseende och funktionaliteten :)

Kolla här för att se bilder på hur jag monterat i min bil. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/5256-uppgradering-av-en-tgb-13-helkaross/page-9 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det skramlar fortfarande om lagret. Kör sällan fortare än 60 för då håller det sig lugnt. Kanske inte så populärt bland bakomvarande bilister men ingen har klagat. De tror väl inte att den går att köra fortare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på och fixar med bilen. Bilder kommer så småningom. Började fundera på nytt baksäte för att höja WAF-värdet. Ett par tre framstolar från en WV Transporter skulle kunna funka. Eller två sådana stolar och en enklare stol på mittenplatsen med fällbart ryggstöd.

post-8529-0-70468100-1459858344_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De blir nog bra, fällbara ser frt ut som.

 

Jag funderar på stolar med inbyggda 3 punktsbälten så får man bättre säkerhet på köpet.

 

Finns inte så många sådana som är fällbara dock. Antar att du vill ha fällbart för att kunna komma bak till sängen smidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på stolar med inbyggda 3 punktsbälten så får man bättre säkerhet på köpet.

Finns inte så många sådana som är fällbara dock.

Framsäten till en cab? Även vissa vanl 2 dörrarsbilar har jag sett det på.

Det ställer dock lite högre krav på infästningarna i golvet om du vill att det skall va säkert på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...