nekafm38a1 Postad 15 Juni , 2015 Rapport Share Postad 15 Juni , 2015 Vet någon vad "rätt" färgkod är för tgb30/40? Jag är ute efter färgnyansen som finns i hytten och antar att det är den som ursprungligen har suttit utanpå de bilar som inte har fått kamouflagefärger/-mönster, men rätta mig gärna om jag har fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 26 Juni , 2015 Rapport Share Postad 26 Juni , 2015 Grundfärgen på TGB30/40 är 325H olivgrön. På denna kan sedan läggas maskeringsfärger, till exempel 322M, 326M, 507M, 093M beroende på uppdragsmiljö. FMVs föreskrifter för detta finns i filarkivet i detta forum. Försvarets originalfärger 325H och 326H kan köpas från Syntema i Eskilstuna, men kontakta mig i så fall så du får rätt härdare med. (Jag är bara kund till Syntema och vi har experimenterat mycket med olika härdare.) /Stefan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 26 Juni , 2015 Rapport Share Postad 26 Juni , 2015 Menar du att försvaret använder tvåkomponentfärg? Jag har hållit på rätt länge med militärbilar och lackat flera och aldrig sett en svensk militär tvåkomponentfärg. Jag har alltid använt försvarets enkomponentsfärg ,fabrikat Becker, Wedevåg eller International.. Kan också nämna att Volvo Arvikaverken bygger en del traktorer och liknande fordon för FMV och använder enkomponent färg. Eller menar du kanske att Syntema tagit fram tvåkomponentfärg som stämmer väl överens med försvarets nyanser? Eftersom du skriver att ni har experimenterat med olika härdare? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 27 Juni , 2015 Rapport Share Postad 27 Juni , 2015 Jag har hittat följande på Hässleholms Militärhistoriska Förening: "Militärgrön färgNyheterSkapad av Börje Larsson 2009-05-10 20:42 Detta är ingen nyhet utan snarast ett klargörande då många skriver och frågar om färg. Militära fordon var fram till andra världskriget gråmålade. Under kriget övergick man till flerfärgade. Grön-Brun-svart. Efter kriget kom en olivgrön färg. Under mitten av sextiotalet blev denna olivgröna färg mörkare i nyansen. Den första olivgröna färgen blev ljusare då den åldrades. Den anses för att vara grågrön i nyansen efter ett tag. Detta beror troligen på matteringsmedelet. De nya flerfärgerna som kommit på senare tid och som de värnpliktiga själva fick påmåla efter bestämda mallar är inte lämpliga färger att måla på fordon som inte redan målats tidigare. Dessa färger har en tendens att binda fukt i pigmentet och medför risk för rost och avflagning. Den färg som vi i vår förening målar våra nyare fordon med är olivgön av första versionens nyans. Vi har också fått framtaget färger för maskeringsmålning av den "flammiga" typen. Se Bilden på Volvo TLV. Vi använder oss även av militärgrå färg som är av nyansen före kriget. Se färgen på bilden Volvo LV 127. Bilderna är på bloggen Dessa färger blandas åt oss och finns att köpa via Stoby måleri 0451-388500. www.stoby.se Olivgrön färg baserad på TEMALAC FD20 har beteckningen. HMF olivgrön. Militärgrå heter HMF Militärgrå. Vill man ha den mörkare nyansen av grönt heter den: FMV 326 M Mörkgrön FSD 7403 HMF, dvs samma som militär beteckning men med tillägg av HMF. Grön, brun, och svart för maskeingsmålning är baserad på TEMAPRIME EUR och har beteckningen: FMV 322 ljusgrön,HMF FMV 507 brun FSD 7403,HMF FMV 093M svart FSD 7403,HMF GLÖM INTE ATT TILL ALLA FÄRGERNA SKALL DET TILLSÄTTAS MATTERINGSMEDEL OK 500, 10 gr per liter. Tekniskauppgifter om temalac se www.tikkurila.se Färgen är av fabrikat Temalac FD20. Matteringsmedel OK 500, 10gr. per liter skall tillsättas. Färgen går utmärkt att rolla och är även rostskyddande." Jag har inte hunnit testa färgen än men jag var och handlade 3 liter i onsdags på Stoby måleri för 520kr och är det så bra som de säger så är det prisvärt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lokföraren Postad 27 Juni , 2015 Rapport Share Postad 27 Juni , 2015 Har det funnits gråmålade 30/40-bilar? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 28 Juni , 2015 Rapport Share Postad 28 Juni , 2015 Nej, det är en generell information från ett museum. De har alla årgångar och modeller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 28 Juni , 2015 Rapport Share Postad 28 Juni , 2015 Menar du att försvaret använder tvåkomponentfärg? Jag har hållit på rätt länge med militärbilar och lackat flera och aldrig sett en svensk militär tvåkomponentfärg. Jag har alltid använt försvarets enkomponentsfärg ,fabrikat Becker, Wedevåg eller International.. Kan också nämna att Volvo Arvikaverken bygger en del traktorer och liknande fordon för FMV och använder enkomponent färg. Eller menar du kanske att Syntema tagit fram tvåkomponentfärg som stämmer väl överens med försvarets nyanser? Eftersom du skriver att ni har experimenterat med olika härdare? 1- eller 2-komponent FMVs föreskrifter för maskeringsmålning specificerar inte om det skall vara 1- eller 2-komponentsfärg. (Däremot finns det andra föreskrifter vad avser vidhäftning, korrosionsskydd och hållbarhet som påverkar valet av färgtyp.) Den 2-komponentsfärg vi använder är en polyuretanfärg som Syntema/Beckers levererar med typgodkännande enligt FSD 7553. Glansen uppfyller kraven i försvarsstandarden i maskeringsnivå 3, men vi har experimenterat för att får glans 1 (helmatt). Matthet Problemet för oss är att denna färg är halvmatt i maskeringsnivå 3 och avsedd att senare övermålas med maskeringsfärger för att uppnå maskeringsnivå 1. För att uppnå helmatt (glans 1) så har vi provat med matteringsmedel, men vi kommer då bara till glans 25 och får en skör yta. Vi har provat färg utspädd med tvättinner för att kunna lägga på riktigt tunt och få färgen att torka innan den härdar, då kommer vi ner i glans 10 men med ännu skörare yta. Vi har även provat med varm och kall härdning, utan framgång. Till slut kom vi fram till den lyckade lösningen: Inget extra matteringsmedel tillsatt, och vi bytte ut den medskickade härdaren VV013 mot Speis-Hecker VHS (very high solid) blandning 4:1. Detta ger glans 1 och har en hård yta. Ytan är dessutom väldigt slät och känns nästan blank om man blundar när man känner med fingrarna. Vilket ger mindre vidhäftning för smuts. Färgen kan sprutas outspädd. NIR-reflextion I samtliga varianter av Syntema/Beckers färg höll vi en NIR-reflextion på 30-35% enligt föreskrifterna. (Vi har tidigare testat 3 andra fabrikat som påstår sig ha 326-kulör, men de har alla legat på 45-55% vilket är alldeles för IR-ljust.) Användning Så med denna modifierade färg uppnår vi maskeringsnivå 2 enligt föreskrifterna, och kan sedan komlettera med maskeringsfärg upp till maskeringsnivå 1. Vi använder denna 326H(M) till våra modernare fordon, men även till detaljer på TGB30 och TGB40 som lackas om. Tanken är att de ändå skall täckas med maskeringsfärg förr eller senare. Till fordon fram till 1969 använder vi kulör 325H(M) enligt samma recept. Referenser FMV Försvarsstandard FSD 6410 och 7553 Olivgrön 325H Syntema/Beckers artnr TH110-4325/M Mörkgrön 326H Syntema/Beckers artnr TH110-4326/M Härdare Speis-Hecker VHS (very high solid) blandning 4:1 /Stefan Originalfärg med originalhärdare. Så kan man ju inte ha det. Gallret är med originalhärdare. Antennen med härdare Speis-Hecker VHS. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 28 Juni , 2015 Rapport Share Postad 28 Juni , 2015 Nobel akademin får nog ha dig i åtanke för priset i grundforskning inom kamo målning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 28 Juni , 2015 Rapport Share Postad 28 Juni , 2015 mm en annan slabbar bara på och är nöjd med det:) själv har jag bojkottat originalfärgen pga dess negativa egenskaper vid fuktigt väder, vilket vi tyvärr har ganska ofta i Svea rike. Jag kör med syntemas 4 färgs cammo och är väldigt nöjd med det. visst det ser inte lika snyggt och blekt ut när bilen står i solsken jämfört med original men i övrigt är det bara fördelar med syntemas färg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 28 Juni , 2015 Rapport Share Postad 28 Juni , 2015 mm en annan slabbar bara på och är nöjd med det:) själv har jag bojkottat originalfärgen pga dess negativa egenskaper vid fuktigt väder, vilket vi tyvärr har ganska ofta i Svea rike. Jag kör med syntemas 4 färgs cammo och är väldigt nöjd med det. visst det ser inte lika snyggt och blekt ut när bilen står i solsken jämfört med original men i övrigt är det bara fördelar med syntemas färg Ja, men det är bara maskeringsfärgerna (322M, 326M, 507M, 093M) som är vattenlösliga. Edit: Detta var tydligen en skröna. De är INTE vattenlösliga enligt krav i FSD 7403. Under dem skall man ha en basfärg Mörkgrön 326H och naturligtvis grundfärg som inte är vattenlösliga. (Och absolut inte lösliga alls om man använder 2-komponentsfärg :-) /Stefan 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 28 Juni , 2015 Rapport Share Postad 28 Juni , 2015 Nobel akademin får nog ha dig i åtanke för priset i grundforskning inom kamo målning Och då har jag ännu inte talat om grundfärger eller NIR-egenskaper för maskeringsfärgerna. Det kommer i nästa avsnitt :-) /Stefan 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Kanske att detta är en utmärkt början till en artikel, eller vad säger moderatorerna? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 12 Juli , 2015 Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Så här stor är skillnaden i glans mellan originalhärdare för Syntema 326M och samma färg med härdare Spies-Hecker VHS. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.