Gå till innehåll

Motor vill inte "dö"


Chromix

Rekommendera Poster

Ca var tredje gång när jag vill stannar av motorn vill den inte "dö".

Den stannar nästan, sen börjar den om igen, kanske en eller två gånger till och till slut stannar den äntligen.

Är det någonting vanligt? Har någon en idé vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ovan nämns kolla förställningen på tändningen.. Volvos värden gäller "riktig" 100 oktanig soppa inte det som säljs på mackarna i dag med 10 - 15% etanol i. Hade samma problem på min duett som kördes på vanlig 95 oktanig å då ställde jag om tändningen.... dessvärre så kommer jag inte ihåg åt vilket håll är typ14år sen :D  men har för mig att tändningen ska sänkas några grader men var noga med att undvika spikning. Motorn blir även varmare med "fel tändning" och det han orsaka baktändning..

Misstänker att du har fiberbrickorna på plats mellan förgasare och insug annars kan det ställa till lite bekymmer. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..... Misstänker att du har fiberbrickorna på plats mellan förgasare och insug annars kan det ställa till lite bekymmer .....

 

Jag är egentligen ingen motormänniska och förstår inte vad du menar :rolleyes: Kan du förklara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiberbrickorna/ alternativt med värmesköldar skall ta hindra värmen från insug/motorn från att nå förgasarna. om jag fattat rätt, de sitter alltså mellan insug och förgasaren.

Har du ej demonterat förgasarna så borde det stå rätt till där.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunt i alla märkningar för tändningen, detta funkade bara med soppan som fanns förr, ställ tändningen efter spikningarna och du får ut maximaleffekt ur bränslet och slipper glödtändning.  I vissa arabländer fanns bara lågoktan soppan att köpa i öken områdena och den låg på under 80 oktan tror den angavs som  78  fin sopan vid större städer låg på 90,  man hade för vana att ha fördelaren lite lagom lös och ställ var efter man tankade , c202 su förgasare med ställbart huvudmunstycke var guld värt enkelt att ge den lite extra fet blandning när soppan var för dålig.

 

Åkte vid ett tillfälle på högplatån i Turkiet området kring Kappadokien och när man åker på över 3 km över havsytan hjälper varken att flytta tändning eller att ge fetare blandning då led motorn istället av syrebrist.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...