Gå till innehåll

TGB 30 i terräng med 1 kg lufttryck


Rekommendera Poster

Tar man bort den ordinarie ventilinsatsen när man använder avluftningsventilen?

 

Nä, de skruvas på ventilen på samma sätt som ventilförlängare, dvs de trycker ner ventilkäglan och tar på så sätt över tätningsfuktionen. När man sedan skruvar av dom är det bara att fylla upp hjulet igen. Så fungerar i alla fall mina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, WF har helt rätt, förstås ;)

 

Nu behöver jag bara hitta en lämplig anslutningsventil för påfyllning så den håller fast själv. T.ex något som skruvas på liksom avluftningsventilerna. Något tips?

Jag provade en från Biltema med snabb koppling men den var skräp och höll inte tätt. Kanske funkar för cyklar eller något :(

 

Min enkla elektriska däcks pump till bilen skruvas på och håller tätt utan problem. Kan man inte köpa en sån separat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, WF har helt rätt, förstås ;)

Nu behöver jag bara hitta en lämplig anslutningsventil för påfyllning så den håller fast själv. T.ex något som skruvas på liksom avluftningsventilerna. Något tips?

Jag provade en från Biltema med snabb koppling men den var skräp och höll inte tätt. Kanske funkar för cyklar eller något :(

Min enkla elektriska däcks pump till bilen skruvas på och håller tätt utan problem. Kan man inte köpa en sån separat?

post-5290-0-31753000-1436295876_thumb.jpg

Jag använder ventilen från en Biltema punkteringssprayburk. (Obegagnad!)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken variant skulle du rekommendera specifikt?

Jag antar "den med längst titel" men jag är inte säker på vad den där pytteln med "PCL" på är till för eller vad som är finessen med och utan "ventil"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken variant skulle du rekommendera specifikt?

Jag antar "den med längst titel" men jag är inte säker på vad den där pytteln med "PCL" på är till för eller vad som är finessen med och utan "ventil"?

Jag har "Ventilnippel PCL 8mm utan ventil". PCL prytteln är "handtaget" som du klämmer fast pumpnippeln med (exenter). Utan ventil innebär att den är öppen och blåser luft när den inte är ansluten, den med ventil tätar automatiskt när du tar bort den från hjulnippeln men luftflödet blir sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att släppa ur allt tryck för att se skillnaden mot när du har 1 "kilo"? Yoda försökte att få ned höjden på en 40-bil han skulle transportera genom att släppa ut allt tryck och dra ned framaxeln med spänband. Det gick tydligen bara att få ned höjden marginellt.

Du kanske redan åker på punkteringsskyddet när du har så lågt tryck i däcket. :unsure:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så noga ärlig talat. Det tog sådan tid att tömma luften och diverse kontroll mätningar att jag misstänker att jag hamnade på mindre än 1 kilo, men inte hade tid att kolla mer. Jag var ju där för att köra i första hand  ;)

 

Jag kommer nog att spänna åt ventilerna en aning för nästa körning och kanske hamna på drygt ett kilo. Den här gången var däcken nog mjukare än de strängt taget behövde vara   :blush:  -_-

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har genomfört en studie i frågan. Jag mätte däcksidans höjd från mark upp till fälg vid olika däckstryck på plan mark liksom på ett hinder (en 30cm björkstock):

post-9023-0-81748800-1436724158_thumb.jpg

Med tomt däck (0 bar) såg det ut såhär:

post-9023-0-81295200-1436724121_thumb.jpg

post-9023-0-23358100-1436724203_thumb.jpg

 

Utfall enligt tabell

 

Däcktryck  Höjd (mark)  Höjd (hinder)

     0,0bar        7cm            6,5cm

     1,0bar       15cm           9,0cm

     1,5bar       17cm          12,0cm

     2,0bar       18cm          15,0cm

     2,5bar       18cm          17,0cm

 

Det verkar som om man måste ned under 2,5bar för att förbättra greppet i terräng.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow Johan!!!!

Snyggt jobbat :)

 

Med det som referens måste jag legat runt 1 bar för det var ingalunda platt på plan mark.

 

I Hofors förra året körde jag med runt 2 kg men tyckte inte det gjorde någon större skillnad så ville sänka mer den här gången.

Som du vet tog det lite tid så jag hade ingen större koll på var det hamnade till slut. Något däck jag mätte hade knappt 1 kg så jag grov uppskattade att de andra var i närheten, sedan drog jag iväg efter dig i terrängen ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte via eBay från Outback Automotive men de verkar inte ha samma model längre. Fast sök på Tyre Deflator så finns det flera andra.

 

Vill du prova så ligger de i en svart påse i handskfacket på min 30:a ;)

 

För tillfället är de nog inställda på knappt ett kilo eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...