bsvensso Postad 5 Juli , 2015 Rapport Share Postad 5 Juli , 2015 Senast i Brändåsen provade jag mina ny avluftfningsventiler och sänkte trycket till knappt ett kilo i däcken. Det gick förträffligt och hur det ser ut med däcken kan man se i ett litet galleri: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Tar man bort den ordinarie ventilinsatsen när man använder avluftningsventilen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Tar man bort den ordinarie ventilinsatsen när man använder avluftningsventilen? Nä, de skruvas på ventilen på samma sätt som ventilförlängare, dvs de trycker ner ventilkäglan och tar på så sätt över tätningsfuktionen. När man sedan skruvar av dom är det bara att fylla upp hjulet igen. Så fungerar i alla fall mina. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 6 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Visst, WF har helt rätt, förstås Nu behöver jag bara hitta en lämplig anslutningsventil för påfyllning så den håller fast själv. T.ex något som skruvas på liksom avluftningsventilerna. Något tips? Jag provade en från Biltema med snabb koppling men den var skräp och höll inte tätt. Kanske funkar för cyklar eller något Min enkla elektriska däcks pump till bilen skruvas på och håller tätt utan problem. Kan man inte köpa en sån separat? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 7 Juli , 2015 Rapport Share Postad 7 Juli , 2015 Visst, WF har helt rätt, förstås Nu behöver jag bara hitta en lämplig anslutningsventil för påfyllning så den håller fast själv. T.ex något som skruvas på liksom avluftningsventilerna. Något tips? Jag provade en från Biltema med snabb koppling men den var skräp och höll inte tätt. Kanske funkar för cyklar eller något Min enkla elektriska däcks pump till bilen skruvas på och håller tätt utan problem. Kan man inte köpa en sån separat? Jag använder ventilen från en Biltema punkteringssprayburk. (Obegagnad!) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 8 Juli , 2015 Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 Rejäla doningar som sitter kvar: http://webbshop.safetyseal.se/ventiler-ventil-verktyg-c-120000_120086.html 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 8 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 Ventil.jpg Jag använder ventilen från en Biltema punkteringssprayburk. (Obegagnad!) Hur sätter du ihop detta med original slangen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 8 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 Rejäla doningar som sitter kvar: http://webbshop.safetyseal.se/ventiler-ventil-verktyg-c-120000_120086.html Vilken variant skulle du rekommendera specifikt? Jag antar "den med längst titel" men jag är inte säker på vad den där pytteln med "PCL" på är till för eller vad som är finessen med och utan "ventil"? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 8 Juli , 2015 Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 Vilken variant skulle du rekommendera specifikt? Jag antar "den med längst titel" men jag är inte säker på vad den där pytteln med "PCL" på är till för eller vad som är finessen med och utan "ventil"? Jag har "Ventilnippel PCL 8mm utan ventil". PCL prytteln är "handtaget" som du klämmer fast pumpnippeln med (exenter). Utan ventil innebär att den är öppen och blåser luft när den inte är ansluten, den med ventil tätar automatiskt när du tar bort den från hjulnippeln men luftflödet blir sämre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 8 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 Ok, låter ju vettigt eftersom man förmodligen styr flödet med handtaget som man kopplar den till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 9 Juli , 2015 Rapport Share Postad 9 Juli , 2015 Har du provat att släppa ur allt tryck för att se skillnaden mot när du har 1 "kilo"? Yoda försökte att få ned höjden på en 40-bil han skulle transportera genom att släppa ut allt tryck och dra ned framaxeln med spänband. Det gick tydligen bara att få ned höjden marginellt. Du kanske redan åker på punkteringsskyddet när du har så lågt tryck i däcket. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 9 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 Juli , 2015 Jag vet inte så noga ärlig talat. Det tog sådan tid att tömma luften och diverse kontroll mätningar att jag misstänker att jag hamnade på mindre än 1 kilo, men inte hade tid att kolla mer. Jag var ju där för att köra i första hand Jag kommer nog att spänna åt ventilerna en aning för nästa körning och kanske hamna på drygt ett kilo. Den här gången var däcken nog mjukare än de strängt taget behövde vara 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 12 Juli , 2015 Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Har genomfört en studie i frågan. Jag mätte däcksidans höjd från mark upp till fälg vid olika däckstryck på plan mark liksom på ett hinder (en 30cm björkstock): Med tomt däck (0 bar) såg det ut såhär: Utfall enligt tabell Däcktryck Höjd (mark) Höjd (hinder) 0,0bar 7cm 6,5cm 1,0bar 15cm 9,0cm 1,5bar 17cm 12,0cm 2,0bar 18cm 15,0cm 2,5bar 18cm 17,0cm Det verkar som om man måste ned under 2,5bar för att förbättra greppet i terräng. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 12 Juli , 2015 Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Våran hobby är ingen lek, det bevisar denna undersökning! :-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 12 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Wow Johan!!!! Snyggt jobbat Med det som referens måste jag legat runt 1 bar för det var ingalunda platt på plan mark. I Hofors förra året körde jag med runt 2 kg men tyckte inte det gjorde någon större skillnad så ville sänka mer den här gången. Som du vet tog det lite tid så jag hade ingen större koll på var det hamnade till slut. Något däck jag mätte hade knappt 1 kg så jag grov uppskattade att de andra var i närheten, sedan drog jag iväg efter dig i terrängen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 13 Juli , 2015 Rapport Share Postad 13 Juli , 2015 Björn, var har du fått tag i de automatiska trycksänkarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 13 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 Juli , 2015 Jag köpte via eBay från Outback Automotive men de verkar inte ha samma model längre. Fast sök på Tyre Deflator så finns det flera andra. Vill du prova så ligger de i en svart påse i handskfacket på min 30:a För tillfället är de nog inställda på knappt ett kilo eller så. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 14 Juli , 2015 Rapport Share Postad 14 Juli , 2015 Det här är väl en liknande produkt: http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=dacktrycksventil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.