Gå till innehåll

Expeditionsbil


Jimmystrom

Rekommendera Poster

Kan ha missat någon liknande tråd då jag sitter på luren och kikar runt men jag slänger iväg en ny och hoppas på det bästa, så.

 

Jag går i valet och kvalet med tankarna på att köpa mig en tgb av ännu okänt utförande. Tanken är ett terränggående (uppenbart) husbilsprojekt och här kommer första kruxet. Ska man införskaffa sig en 11a? Eller en 13 helkropp alternativt en 1314 eller liknande?

 

Vill höra era synpunkter från er som har egna bilar och se hur ni har gjort? Kanske nån bild från skåpen mer mer. / 21 årig snubbe med en vagt motvillig flickvänn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina synpunkter utifrån att jag inte har någon egen expeditionsbil, men önskar mig en och har skaffat mig många idéer genom åren hur min egen skulle se ut;

 

Oavsett modell så är ursprunget ett militärfordon från kalla kriget, vars säkerhet för de åkande innebar en snabbhet och rörlighet som tidigare generationer soldater inte haft. I den säkerheten ingår inte krocksäkerhet och det finns i stort sett ingenting att göra åt saken.

 

Vidare behöver man jobba en hel del med komforten om man vill åka nåt sånär tyst och vibrationsfritt, men skillnaden mot ovan är att det går att göra ganska mycket åt det.

 

Chassit saknar original servostyrning, men det finns några varianter utprovade i olika ombyggen.

 

Bränsleförbrukningen är allt annat än modern. Det går att göra en hel del åt det med, men det kostar och kräver rätt många mil innan det är "återbetalt".

 

Å andra sidan är det ett rejält chassi som tål de flesta resmål och vad man än väljer för fordon som utgångspunkt till äventyrsbil så brukar det innebära andra kostnader än för en vanlig personbil.

 

11: Smidig bil som är kort nog att slippa längdtillägg på färjor. Tänker man göra boendet och ha det mesta av campingutrustningen inne i bilen är den lämpligast för två personer, men äventyrsresor innebär ju en del trångboddhet ändå. Taktält kanske? 900kg lastförmåga. Se upp med hur många passagerare bilen är godkänd för, numera är det svårt att nyregistrera med mer än en passagerare.

 

13 helkaross: Har mycket av elvans smidighet, även om den kör-mässigt är tyngre att ratta när det är trångt. Sex hjul drar definitivt mer bränsle än fyra, men har istället fördelar i vissa typer av terräng och boggin går mjukare på gropig väg än elvans enkelaxel. En meter längre utrymme att bo i, 1500kg lastförmåga om man behåller den som tung lastbil, 700 om man reggar ner till lätt. Förare och sex passagerare vid tung lastbil, möjligen någon passagerare mindre vid lätt.

 

13 med förarhytt och skåp: Skåpspåbyggnaden är rejäl och tål att bygga in många och tunga grejer i. Men skåpet är tungt och räkna med att bilen är omöjlig att banta under tre ton helt tom. Kring 170cm takhöjd och golvbredd inne i skåpet, ca 330cm innerlängd. Se upp med antalet passagerare, kan vara svårt att få passagerare godkända i skåpet.

 

Ett alternativ är 13 hytt med flak från nån lätt lastbil lastad med camper, finns ett antal ganska lätta och välutrustade campers för pickuper som används av mer naturnära campare som fiskare och jägare tex. 13-chassit har tjänstevikt 2300kg och med ett flak från Transit eller Traffic med alu-lämmar hamnar det på ca 2500kg, ger 1 ton lastförmåga lätt och två ton tung. Nackdel: EN passagerare.

 

Kontentan är att de här bilarna är mycket rejäla som äventyrsfordon och går att använda rätt av som sådant, men om man vill ha bekvämlighet och husbilsegenskaper kräver det jobb. Det finns fordon som redan är bekväma och mera mainstream som äventyrsfordon med en massa produkter att köpa som är direkt anpassade för fordonsmodellen, men vill man ha tgb:ns terrängegenskaper och robusthet blir det till att jobba med utrustning och inredning istället.

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow vilket svar. Ska läsa egenom det igen när ögonen inte är lila tunga som nu. Men som jag har förstått det är det svårt att regga en 1314 till b-kort? Allt utrymme är ju välkommet och förbrukningen från en 13 till en 1314 kan inte skilja något extremt eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädå, nedvägning till lätt går oftast bra även med skåpet på. Men med dig själv som förare och bilen fulltankad så är tjänstevikten redan 3000kg. Man räknar varje registrerad passagerare som 70 eller 75 kg vilket det nu är och så måste man kunna lasta minst hundra kg per person. Så du kan inte bygga in mer än 150kg grejer i bilen om du ska klara gränsen för lätt lastbil. De kilona försvinner fort när man börjar bygga.

 

Det finns många trådar beskrivet hur man reggar för lätt lastbil, men huvuddragen är att man ber (via mail) att få ett intyg om sänkt totalvikt från Volvo och kapar av eller tar bort ett av de tre bladen per sida av boggins fjäderpaket. Intyget beskriver max axeltryck och tillvägagångssättet för intyget uppfyllelse.

 

Skåpet på 1314 är en halvmeter högre än helkarossen, så det kan nog dra en liten skvätt till. Men det är nog andra saker som avgör hur mycket bränsle en sexhjuling drar i första hand, skillnaden är klart mer påtaglig mot fyrhjuling.

Redigerad av ErikC304
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett billigare alternativ kan vara C202, billigare i inköp och drift, rätt så hyfsad  komfort redan i originalskick,  bra marschfart, liten och smidig i stadstrafik.     Bodelen blir dock inte så stor men är ni bara två och kan samsas även om sängen inte blir bredare än ca 160cm så går det att få till en rätt funktionell äventyrsbil.  Hissbara tak troligen från vw ska passa om man inte vill takhöja orginal ht.

 

bildgoogla laplander camper   eller c202 camper 

 

Vet inte hur reglerna är nu men på vissa färjor tex över medelhavet så fanns förr en extra billig klass för mindre bilar och där kvalar c202 in med sina 4 meter. 

 

Förlag på hur man kan lösa bodel  finns bland bilderna på : http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11261-visa-upp-din-volvo-valpfeltc202-obs-endast-inl%C3%A4gg-med-bild/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag haft en tgb 11 som jag använde som expeditionsfordon under ganska många år. I det stora hela fungerade det ganska så bra, men jag gick alltid och dreglade på 13 bilar (helkaross och skåp). Hade jag varit i en situation där jag skulle köpa en ny tgb, och med samma mål. Ja då hade jag gått för en 13-skåp, så mycket mer plats, och enklare att bygga in förnuftiga lösningar. Det stora minuset är antal pax, men min stora illusion var tidigare att få med hela familjen, men det är väldigt sällan någon av dom andra önskar vara med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förtår. Men nu när jag fått klarhet i hur liten lastvikt det blir i en 1314 på bkort så får jag helt enkelt ändra tankebanorna till en 11a eller 13 helkaross. En 13 är ju helt klar mer iögonfallande och den extra metern ger mycket plats för utrustning. Hur hade du med din 11a, taktält eller sov du i bilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förtår. Men nu när jag fått klarhet i hur liten lastvikt det blir i en 1314 på bkort så får jag helt enkelt ändra tankebanorna till en 11a eller 13 helkaross. En 13 är ju helt klar mer iögonfallande och den extra metern ger mycket plats för utrustning. Hur hade du med din 11a, taktält eller sov du i bilen?

 

Jag gjorde en dubbelsäng bak, så att jag fortfarande kunde använda alla sittplatser i kupén. Men det var inte helt optimalt, då jag som "bara" är 183cm var tvungen att sova på diagonalen. Skulle jag inte köra speciellt mycket offroad, eller på träffar där träd kan gå över, eller slå i taket, hade jag valt ett taktält som man också kan koppla ett förtält till.

 

Då har du plötsligt en massa fin plats inne i bilen som du kan använda till annat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

187 "kort" själv. Taktält känns som en lösning men nån här hemma som aldrig skulle prata med mig igen då :) en 13 helkaross känns som bästa lösningen men verkar vara svåra att få tag på. Någon som har ett hum om pris på en 13 helkaross för jag har inte en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 an har en B30 (dvs rak 6 på 3 liter) medan C202 har en B20 (rak 4 på 2 liter). Framkomlighet och förbrukning? Tja båda tar sig fram nästan överallt dvs ingen större skillnad dock har 11an portalaxlar så jag tror markfrigången är större än på C202. Ser man till förbrukning så drar drar 11 mer bensin pga 2 extra cylindrar. Tror min Valp med B20 drog 1,2 liter/milen och jag tror 11 ligger på 1,6-1,8 liter/milen så det är ingen bränsle ekonomi precis. Dock finns det säkert stora skillnader mellan fordon så man kan nog hitta dom som drar både mer och mindre.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

202 är en 2 tons bil med 2 liters motor (B20) och C303 tgb11 är en 3 tons bil med 3 liters motor (B30). Jag kan inte C202, men C303 är en betydligt större och kraftigare bil med större markfrigång och större lastförmåga, men drar mer bränsle. C303 har diffspärrar och tar sig naturligtvis fram bättre än C202 som är rent fyrhjulsdriven utan vare sig diffspärr eller diffbroms. Gamla militära valpen har diffbroms bak vilket ger den bättre framkomlighet. Frågan man ska ställa sig när man jämför är "Hur kommer jag använda bilen?" och konstaterar man där att man som värst kommer åka på ganska dåliga vägar så klarar man sig troligen med bred marginal med en C202 vad gäller framkomligheten. Kommer man använda fordonet på ett sånt sätt att alla grejer inne i bilen ska ha sin speciellt formade hylla för att man ska slippa leta efter dem, då är det nog läge för en trettonbil (C304) eftersom den klättrar bäst.

 

Var visst lite långsam där...

Redigerad av ErikC304
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c202 är landsvägsväxlad till skillnaden mot svenska valpen,  högsta växel på sv valpen motsvarar 3 på c202  minns jag rätt gör c202  över 90 på 3an och  120 på 4 i orginalskick.  

 

Landsvägsutväxlingen har gjort den attraktiv som äventyrsbil rullar ett antal såna byggen i länderna neröver.  Bygger du äventyrsbil så kommer nog inte surhål mm stå så högt på önskelistan över platser du vill spendera tid på så då klara sig c202 bra utan några diffspärrar sen finns på de flesta vinschen kvar som går att köra ihop med hjuldriften och då ska det mycket till för att inte klara av hinder.   Dock är det compact living som gäller. 

 

Den korta hjulbasen på c202 gör den lite hoppig och skumpig vid högre farten på dåligt underlag.

 

Har du ekonomi för större bil så är det klart värt det, ser man sen på hur priserna är för 11, 13 bilar på utländska sidor så kan det vara ett riktigt klipp att handla en här resa med den och sen sälja av den.    

 

Var planeras äventyren?    

 

I många länder får man knappt lämna vägen. I en hel del länder krävs tripticket/ passage du carnet och depositioner grundat på procentsats vad bilen är värd. Det var därför jag åkte c202 att lägga 235% av bilens och utrustningens värde i deposit för tripticken gjorde att något större och dyrare fordon inte var ekonomiskt tänkbart. Det finns billigare länder många väljer att färja eller på annat sätt undvika de dyrare länderna eller att muta sig in men problem kan då bli när man vill ut ur länderna och få med sig fordonet och utrustning eller om något händer olycka mm. 

 

http://www.atcuae.ae/carnet-du-passage.aspx  

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med landsvägsutväxling lät ju tilltalande. Sen om man ser till priset är den ju billigare oxå men på blocket är det markant mellan den 202 o 11an som ligger ute förutom all utrustning som följer med 202.

 

Drömmen är ju Sydafrika men det lär de inte bli tal om varken med ekonomi eller flickvänn. Men Island är lockande och dit vill även hon, hon vill ju bada i de varma källorna ;). Har du möjligtvis bilder på din 202 någonstanns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min var ju rätt tungt lastad på resorna dels campern och sen dyk och verktygsutrustning. Passade ofta på att tanka upp fullt i billiga länder, hade 250 liters tank i bilen enl gammal körjournal finns rätt varierade siffror men räkna med allt 1,3 bra bensin och upp mot 1,8 på billig lågoktaning soppa dvs 80-90 okt.

 

 

Min har tidigare varit färdig tullad med passage du carnet för hela afrika samt några arabländer, resan var planerad till sydafrika men fick avbrytas tidigare.

 

Bilder på planlösning finns på valp tråden visa upp din valp. Men de finns fler om man googlar som byggt på c202 en hel del tyskar.

 

Här är några gamla äventyrsbilder en Palmyra i Syrien som troligen numera är sönderbombat efter striderna med IS, och sen en från Jordanien och stenformationen som finns ute i öknen där även lämningarna efter Laurens från Arabines hus 

 

Googlar man på sina gamla resrutter så är ju allt numera turisattraktioner och på många ställen finns både hotell och annan verksamhet men i slutet av 80 talet och början på 90 fanns ingen så verksamhet utan ökenkörningar var rena ökenkörningar inga turister eller kontrollstationer. 

 

Kringresande västlänningar var på den tiden mycket ovanligt och därför hamnade man ofta i otroliga äventyr Se bilden på de Jordanska militär dykarna, dök med dem en vecka nere vid gränsen mot saudi.

 

post-5279-0-87826600-1446043336.jpgpost-5279-0-33075600-1446043370.jpg

post-5279-0-42463100-1446044985_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte möjlighet att mäta men vid köksdelen är bädden det lite kortare knappt min ligglängd men övriga bädden är inga problem,  jag har även förstorat min motorkåpa så även den blir i jämnhöjd och går dikt an bädden så ligger du i mitten ligger du utan problem raklång även om du är mer än 2.30 meter lång.

Här är måttuppgifter från googel:    på ett annat camper projekt .   Deras bygge har lite annorlunda lösningar.   Enklaste lösningarna är tyskarnas med utfällbara kök hängande på bakdörren. Du bör kunna ha en 40 cm köksbänk längst hela bakdörren och ändå ha kvar 160x200cm i nedbäddningsbar yta.   

takhöja en c202 är lätt eftersom taket är helt rakt och nya taksidor bara att ställa ner i dropplisten. 

på valp i focus ligger lite gamla bilder kvar:

http://volvovalp.ifokus.se/discussions/4d7154eeb9cb462244066360-c202-byggtips

 

Det fanns väl någon lågmilare ute på blocket billigt.  Säljs min blir det nog export så eftersom priserna är högre för färdigbyggda bilar.

 

Dubbel 12 hade varit meningslöst ingen ville fylla mer än 200 bar, körde första åren med  Luxfer alu tuber sen blev det små korta Mares stål tuber.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...