Gå till innehåll

Konvertering av 11 fra B30 til nissan sd33td


TLY61

Rekommendera Poster

Er det noen her som har gjort dette og som kan legge ut litt info og bilder??

Har fått forhånds godkjent ombygginga med et krav om at bilen skal føles like sikker og stabil og kjøre med diesel motoren som den er nå.

Det som bekymrer meg litt er at det ser ut som om vekta på nissan motoren er på 304kg mens b30 er rundt 200, stemmer dette?? Isåfall vil 11èn bli veldig framtung og ustabil???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

310kg med växellådor enligt Ballan, 192kg utan växellådor enligt manual sägs det.. hmm..

 

-Då skulle växellådorna väga 118kg vilket jag tvivlar på. Skulle tro att 192kg är utan start, generator, grenrör mm.

 

Vad bra det vore om ballan kunde plocka loss växellådorna och väga enbart motorn  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

310kg med växellådor enligt Ballan, 192kg utan växellådor enligt manual sägs det.. hmm..

 

-Då skulle växellådorna väga 118kg vilket jag tvivlar på. Skulle tro att 192kg är utan start, generator, grenrör mm.

 

Vad bra det vore om ballan kunde plocka loss växellådorna och väga enbart motorn  :)

det kan jag göra inom en snar framtid 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett at de bytter ut b30 med sd33td, men ikke så vanlig ellers.

Ved bytte til denne motoren bør jeg bruke tilhørende girkasse??  Hvordan gjør man det med vakumstyring av sperrer osv ved montering av dieselmotor??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ombyggnadet jag sett med Sd33t-motorn har man tagit växellåda och fördelningslåda från nissan också. Möjligen får man då 5 växlar med överväxel på femman.

 

Sd33 har(likt många andra japanska dieselmotorer) har en vakumpump i bakkant på generatorn som normalt används till bromsservot, Bara att koppla in pumpen på slangen som går till b30:ns insug i vanliga fall.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har Nissan sd33t i min 13 bil. Hela motorpaketet väger ca 640 kg enligt min våg. Motorn passar fint i bilen. Enda åverkan jag gjort på ramen är att flyttat bak mellan röret/vakumtank för motorpaketet är längre Volvon.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag har Nissan sd33t i min 13 bil. Hela motorpaketet väger ca 640 kg enligt min våg. Motorn passar fint i bilen. Enda åverkan jag gjort på ramen är att flyttat bak mellan röret/vakumtank för motorpaketet är längre Volvon.

Har du noen bilder av ombyggingen til nissan motoren?? Fått tilbud om en 3.3td så lurer på å starte på samme ombygginga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...