Gå till innehåll

Förarbete/målning min aluzink kaross??


Svana

Rekommendera Poster

Yes.

 Äntligen dags för en slipning, ommålning och karosstätning av min tgb13 helkaross alu-zink..

 

Snälla. Jag behöver snabba tips nu.. vad slipar jag gamla färgflagor med och vad ruggar jag upp färg som sitter fast bra med?

Vill inte sabba ytskicket på aluzinkplåten men samtidigt vill jag att färgen skall fästa bra (iaf bättre än vad försvaret lyckats med..)

 

Vad rekommenderar ni för slipmaskiner/slippapper och metoder?

 

Tusen tack för alla tips.

 

/Med vänlig hälsning "Svana"

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker färglyftare. Nu är jag ingen kemist och har inte sett några resultat annat än på film och vilken produkt som är bäst vet jag inte men det är väl som vanligt att ju farligare det är för naturen, desto bättre är det. 

 

 

Dessa är ju miljöanpassade i alla fall men jag vet inget om produkterna.

 

http://shop.takcare.se/farglosare-och-farglyftare/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bita bra i zink, aluminium och rostfritt brukade jag använda grund med ets.  Slipa ut på vanlig sätt du får väl se vad som klabbar igen pappren 120-180-240. All spackling på så ren plåt som möjligt. Sen etsgrund och sen en fyllande slipgrund och sen utslip 240-320.  Vill du inte ha nybilsfinish kan du ju strunta i fyllande slipgrund.  Kör du matta färger räcker utslip med 180-240 papper lite beroende på hur fyllande färg och lager du kan lägga. 

 

Stålplast hagmans etsgrund CA den illaluktande har fungerat bra . Finns även modernare utan syran men vet inte hur bra den biter.

http://www.lackman.se/produkter/farg-kemi/billack-klarlack/grunder/hagmans-stalplast-ca-grundprimer-08l-11160.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade dels färgsläpp så det var bar AlZn, ibland hade det oxiderat, så då slipade jag bort oxideringen så i några fall vart det påltrent.

Ibland "bara" färgsläpp

Några rostangrepp, kombo av ovan + mekaniska skador.

Ytlackering släppte även med högtrycken så den röda grundfärgen kom fram.

 

Slipade/borstade så att rost o oxideat försvann, så skonsamt mot AlZn som möjligt, men plåtrent vart det på många ställen.

 

Jag behandlade plåtrena ytor med omgivning med kallgalv på sprayflaska.

 

Arbetet bedrevs lågintensivt under 2-3 år, tills JDW såg ut så här:

 

post-4978-0-63597200-1462088969.jpg

 

DÅ rollade jag allt 2 gånger med maskinfärg, ch det har hållit bra i några år, enda stället det rostat fram (förutom mekaniska skador  :P ) är under ena sidodörrfönstret där jag slarvat o inte tog bort glaset utan rosten överlevde under listen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är under ena sidodörrfönstret där jag slarvat o inte tog bort glaset utan rosten överlevde under listen. Vid såna ställen går det att lägga in en elkabel in under listen och du får färginträngning in under listen när du blåser,  eller när bilen är färdig för att blåsas drar man lite wurths limtäta under listen då blir det heltät och ingen ny rost kan bildas limtäta kan så klart även dras under listerna efter lack. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar och rekommendationer.. spåna gärna vidare i denna tråden om just alu/zink karosser eftersom det inte verkar finnas nån te tråd för just detta.

Och att det är allmän känt..att färgen flagnar och släpper lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...