Gå till innehåll

Volvo 3314pu jaktbilen.


Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag är ny på det här med Volvo valpar.

Tänkte att jag skulle lägga ut min egna bil som första inlägg nu när jag har tjuvlyssnat på forumet ett tag.

Började köra offroad med en grand cherokee V8 för ett par år sen, men kom till en punkt att det skulle bli så satans dyrt att få den att ta sig fram bättre.

 

 

 

Svärfar ville bli av med sin valp så snöt den direkt.

 

Men som vanligt med gamla bilar så är ju aldrig ett köp helt problemfritt.

2km från svärfar kom jag innan jag sköt första kylarslangen. Gubben fick komma å bogsera mig dom sista 4km innan jag va hemma.

post-9973-0-26793600-1467101164_thumb.jpg

post-9973-0-12528500-1467101367_thumb.jpg

post-9973-0-48425900-1467101523_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixade kylarslangen. Bilen vägrade starta...

Efter mycket pill så startade den men dog när den blev varm och gick inte att starta fören den blev sval igen.

Efter byte av tänddelar, ventiljustering, tändjustering, elektrisk soppa pump och förgasarrengöring.

Bilen startar direkt. Går ojämn. Smäller i avgasröret... Testar med startgas när den står å går och hittar läckage mellan flotörhus och spjällhus. Monterar dubbla packningar. Går kanon! På tomgång.

Tändningen fladdrar lite mellan 20 och 25 grader.

MEN så fort jag ger på gas så smäller det å har sig som om den inte får soppa. Med andra ord den går snålt. Bästa sättet att få den att gå ordentligt är att använda choken som gas för att få upp varvet.

 

Känner dom 3 senaste ägarna, för ca 4 år sen då byttes spjällaxeln med bussningar, fortfarande glappfria.

 

Så som det ser ut just nu så är det nog bara att bita i det sura å ha isär förgasaren å börja om med rengöringen...

 

Om nån har några andra erfarenheter eller vet varför tändningen fladdrar så dant så ös på med kommentarer.

post-9973-0-43857900-1467102196_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strombergern funkar nog säkert,men jag skulle nog välja Weber stående modell,om den får plats då :)

 

Kolla så inte fördelarenocken som nockar brytaren är för sliten,det hände även på min valp minns jag nu.

En annan grej är att även kolla så du inte har vatten i bränslet,prova gör en provisorisk tank av en pet

flaska eller nått liknade och provkör om det blir skillnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgassmällar brukar väll betyda för mycket soppa..eller taskiga ventiler iofs..om du inte har regulator mellan pumpen o förgasaren kan smällarna bero på det då många förgasares flotörsystem inte klarar stänga vid ngt högre tryck.

 

Smäller det i förgasaren är det en annan femma..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelaren ska jag kolla över igen. Har jag inte tänkt på dom.

 

Ingen vatten i soppan. Körde soppatorsk förra veckan.

 

Mycket soppa så blir motorn orkeslös. Fel på acc-pump å motorn hostar till kan dö men funkar om man smyger upp varvet.

 

Snål blandning skapar detonationer istället för förbränning. Är det under hård belastning så spikar det i cylindrar å det börjar titta ut kolvar ur blocken. Är det utan belastning så smäller det inte i cylindrarna utan går vidare ut i avgassystemet.

 

Absolut kan det va ventilerna. Men jag har bra komp i motorn och rätt ventilspel. Men borde det inte va sämre på tomgång då? Går jätte fint på tomgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser väl om acc pumpen sprutar när du trycker på den.  går den magert luktar avgaserna surt,   är det bra tändfel luktar avgaserna ok,  för litet brytaravstånd kan även göra liknade fenomen med misständning när brytarplattan rör sig av vaccumet.   Även fastrostade vikter kan ställa till det men du hade väl ställt tändningen och även då sett att den öppnade max och även följden riktigt 1342,  Stiften kan säga en hel del av vad du har för fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter mycket om och men så går den som den ska nu.

Snodde hela fördelaren och förgasaren från traktorn. En timmas jobb å den går så rart så.

 

Dax att ge sig på fjädringen fram.

Vad jag har förstått från tidigare trådar så är prisnivån inte riktigt som den borde va på bra begagnade bra blad(om man hittar några).

Vad säger besiktningen angående hjälp fjädrar?

Hur funkar det i skogen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besiktningen säger inget om man gör det så det ser bra och säkert ut. Har fått tummen upp på min som enda kommentar. 

Upplever att det blev följsammare gång i guppen på vägen. Ingen större skillnad i skogen, fortfarande för hård när man lämnar vägen (nackdelen med att ha ett tungt fordon byggt för hög lastvikt gissar jag) men med lågt lufttryck så kan man kompensera lite där :)

 

Såhär ser den ena ut på min bil. Finns beskrivning i min byggtråd hur jag gjorde och många har använt volvo fjädrar om jag förstått det rätt.

 

extrafj%C3%A4drar%20013.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju också att bara lägga dit något extra blad. Framfjädrarna är mer krumade än bakfjädrarna, dvs fram går att lägga bak och den blir hög men bak går inte att lägga fram.

 

Ang besiktning så förr på bilar anmärktes om genomslagsskydd saknades eller var skadade , har man nu helt bortsett från detta?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skivbroms till handbromsen men den tar dåligt. Riktigt dåligt till å med. Fler som har samma lösning?

 

För 3 ägare sen så hade H.hansen bilen. Såg i en gammal tråd att han monterade handbromsen med delar från OBELIX.

 

Om H.hansen ser detta. Du vet inte vad du montera för belägg?

post-9973-0-39503500-1467566105_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju också att bara lägga dit något extra blad. Framfjädrarna är mer krumade än bakfjädrarna, dvs fram går att lägga bak och den blir hög men bak går inte att lägga fram.

 

Ang besiktning så förr på bilar anmärktes om genomslagsskydd saknades eller var skadade , har man nu helt bortsett från detta?

Kan va så att det är framblad monterade bak. Är 9st både fram och bak nu.

 

Vad är det som hindrar en från att sätta bakblad fram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan va så att det är framblad monterade bak. Är 9st både fram och bak nu.

 

Vad är det som hindrar en från att sätta bakblad fram?

 

Om du tittar under bilen ser du att framfjädrarna är mer krummade eftersom framaxeln ska ligga över fjädern, bak ligger axeln under fjäder och därför är bakfjädrarna mindre krummade i förhållande till framfjädrarna.  På min har jag extra blad fram men det ger en mycket styv fjädring bra för körning i landsvägsfart men mindre bra för terrängkörning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kylarslangen rök och motorn gick varm ska du byta olja och oljefilter. Oljan blir kraftigt försämrad och tappar det mesta av sin smörjförmåga.

Har motorn gått så varm att oljan skadats så räcker det nog inte med att bara byta kylarslang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har motorn gått så varm att oljan skadats så räcker det nog inte med att bara byta kylarslang.

 

Oljan är bytt. Inte av den anledningen utan för att jag alltid gör det vid ett fordons köp.

Tror inte på att oljan blir så dålig av en kokning att det spelar någon roll. Inte på en motor från 60-talet. Självklart finns det dom som ser motorn som ett tekniskt underverk (oj nu trampar jag folk på tårna). Motorn är konstruerad på förhistorisk tid med dom olje krav som va då med 10w 20 olja. Den oljan som va bra då uppfyller inga krav idag. Billigaste oljan man kan hitta har högre smörjegenskaper.

 

Men ni har helt klart rätt i att oljan blir sämre av att gå varm. Men det kokar vid strax över 100 grader å normal oljetemp är strax under 100 på vatten kyld bil. Säg att oljan hinner komma upp i 130 vid en kokning. Är oljan bränd och börjar falla sönder så luktar det bränt om den.

 

När jag utbilda mig till mc-mek så ha hade vi smörjkurs på shell Sverige har för mig att han sa att deras helsyntet började falla sönder vid 170 (10år sen, kan va fel).

 

Och ja. Jag kör helsyntet i alla mina kolvmotorer (ej wankeln pga olje blandningen i bensin). Har man en ren motor så finns det inga nackdelar.

 

Ber om ursäkt om nån tar illa upp. Men det här är min religiösa övertygelse...

Och ja, motorolja är bytt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag syftade på ,  ;)  tänk bara på rödglödagade turbos.

 

ang syntet i fordon som sällan körs är jag lite tveksam till dels är oljan väldigt hal så efter en tid är alla delar helt torra från olja sen har mineraloljan en gynnsam effekt på gummi tätningar mm sett oljeläck som plötsligt upphört efter man gått tillbaks till mineral.

 

Avslöja nu vad pryttlarna var bra till för något som du hittade i bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...