Gå till innehåll

Fjädrings koll TGB


Beckistuta

Rekommendera Poster

Hej tänkte göra en liten koll på hur man vet om man har fräscht fjäderpaket.

Om vi mäter från hjulcentrum till respektive skärmkant och skriver måttet i denna tråd så får man ju en liten fingervisning.

Man kan ju även skriva om man vet ålder på fjädrarna, om det är nya bladfjädrar, om man monterat extra spiralfjädrar eller om man har mycket last/tillbehör.

 

Här är mina spec:

-75 TGB11 med OM603 sug och vinsch i front

HF: 65,5cm

VF: 63cm

HB: 68cm

VB: 66cm

post-10139-0-17749600-1484152915_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Good topic !
You have the car tilted to the left . I've got that . When I align the springs, the car leveled off and got up .
Unfortunately I did not measure from the center . If you really need , it is possible in the spring to measure .

 

If you measure from the center of the wheel we can compare leafspring quality on our TGB:s.

Measurement from the top (or bottom) of the tire will be different regarding tire size. If you have the same car with 33" or 37" tire, the measurement will differ, but from the centre of the wheel it will be the same.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Good topic !
You have the car tilted to the left . I've got that . When I align the springs, the car leveled off and got up .
Unfortunately I did not measure from the center . If you really need , it is possible in the spring to measure .

 

 See pic #2 above, that's the most comparable measurement....

 

(and yes, it's lower on the left side...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att du klarar dig fint med att bara montera extrafjädrar fram.

Tror jag har runt 10cm till genomslagsgummit bak och fram har jag tagit bort dom då jag monterade extralfjädrarna.

Men innan jag monterade fjädrarna så var det säkert kring 5-6cm till gummit. minns inte riktigt.

Våra bilar lider ju av att tappa höjd v-fram och vara som högst h-bak vilket stör mig och jag ska skifta fjäderpaketen mellan höger bak och vänster fram för att slippa få en bil som lutar lite åt vänster vilket jag kan tycka är lite störande ibland :) skiljer ca 3cm i höjd mellan höger bak och vänster fram på min.

Blev bättre med hjälpfjädrarna några år (ca 3 år) men nu har den säckat ihop lite mera v-fram igen så det lutar lite :)

Sen har ju jag hängt på en bur som väger lite och en winsch där fram som tynger ner lite extra.

Jag mätte min bil från golvet till skärmkanterna förut för att hålla koll på höjden och den skillnad som blev för mig med extrafjädrarna så jag har inget mått att lägga till mot naven på hjulen åt dig tyvärr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma för mig som Quattromicke ovan, men min 13-bil har både spiraler (bak VW Passat) och klossade bakre bladfjäderfästen.

 Tror min blev nästan 150mm högre fram vilket är väldigt mycket.

 

 ( Iaf tillräckligt mycket för att spräcka brallorna vid in- och urkliv i bilen nu.. :lol: :lol: )

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes , really annoying tilt of the car body on the left side .
I just when the rules of leaf springs , the left side have made stronger and the car straightened!
The issue with coil springs controversial . I think the Swedish engineers could put them right . But this was not done . So they had something against. 
Question. Why spring is not set right? The question of cheapness of production is not relevant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana det är tur du kan skylla på tgbn över dina spräcka brallor då så det inte beror på nått annat  :D

Haha ja. Man måste ju trösta sig och försöka hitta orsaker som känns lättare att acceptera.

Dessvärre pajjade ju även ett par byxor när man skulle klättra in i rallybilen också.. den är iaf inte för hög.

Kan väl skylla på buren och stolarna då :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lutar de åt vänster är det väl bara att kasta om paketen, bilarna är ju tyngre på en sida finns original vinsch är det väl ca 75 kg extra och sen till detta förare.  Kastat om mina någon gång genom åren och sist förlängdes u bultarna och några extra blad lades in. Bladen i pakten har lite olika funktion några lyftande och några bärande utan så mycket lyft, märks tydligt när man lägger till dessa i paketen.  De långa gör ingen nytta på höjden ej heller de kortaste utan de är mellan bladen som gör lyftet.     Ligger bakaxel på 11 över  fjädrarna och framaxel under då är framaxelns blad med krummade än bak vill man ha rejält lyft bak tar man ett framblad.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Is the vehicle not pefectly balanced sideways?

As an option - Yes.
But why not put a reinforced leaf spring on the left front side . In addition, there is not less than 75 kg driver and two batteries , which means more load .
In the parts catalog I don't see any difference in the front springs between them.
There can be only one sagging leaf springs because of the long load on the left side . 
In the army it was solved just replacement ! 
The civilian version has extra sheet or a stronger straightening .
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog batterin samt att motor/låda inte sitter mitt i utan lite förskjutet åt vänster.

Som man kan se på den här bildlänken tex, det kan ju inte bero på tex chauffören för vi är så smärta o smidiga allihopa ;)

 

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3bqGxSzJJO5wFR8JY3oyeF8D7zinFZT6v8EJXxyY29VINWn1f

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...