Lasse303 Postad 17 April , 2017 Rapport Share Postad 17 April , 2017 Jag har problem med bensinlukt vid körning på 1 och 2: ans växlar. Det luktar även bensin lite till och från. Efter en malör med främre bensinfilter köpte jag ett fint nytt av Tatanka FilterKungen och ny bensinpump blev det ...(alltid kan det göra nån nytta) samt ett bakfilter med backventil. I början läckte FilterKing från mässingspluggen (där bränsletrycket mäts) gick inte att få tätt...och vågade inte dra ordentligt. Pluggen är konisk. Fick rådet att täta med Locktite gängtätning. Det ser ut att vara rätt medicin! Läste i någon tråd om Bränsletryck där förgasarna fick för mycket och läcker bränsle. Jag kan inte se och förstår inte var det borde läcka? Original står bränsletrycksjustering skruven på 10mm ovan låsmutter med original B-pump. Nya FilterKing är fabriksställd på 8 mm. Såvitt" jag kan se hittar jag inte något läckage på bränslesystemet. Men var ifrån kommer bensinlukten? Jag har provat med att sänka trycket 1/2 varv men tycker att motorn Inte gick bra... så åter till 8 mm. Är det någon som har någon ide' tacksam för råd. /L Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 18 April , 2017 Rapport Share Postad 18 April , 2017 Kan det vara flottörhusventilen som inte stänger helt då flottörshuset är fullt så det bli översvämning och rinner ut i luftburken? Vill minnas att jag har läst om det några ggr här på forumet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 18 April , 2017 Rapport Share Postad 18 April , 2017 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 18 April , 2017 Rapport Share Postad 18 April , 2017 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 18 April , 2017 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2017 Johannes, Tack för ditt förslag, skall så snart jag hinner ge mig på flottörhusventilen. Tyvärr blir det en ofrivillig paus i mekandet tills semester tider. Till dess skall jag köra bildbandet tills jag kan det i sömnen. Jag hoppas att ventilen går att justera ... Jag körde en del av bildbandet och det gav kalla rysningar. Alla vi som upplevde skolans lektioner på den gamla goda tiden kommer i håg "plinget" när det var dags att byta bild. Att ett ljudminne sitter så starkt är rätt fantastiskt. Jag har googlat lite och det fanns idéer om sprickor i gamla slangar. Ökar trycket vid körning på låga växlar? Kanske läckan inte ger sig tillkänna under ett visst Bränsletryck?? Kanske en kombination. Ser fram mot nya intressanta förslag alla skall prövas. /L 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 19 April , 2017 Rapport Share Postad 19 April , 2017 Ökar trycket vid körning på låga växlar? Kanske läckan inte ger sig tillkänna under ett visst Bränsletryck?? Kanske en kombination. Nei, trykket øker ikke ved kjøring på 1. og 2. gir (växel). Men i 3. og 4. har du så høy fart at bensindampen blir blåst vekk under bilen. Dermed kjenner du ingen lukt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 20 April , 2017 Författare Rapport Share Postad 20 April , 2017 Ok - Kristaga,, det gäller alltså att ha högsta växeln i och köra fort till Johannes idé har prövats! Undrar om det går att byta ventilen med förgasaren på plats. Titthålskirurgi och lokalbedövning. Skruva bort flottörhuset vika ner flottören och byta ventil. Skrapa rent där det behövs. (Följt rådet och tittat på video snuttar där man fixar förgasare). Kanske ett nytt luftfilter kan hjälpa till och minska doften och reducera tiden för tillfrisknandet av kupé luften. Rengöring av förgasare in- och utvändigt bör man använda något speciellt medel eller duger det med 98oktan flytande kemiskt drivmedel ? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 3 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 3 Juni , 2017 Ja så var det dags att ta sig an förgasarproblemet. Ta bort flottörhus på plats går inte så lätt utan plocka bort luftrenaren , svarta burken med slangar i. En Slangarna var lös. Upptäcke att förgasare. 1 inte har klick ljudet och kolven fastnar när man petar upp kolven, svarta burken ganska mycket skit i botten lukar bränsle ( men det skall vara bränsle i burken? Varmstarten retur går ju till baka) och luftfilter stinker bränsle även det. Lyft på förgasarlocket och ser ett svart hål full med seg svart beläggning. Påbörjat sanering på plats. Om jag vill plocka bort förgasare eländiga bultar 2 st av 8 st, men kanske bättre än att krångla med 6x2 skruv till flottörhus, Hur lossar man kul-länkarna till förgasar spjället? Antar att de måste bort på något fiffigt vis... Lägger upp någon bild när jag kommit på man gör. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 4 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Läst på var det svarta i förgasaren kommer från. Källa: inlägg nätet, menade att det var "additiv" i bränslet som blev kvar när de lättflycktiga kolväteföreningarna dunstat. Planerar man låta bilen stå lite längre perioder är nog K-sprit i bränslet en god idé. Åter från garaget; Någon som har erfarenhet från trilskande förgasarlock? Vid återmontering av F-locket så fastnar undertryckskolven. Lättar på skruv knackar lite och vips så löper kolven som ska! Tom klicket hörs vid nedsläpp. Såg ett klipp där en Grease-monkey ZenithStromberg exp. från US tror jag... menade att det var det rätta, ett klick, så det skulle vara. Antingen är locket skevt, eller ... så är det svårare att få dit än man anar från början. Har fortfarande inte löst problemet att demontera gas-länkarmarna(kulleder) upptill - Ta bort och pilla på det du måste är parollen, och blir man tvungen att ge sig på något man inte har koll på,,hjälper inga Brasklappar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 4 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Länkarmsuppgiften löst. Kaffepaus och kanelbullar fixar det mesta+ goda råd. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 4 Juni , 2017 Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Ta gjerne bilder om du skal demontere gasserene. Vurderer å ta ut de i bilen min for en overhaling. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 4 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Bilder aspelut, du skall få dokumentation. Vad har du för bil? Jag skruvar på en c303/1975 med 175cd 2 men fg ser ut som 175cd 2SE om jag jämför bilder på nätet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 4 Juni , 2017 Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Bilder aspelut, du skall få dokumentation. Vad har du för bil? Jag skruvar på en c303/1975 med 175cd 2 men fg ser ut som 175cd 2SE om jag jämför bilder på nätet? Har en TGB 11 303 1975, mener det skal være 175cd 2 i min også. Hva er forskjellen mellom de og 2SE?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 4 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Ja har tyvärr ingen aning, vilken skillnad det är mellan förgasarna. Jag har ingen dator justnu så du får vänta några dagar på bilder. Bensinlukten kommer i alla fall inte från flottörhusventilen, samma modell som Misab säljer med ett litet filter upptill. Flottörhus innehöll mängder med svart smörja så det inte bortkastad tid. Bytt O-ringar i plastproppsrna + silicon. Och packningar i flotthus + mot motor och luftrenarsidan. Jag fick rådet att köra på tomgång och leta läcka med ficklampa. Det går inte med avstängd motor bränslet dunstar och trycket sjunker så det blir svårt att hitta. Skruvat dit slangklmmor i svarta lådan ovan på fg. En inkommande slang var loss. Tyvärr blir jag inte klok på främre fg. Kolven klickar inte och fastnar. Min gick perfekt innan så det kanske skall vara på det viset. Fg. är inte identiska. Främre har en undertrycks ventil till fördelarna så det kanske blir ett undertryck som inte utjämnas direkt som på den bakre Fg. Jag har inte gjort en komplett översyn och bytt O-ringar mm över allt. Det får bli en annan dag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 5 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Nu är det färdig mekat. Lösningen på problemet med främreförgasaren är inte någon elegant teori. Vred locket 90 grader och vipps så löpte kolven och klickljudet uppkom med locket påskruvat. Med locket felmonterat fungerar det i alla fall just nu. Skall testköra med belastning och högre hastighet vid tillfälle. Nästa uppgift blir tomgång, varvtal och bränsle tryck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 5 Juni , 2017 Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Hur kan ni sätta locket fel?,Det finns ju markeringar mm samma gäller kolven och sätts den fel stämmer ju inte membranet/pessaret som har en lite flik som ska synka i huset. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 5 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Jag kanske var otydlig. Membranet sitter som det ska enligt anvisningar med gummiklacken i spåret, men locket till hela förgasaren som skruvas med 4 skruv är vridet 90 grader motsols. Vingen som innehåller en kanal pekar kl 3 och inte kl 6 som den bakre Fg gör. I linje med "kanal"-vingen nedtill finns en liten kant som ser ut som gjutskarv den skall sannolikt passa mot den på underdelen. Ja kommer inte ihåg hur de var monterade från början. Ett gott råd ta en bild uppifrån vid förgasar överhalning. Annars känner man sig rätt och slätt ganska kölhalad! När jag drog fast locket och monterat identiskt som den bakre Fg låste undertryckskolven, inget klick och den stannade i upptryckt läge. Lätta på skuven och knacka loss lock. Jag tog bort den lilla svarta vacum slangen och testade inget hjälpte till jag började vrida på Fg-locket. Kan Fg- lock bli skeva, grader i skruvspåren ?? Har tyvärr ingen sån däringa precisions metall platta för att kolla planhet. Det här är en utmaning till experterna här påNätet som Hansen och många andra! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 5 Juni , 2017 Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Vet inte riktigt vad du menar och hur det kan bli fel. Lite tips här kanske : http://www.volvoamazonpictures.se/documents/green_books/avd_2_branslesyst_140_164/avd_2_23_branslesystem.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 5 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Ja den lilla skriften har jag läst på, ang utmaning var det mest på skämt, men konstigt är det? Jag tror ja har plockat av och på locket 50x och läst i manualen. Tänkte ett tag att det är returfjädern som är slut. Det känns alltid bättre att peka på något konkret fel. Men "plötsligt händer det" hm var har jag hört det förut(:,-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 5 Juni , 2017 Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Det går väl inte att få dit membranet felvridet i kolven? Annars är det bara att sätt märkningen mot varandra vänster hands fingar i hålet med kolven upplyft och samtidigt dra ner skruvarna till locket. Du har väl inte satt nålen felvriden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 5 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Jag har inte mixtrat med membran elle nål. Det jag gjorde var: 1 tog bort 4 skruv 2 knackade på locket sattsom berget 3 bort med lock och fjäder 4 lyft ur kolv + membran 5 rengjort kolv och cylndersidor (svart gegga) 6 stoppat till baka kolv och membran med klack till vänster i urtaget 7 fjäder och sen lock + skruv Är det möjligt att vid oturlig hantering rubba nålventilen? Isf måste dem tidigare ägaren gjort samma fel! Anledningen till att jag lättade på Fg fram var; När bakre Fg kolven petades upp sa det klick och gick trögt upp och snällt ner.., Främre Fg samma procedur peta upp kolven - men SI den kom inte ner sattfast!! Så vad gör en förgasar Nörd, skruvar i sär och ser vad vad som har hänt. Ja där börjar denna novell,,, 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 5 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Så här ser locken ut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 5 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Aha så lägger man upp bilder 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 5 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 När man lärt sig bildöverföring kan jag bjuda på non mer... Här syns den däringa "gjut" skarven typ som jag nämnde tidigare. Du som ville ha en dokumentation, kanskebäst att göra det som en fil ange mejl adr s slipper vi tynga detta forum med kanske självklarhet ? Nu ser jag oxo att locket fram och bak skiljer sig beteckningarna är inte identiska?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 5 Juni , 2017 Rapport Share Postad 5 Juni , 2017 Det var ett tag sedan jag hade isär dom där rackarna. Är själva locket utformat olika undertill? Spelar den någon roll vilket håll locket sitter? Kolven måste ju sitta rätt men är det en kanal i själva locket som gör att den måste sitta åt ett visst håll? Du har kanske redan hittat felet, om ena kolven fastnat i topp så är det väl inte konstigt om det kommit in mer bensin än vad som behövs? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.