Gå till innehåll

Jordfel?


Rekommendera Poster

Jag misstänker jordfel på min valp 9033  24V. Batterierna orkar inte starta bilen efter 10 dagar stillastående. Batterierna är förvisso inte nya, men misstänkt dåligt tycker jag.

Testade idag med att plocka bort alla säkringarna och strömmen bruten med huvudströmbrytaren och lyft av kabeln från  + polen som annars går direkt till huvudströmbrytaren.  På elinstrumentet får jag trots detta utslag mellan chassie och pluspolen där jag lyft av kabeln.

 

Tidigare ägare har flyttat batterierna så nu sitter det ett batteri i vardera hjulhus där snökedjorna normalt skall ligga.  Plus pol är som tidigare dragen direkt till huvudströmbrytare, men minus är nu jordad bak i hjulhuset istället för under motorn. 

 

Förslag mottages tacksamt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första man gör vid jordfels funderingar, är att ta en ledare.. allt från tunn kabel till en startkabel.. och när du har strömförsörjare på, tex tändningen på med halvljus och kanske kupéfläkten, så sätter du kabeln på batteriets minuspol på batteriet, och testar att lägga imot den på olika ställen som skall vara jordade.

Du ser om elförbrukaren får mer fart eller om det gnistrar något vid kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som läckström snarare än jordfel.

 

Hur är instrument du mäter med inställt? På spänning [Volt]? Svart till jord och röd till batteriets pluspol? Då ska mätaren visa 24-25 volt, helt normalt.

 

Drar den ur batterierna även med huvudströmbrytaren frånslagen? I så fall ska du leta efter felet längs + kabeln mellan batteriet och huvudströmbrytaren, eller längs kabeln mellan + på ena batteriet och - på det andra.

 

Ström kan inte gå i luften, det måste finnas någon sorts förbindelse mellan plus och jord. Ett ganska vanligt fel är t ex att det bildats överslag i släpvagnskontakten på grund av att det kommit in vägsalt mellan kontakterna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunt i digitalmätning.

Lägg en belastning in serie, en lampa så ser du om det verkligen är någon läckström att ta hänsyn till. 

 

Ger lampan inget alarmerande sken och du efter en viss tid har fått lägre batterispänning så har du garanterat en battericell som ligger lågt och därför drar ur de andra när batterierna står oanvända, förr när batterierna inte var kapslade mätte man detta med syraviktsmätaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-_- Får nog skämmas att jag inte kollat nivån på batterisyran! Plockade ur bägge batterierna och skulle mäta syravikten. Men nivån var så låg att det inte gick att suga upp någon syra. Jag fyllde på 1,5 liter vatten på vardera batteri !!! Ansåg då att det var ingen ide att ladda eller mäta syrahalt utan köpte två nya Tudor batterier idag. En dålig ursäkt är att jag har för många bilar att hålla reda på.

Men hur kan det bli så? Och hur kan det överhuvudtaget gå att starta med så lite batterisyra i batterierna?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kan det bli så? Och hur kan det överhuvudtaget gå att starta med så lite batterisyra i batterierna?

 

Efter körning och en stunds har du fulladdat och dessa extra volt x ampertalet = effekt watt du kan tänkas ha kvar i halvtorra batterier är då troligen tillräckligt för start. Efter en tid sjunker vilospänningen och då även blir även effekten du kan ta ut lägre och det räcker inte till starten.  Skulle sen en cell vara lägre syrevikt/spänning i utjämnar sig batteribanken till lägsta möjliga dvs efter den svagaste cellen, jämför med en kedja som inte är starkaste än svagaste länken.

 

Huvudanledning kass cell eller bra normal torka, har själv varit ut det på min, ett nytt dyrt märkes batteri kapslat som efter en tid var kass och detta pga av för låg nivå vilket inte gick att fylla på, dålig placering under varm motorkåpa sliter hårt på batterierna, köper därför billigast möjliga numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker jordfel på min valp 9033  24V. Batterierna orkar inte starta bilen efter 10 dagar stillastående. Batterierna är förvisso inte nya, men misstänkt dåligt tycker jag.

Testade idag med att plocka bort alla säkringarna och strömmen bruten med huvudströmbrytaren och lyft av kabeln från  + polen som annars går direkt till huvudströmbrytaren.  På elinstrumentet får jag trots detta utslag mellan chassie och pluspolen där jag lyft av kabeln.

 

Tidigare ägare har flyttat batterierna så nu sitter det ett batteri i vardera hjulhus där snökedjorna normalt skall ligga.  Plus pol är som tidigare dragen direkt till huvudströmbrytare, men minus är nu jordad bak i hjulhuset istället för under motorn. 

 

Förslag mottages tacksamt..

 

Även om problemet är löst så hade du - /stom anslutningen från batteriet kvar, då mäter du batterispänningen mellan pluspol och godtycklig punkt i bilen.

 

Genom att flätan från batteriet är anslutet i bakändan använder du hela karossen som jordpunkt (som det brukar), men all ström ska gå via karossen ända bak. Inga bekymmer då plåtarean motsvarar en "ganska grov kabel". I en perfekt värld i alla fall... I verkligheten så skapar strömmen galvanisk korrosion i övergångar/skarvar, då ökar motståndet och spänningsfallet, mer rost ju mer motstånd osv. Du märker inget med fräscht batteri, men när batteriet börjar bli slitet så tar det på marginalerna. Jag skulle nog offra nån gammal startkabel o dra fram från jordflätan vid batteriet o ansluta nära startmotorn....

 

Om man mäter ström från batteriet så kan man slå av/på, rycka säkringar o se om krypströmmen försvinner.

 

Med en voltmeter kan man ex vis mäta mellan - polen på batteriet o nån plåtrent ställe längre fram, ska vara ~ 0V annars är det motstånd nånstans där det inte ska va. Alternativt mät spänning mellan batteripolerna, mät över ex vis glödlampa och det ska vara "samma" spänning ungefär, annars är det spänningsfall på nåt ställe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...