Gå till innehåll

komradio


Gäst Daniel.H.

Rekommendera Poster

Gäst Lasse

Hej igen!

 

På frågan om man behöver yttre antenn beror det helt och hållet på avståndet.

Skulle tippa att en PMR-Radio på 0,5 watt klarar 1 till 2 km med sin originalantenn beroende på vegetation. Mig veterligen har den inte möjlighet till yttre antenn!?

 

En jaktradio alt. 27 Mhz radio fungerar betydligt längre då effekten i watt oftast är högre, med yttre antenn ytterligare betydligt längre.

 

Mvh /Lasse

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Jag kom oxå att tänka på det med antennen efter jag hade beställt.

 

Ska du oxå beställa en radio Daniel?

tänkte det nu när det finns så många att prata medPDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Vad säger du Daniel.H' date=' ska vi slå till på varsin sånhär?

 

 

ja jo det lutar ju åt en sådan! jag tänkte nästan ringa till conrad på måndag och se vad dom har att säga och rekomendera.

funderat lite till på det med handenhet men tror nog man blir missnöjd med sändningsstyrkan. bara vi hinner montera innan cooperfestival om jag ska mePDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag har en antenn liggandes som ska vara till fordon ifrån kronan den är rätt gammal kanske kan den duga till cb-radio?

 

antennen har en fjäderfot och är ca 2 meter lång och antennkabel är samma som till en vanlig bilstereo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27MHz fins det mycket, men även en massa störningar, på jaktradiosidan så har 155MHz gått upp som ett bra alternativ, finns med pilottoner och är väldigt rent. jakt o jordbrukskanalerna är helt öppna o kräver inga radio cert.

 

155'an har väldigt bra täckning från handapparater, ca 10-15km om det inte är i alperna. Yttre antenn i fordon höjjer rejält pga främst rejälare jordplan (om man har hög % plåt i karossen), då är uteffekten inte så intressant. Armens Ra 146 låg väl på ca 0,5watt om jag inte minns fel, så effekten har inte så stor betydelse.

Antennen skall vara anpassad efter frekvensen, annars blir uteffekten studsande i antennen...

 

Sedan är det ju bra att ha samma radio som kompisarna har åxå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11
jag har en antenn liggandes som ska vara till fordon ifrån kronan den är rätt gammal kanske kan den duga till cb-radio?

 

antennen har en fjäderfot och är ca 2 meter lång och antennkabel är samma som till en vanlig bilstereo

 

Skulle tro att det är "bättre" med en kortare antenn i skogen med tanke på alla träd som vill vara med och dra ner denPDT_Armataz_02_13.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

ja och även när vi körde ränneslätt senast och jag hörde mig för så var det 27mhz som alla hadde.

 

så nu bestämmer vi att 27mhz är bandet alla ska haPDT_Armataz_02_29.gif
Daniel.H.2007-07-29 15:08:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

 

jag har en antenn liggandes som ska vara till fordon ifrån kronan den är rätt gammal kanske kan den duga till cb-radio?

 

antennen har en fjäderfot och är ca 2 meter lång och antennkabel är samma som till en vanlig bilstereo

 

Skulle tro att det är "bättre" med en kortare antenn i skogen med tanke på alla träd som vill vara med och dra ner denPDT_Armataz_02_13.gif

 

det går att fälla antennen så den ligger ner med och då klarar den sig nog rätt bra fast om den inte fungerar med radion så är det ingen idé att använda den
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

ja och jag kör ju med långa antenner som för viso inte brukas, men än är dom hela och de piskar och slår i träden utan bekymerPDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11
ja och även när vi körde ränneslätt senast och jag hörde mig för så var det 27mhz som alla hadde.

 

så nu bestämmer vi att 27mhz är bandet alla ska haPDT_Armataz_02_29.gif

 

Vilken tur att det var en 27mhz jag beställde dåPDT_Armataz_02_05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

jag ska ringa två företag i morgon! det står mellan roadcom (den du visa bild på) och intek M-490 om dom inte rekomenderar den billigaste till oss lort nissar som studsar bland stenar haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

Har oxå en 27mhz-burk i min bil.  Det är en Danita 3000. Köpte både radio och antenn på Kjell och company. Passa även på att köpa en SWR-mätare på kjell för att kunna ställa in antennens längd optimalt samt säkerställa att det inte är några fel på sladdarna. Det går ju bra att köpa en ihop om man är några stycken. Kostade iofs bara runt 140:- tror jag.

Har även en lite seriösare radio http://www.rigpix.com/yaesu/ft747sx.htm som får åka med ibland. Rätt trevligt att kunna snacka med utlandet när förhållandena är de rätta. Det går iofs också att göra med min Danita ibland.

Här går det att läsa mer om 27 Mhz. Det är en hel del som har fasta stationer i hemmet med antenn på taket. Lite småkul att prata med ibland.

http://www.27mhz.se

 

 

 

Det var ett / för mycket, men nu fungerar länken!

Erik
omega24v2007-07-29 20:09:31
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har slutat förvåna mig över tekniska tings mer komplicerade vetenskap än vad det först verkar vara, men jag trodde i min enfald att man köper en radio och en antenn och så fungerar grejorna. Det var uppenbart inte så enkelt. På 27MHz-forumet var det en hel del diskussion om olika långa kvartsvågsantenner, SWR (Stående våg-reflektion????????) 5/8-vågsantenner och olika kabelteknik. Blir ju spännande det här, har plötsligt bestämt mig för att försöka få dit en så LÅNG antenn som möjligt. Vore ju fränt att kunna blarra med lite annat folk när man inte är på Off Road-träff!

 

Efter vad det verkar så har räckvidden väldigt mycket med antennlängden att göra. Sen lurar man visst signalerna på nåt rackarns vänster att tro att antennen är en hel våglängd lång (6 meter nånting???) med hjälp av spolar. När man mäter in om grejorna funkar som de ska, så har man nån manick och kikar på samtidigt som man klipper ner antennlängden nån enstaka millimeter i taget tills mätvärdet vänder från att gå neråt för varje klipp och istället går uppåt igen. Har jag fattat det där rätt tro...?

 

Undrar om reservhjulsfästet på hytt-taket skulle kunna vara ett idealiskt antennfäste? Reserven har jag ändå på flaket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...