Gå till innehåll

komradio


Gäst Daniel.H.

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.H.
Har oxå en 27mhz-burk i min bil.  Det är en Danita 3000. Köpte både radio och antenn på Kjell och company. Passa även på att köpa en SWR-mätare på kjell för att kunna ställa in antennens längd optimalt samt säkerställa att det inte är några fel på sladdarna. Det går ju bra att köpa en ihop om man är några stycken. Kostade iofs bara runt 140:- tror jag.

Har även en lite seriösare radio http://www.rigpix.com/yaesu/ft747sx.htm som får åka med ibland. Rätt trevligt att kunna snacka med utlandet när förhållandena är de rätta. Det går iofs också att göra med min Danita ibland.

Här går det att läsa mer om 27 Mhz. Det är en hel del som har fasta stationer i hemmet med antenn på taket. Lite småkul att prata med ibland.

http://www.27mhz.se

 

 

 

Det var ett / för mycket' date=' men nu fungerar länken!

Erik
[/quote']

 

så vad tycker du om din Danita 3000 !?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Jag har slutat förvåna mig över tekniska tings mer komplicerade vetenskap än vad det först verkar vara' date=' men jag trodde i min enfald att man köper en radio och en antenn och så fungerar grejorna. Det var uppenbart inte så enkelt. På 27MHz-forumet var det en hel del diskussion om olika långa kvartsvågsantenner, SWR (Stående våg-reflektion????????) 5/8-vågsantenner och olika kabelteknik. Blir ju spännande det här, har plötsligt bestämt mig för att försöka få dit en så LÅNG antenn som möjligt. Vore ju fränt att kunna blarra med lite annat folk när man inte är på Off Road-träff!

 

Efter vad det verkar så har räckvidden väldigt mycket med antennlängden att göra. Sen lurar man visst signalerna på nåt rackarns vänster att tro att antennen är en hel våglängd lång (6 meter nånting???) med hjälp av spolar. När man mäter in om grejorna funkar som de ska, så har man nån manick och kikar på samtidigt som man klipper ner antennlängden nån enstaka millimeter i taget tills mätvärdet vänder från att gå neråt för varje klipp och istället går uppåt igen. Har jag fattat det där rätt tro...?

 

Undrar om reservhjulsfästet på hytt-taket skulle kunna vara ett idealiskt antennfäste? Reserven har jag ändå på flaket.
[/quote']

 

 

HAHAHA tycker du fortfarande att jag ska snabba mig att bestämma migPDT_Armataz_02_01.gif jag vill att du tar telefonen en runda du me i morgon och ringer till conrad med flera jag länkade tex något företag längre upp... så slår vi huvuden ihop måndag kväll och beställer kanske tisdag om vi blev kloka PDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

 

Intek M-490

 

En avancerad multibands programmerbar radio som täcker samtliga Europeiska kanalplaner. Den har en unik talprocessor för att komprimera och förstärka modulationen - för att få maximal räckvidd och ljudkvalitet.

Bland många finesser återfinns fyra programmerbara minneskanaler, snabbvalskanal, autoscan, tvåkanalspassning.

 

 

Tekniska specifikationer:

-Frekvensområde: 25-31Mhz (beroende på kanalplan)

-Antal kanaler: 40 st (beroende på kanalplan)

-Sändareffekt: 4 W

-Modulation: AM/FM

-Driftspänning: 13,2V DC

-Mått: 180 x 50 x 153mm

-LF Uteffekt: 2,5w

-Vikt: 1Kg

 

Pris: 1.295Kr

 

m490.jpeg

denne är lockande eller vad säger du erik?

FB-Radio 0734308131
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas
Jag har slutat förvåna mig över tekniska tings mer komplicerade vetenskap än vad det först verkar vara' date=' men jag trodde i min enfald att man köper en radio och en antenn och så fungerar grejorna. Det var uppenbart inte så enkelt. På 27MHz-forumet var det en hel del diskussion om olika långa kvartsvågsantenner, SWR (Stående våg-reflektion????????) 5/8-vågsantenner och olika kabelteknik. Blir ju spännande det här, har plötsligt bestämt mig för att försöka få dit en så LÅNG antenn som möjligt. Vore ju fränt att kunna blarra med lite annat folk när man inte är på Off Road-träff!

 

Efter vad det verkar så har räckvidden väldigt mycket med antennlängden att göra. Sen lurar man visst signalerna på nåt rackarns vänster att tro att antennen är en hel våglängd lång (6 meter nånting???) med hjälp av spolar. När man mäter in om grejorna funkar som de ska, så har man nån manick och kikar på samtidigt som man klipper ner antennlängden nån enstaka millimeter i taget tills mätvärdet vänder från att gå neråt för varje klipp och istället går uppåt igen. Har jag fattat det där rätt tro...?

 

Undrar om reservhjulsfästet på hytt-taket skulle kunna vara ett idealiskt antennfäste? Reserven har jag ändå på flaket.
[/quote']

 

Nu vet jag inte hur det fästet ser ut men det borde ju funka bra även

om jag tror att det bästa är att borra i hytten. Men fästet kanske inte

sticker upp så mycket?

 

Tycker du verkar ha fattat det mesta...och snabbt oxå. Var nått år sedan jag köpte min radio och jag trodde ju ungefär som du....att det bara var att koppla ihop å sen var det klart. Har inte lärt mig allt än men är det nått jag lärt mig så är det att det här med antenner är en hel vetenskap PDT_Armataz_02_05.gif

Men min lilla 5/8 vågs antenn på 95 cm har funkat bra efter SWR-justering i alla fall. När jag stått på ett berg har jag haft flera mils räckvidd. Men jag har precis som du förstått att ju längre antenn desto bättre...och det bästa skall vara en halv våglängd...5.5 meter på 27 mhz med andra ord. Men det kan ju bli klumpigt i skogen. Jag borrade ett hål åt min antenn i den del av taket som är av aluminium. Har funkat bra. Var även lite olydig och inhandlade ett slutsteg på runt 100w. Har med detta och min lite mer avancerade radio pratat med folk 25-30 mil bort när jag stod på en hög punkt. Dock räcker 4 watt och en bra antenn väldigt långt det med!

Det som är lite spännande (och ibland jobbigt när en italienare överröstar polaren 2km bort) med låga frekvenser som 27 mhz är att vågorna ibland studsar i atmosfären och man kan då prata med folk väldigt långt bort. Har pratat med Italien, Storbritannien och Kroatien för att nämna några.

 

En annan bra sida med ett forum som innehåller mycket information om allt som har med radiokommunikation att göra är: http://www.scanner.nu

Den är betydligt äldre än 27mhz.se och därför mer innehållsrik.

niklas2007-07-29 22:56:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas
 

så vad tycker du om din Danita 3000 !?

 

Den funkar bra! Det är ju en ganska enkel radio men för att hålla kontakten på ett mindre körområde lär den räcka gott. När man kör vill man inte ha massa knappar utan det räcker med de som finns. Dock har den bara FM vilket iofs ger väldigt bra ljud men de som är lite mer "seriösa" brukar använda sig av en radio med USB för att nå riktigt långt. Men har man inte som som mål att prata med folk utomlands så spelar det ingen större roll. Skulle tro att på terrängträffar är det FM som gäller ändå, eftersom nästan alla stationer minst har det. Danitan kostar 800:- på Kjell och Company och det tycker jag helt klart är ett bra pris. Tror den kostade 1000:- när jag köpte min för nått år sen.

niklas2007-07-29 22:42:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas
Rackarns kul länk' date=' Niklas! Verkar ju ganska nystartad efter ett snabbt ögonkast, men det här var ju nåt att hänga med på: http://www.27mhz.se/test.php Räkna med mig i September!

 

Har varit med på några av de där månadstesterna. Aktiviteten varierar. Ibland har det varit dött och ibland en hel del prat.

 

Ytterligare en sida. Den här gången en karta där folk själv lägger in sina positioner och vilka kanaler de passar så man vet vilka man har i sin närhet. Dock är det långt ifrån alla som har lagt in sig själva på sidan.

http://www.paosterlen.se/radiomap/

 

Klabbe i Skövde...det är jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
 

HAHAHA tycker du fortfarande att jag ska snabba mig att bestämma mig

 

Vad månde det bli av denne förnuftige unge man när han växt till sig lite? PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det visade sig igår att jag har en arbetskamrat som varit radioamatör, så jag "har beställt tid" med honom här idag för att få lite tips och råd. Bland annat nämnde han när jag pratade en kortis med honom på telefon igår att alla antennfästen bör vara lika, vilket gör att man kan ha en kort antenn för fysisk trädkontakt, som tex en "gummiantenn" och en lång antenn för längre avstånd på snackandet. Justeringen görs på antennerna individuellt, men mot en "dosa" man kopplar in mellan radio och antennfot, så man kan ha flera injusterade antenner med i bilen om man vill.

 

För min del lutar det kraftigt åt den apparat som Daniel.L beställt, så det är risk att det blir en sån beställd även till mig i eftermiddag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

Verkar vara en bra å prisvärd radio tycker jag!

 

Har oxå funderat på att skaffa ett till längre antennspröt så man kan byta när man känner för det.

 

Kul att det är fler som sätter in radio i sina bilar! Har länge tänkt starta en sån här tråd men det har inte blivit av men nu löste det sig ju ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

om man fäller antennen så den ligger och nuddar taket blir det några problem då eller spelar det ingen roll? tänkte mest då man är inne i skogen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Här kommer kortfattat vad jag fick tips om av min arbetskamrat:

 

1. Fälla antennen ger dålig sändning och mottagning i den och motsatt riktning du fäller den, eftersom en antenn är runtomstrålande.

 

2. Antenn bör sättas på sådan fot som den levereras med, eftersom även foten påverkar antennlängden. Jag frågade om militärantennfoten jag har kvar på taket (som egentligen är Johan11:s), men den får man hålla på och modifiera och experimentera med för att få rätt värden ifrån.

 

3. Bäst effekt får man ur en antenn som är lika lång som våglängden, 11 meter. Givietvis inte praktiskt i fordonssammanhang. Fattarjag det hela rätt så är 1/4-vågsantenner egentligen 2.65 meter långa oavsett själva sprötets längd, men antenntråden är upplindad som en spole i sprötet.

 

4. Bäst ska visst vara en 5/8-våg lambda, men jag hängde inte med på varför.

 

5. Egentligen kan man göra en antenn av vilken ledande metalltråd som helst, det är bara att stämma av den med ett instrument mot sändare/mottagare.

 

6. Se upp med avbrutet antennspröt! Man tvingar radioapparaten att mata ut effekt i ett alldeles för kort spröt och det bränner förstärkaren!

 

Det var säkert mer, men jag kommer kanske på det andra senare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

Bra sammanfattning och det stämmer helt med det jag snappat upp under mitt år som radioägare  PDT_Armataz_02_27.gif

 

Ska se om jag inte kan fixa foton på min radioinstallation. Var ute och fotade med mobilen förut med de bilderna blev värdelösa. När jag hittar laddaren till kameran ska jag använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Jag var iväg till Kjell & Co och köpte en Danita 3000 och en antenn med magnetfot. Det krävs dock lite mer sladdar och kontakter för att det ska funka att koppla in. Det blir morgondagens projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

ska bli interesant att kolla räckvidd m.m senPDT_Armataz_02_23.gif men jag har på känn att är det skoj med radion så börjas det exprimentera med div antenner och andra aparater efterhandPDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Arbetskamraten berättade ett antal historier om erfarenheterna kring amatörradioandet och med ett leende åt minnet talade han om hur man tänder en gatlykta med en förstärkt 27MHz radiosignal. Han hade stått under en släkt gatlykta med sin bil med egenbyggd antenn och förstärkare för uteffekten. Antennen var säkert en 2.65meters och sändareffekten? Han pratade om flera han byggt, så jag minns inte om det var den på 1 kW eller hur. Men när han klämde in sändarknappen så tändes i alla fall röret i lyktan... PDT_Armataz_02_23.gif

 

En annan kul grej var när han och några kompisar skulle till Göteborg. Plötsligt kom farbror Blå vispande med lyktor och stoppspadar och "vart ska ni ta vägen med den där hade ni tänkt? Fäll för attan ner antennen, vi har spårvägar här!" PDT_Armataz_02_23.gif

 

Så som jag tänkt mig det hela nu (om jag inte hinner ändra mig tills jag beställer i morrn) är Conrads 930675, så som flera andra här redan har, tillsammans med den kraftigaste antenn de har och det tror jag är den som kallas Funk 150. Jag kommer beställa en 60cm antenn från ELFA för 199:- för att ha i skojjen. Jag måste ha rätt på vad som behövs för inkopplingen av strömförsörjning och antenn och det som inte finns med i kartongen med radion beställer jag från ELFA det med på en gång. Sen Daniel.H., så kommer jag över med en bredsladd åsså "friskt kopplat hälften brunnet" (vi börjar med din bil...) PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

he he hälften brunnet skulle la isf vara däcken i bredsladden du vet ju hur det är att åka med när man driftar i en rondel med tgb 13 PDT_Armataz_02_43.gif 

ja på måndag gäller det! då har vi veckan på oss att koppla! inte bränna, det hinns inte med hihi! ska bli intressant att se hur produkterna verkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Intressant med radio. Ska man tolka det så att det är aktuellt med att använda det gamla 27 Mhz bandet igen?? Med FM modulering då antar jag. Är det då 40 kanaler på apparaterna?? Har sett att det i Norge är vanligt med Danita apparater. PMR radio är ju bra i o för sig, men då bara för mkt korta avstånd. Bättre med en radio där det kanske finns folk som har passning mer eller mindre dygnet runt efter vägen. Så funkade ju gamla PR radion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Har en del liggandes till AM 27Mhz.

2 för fordonsmontering, och en basstation. Allt på 5w. Längesen man lekte med det där..

 

Men är det FM vi ska börja med så får man kanske börja leta lite efter det istället.

Sen, renovera huset först. PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det jag hört "av de som vet" är att det är förbjudet sända på AM numera. Vad det då beror på att de apparater jag tittat på har 4W effekt på FM och därtill 1W på AM vet jag inte. Men kanske det är tillåtet sända med max 1W på AM fortfarande? Vill man ha bättre grejor ska man tydligen använda 155MHz, eller om det var nån frekvens i närheten av det. Räckvidden ökar visst ungäfär i proportion till frekvensökningen, så med en simpel handapparat blir det miltals plötsligt. Men det kräver ju att man har nån nytta av det med. Har de flesta här 27MHz är det ju liksom meningslöst att sitta och lyssna på en annan frekvens... PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Hej!

 

Har skummat igenom denna tråd och vill informera om några saker:

 

Vilken radio man än väljer så är antennen det viktigaste, man vill ju få ut effekten i etern. (Luften)

 

* Antennen måste stämmas av (Ståendevågförhållande), detta görs enklast med en ståendevågmätare. Strävan är att komma ner i ett värde så nära noll = Ingen stående våg = Ingen effekt från radion går tillbaka i slutsteget, som i värsta fall kan bränna det! Mer info. finns HÄR

 

* Antennens placering, då antennen använder bilens tak som jordplan får man också en riktverkan av radiosignalen. Är antennen placerad mitt bak blir riktverkan framåt (enkelt förklarat) vise versa om antennen sitter fram. Bästa placeringen är mitt på taket, med ordentlig jord i chassiet.

 

* Koaxialkabeln som går mellan radion och antennen skall vara med 50 Ohm´s impedans, vanligaste är en kabel som heter RG58. Det går absolut inte att använda exvis. Tv-kabel som har en impedans på 75 Ohm.

 

Slutsats, det absolut viktigaste för att få en lyckad radioinstallation, är att antennen är av rätt sort och är placerad rätt, och med ett bra jordplan. Ståendevågförhållandet är så nära noll som möjligt.

 

Svar på frågan om AM resp. FM.

 

Amfm_klein.gif

 

AM (AmplitudModulering) innebär â€väldigt enkelt†att det någon säger i radion sänds på topparna av det ni ser på bilden. Nackdel = Sändningen blir väldigt störkänslig och osäker.

 

FM (FrekvensModulering) innebär att det någon säger i radion â€rider†på bärvågen och själva ljudet kommer från skillnaden i frekvensen. = Sändningen blir stabilare och mycket mindre störkänslig.

 

Störkänslig = Man är inte ensam i etern, massor av signaler från både människor och apparater färdas hela tiden kors och tvärs på i stort sett alla frekvensband.

 

Att man gick ifrån AM var av denna orsak, det var helt enkelt alldeles för mycket störningar. Vrider man upp brusspärren, kapar man topparna på moduleringen = Ingen förbindelse.

På FM är det däremot inga problem med brusspärren, då talet läses av mitt på bärvågen.

 

Lycka till

 

PDT_Armataz_02_02.gif /Lasse
Lasse2007-08-04 12:21:16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...