Gå till innehåll

komradio


Gäst Daniel.H.

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

nu är jag inte så imponerad! jag kan inte koppla ihop antenn och radio för det kontakstycke som "ska" vara i änden av antennkabel finns inte!!!!!!!!!???????

och det framgår inte vid beställning att man behöver ytterligare prylar för att få igång radion och en sådan kontakt tar väl 7 dar med på sig att kommaPDT_Armataz_02_42.gif

synd att jag missade spådomskursen!, för jag hade haft nytta av den vid beställning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

ajsingen så dumt att dom inte skickade med det! men pl kontakter finns lite varstans kjel & kompany har clas ohlsson? jula? telefon försäljare. den skall bara lödas dit.

mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Ang. vad man får sända med o inte utan licens så vill jag minnas att AM/FM 27Mhz max 5w är tillåtet.

 

Men detta är vad jag TROR.. Kan ju kolla internet också om man vill iofs..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

F#n vad B-igt att inte skicka med kontakten...

- Som att köpa bil, men den kommer utan däck och går inte att bruka!

 

Skulle jag vara du, skulle jag skicka ett lite surt mail och påtala bristen... PDT_Armataz_02_02.gif

 

Mvh /Lasse

 

P.S. Har varit in på den firman, trevlig man som hjälpte till då jag behövde en hel antenn med lite special för en båtmontering. D.S.
Lasse2007-08-06 23:02:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

nu har killen från conrad ringt efter mitt mail och löser problemet så nu kommer kontakten på posten innan fredagPDT_Armataz_02_44.gif

så nu står conrad på den "vita" listan igen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Sådär, då sitter en radioanläggning (om man nu kan kalla en såpass simpel installation för anläggning...) även i min bil, med stort tack till Daniel.H för entusiastiskt engagemang vid inkopplingen. Delvis provad också, men det krävs nog en omgång med SWR-manicken för att få lång-antennen att lira. Hårdtestning i helgen!!!

 

Jag, Daniel.H och hans panelhöna dyker troligen upp lagom till körningen börjar. I bästa fall nåt tidigare.
omega24v2007-08-10 06:43:01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Sådär! Då har jag fått låna en SWR av arbetskamraten jag skrev om förut. Så när det blir lite tid över i körningen i helgen kommer jag stå till tjänst med inställning av CB-radio för de som önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Sådär! Då har jag fått låna en SWR av arbetskamraten jag skrev om förut. Så när det blir lite tid över i körningen i helgen kommer jag stå till tjänst med inställning av CB-radio för de som önskar.

 

gött mos! då ställer jag mig först i kön erikPDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag och Daniel Holm provade varsin CB-radio under den gångna helgens aktiviteter på Bråt, Borås. Jag installerade modellen Team RoadCom, en apparat som kostar 1190:- på www.conrad.se, Daniel satte en apparat av det egna märket Conrad CVMobil 4000 i sin bil, för 512:-. Daniel hade dessutom en äldre fast apparat plus två gamla handenheter med sig, vilka han fått av olika bekanta när han pratat runt om att han skulle ha komradio i bilen. Min bil försåg jag med en antennfot som passade två olika antenner av olika längd, ett 60cm 1/4-vågs lambda glasfiberspröt Albrecht CB Mobilradioantenn och en 150 cm 5/8-våg lambda antenn, Alan Funk 150. Det längre sprötet använde jag på vägen till Borås och det kortare i skogen där. Vi testade räckvidden på så sätt att när jag åkte ifrån Daniel när vi installerat grejorna, så rapporterade jag vilka olika vägskyltar och andra kännemärken jag passerade och på så sätt kunde vi avgöra att min sändning nådde 5km med det långa sprötet. Nu ska sägas att Daniels position räknat från mig var bakom en kulle och dessutom på sin garageplan där en lampa han VET stör radion i sin lastbil annars kan ha spelat roll för störningar omkring. Jag vet inte om sändningen kan nå längre under andra omständigheter.

 

Skogsanvändningen gick hur som helst över förväntan, det var ett bra sätt att hela tiden ha koll på vad som hände när vi inte såg varandra och när nåt behövde sägas, eller det bara skulle tjötas. Inte så lätt på andra sätt, när man måste stanna eller hantera en dyr telefonkontakt samtidigt som man rattar kärran.

 

Min radio fungerade klockrent på vägen dit och under fredagnattens och lördagens körningar. Vad som gick åt grejorna när vi skulle åka hem vet jag inte, men plötsligt behagade högtalaren inte släppa ifrån sig nåt ljud trots att Daniel hörde vad jag sade när jag anropade. Under lördag natt inträffade ett åsknedslag bara tio-femton meter från min bil, vilket formligen sprängde en gatlykta i småbitar, men radion fungerade i alla fall hela söndagens körning utan anmärkning, så frågan är om det påverkade eller inte. Jag micklade tidvis med grejrona på väg hem från Borås och ibland hoppade funktionen igång, ibland ville den inte leverera nåt ljud till mig, men precis som innan så hörde Daniel vad jag sa. Nu är i alla fall apparatens högtalarfunktion stendöd. Jag provade en annan mikrofon, men det hjälpte inte det heller. Conrad får undersöka apparaten och tala om om jag gjort nåt fel med den, eller om det beror på nåt annat.

 

Hur som helst så kändes den handmässiga kvaliteten bra, ljudet var ypperligt tills den började krångla, instruktionshäftet lättfattligt och den fysiska installationen enkel. Apparaten klarar både 12 och 24 volt och behöver inte ställas om, utan känner spänningen själv. Displayen är blå till bakgrund och det är lätt att se vad det står. Det jag kan klaga på i själva funktionen är kanalsvepningen. Den söker igenom 80 kanaler och det går inte mer än sådär 2-3 kanaler per sekund. Daniels billigare Conrad 4000 rasade igenom ungefär dubbelt så fort.

 

Daniels Conrad 4000 fungerade ypperligt. Nackdelen med den apparaten är att den bara klarar 12 volt, vilket i våra fordon kräver en omvandlare. De billigare omvandlarna på marknaden skapar en hel del brus och har man ingen användning för 12 volt i övrigt så kanske det är bättre att satsa på en dyrare apparat med mer finesser som redan klarar 24. Snabb kanalsökning som sagt, men jag tror Daniel får redogöra lite mer för hans intryck av apparaten.

 

Ikväll har jag även provat en tredje radio som jag fick låna av Conrad, en Alan 48 Excel för 1733:-. Displayen var på denna inte riktigt lika tydlig, mycket beroende på den gula bakgrundsfärgen. Men den har istället en analog signalstyrkemätare som inte fladdrar hit och dit som på den digitala visaren på Teams blåa display. Ser man bara styrkemätaren som ett tecken på att det finns aktivitet på kanalen spelar det inte så stor roll, men vill man lite mer exakt avgöra vilken styrka in-signalen har var det i alla fall lättare att se det på analoginstrumentet. Jag har inte kunnat använda denna apparat mer än till att lyssna, eftersom jag inte hittade nån som behagade svara på mina prov-anrop, men trots ganska svaga signaler kunde jag tydligt höra röster som pratade okänt språk. Nån konversation påminde om tyska och några andra bör kunna ha varit polska eller nåt som låter liknande med svenska öron. Jag provade både den korta och den långa antennen på apparaten efter att ha "SWR:at in" inställningen och med den längre upplevde jag att rösterna hördes tydligare. Eftersom jag är synnerligen förstagångare på det här är det inget jag kan säga med säkerhet, det krävs det nog mer övning för...

 

Jag vet inte ännu vilken apparat jag ämnar satsa på, men det lutar i skrivande stund på den dyrare Alan 48. Snabbare kanalsökning, något bättre upplevt ljud och signalstyrkeinstrumentet är det jag faller för. Dessutom är den smalare och passar därför bättre mellan solskydden i TGB-hytten. PDT_Armataz_02_43.gif

 

Vi hade god användning av apparaterna och det var nästan som att färdas i samma bil på det viset. Riktigt roligt! Det var mycket tjöt på vägen dit och hem och när vi tyckte vi hade tråkigt hördes plötsligt "De va en tjyckling som hette Gullefjun.... SOM SKULLE GÅ PÅ PROMENAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAD!!!" PDT_Armataz_02_23.gif i etern, undrar vad amatörradiogubbar med lite mer avancerade mottagare tyckte om den serenaden... Billigt konverserande är det och åker man i flera bilar blir det nästan som att sitta och småtjöta allihop i samma. Det är minst två fördelar jämfört med mobiltelefon som både är dyrt att snacka i och begränsar antalet telefonindivider till två.

 

Slutligen kan jag rekommendera båda de apparater jag använt, för de verkar bra till användningsområdet. Alan 48 kan jag så klart inte svara för grövre användning av, eftersom jag bara provat den lite grand, men Team RoadCom tyckte jag var ypperlig. Man får ju ge och ta lite, prisskillnad är ju också en egenskap.

 

Vi i ADMINgupen här på Terrängbil föreslår kanal 11 och 13 på träffarna framöver, så blir det lättare att hitta varandra och ställa in vilka kanaler man ska ha den låsta kanalpassningen på också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Bra skrivet Erik

 

Nu har jag precis lagt in en beställning på en Team RoadCom, så jag hoppas inte att

det du beskriver är ett normalt problem PDT_Armataz_02_18.gif. Denna blir ett bra tillskott mot mina

handenheter som går på 446 Mhz bandet. Så då skall jag kunna prata med dom

flesta som är på träffarna PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...