Gå till innehåll

Fräscha upp bensintank


JDW

Rekommendera Poster

Köpte en beg tank på Tatanka i höstas, börjar bli dags o buta, den är ju rimligt fräsch. Jag körde av den med högtrycken, det finns lite små ytrost fläckar o partier med body kvar. Frågan är om man ska slipa pålåtrent eller är det bättre att de som är ok är kvar? Vad ska man måla med?

Tänker dra på body på större delen sen, men man vill ju att det ska vara bra under.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på att fixa till durkplåten baktill, och fick rådet att slipa plåtrent och dra på något slag av epoxy (gult?) inom 4 timmar, men det blev tyvärr inte av. Det kanske går att jämföra med en bensintank. Vill minnas att någon visat ett fix på renovering av insidan i ett inlägg. Tanken rostar! Jag brukar försöka att tanka fullt vid långtidsförvaring. Kondens, vatten i bensin(?) eller syret i luften, vilken metod är bäst:unsure:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har demonterat min för inspektion och för kunna behandla/rostskydda ramen där man inte kommer åt pga tanken

Slipade av lite och märkte att rostkraterna på sidorna va djupare än jag trott....peta lite lätt med mejsel och fick 3 hål:mellow:

 

Ok det har hållt tätt i 48år så jag räkna inte med annat heller typ:ph34r:

 

Krånglar inget med detta utan en helt ny i rostfritt är på väg från Tatanka:)

 

Frågan är likadan från mig vad den ska behandlas på utsidan med?(om det behövs då)tektyl?

Snyggast är ju om det syns det är en rostfri

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nya tanken monterad 

Har sprayat wax/tectyl 2 lager och det blir ett 3e...i dessa sprayflaskor medföljer även en slang med ett munstycke som gör man kommer in i håligheter

Ser ganska fint ut med både rostfritt avgassystem och bränsletank:)

 

 

20230819_133729.jpg

20230818_124825.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...