Gå till innehåll

Diesel


Gäst Fmek

Rekommendera Poster

Här kommer några bilder på mitt pågående valpbygge.

 Det blir "riktigt" flak från en Renault Trafic (minskat både längd och bredd) och Peugeot xd2 dieselmotor. För en stoltare hållning (och frigång för motor/framaxel) kommer det bli en höjning på ca 5-6cm med uppsmidda fjädrar.

 Det har från början varit en televerkare med skåp men nu ska den bli grön och få avskärmad belysning och luforradio m.m. för det rätta stuket.

fwmvpz.jpg

sys1lu.jpg

167phdu.jpg

fc8f9w.jpg

j8hdw0.jpg

2mmv7tt.jpg/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var många positiva kommentarer, man tackar!PDT_Armataz_02_15.gif  Men var inte rädda för att framföra kritik (konstruktiv sådan helst) om det behövs.

Har inte bestämt mig för vad jag ska ha för luftrenare. Motorns tidigare ägare hade ett KN-filter och en rostfri rörböj direkt på insuget, men jag har tänkt mig en installation liknande TGB 30/40. Någon som har tips på var man kan hitta något liknande i lagom storlek? Har för mig att någon japan-pickup har rund filterburk i plåt eller kanske någon gammal traktor? /A.E 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet var det gjort på fjäderfabriken i Lesjöfors men kan väl göras hos förmodligen alla firmor som sysslar med fjäderservice. Har ingen koll på kostnaden dock.

Antar att man kan pressa priset om man själv demonterar/monterar och rengör bladen. Pass på förspänningen i paketen bara (lärde mig själv den hårda vägen när jag bytte huvudblad på en Volvobuss på jobbet...) /A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Jösses! Hade man bara en bråkdel av din flit så skulle ju 11:an se riktigt fin ut! Snyggt jobbat!

 

Men som "kritik" då, skippa K&N filtret, det hör bara hemma på pystrimmade nissanor med fjortisvissla. Iofs. verkar du ju vara rätt lösning på spåret, och som tips, så varför inte gå till närmsta bilskrot och leta lite? Nån burk för filter med möjlighet att dra upp insuget en bit låter som en ypperlig lösning!

Och flakgallret, kanske inte är färdigt, men skulle kännas mer harmoniskt (om man kan uttrycka sig så utan att få pisk PDT_Armataz_02_10.gif) om det hade samma höjd som hytten.

 

Men som sagt innan, toppenjobb! Fram för fler som dig!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Flot arbejde! PDT_Armataz_02_02.gif

Der har været diskuteret rigtigt meget om K&N filtre rundt omkring, men FormerMazda har helt ret!

K&N fitre renser ikke lige så godt som et originalt papirfilter. Det er undersøgt og dokumenteret i USA.

K&N filter passer til en Peugeot 106 med 18", skørter og neonlys...PDT_Armataz_02_11.gif

 

 

BTW er der nogen der vil købe det K&N jeg har liggende til Land Cruiseren?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tänkt så mycket på framstammens höjd faktiskt, får fundera lite.

Vad gäller luftfilter så om det blir ett KN så hamnar det i så fall i en grön plåtburkPDT_Armataz_02_25.gif.

Seriöst militärstuk är vad som gäller för denna bil.

Lite OT men jag har ett annat projekt (vilande för tillfället men iaf) där nämnda filter är självskrivet:PDT_Armataz_02_33.gif

M.v.h. Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset på luftburken, Eile. Bara dieslarna som har den eller bensinarna också?

Idealet vore nog en burk som storleksmässigt hamnar emellan Peugeots och Scanias burkar. Nåja får se vad jag får tag i.

Motorn får nog sitta i tills jag tröttnar och vill ha mer effekt, och då bör ju en xd3 med turbo vara en lämplig ersättare antar jag? 2,3:an är ju åtminstone inte klenare än original B18 så i teorin bör den ju räcka till, men det är klart att effekt vill man ju ha mer av.PDT_Armataz_02_25.gif /A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt bygge !

Sitter dieseln direkt på orginal lådan eller har du någon "adapter"

Har du skåpet kvar ? till salu??

Janne

Tackar! Växellådans två nedre bultar sitter i borrade hål i Peugeotens sprängkåpa, medan de två övre hamnar utanför och sitter i skruvade plåtöron, mellan kåpan och lådan ligger en ca 5mm plåt som förstärkning. Hade varit mera originallikt om "öronen" hade varit i aluminium och svetsade i sprängkåpan. Men det här var gjort av någon tidigare ägare och har ju funkat hittils så det får vara så.

Får väl erkänna att jag "fuskar" lite, motorn har suttit i en annan valp tidigare, så jag vet ju att det ska gå. Dock har ju alla olika krav på utförande och finish så t ex växelstag m.m. får jag modifiera och snygga till så man inte skäms när  instalationen ska visas upp.

 

Vad gäller televerkets skåp så var det redan borta när jag köpte bilen. Anledningen till köpet var mest att det var tomt bakom hytten och således öppet för egen kreativitet. Jag hade nog aldrig haft hjärta att kapa isär t ex en radiovalp, hur rostig den än kunnat vara...

/A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

316tg6o.jpg

Håller på att bygga nytt gaslänkage (numera på motorns vänstra sida) men upptäckte att jag lagt en av lagringarna (nr 18 på bilden) på något sådant där "bra" ställe som man aldrig kommer ihågPDT_Armataz_02_21.gif

Någon som har en att sälja?

/A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå till närmsta cykelhandlare köp en vajer haka dit den i peugotpumpen och andra änden vid nummer 13 på din skiss och en plåt bit ditpunktat på väggen bredvid med ett hål lagom för en vajersträckare.  vajergas inget ruskande som annars kan uppkomma vid stelt gasstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, förstod att det skulle komma funderingar om vajer...Nä det vore fusk, alldeles för enkelt. Mera ingenjörskonst över ett välbyggt länkage även om det är mekaniken i dess enklaste form.

Dock får jag väl erkänna att jag satt en bra stund och tänkte att det här går ju inte, det sitter ju en kylare i vägen men till sist föll poletten ned. Dragkraften från pedalen ändras via länkaget till en tryckande kraft och i det samma  en sidoförflyttning för att komma runt kylet medelst en kort tvärgående axel. Ja det kommer en bild på det sedan så klarnar det.PDT_Armataz_02_25.gif Ska skaffas lite material till det och fixa avgassystem först "bara". /A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...