Gå till innehåll

Diesel


Gäst Fmek

Rekommendera Poster

Stänklapparna är ihop med en del andra detaljer ditsatta bl a för att det är roligt att få folk att fundera lite. Sist jag var på bilträff/marknad hörde jag flera som på fullt allvar trodde sig se en Scania-fyra när de kikade in mellan hytt och flak... ^_^

 

25fsoxk.jpg

 

/Anders

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de jag talade med fick ju veta hur det låg till men en del kikade ju mer i förbigående. Som sagt roligt när folk blir osäkra på vad de tittar på, även om många inte förstår att mycket är ändrat och hemmagjort eller kommer från någon annan bil eller traktor.

 

/Anders

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade följande kul fakta om din "Scania moddade" motor:

 "the first diesel pug road car fitted was the XD85(indendor) with 66 bhp in a 404cabriolet 1964 they took an endurance test with it, driving 103 hours at top speed ( 161,49 km/h) it proved economic and reliable in that "test" well over 16.000 kM "

 

the production models came with an XD 1 XD2 and XD88 wich later one even evolutionised to turbo versions for the 604 and 505 

later on many XUD9 were "retrofitted" in the 404 which makes it practically unbreakable.

 

Undrar hur dagens motorer som klarar fullrus i 103 timmar.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...