Gå till innehåll

Diesel


Gäst Fmek

Rekommendera Poster

Jo avgasrörets längd/höjd får jag ju finjustera mot framstammens höjd (som ska sänkas lite jämfört med original). Men helt fel är det inte nu heller, kanske några cm i onödan men det är ju lätt ordnat när man ser helheten. /Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det har sannerligen inte blivit några storverk gjorda i garaget på senare tid, men för att åtminstone ge en illusion av aktivitet lägger jag upp några bilder (på egentligen ingenting, men ändå...PDT_Armataz_02_38.gif).

2s60950.jpg

En balk som skyddar slavcylindern (sitter långt ner på Peugeotkåpan)

iohug0.jpg

Kröker till nya rör för kopplingshydrauliken, olja till manometern och bromsar. Sånt vill man ju gärna göra nu innan lack, även om mattgrönt är lätt att bättra.

2gslg7n.jpg

Oljeröret var som allt annat, rejält rostigt så jag använde originalets ändar och trädde in dem i ett bromsrör (fick borra upp det lite i ändarna) och lödde fast.

b626u1.jpg

Nytt möter gammalt. Sparade lite av det gamla motorfästet ifall man någon gång skulle få för sig att sätta i bensinare igen. Den övre bulten i det nya har distanshylsa i ramen och längst ner sitter en triangelformad förstärkning på baksidan, så det ramlar nog inte av utan vidare.

15yj77o.jpg

Spänstiga fjädrar som snart skall på plats. Fram till vänster och bak till höger.

6fnpu9.jpg

Har smidit till fästen till baklyktorna, inspirerade av 11/13 bilarnas men lite mindre så de passar valpens lyktor.

t9jdhf.jpg

Hittade Miloverkstadsrenoverade axlar på Blocket till kalaspris, känns tryggt att ha, särskilt som jag förutom denna med flak också har en kapell 903:a.

jrtziu.jpg

Nu närmast ska de kittade skarvarna isoleras med ett svep grundfärg ty den kronmärkta färgen är skarp! Sedan mattsvart 2k-färg i hjulhusen och under golven (där ska det ju ändå bli rostskydd), därefter fjäderbyte och lack i motorrum och ramen. /Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Tevligt med så fina axlar som reserv PDT_Armataz_02_02.gif Jag har precis målat om min (nya bakaxel) och i dag efter femte gången med högtryck och kraftigt avfettningsmedel, fick jag äntligen bort all gammal rostskydd eller vad det är för svart klad på fram axel, så den skall även få sej ny färg i morgon, skönt att få de fräscha även utvändig så man ser lite lättare om det händer någort med dem.

Lurigt med bromsröret  det är ju lätt att den tunna som sitter original går sönder, detta skall jag lägga på minnet,

 

ja det går ju inte att ligga på topp gämt, men det går då framåt för dej Och det ser riktigt bra ut med PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kom luftburken från TK traktordelar i Linköping. Beställde en från en Volvo BM 650, hade kollat innan att den hade lämplig form och mått. Kan ni tänka er min barnsliga förtjusning när jag packade upp den och fann att den hade militärt ursprung!PDT_Armataz_02_25.gif Blåser väl på lite ny färg ändå men känslan är ju helrätt.

Den kommer alltså sitta på hyttens bakvägg på vänstersidan vänd tvärtom som den står på bilden.2znx11w.jpg

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en sådan Peugeotburk hade också funkat. Angående placeringen så är det i mitt fall TGB 30/40 stuk jag är ute efter (fast i lite mindre tappning förstås).

Batteriet kommer jag för övrigt ha på ramens högra sida i nytillverkad hållare (syns lite på avgasrörsbilderna). Flaket inkräktar lite på originalplaceringen så originalhyllan ska bara sitta där som uppstyvning av motorrumssidorna. Ev. blir det något nygjort av t ex fyrkantsprofil eller vinkeljärn.

/A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fmek

Var till garaget och krökte till några plattjärn som fästen. Det blir väl ett till som stagar upp luftröret innan det är klart. Men problemet just nu är att den snitsiga hatten i rörets topp bara är lånad. Jag får kolla med traktorskrotarna, för sådan tur så att någon här har en i "bra att ha lådan" har jag väl inte? (Volvo BM LM641 (baklastare)) /Anders

5x05eh.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
.....för sådan tur så att någon här har en i "bra att ha lådan" har jag väl inte?

 

Nej inte jag, men TK borde ha i parti och minut. Det är ju normalt inte det första som går sönder på traktorn.

 

Hur som helst. Jag följer tråden med stort intresse. Önskar bara jag hade energin att göra mina lika fina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe

Grattis till de nyrenoverade axlarna!! Jag ringde på dom men du hann före med ca. ½timmePDT_Armataz_02_13.gif

Lycka till med resten, ser klart bra ut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Fjäderpaket vänster fram på plats, gummihålfjädern (som genomslagsgummit väl heter) nedflyttad 5cm med en distans gjord av två rörbitar , två gavelplåtar och lite kreativt svetsande. Detta för att säkerställa motorns välbefinnande vid maximal infjädring.

2lca4w6.jpg

Skapligt med luft i hjulhuset, dock så är ju motorn inte i så avståndet minskar väl lite sedan.

2d5izb.jpg

/A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

HEHEHE ja står hänkorna så där med allt i så är det superfjädrar.

Men det måste vara väldigt god spänst i dem PDT_Armataz_02_02.gif

Hm när jag satte på nya fjädrar fram åkte mina gummin åt skogen, bra flex i axeln då PDT_Armataz_02_05.gif Jag har faktiskt inte märkt att det saknas något där än, men man måste kanske sätta dit nya snart, de gnäller väl på bilprovningen annars, å det är dags i höst igen

Kul att det går framåt för dej PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tänkte först använda ett oljetråg från Granada diesel (2,1l Peugeot/Indenor-motor), det är helt platt i framänden men det är inte tråget utan remskivan och hörnet på blocket som är mitt över axeln. Peugeottråget får plats utan modifiering (dock kanske man skulle svetsa på en returoljeanslutning för framtida bruk...PDT_Armataz_02_32.gif)

/A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Med lite grön färg på ram och i hytten så börjar det ju bli riktig bil av den gamle televerkaren.

Jag skulle behöva en belysningsfrånskiljare (vippströmbrytaren på instr. brädan) och en strömställare med skylt för mörkläggningsljuset. Någon som har till salu?

b6bpmq.jpg

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag vet inte vad jag ska skriva! brukar inte ha svårt att finna rätt ord- men nu blev det svårt. Kanonjobb- blir som ny!! Ska bli kul att se färdig!

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det var ett tag sedan jag skrev nåt här, men under semestern lyftes i alla fall motorn tillbaks i ramen. Dessförinnan fick jag dock göra om målningen av ram och axlar, det visade sig nämligen att den matta "sommarmaskeringsfärgen" jag använt där sög åt sig olja likt en svamp där den fick tillfälle och sedan gick väldigt lätt att peta loss från grundfärgen...då var det mentala sammanbrottet näraPDT_Armataz_02_21.gif. Men efter en stunds deppande åkte thinnertrasan fram.

 

Nu är det roligare jobb på programmet, att måla och fräscha upp allt som ska skruvas i. Tidskrävande, men det är ju inte roligt att sätta i rostiga prylar igen. Att det sen blir buckligt, repigt och rostigt när man ska använda bilen får man låta bli att tänka på nu...

inuych.jpg

 

k53093.jpg

 

2vu0f7m.jpg

Ja, avgasröret ska förstås få lite (skapligt)värmetålig färg, men var tvungen att se så det verkligen gick fritt för stagen till hög/låg och handbroms.

14cy0k2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...