Gå till innehåll

Diesel


Gäst Fmek

Rekommendera Poster

Gäst robban.f

Pojkar,

 

eftersom tråden heter DIESEL, så vill jag tipsa om 2 klipp på youtube,

Såhär tycker jag att en riktig diesel låter :-) Då räknas inte Scania eller övriga lastbilar.

Detta är en Ford Excursion, iofs c-regad...men det är ingen lastbil.

 

Höj volymen på ljudet och njut av klippen...

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Pojkar' date=' Såhär tycker jag att en riktig diesel låter :-)Detta är en Ford Excursion,[/quote']

 

Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.... PDT_Armataz_02_10.gif

 

Ett av de danska ekipagen på Annandagsträffen i Borås hade en Excursion som dragare till trailern och jag passerade den när den stod på tomgång när de var i färd att lasta upp för hemfärd. De måste tyckt jag var en underlig en som stod och svajade och lyssnade på sången vid vänster framskärm... Det är rent faaaan va gott de där monstren går --- VILL HA!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Mycket snyggt! Ger mycket insporation till min stundande renovering, kommer jag i närheten slår jag alla färväntningar.

Kanske en korkad fråga men ska du behålla ramen grön eller ska den kletas in i underredsmassa?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en rätt bra fråga Toolman. Planen är att låta ramen vara ren men spruta tjockflytande rostskydd (Hagmans F40 el. motsv.) i hyttens hjulhus och under golven fram.

 

Roade mig igår med att sniffa thinner, tvättade bort färg från kabelstammen. Det blev bra till sist men oj vilken tid det tog.

 Monterade glöd- och startknapparna m.m. nu och började fixa med några kablar. Till det nydragna använder jag vanliga isolerade kabelskor men sätter en bit krympslang över den färgglada isoleringen och några mm in på kabeln. Det blir inte bättre för det men känslan av hemmagjort försvinner och det passar in bland originalsladdarna.

 Tror dock jag avvaktar med att sätta i originalstammen tills värmepaketet är tillbaks i. Den plåtburken hade gärna fått vara lite mindre...men det finns ju verktyg som löser det mesta, fick jag ur eländet ska den väl gå att få dit med. Nu har den ju i alla fall ett nytt stadigt "golv" att stå på.

 

Slipade blinkersomkopplaren och blinkerslyktorna "plåtrena" också, lite färg på dem så blir de fina med. Inga stora saker men allt sådant där småpill tar ju sin tid.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har varit i garaget alldeles för lite ett tag nu, men nu har inspirationen åter infunnit sig.

Trotsade ovädersvarningarna förra lördagen och begav mig till Classic Motor-marknaden i Örebro, gjorde inga jättefynd, men köpte åtminstone fyra nya torkarblad och ett signalhorn till valpen. Det sistnämnda (med tidigare hemvist på en P1800) visade sig senare vara att betrakta som tvärdött. Dock är ju gamla grejor rejält ihopskruvade och går följaktligen att skruva isär också.

Efter en lättare putsning av "brytarkontakten" var återuppståndelsen ett faktum! Måhända var tonen till en början lite rå oss emellan, men det där är ju justerbart så det löser sig.

Men med skruvarna lösa kändes det ju lite fattigt att skruva ihop det utan att slipa av rosten på var del för sig, så nu ligger det i högen med andra renslipade prylar och väntar på målning.

 

Fick också äntligen tag på mörkläggningsvredet med skylt.PDT_Armataz_02_23.gif En bekants Volvo 938 (numera motorredskap med kran) fick bidra med detta.

2rz2tlc.jpg

 

262615c.jpg

 

x3741f.jpg

Saker som väntar på svart färg.

i6l43l.jpg

Ska dra dit fyra små skruvar i skylten så är det komplett, bara resten kvar...

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja man får lust att göra sej av med jeepen och in skaffa ett objekt att renovera under några år till liknade skick PDT_Armataz_02_39.gif

Men det får nog stanna vid en önskan och tanke, lite svårt att göra det på gårds uppfarten. men när jag blir stor kanske det blir garage utbyggnad å sen kan man börja fundera igen PDT_Armataz_02_05.gif

Det är en fröjd att se alla fina och välrenoverade bilar som dyker upp både här och på andra ställen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har börjat sätta tillbaka lite grejer i hytten, värmepaket och kabelstam m.m. Det ska dras några kablar till, sättas i relän till signalhorn och kylfläkt, eluttaget till Lufor-mottagaren o.s.v. Sedan ska gummimattorna skäras till m.m. m.m.

2hoec14.jpg

 

o7r9ra.jpg

 

10f95lf.jpg

Blev fint med nya defrosterslangar, är glad att det fanns bättre alternativ än blanka i aluminium.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja vi är ju flera som hjälps åt att hålla upp prisnivåerna på valpgrejor...Tack och lov behöver man ju inte köpa allt via Tradera.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är SÅ vackert! Underbart att se! PDT_Armataz_02_44.gif

 

Snacka om att man blir sugen på att börja härmas, men man inser ju snabbt att det blir DYRT...

 

Fantastiskt bra jobbat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Snyggt! Är defrosterslangarna orginal eller har du hittat något bra ställe att köpa på?

 

Väldigt prydliga kabeldragningar. PDT_Armataz_02_44.gif Har du numrerat alla kablar?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir ju lite nyfiken på vart du köper spray färgen?

Eller kör du med spruta?

Man blir ju avundsjuk när det blir så snyggt.

 

Mvh.

//David
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slangen:bullet.png

Kablarna är ju mestadels originalstammen så de får väl Volvo ta åt sig äran för... Men det krävdes ju förstås lite ändringar då det var en civilbil från början utan mörkläggningsljus och belysningsfrånskiljare. Motorbytet kräver ju också någon liten ändring av sladdarna och sen vill man ju ha separat bromsljus- och blinkersström till släpvagnskontakterna (tänkte ha både en 12-polig Nato och en 7-polig civil) så lite fix blir det ju. Då är det ju roligt att få det nya att likna det gamla originala. Vanliga isolerade kabelskor t ex är ju bekväma att använda och finns i många modeller men de ser ju så "hemmapulade" ut med sina i och för sig fina färger. Jag brukar lösa det estetiska dilemmat med en liten bit krympslang över isolerhylsan och en bit in på kabeln, så ser det ut mer som original.

 

Färgen är Akzo-Nobel Indulac 326H, en 1K-färg som tyvärr verkar hårdna väldigt långsamt i normal temperatur, har lite 2K från samma tillverkare som jag nog ska använda till hyttens utsida så det blir lite tåligare.

Och ja, den är sprutad.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var just till garaget och monterade elementet i värmepaketet. Som vanligt var Herr Murphy med...PDT_Armataz_02_13.gif

Ett tips till den som liksom mig gör nytt tak i kyltunneln (golvet för värmepaketet och växelspaken), är att redan från början göra hålet där elementet ska upp tillräckligt stort...

Nåja, nu var det ju inte värre än att en blå Bosch av vinklad modell, med passande lamellslipskiva kunde lösa problemet men det är ju knepigt att det aldrig får gå lätt.

 

Plåten i fråga var förresten rätt knepig att byta när man inte ville kapa bort allt runt omkring. Minns att jag fick skjuta in den som en plåt i ugnen, från passagerarplatsen. Kanske man någon gång skulle ge sig på ett objekt som inte är så rostigt?PDT_Armataz_02_38.gif

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag satte i instrumentet igår men blev lite fundersam när kablarna till bränslemätaren skulle anslutas. Som jag märkt upp det så hamnar pluskabeln på anslutning "G" och tråden till givaren på "+", verkar lite bakåfram men så satt det förut och likadant sitter det på min kapellvalp så det är nog riktigt.

Men kanske någon av er med valpar kunde kolla på era bilar, hur den blekgula och den blå kabeln sitter på bränslemätaren. Det räcker ju att se vilken som sitter längst ut mot förardörren.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Stora framsteg i garaget! Äntligen är dieselmaskineriet uppstartat. Satan vilken trevlig doft, mysfaktorn var hög i garaget kan jag lova.

På programmet för nästa femårsplan står lackering av hytt och med semesterns början nästa vecka så borde jag väl kunna få tid att göra det ganska snart tycker jag.PDT_Armataz_02_30.gif

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till uppstarten.   Kommer du åka vidare med diesel så passa på att leta upp en modernare peugote innan de helt försvinner, ibland finns billiga a-traktorer på blocket med dessa motorer i lyfta både xd2s motorer och xd3'or. det mesta kommer att passa tror bara vattenpumpen skiljde från xd2 och de sista xd3'orna på 110-130 hk,  den du har på bilderna är en tidig xd2'a på knappt 60 hk,  dubbel effekt ger dubbel körglädje.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Äntligen har jag kolorerat åkdonet. Eftersom jag jobbar enligt "gör om-gör rätt"-metoden fick det bli en ommålning invändigt också, blev bättre nu med färg som härdar ordentligt... Får bli att pilla tillbaks div. strömbrytare och sådant vilken dag som helst.

330wsg8.jpg

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Du ska ju ha en sådan där avgasflärp som gamla lastbilar o traktorer har  PDT_Armataz_02_23.gif

Ja nu äntligen har jag kommit till insikt och kapat till ett rakt rör som jag satt lock på.

28gvwqu.jpg

 

Av avgasdelar är också luftröret mellan luftrenare och insug ihopsvetsat.

34q4a53.jpg

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...