Gå till innehåll

Diesel


Gäst Fmek

Rekommendera Poster

ser bra ut.

funderar på en sak:  din kylning' date=' högsta punkt?  placering av tempstyrningen?
[/quote']

Thermokontakten sitter på kylarens övre kärl, syns lite svagt på bilden. Jag ska ha ett högt placerat expansionskärl på bakre hyttväggen för att inte få luft i toppen och lätt kunna se att det finns vatten i kylsystemet. Jag antar att de här motorerna är känsliga för varmgång med tanke på alu-toppen och gjutjärnsblocket. Med exp.kärlet så högt upp borde det väl vara vettigt att ha ett lock med lufthål och inte ett vanligt trycklock?

Kul att du är följer bygget Eile, din erfarenhet av Peugeotmotorerna är ju inte att förakta. Visst bygger man helst efter eget huvud men man kan ju slippa göra de värsta misstagen om man lyssnar på de som provat.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips:

sätter du termokontakten i botten innerkant så vinner du följande: du känner av det ingående kylvatten nedkylt kylvatten dvs fläkten hjälper till det kylaren inte lyckas klara, du slipper onödiga korta starter då termostatet öppnar och du får en jämnare kyltemperatur. Sen om nu systemet skulle gå läck så slår inte en torrlagd termoventil till, i botten kommer den funka ända till sista droppen. i botten blir den oxå en perfekt avtappningsplugg.  har du tyst bil som jag har så lägg en lampa av panelens varingslampor så du ser när fläkten är igång lägg även en manuell vippbrytare.  expansionskärl jätte bra eftersom annars ligger valpens värmeelement sommartid som en jätteluftficka och kommer kvickt att knäcka din topp, däremot behöver du inte ha ett slutetsystem jag kör öppen expansion spar på tätningarna och alla peugoter brukar ha någon liten spricka i toppen synd att tvinga ner vatten pga av övertryck.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Det har ju varit tal om huvudströmbrytare i andra trådar så jag tänkte att det ska jag med ha.PDT_Armataz_02_25.gif

Det blev en Bosch-kopia från Swedol. En placering på hyttväggen med vredet inne i hytten hade kanske varit mer praktisk, men att behöva kröka sig in under flakkanten för att vrida på strömmen känns ju så mycket mer lastbil så det fick avgöra.PDT_Armataz_02_26.gif

261doox.jpg

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt jobbat! Hoppas jag lyckas som du har gjort!

Kan du berätta mer om din elfläkt? Typ, pris och inköpsställe?

Vad är det för arm som du har monterat den på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha, jo det här blir nog skapligt bara det blir klart någon gång...

 

Angående fläkten så vet jag inte var den är köpt då den följde med när jag köpte motorn. Liknande fläktar finns dock hos de flesta firmor som säljer grejor för motorsport t ex GA/Lindberg import. Den här sitter monterad med en sorts plastclips rakt igenom cellpaketet (mellan "rören").

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är inne på fläktar. Hur tänker du styra fläkten? Varvtalsreglering eller på/av' date=' termostat eller strömbrytare?[/quote']

På/av med termostat är tanken för närvarande.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Klar?...nej inte än på länge, det här är ju en bil jag pillar på när jag orkar/ känner för det, tvångsmässigt bilskruvande får jag nog av på jobbet.PDT_Armataz_02_25.gif

Har åtminstone fixat lite smått med en uppsnyggning av instrument och fläktreglage, renoverat värmekranen, renoverat kardanaxlarna och ordnat ett uttag för varvtalssignal på generatorn m.m. .

2niplwn.jpg

Skrynkelfärgen fick en dusch mörkgrått. Ena tryckströmbrytaren och kontrollampan är till glödningen.

 

6o3imp.jpg

Tro´t eller ej men den här skönt gröna stötdämparen var vackert brandkårsröd från början...(säg inget till Obelix...)

 

1692kol.jpg

Egentligen var bara ett av de fyra knutkorsen riktigt dåligt men jag lyxade till det med att byta allihop.

 

2uqop49.jpg

 

xeex6c.jpg

Har man inget W-uttag så får man ordna ett själv, skruvade isär generatorn och lödde in en kabelstump för att få signal till varvräknare.

 

9a21s1.jpg

Där ska den sitta när hållaren fått lite grönfärg, tänkte först sätta den vid rattstången men det har sina fördelar att få plats med knäna när man ska bromsa...

Förresten, är det verkligen ingen som har mörkläggnings strömbrytarna och skylten att sälja?PDT_Armataz_02_21.gif

/Anders

 

Fmek2009-12-09 21:52:43

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Makalöst vackert med nymålad ram och övriga detaljer! Dessutom när allt är monterat med friska fina fästelement!

Längtar tills jag kommit dit med mitt bygge!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja

 

Jag kan ha mörkläggningsbrytare liggandes, jag kan kolla i helgen när jag kommer till garaget. Pm om du fortfrande inte fått tag på några så jag vet.. Mycket snyggt bygge är mäkta imponerad, fortsätt i samma anda..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

2jexvkw.jpg

Borrat några hål för div. grejor som Kungliga Telegrafverket av outgrundlig anledning tyckt sig kunna vara utan.

 

2d78q50.jpg

Radiofästet löst provmonterat, blir nog en ny och fräsch plåt sedan och även antennfästet blir nog ett nytt.

 

Får jag bara tillbaka värmepaketet från blästring så ska det målas och på något vis tråcklas tillbaka på plats, sen blir det nog bättre fart på monteringen i hytten. Golven ska få ny gummiduk efter helgerna (tänk att man aldrig kan planera så att materialet finns hemma när man är ledig...)

 

Vad är bästa isoleringsmaterialet att ersätta wellpappen bakom väggmasoniten med?

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är bästa isoleringsmaterialet att ersätta wellpappen bakom väggmasoniten med?

beror väl på hur tyst du vill det ska vara, formflexen är tyst och hyffsat lätt och andas , neopren som används vid markarbeten är lättare men dämpar nog inte ljudet lika bra. jag har haft fromflex i alla mina bilar och neopren i ett tunt lager på golv i tex campern under vanliga balkongmattan. har nu senaste gången campern byggdes om frigolit i camperväggarna och ljudmässigt är det en katastof det snarare förstärker ljudet än dämpar det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Eile! "Bästa" var väl en felformulering från min sida, tyst behöver den inte alls bli men det vore ju förstås en positiv bieffekt. Vad jag söker är något likvärdigt med original isoleringen, kanske blir så att den återanvänds också. Men när man ändå har isär saker vill man ju peta i fräscha grejor när det ska ihop igen.

Jag noterar tacksamt att frigolit inte är så bra som man kan tro, åtminstone vad gäller ljud.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag har testat flera olika bla frigolit och skummattorna med alu-skikt och slutligen det bästa Formflex.

Helt överlägset och det viktigaste av allt det avger inga giftiga ångor om man skulle bränna.

Formflexen är brandhärdad samt att den går att klä med vad man vill(kontaktlim).

Har isolerat hytten på min 13dieselbil med gott resultat.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade just när camper skulle isoleras inte tillgång till någon formflex, tog istället därför frigolit nästan omöjligt att limma, men bladade upp lagom med to3 och f40 dvs rostskydd detta funkar bra att fästa upp frigoliten med men torktiden är lång innan allt är helt klabbfritt och kan panelas och sättas innertakstyg.

Hytt formflexades och sen ströks tunt med kontaktlim och bara upp med innetakstyget och allt var klart något smidigare.  Ang formflex i motorrum så har det blivit indränkt av olja eller diesel så är det brandfarligt glödbrinner så just vid tex turbon är det olämpligt samma gäller svetsloppor och vinkelslipning det kan börja glödbrinna.  

Biltema mfl har formflex men kan nog tänka mig Clas har en del över och kan sälja billigare samt har bättre mått.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Inte för att vara petig MEN!!!! en valp har bara 1 mörklägnings lampa och den sitter vänster fram, höger fram sitter det en liten rund lampa som avger svagt ljus rakt fram  PDT_Armataz_02_01.gif

 

Gör inte en ny plåt till luforn......renovera den du har med orginal texten...annars är jag sugen på den PDT_Armataz_02_43.gif

 

MEN!!  som innan ser det kanon fint ut ändå och mer bilder vill vi ha  PDT_Armataz_02_44.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de äldsta ska ha en rund lykta, jag har någon sådan liggandes också, men ändrades inte det senare till två med skärm?

Med ny plåt menade jag i det här fallet en oanvänd original, grön och grann med text PDT_Armataz_02_43.gif

Fast redan inslitna grejor har ju trovärdig patina...I-lands problemen hopar sig

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Det stämmer, man ändrade då det var bättre med 2 avskärmade.

 

Aha!  ja då är jag med, trodde du skulle byta plåt på den som är på bilden  PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...