Gäst Fmek Postad 27 December , 2008 Rapport Share Postad 27 December , 2008 Här kommer några bilder på mitt pågående valpbygge. Det blir "riktigt" flak från en Renault Trafic (minskat både längd och bredd) och Peugeot xd2 dieselmotor. För en stoltare hållning (och frigång för motor/framaxel) kommer det bli en höjning på ca 5-6cm med uppsmidda fjädrar. Det har från början varit en televerkare med skåp men nu ska den bli grön och få avskärmad belysning och luforradio m.m. för det rätta stuket. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sam Postad 27 December , 2008 Rapport Share Postad 27 December , 2008 Wow! Ser ut att bli en riktigt läcker bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 27 December , 2008 Rapport Share Postad 27 December , 2008 Se där ja!! flitens lampa har vart tänd många gånger ser jag, den kommer bli riktigt fin Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 27 December , 2008 Rapport Share Postad 27 December , 2008 Fler än jag som grejar ny kaross ser jag,, blir riktigt snyggt det där, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 28 December , 2008 Rapport Share Postad 28 December , 2008 Du var mig en händig rackare. Ser ju ut att bli kanon det där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 28 December , 2008 Rapport Share Postad 28 December , 2008 Härligt att se! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 28 December , 2008 Rapport Share Postad 28 December , 2008 Oj, det var många positiva kommentarer, man tackar! Men var inte rädda för att framföra kritik (konstruktiv sådan helst) om det behövs. Har inte bestämt mig för vad jag ska ha för luftrenare. Motorns tidigare ägare hade ett KN-filter och en rostfri rörböj direkt på insuget, men jag har tänkt mig en installation liknande TGB 30/40. Någon som har tips på var man kan hitta något liknande i lagom storlek? Har för mig att någon japan-pickup har rund filterburk i plåt eller kanske någon gammal traktor? /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 28 December , 2008 Rapport Share Postad 28 December , 2008 Ett snyggt jobb! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 28 December , 2008 Rapport Share Postad 28 December , 2008 Ser ut att bli jättebra. Du skriver om "uppsmidda fjädrar". Kan behöva göra något liknande på Suggan. Vem utför det? Och vad kan det tänkas kosta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 28 December , 2008 Rapport Share Postad 28 December , 2008 I det här fallet var det gjort på fjäderfabriken i Lesjöfors men kan väl göras hos förmodligen alla firmor som sysslar med fjäderservice. Har ingen koll på kostnaden dock. Antar att man kan pressa priset om man själv demonterar/monterar och rengör bladen. Pass på förspänningen i paketen bara (lärde mig själv den hårda vägen när jag bytte huvudblad på en Volvobuss på jobbet...) /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 29 December , 2008 Rapport Share Postad 29 December , 2008 Jösses! Hade man bara en bråkdel av din flit så skulle ju 11:an se riktigt fin ut! Snyggt jobbat! Men som "kritik" då, skippa K&N filtret, det hör bara hemma på pystrimmade nissanor med fjortisvissla. Iofs. verkar du ju vara rätt lösning på spåret, och som tips, så varför inte gå till närmsta bilskrot och leta lite? Nån burk för filter med möjlighet att dra upp insuget en bit låter som en ypperlig lösning! Och flakgallret, kanske inte är färdigt, men skulle kännas mer harmoniskt (om man kan uttrycka sig så utan att få pisk ) om det hade samma höjd som hytten. Men som sagt innan, toppenjobb! Fram för fler som dig! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 29 December , 2008 Rapport Share Postad 29 December , 2008 Flot arbejde! Der har været diskuteret rigtigt meget om K&N filtre rundt omkring, men FormerMazda har helt ret! K&N fitre renser ikke lige så godt som et originalt papirfilter. Det er undersøgt og dokumenteret i USA. K&N filter passer til en Peugeot 106 med 18", skørter og neonlys... BTW er der nogen der vil købe det K&N jeg har liggende til Land Cruiseren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 29 December , 2008 Rapport Share Postad 29 December , 2008 Har inte tänkt så mycket på framstammens höjd faktiskt, får fundera lite. Vad gäller luftfilter så om det blir ett KN så hamnar det i så fall i en grön plåtburk. Seriöst militärstuk är vad som gäller för denna bil. Lite OT men jag har ett annat projekt (vilande för tillfället men iaf) där nämnda filter är självskrivet: M.v.h. Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 29 December , 2008 Rapport Share Postad 29 December , 2008 Varför använder ni inte orinalfiltret till tgb:n! Filterytan borde vara tillräcklig för en dieselfyra. Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 29 December , 2008 Rapport Share Postad 29 December , 2008 xeile2009-06-03 09:17:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 29 December , 2008 Rapport Share Postad 29 December , 2008 Tack för tipset på luftburken, Eile. Bara dieslarna som har den eller bensinarna också? Idealet vore nog en burk som storleksmässigt hamnar emellan Peugeots och Scanias burkar. Nåja får se vad jag får tag i. Motorn får nog sitta i tills jag tröttnar och vill ha mer effekt, och då bör ju en xd3 med turbo vara en lämplig ersättare antar jag? 2,3:an är ju åtminstone inte klenare än original B18 så i teorin bör den ju räcka till, men det är klart att effekt vill man ju ha mer av. /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 29 December , 2008 Rapport Share Postad 29 December , 2008 xeile2009-06-03 09:18:48 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst LERA4FUN Postad 1 Januari , 2009 Rapport Share Postad 1 Januari , 2009 Riktigt snyggt bygge ! Sitter dieseln direkt på orginal lådan eller har du någon "adapter" Har du skåpet kvar ? till salu?? Janne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 2 Januari , 2009 Rapport Share Postad 2 Januari , 2009 Riktigt snyggt bygge ! Sitter dieseln direkt på orginal lådan eller har du någon "adapter" Har du skåpet kvar ? till salu?? Janne Tackar! Växellådans två nedre bultar sitter i borrade hål i Peugeotens sprängkåpa, medan de två övre hamnar utanför och sitter i skruvade plåtöron, mellan kåpan och lådan ligger en ca 5mm plåt som förstärkning. Hade varit mera originallikt om "öronen" hade varit i aluminium och svetsade i sprängkåpan. Men det här var gjort av någon tidigare ägare och har ju funkat hittils så det får vara så. Får väl erkänna att jag "fuskar" lite, motorn har suttit i en annan valp tidigare, så jag vet ju att det ska gå. Dock har ju alla olika krav på utförande och finish så t ex växelstag m.m. får jag modifiera och snygga till så man inte skäms när instalationen ska visas upp. Vad gäller televerkets skåp så var det redan borta när jag köpte bilen. Anledningen till köpet var mest att det var tomt bakom hytten och således öppet för egen kreativitet. Jag hade nog aldrig haft hjärta att kapa isär t ex en radiovalp, hur rostig den än kunnat vara... /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 2 Januari , 2009 Rapport Share Postad 2 Januari , 2009 x eile2009-06-03 09:19:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 4 Januari , 2009 Rapport Share Postad 4 Januari , 2009 Håller på att bygga nytt gaslänkage (numera på motorns vänstra sida) men upptäckte att jag lagt en av lagringarna (nr 18 på bilden) på något sådant där "bra" ställe som man aldrig kommer ihåg Någon som har en att sälja? /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 4 Januari , 2009 Rapport Share Postad 4 Januari , 2009 gå till närmsta cykelhandlare köp en vajer haka dit den i peugotpumpen och andra änden vid nummer 13 på din skiss och en plåt bit ditpunktat på väggen bredvid med ett hål lagom för en vajersträckare. vajergas inget ruskande som annars kan uppkomma vid stelt gasstag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 7 Januari , 2009 Rapport Share Postad 7 Januari , 2009 Haha, förstod att det skulle komma funderingar om vajer...Nä det vore fusk, alldeles för enkelt. Mera ingenjörskonst över ett välbyggt länkage även om det är mekaniken i dess enklaste form. Dock får jag väl erkänna att jag satt en bra stund och tänkte att det här går ju inte, det sitter ju en kylare i vägen men till sist föll poletten ned. Dragkraften från pedalen ändras via länkaget till en tryckande kraft och i det samma en sidoförflyttning för att komma runt kylet medelst en kort tvärgående axel. Ja det kommer en bild på det sedan så klarnar det. Ska skaffas lite material till det och fixa avgassystem först "bara". /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 8 Februari , 2009 Rapport Share Postad 8 Februari , 2009 Uppdaterar med ett par bilder på gaslänkage och skorsten. /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 8 Februari , 2009 Rapport Share Postad 8 Februari , 2009 snyggt Fmek men du kortar skorstenen väl? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.