Gäst Fmek Postad 8 Februari , 2009 Rapport Share Postad 8 Februari , 2009 Jo avgasrörets längd/höjd får jag ju finjustera mot framstammens höjd (som ska sänkas lite jämfört med original). Men helt fel är det inte nu heller, kanske några cm i onödan men det är ju lätt ordnat när man ser helheten. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 8 Februari , 2009 Rapport Share Postad 8 Februari , 2009 Du ska ju ha en sådan där avgasflärp som gamla lastbilar o traktorer har Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 8 Februari , 2009 Rapport Share Postad 8 Februari , 2009 Du ska ju ha en sådan där avgasflärp som gamla lastbilar o traktorer har Jag har tänkt den tanken också men nej... /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pigge Postad 10 Februari , 2009 Rapport Share Postad 10 Februari , 2009 tänk ett hederligt gammalt lock på avgasröret som klingar så fint på tomgång Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 15 April , 2009 Rapport Share Postad 15 April , 2009 Hej, jag vill se mer bilder, tycker det ser redigt bra ut, hytt och flak passar bra ihop. Mvh Johan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 20 April , 2009 Rapport Share Postad 20 April , 2009 Det har sannerligen inte blivit några storverk gjorda i garaget på senare tid, men för att åtminstone ge en illusion av aktivitet lägger jag upp några bilder (på egentligen ingenting, men ändå...). En balk som skyddar slavcylindern (sitter långt ner på Peugeotkåpan) Kröker till nya rör för kopplingshydrauliken, olja till manometern och bromsar. Sånt vill man ju gärna göra nu innan lack, även om mattgrönt är lätt att bättra. Oljeröret var som allt annat, rejält rostigt så jag använde originalets ändar och trädde in dem i ett bromsrör (fick borra upp det lite i ändarna) och lödde fast. Nytt möter gammalt. Sparade lite av det gamla motorfästet ifall man någon gång skulle få för sig att sätta i bensinare igen. Den övre bulten i det nya har distanshylsa i ramen och längst ner sitter en triangelformad förstärkning på baksidan, så det ramlar nog inte av utan vidare. Spänstiga fjädrar som snart skall på plats. Fram till vänster och bak till höger. Har smidit till fästen till baklyktorna, inspirerade av 11/13 bilarnas men lite mindre så de passar valpens lyktor. Hittade Miloverkstadsrenoverade axlar på Blocket till kalaspris, känns tryggt att ha, särskilt som jag förutom denna med flak också har en kapell 903:a. Nu närmast ska de kittade skarvarna isoleras med ett svep grundfärg ty den kronmärkta färgen är skarp! Sedan mattsvart 2k-färg i hjulhusen och under golven (där ska det ju ändå bli rostskydd), därefter fjäderbyte och lack i motorrum och ramen. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 20 April , 2009 Rapport Share Postad 20 April , 2009 Tevligt med så fina axlar som reserv Jag har precis målat om min (nya bakaxel) och i dag efter femte gången med högtryck och kraftigt avfettningsmedel, fick jag äntligen bort all gammal rostskydd eller vad det är för svart klad på fram axel, så den skall även få sej ny färg i morgon, skönt att få de fräscha även utvändig så man ser lite lättare om det händer någort med dem. Lurigt med bromsröret det är ju lätt att den tunna som sitter original går sönder, detta skall jag lägga på minnet, ja det går ju inte att ligga på topp gämt, men det går då framåt för dej Och det ser riktigt bra ut med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 24 April , 2009 Rapport Share Postad 24 April , 2009 Idag kom luftburken från TK traktordelar i Linköping. Beställde en från en Volvo BM 650, hade kollat innan att den hade lämplig form och mått. Kan ni tänka er min barnsliga förtjusning när jag packade upp den och fann att den hade militärt ursprung! Blåser väl på lite ny färg ändå men känslan är ju helrätt. Den kommer alltså sitta på hyttens bakvägg på vänstersidan vänd tvärtom som den står på bilden. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 24 April , 2009 Rapport Share Postad 24 April , 2009 xeile2009-06-03 09:16:47 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 24 April , 2009 Rapport Share Postad 24 April , 2009 Ja en sådan Peugeotburk hade också funkat. Angående placeringen så är det i mitt fall TGB 30/40 stuk jag är ute efter (fast i lite mindre tappning förstås). Batteriet kommer jag för övrigt ha på ramens högra sida i nytillverkad hållare (syns lite på avgasrörsbilderna). Flaket inkräktar lite på originalplaceringen så originalhyllan ska bara sitta där som uppstyvning av motorrumssidorna. Ev. blir det något nygjort av t ex fyrkantsprofil eller vinkeljärn. /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 1 Maj , 2009 Rapport Share Postad 1 Maj , 2009 Var till garaget och krökte till några plattjärn som fästen. Det blir väl ett till som stagar upp luftröret innan det är klart. Men problemet just nu är att den snitsiga hatten i rörets topp bara är lånad. Jag får kolla med traktorskrotarna, för sådan tur så att någon här har en i "bra att ha lådan" har jag väl inte? (Volvo BM LM641 (baklastare)) /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 1 Maj , 2009 Rapport Share Postad 1 Maj , 2009 .....för sådan tur så att någon här har en i "bra att ha lådan" har jag väl inte? Nej inte jag, men TK borde ha i parti och minut. Det är ju normalt inte det första som går sönder på traktorn. Hur som helst. Jag följer tråden med stort intresse. Önskar bara jag hade energin att göra mina lika fina. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 3 Maj , 2009 Rapport Share Postad 3 Maj , 2009 Grattis till de nyrenoverade axlarna!! Jag ringde på dom men du hann före med ca. ½timme Lycka till med resten, ser klart bra ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 2 Juni , 2009 Rapport Share Postad 2 Juni , 2009 Fjäderpaket vänster fram på plats, gummihålfjädern (som genomslagsgummit väl heter) nedflyttad 5cm med en distans gjord av två rörbitar , två gavelplåtar och lite kreativt svetsande. Detta för att säkerställa motorns välbefinnande vid maximal infjädring. Skapligt med luft i hjulhuset, dock så är ju motorn inte i så avståndet minskar väl lite sedan. /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 2 Juni , 2009 Rapport Share Postad 2 Juni , 2009 HEHEHE ja står hänkorna så där med allt i så är det superfjädrar. Men det måste vara väldigt god spänst i dem Hm när jag satte på nya fjädrar fram åkte mina gummin åt skogen, bra flex i axeln då Jag har faktiskt inte märkt att det saknas något där än, men man måste kanske sätta dit nya snart, de gnäller väl på bilprovningen annars, å det är dags i höst igen Kul att det går framåt för dej Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 2 Juni , 2009 Rapport Share Postad 2 Juni , 2009 eile2009-06-03 09:15:09 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 2 Juni , 2009 Rapport Share Postad 2 Juni , 2009 Nja, tänkte först använda ett oljetråg från Granada diesel (2,1l Peugeot/Indenor-motor), det är helt platt i framänden men det är inte tråget utan remskivan och hörnet på blocket som är mitt över axeln. Peugeottråget får plats utan modifiering (dock kanske man skulle svetsa på en returoljeanslutning för framtida bruk...) /A.E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 29 Juni , 2009 Rapport Share Postad 29 Juni , 2009 Med lite grön färg på ram och i hytten så börjar det ju bli riktig bil av den gamle televerkaren. Jag skulle behöva en belysningsfrånskiljare (vippströmbrytaren på instr. brädan) och en strömställare med skylt för mörkläggningsljuset. Någon som har till salu? /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 29 Juni , 2009 Rapport Share Postad 29 Juni , 2009 Jag vet inte vad jag ska skriva! brukar inte ha svårt att finna rätt ord- men nu blev det svårt. Kanonjobb- blir som ny!! Ska bli kul att se färdig! MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 16 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2009 Det var ett tag sedan jag skrev nåt här, men under semestern lyftes i alla fall motorn tillbaks i ramen. Dessförinnan fick jag dock göra om målningen av ram och axlar, det visade sig nämligen att den matta "sommarmaskeringsfärgen" jag använt där sög åt sig olja likt en svamp där den fick tillfälle och sedan gick väldigt lätt att peta loss från grundfärgen...då var det mentala sammanbrottet nära. Men efter en stunds deppande åkte thinnertrasan fram. Nu är det roligare jobb på programmet, att måla och fräscha upp allt som ska skruvas i. Tidskrävande, men det är ju inte roligt att sätta i rostiga prylar igen. Att det sen blir buckligt, repigt och rostigt när man ska använda bilen får man låta bli att tänka på nu... Ja, avgasröret ska förstås få lite (skapligt)värmetålig färg, men var tvungen att se så det verkligen gick fritt för stagen till hög/låg och handbroms. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 16 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2009 Imponerande jobb!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 16 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2009 Morro når ting fremstår som nytt og strøkent Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 16 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2009 riktigt snyggt!!! kul att det finns personer som du som hinner och vill lägga ner arbetet resultatet är ju kanon!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 16 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2009 ser bra ut. funderar på en sak: din kylning, högsta punkt? placering av tempstyrningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tucken Postad 17 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2009 Vilket arbete du lägger ner på bilen Snyggt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.