Gäst robban.f Postad 1 Januari , 2010 Rapport Share Postad 1 Januari , 2010 Pojkar, eftersom tråden heter DIESEL, så vill jag tipsa om 2 klipp på youtube, Såhär tycker jag att en riktig diesel låter :-) Då räknas inte Scania eller övriga lastbilar. Detta är en Ford Excursion, iofs c-regad...men det är ingen lastbil. Höj volymen på ljudet och njut av klippen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 1 Januari , 2010 Rapport Share Postad 1 Januari , 2010 Gött sound. Men där e fortfarande inget som slår en M36A2 E så man ryser.... [tube] [/tube] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TommyS Postad 1 Januari , 2010 Rapport Share Postad 1 Januari , 2010 Den är helt oslagbar! Jag har ståpäls när jag kör kompisens! Det är frågan om det inte är bättre än sex... /T Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 Januari , 2010 Rapport Share Postad 2 Januari , 2010 Pojkar' date=' Såhär tycker jag att en riktig diesel låter :-)Detta är en Ford Excursion,[/quote'] Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.... Ett av de danska ekipagen på Annandagsträffen i Borås hade en Excursion som dragare till trailern och jag passerade den när den stod på tomgång när de var i färd att lasta upp för hemfärd. De måste tyckt jag var en underlig en som stod och svajade och lyssnade på sången vid vänster framskärm... Det är rent faaaan va gott de där monstren går --- VILL HA!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 4 Januari , 2010 Rapport Share Postad 4 Januari , 2010 Mycket snyggt! Ger mycket insporation till min stundande renovering, kommer jag i närheten slår jag alla färväntningar. Kanske en korkad fråga men ska du behålla ramen grön eller ska den kletas in i underredsmassa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 4 Januari , 2010 Rapport Share Postad 4 Januari , 2010 Det är väl en rätt bra fråga Toolman. Planen är att låta ramen vara ren men spruta tjockflytande rostskydd (Hagmans F40 el. motsv.) i hyttens hjulhus och under golven fram. Roade mig igår med att sniffa thinner, tvättade bort färg från kabelstammen. Det blev bra till sist men oj vilken tid det tog. Monterade glöd- och startknapparna m.m. nu och började fixa med några kablar. Till det nydragna använder jag vanliga isolerade kabelskor men sätter en bit krympslang över den färgglada isoleringen och några mm in på kabeln. Det blir inte bättre för det men känslan av hemmagjort försvinner och det passar in bland originalsladdarna. Tror dock jag avvaktar med att sätta i originalstammen tills värmepaketet är tillbaks i. Den plåtburken hade gärna fått vara lite mindre...men det finns ju verktyg som löser det mesta, fick jag ur eländet ska den väl gå att få dit med. Nu har den ju i alla fall ett nytt stadigt "golv" att stå på. Slipade blinkersomkopplaren och blinkerslyktorna "plåtrena" också, lite färg på dem så blir de fina med. Inga stora saker men allt sådant där småpill tar ju sin tid. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 28 Februari , 2010 Rapport Share Postad 28 Februari , 2010 Har varit i garaget alldeles för lite ett tag nu, men nu har inspirationen åter infunnit sig. Trotsade ovädersvarningarna förra lördagen och begav mig till Classic Motor-marknaden i Örebro, gjorde inga jättefynd, men köpte åtminstone fyra nya torkarblad och ett signalhorn till valpen. Det sistnämnda (med tidigare hemvist på en P1800) visade sig senare vara att betrakta som tvärdött. Dock är ju gamla grejor rejält ihopskruvade och går följaktligen att skruva isär också. Efter en lättare putsning av "brytarkontakten" var återuppståndelsen ett faktum! Måhända var tonen till en början lite rå oss emellan, men det där är ju justerbart så det löser sig. Men med skruvarna lösa kändes det ju lite fattigt att skruva ihop det utan att slipa av rosten på var del för sig, så nu ligger det i högen med andra renslipade prylar och väntar på målning. Fick också äntligen tag på mörkläggningsvredet med skylt. En bekants Volvo 938 (numera motorredskap med kran) fick bidra med detta. Saker som väntar på svart färg. Ska dra dit fyra små skruvar i skylten så är det komplett, bara resten kvar... /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 28 Februari , 2010 Rapport Share Postad 28 Februari , 2010 Grant så det gör ont i ögonen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 1 Mars , 2010 Rapport Share Postad 1 Mars , 2010 Ja man får lust att göra sej av med jeepen och in skaffa ett objekt att renovera under några år till liknade skick Men det får nog stanna vid en önskan och tanke, lite svårt att göra det på gårds uppfarten. men när jag blir stor kanske det blir garage utbyggnad å sen kan man börja fundera igen Det är en fröjd att se alla fina och välrenoverade bilar som dyker upp både här och på andra ställen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 25 Mars , 2010 Rapport Share Postad 25 Mars , 2010 Jag har börjat sätta tillbaka lite grejer i hytten, värmepaket och kabelstam m.m. Det ska dras några kablar till, sättas i relän till signalhorn och kylfläkt, eluttaget till Lufor-mottagaren o.s.v. Sedan ska gummimattorna skäras till m.m. m.m. Blev fint med nya defrosterslangar, är glad att det fanns bättre alternativ än blanka i aluminium. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 25 Mars , 2010 Rapport Share Postad 25 Mars , 2010 En del har jag snott från dig på Tradera Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 25 Mars , 2010 Rapport Share Postad 25 Mars , 2010 Haha, ja vi är ju flera som hjälps åt att hålla upp prisnivåerna på valpgrejor...Tack och lov behöver man ju inte köpa allt via Tradera. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Edis Postad 25 Mars , 2010 Rapport Share Postad 25 Mars , 2010 Det är SÅ vackert! Underbart att se! Snacka om att man blir sugen på att börja härmas, men man inser ju snabbt att det blir DYRT... Fantastiskt bra jobbat! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 26 Mars , 2010 Rapport Share Postad 26 Mars , 2010 Snyggt! Är defrosterslangarna orginal eller har du hittat något bra ställe att köpa på? Väldigt prydliga kabeldragningar. Har du numrerat alla kablar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst daja Postad 26 Mars , 2010 Rapport Share Postad 26 Mars , 2010 Man blir ju lite nyfiken på vart du köper spray färgen? Eller kör du med spruta? Man blir ju avundsjuk när det blir så snyggt. Mvh. //David Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 26 Mars , 2010 Rapport Share Postad 26 Mars , 2010 Slangen: Kablarna är ju mestadels originalstammen så de får väl Volvo ta åt sig äran för... Men det krävdes ju förstås lite ändringar då det var en civilbil från början utan mörkläggningsljus och belysningsfrånskiljare. Motorbytet kräver ju också någon liten ändring av sladdarna och sen vill man ju ha separat bromsljus- och blinkersström till släpvagnskontakterna (tänkte ha både en 12-polig Nato och en 7-polig civil) så lite fix blir det ju. Då är det ju roligt att få det nya att likna det gamla originala. Vanliga isolerade kabelskor t ex är ju bekväma att använda och finns i många modeller men de ser ju så "hemmapulade" ut med sina i och för sig fina färger. Jag brukar lösa det estetiska dilemmat med en liten bit krympslang över isolerhylsan och en bit in på kabeln, så ser det ut mer som original. Färgen är Akzo-Nobel Indulac 326H, en 1K-färg som tyvärr verkar hårdna väldigt långsamt i normal temperatur, har lite 2K från samma tillverkare som jag nog ska använda till hyttens utsida så det blir lite tåligare. Och ja, den är sprutad. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 27 Mars , 2010 Rapport Share Postad 27 Mars , 2010 Jag var just till garaget och monterade elementet i värmepaketet. Som vanligt var Herr Murphy med... Ett tips till den som liksom mig gör nytt tak i kyltunneln (golvet för värmepaketet och växelspaken), är att redan från början göra hålet där elementet ska upp tillräckligt stort... Nåja, nu var det ju inte värre än att en blå Bosch av vinklad modell, med passande lamellslipskiva kunde lösa problemet men det är ju knepigt att det aldrig får gå lätt. Plåten i fråga var förresten rätt knepig att byta när man inte ville kapa bort allt runt omkring. Minns att jag fick skjuta in den som en plåt i ugnen, från passagerarplatsen. Kanske man någon gång skulle ge sig på ett objekt som inte är så rostigt? /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 12 Maj , 2010 Rapport Share Postad 12 Maj , 2010 Jag satte i instrumentet igår men blev lite fundersam när kablarna till bränslemätaren skulle anslutas. Som jag märkt upp det så hamnar pluskabeln på anslutning "G" och tråden till givaren på "+", verkar lite bakåfram men så satt det förut och likadant sitter det på min kapellvalp så det är nog riktigt. Men kanske någon av er med valpar kunde kolla på era bilar, hur den blekgula och den blå kabeln sitter på bränslemätaren. Det räcker ju att se vilken som sitter längst ut mot förardörren. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 5 Juli , 2010 Rapport Share Postad 5 Juli , 2010 Stora framsteg i garaget! Äntligen är dieselmaskineriet uppstartat. Satan vilken trevlig doft, mysfaktorn var hög i garaget kan jag lova. På programmet för nästa femårsplan står lackering av hytt och med semesterns början nästa vecka så borde jag väl kunna få tid att göra det ganska snart tycker jag. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 5 Juli , 2010 Rapport Share Postad 5 Juli , 2010 Grattis till uppstarten. Kommer du åka vidare med diesel så passa på att leta upp en modernare peugote innan de helt försvinner, ibland finns billiga a-traktorer på blocket med dessa motorer i lyfta både xd2s motorer och xd3'or. det mesta kommer att passa tror bara vattenpumpen skiljde från xd2 och de sista xd3'orna på 110-130 hk, den du har på bilderna är en tidig xd2'a på knappt 60 hk, dubbel effekt ger dubbel körglädje. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 6 Juli , 2010 Rapport Share Postad 6 Juli , 2010 Gött att se att du inte glömt bort valpen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 23 Juli , 2010 Rapport Share Postad 23 Juli , 2010 Äntligen har jag kolorerat åkdonet. Eftersom jag jobbar enligt "gör om-gör rätt"-metoden fick det bli en ommålning invändigt också, blev bättre nu med färg som härdar ordentligt... Får bli att pilla tillbaks div. strömbrytare och sådant vilken dag som helst. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 23 Juli , 2010 Rapport Share Postad 23 Juli , 2010 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 4 September , 2010 Rapport Share Postad 4 September , 2010 Du ska ju ha en sådan där avgasflärp som gamla lastbilar o traktorer har Ja nu äntligen har jag kommit till insikt och kapat till ett rakt rör som jag satt lock på. Av avgasdelar är också luftröret mellan luftrenare och insug ihopsvetsat. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 4 September , 2010 Rapport Share Postad 4 September , 2010 Er dette halvbror til Sørens bil Det må det jo være... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.