Gäst Hassefan is back Postad 21 Juli , 2010 Rapport Share Postad 21 Juli , 2010 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 21 Juli , 2010 Rapport Share Postad 21 Juli , 2010 Ser ju lätt ut jag får väl erfara hur det är IRL snart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 21 Juli , 2010 Rapport Share Postad 21 Juli , 2010 Det är lätt om man gör på mitt vis Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 27 Juni , 2011 Rapport Share Postad 27 Juni , 2011 Jag måste säga att jag aldrig riktigt gillat detta sättet att ta ner portalen på. Men nu, när jag har ett glapp i främre högre lagrena, så skulle ju portalen isär, å fy faan va de va omständigt. Aldrig i han där neres bakdel att jag någonsin tar i sär en portal på detta sätt vid damaskbyte! Både risk att få in både skräp å vatten (vid ev regn osv) Vid nästa gummiras ska jag beskriva ett mycket lättare sätt, som inte kräver ny olja, och inte luftning av bromsar. Senast på Militärfordonsträffen bytte jag (med hjälp av en kille till) en damask i fält, på "mitt" sätt. bromsledningarna separerades, och den glada tgb-13 ägaren vart allt lite glad närr han bastant tryckte på bromsen som va så stum, så stum. monkysa2011-06-27 18:40:46 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 27 Juni , 2011 Rapport Share Postad 27 Juni , 2011 Det enda man behöver i verktygsväg är: blocknyckel 11' date='18 och 19 mm,en bred mejsel att demontera damasken med,en hammare och en bred dorn eller liknande att knacka i den nya med. [/quote'] och en 28 block/hylsa alt fyrkantshylsa... blir ganska snabbt lagerras om man inte kan fylla på olja... monkysa2011-06-27 19:18:50 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 27 Juni , 2011 Rapport Share Postad 27 Juni , 2011 Omständigt??? Hur då? Och risk att få in vatten och skit i grejorna finns ju hur du än gör när du ska bytta damask. Och du får gärna beskriva det "mycket lättare sättet". Säkert fler än jag som är intresserade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 28 Juni , 2011 Rapport Share Postad 28 Juni , 2011 ska man laga i fält så är väl risken överhängande med att få in skit då det gärna går fort för man vill åka så fort som möjligt igen eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 28 Juni , 2011 Rapport Share Postad 28 Juni , 2011 Det enda man behöver i verktygsväg är: blocknyckel 11' date='18 och 19 mm' date='en bred mejsel att demontera damasken med,en hammare och en bred dorn eller liknande att knacka i den nya med. [/quote''] och en 28 block/hylsa alt fyrkantshylsa... blir ganska snabbt lagerras om man inte kan fylla på olja... Åsså krävs det packning på tub, något att samla upp oljan i som ska tappas ur och ny olja. Efter att ha prövat båda varianter kan jag bara rekomendera att klyva portalen om man är ensam och vill ha lite mindre vikt. När man är 2 spelar vikten mindre roll och då är det betydligt smidigare att lossa hela portalen. Men smaken är som baken och alla gör som man själv föredrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalle LKPG Postad 7 Juli , 2011 Rapport Share Postad 7 Juli , 2011 Har nu testat att göra enligt den föreslagna metoden i början av tråden och jag tyckte det gick bra.Det knöligaste va att få dit den nya damasken då jag inte hade nått lämpligt don att pressa/slå i hela utan fick jobba mig runt runt. Höll på att få flertalet psykbryt:D haha Damasken som satt var bara två år gammal enligt tidigare ägare men trasig och torrsprucken. Smockade dit en ny från FMV nu. Får se om jag åker på att byta på andra sidan med. då skall jag ha ett bra don/rör för att pressa i damasken. Tänkte testa att ta hela portalen i ett stycke då så har man ju testat båda förslagen:) Tack för tips! MVH Kalle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 8 Juli , 2011 Rapport Share Postad 8 Juli , 2011  Låter bra det som är lättast för en är inte alltid det för någon annan. bara att passa på och prova när du håller på. Fint att du är på G med bilen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mandarin Postad 8 Juli , 2011 Rapport Share Postad 8 Juli , 2011 Sammanfattningsvis så skulle jag nog säga att man har att välja mellan att lufta bromsarna eller att skruva av ett antal bultar som sitter lite illa till. Jag har själv gjort på båda sätten och skulle själv välja att dela på portalen vid nästa byte. Anledningen till att jag inte delade portalen senast var att det skedde i samband med bromsrenovering och då behöver man ju lufta bromsarna ändå. // Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 8 Juli , 2011 Rapport Share Postad 8 Juli , 2011 De med skit in i grejjerna va mest då man delar hela portalen, och då kan de ju komma in skit där. men men. Nu ska vi vänta på ett gummiras sen ska det dokumenteras och så vidare så då ska jag visa och jämföra. Så låt oss nu inte förhasta oss in e det goda, utan låt oss njuta av denna stundande stund, fredag, helg eller semester. fint som fan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 8 Juli , 2011 Rapport Share Postad 8 Juli , 2011 Man måste inte lufta bromsar bara för att man plockar bort portalen hel. Ta 2 svetstänger och kläm åt slangarna innan demontering så funkar det fint. Se till att ha nått som skyddar mellan tång och slang bara. MVH Chrille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 11 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2011 Nu, när ja ändå fick hjullagerras passar jag på att byta damasker båda sidor och fick kalla kårar när jag lossat första sidan (samma sida som lager-raset).. Verkar varit saltvatten i portalen, knuten och alla lager. Tror jag fixar knuten, men lagret bakom det lilla drevet är helt sluuut!!  En fråga: När knuten är aningen kärv och nu rengjord men inte 100 procent frisk, kan man smeta in smörjfett som i vanliga framknutar, borde väl inte skada iaf? Jag menar, om fettet blandar sig med oljan spelar väl ingen roll?? Anledningen att jag VÄGRAR byta knuten är för priset och att bilen fortfarande är försvarets och utredningen fortfarande pågår..ja i snart 2 år. Men det har ni läst redan i en annan tråd.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 11 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2011 Ja smörj in den med fett du det skadar inte mer än vad den antagligen redan är. du kör väl inga mängder med mil, så det kan vänta, du har ju en del att fixa med som det är redan, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 12 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2011 Jag rev isär precis allt, inte för att spar tid utan jag är pedant och gillar kontrollera/byta allt som börjar bli slitet..kännde att när damaskbytet var igång kunde man lika gärna kolla diverse andra slitdelar samtidigt. Så..nu har det blivit ett par turer till Altyco redan . Ska smälla ihop båda sidorna strax igen, så jävla förkyld och febrig och svårt hålla tempot uppe då.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 13 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2011 Ja ni.. om man nu hade kameran med sig..men nog likabra inte jag tog några bilder.. Både hjullagret och drivknuten på högerfram såg ut som den legat på havsbotten, gravrostig liksom hela portalhuset också. Nållagret + kullagret vid lilldrevet i portalen var det bara skit kvar av och fick köpa nya grejer på Altyco Parts. Tacksamma bilar att skruva med iaf..nu är nya damasker på plats + 2 nya kul/rullllager + nya hjullager på ena sidan och nu tänkte jag faktiskt köra med olja i portalen denna gång.. Â haha Knuten låter aningen vid fult rattutslag fortfarande men det bryr jag mig inte om, säkert bara jag som hör oljudet också. Kanske kanske den kommer bli bättre också när den snurrat mer med nya fettet i framtiden. Nu ska jag göra en rejäl bromsluftning och passa på att byta all bromsvätska. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 28 September , 2011 Rapport Share Postad 28 September , 2011 Monkysa Inte för jag önskar dig damaskras men du har inte råkat ut för det med tanke på att jag är nyfiken på din metod, ska ju göra ett byte i helgen och alla tips är värdefulla. mvh //Janne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 6 Maj , 2012 Rapport Share Postad 6 Maj , 2012 Hej hej trevliga medlemmar på detta eminenta forum. Nu för 2 veckorsedan drog jag på mig en damaskjäkel som troligtvis blivit dålig vid tillverkning, varpå den hade lossat från klämmningen mellan portal och axel, vilket resulterar i damaskbyte. Och på begäran av "min" metod, så ska jag nu, men bilder och div tips framföra "mitt" sätt att göra detta. 1, Palla upp framaxeln och ta bort hjulet på den sida som ska bytas, 2. Ansätt två styck svetstänger längs med båda bromsslangarna för att förhindra utsläpp av bromsvätska. Dela bromsrören på portalen och ta loss konsollen från portalen och vik undan bromsslangarna och lägg dem på bladfjäderpaketet. 3. Lossa p-änden. 4. Lossa bultarna som håller portalen, behåll någon av de översta kvar. Om det gäller höger damask, kan man om man vill starta motorn och lägga i spärren, men ej nödvändigt. Ställ en domkraft under portalen, ta bort de sista bultarna, (Jag använder mig av en fixtur som inte är ett specialverktyg utan hemmagjord, men som enligt mig borde ha varit det.) och dra ut den. 5. Använd huggmejsel och slå ur damasken. 6. Gör rent på anliggningsytorna mellan axel-portal och i spåret där damasken slås ner. 7. Slå i damasken. Jag använder mig av det specialverktyg som finns framtaget, då man ej riskerar att göra hål eller skada den nya damasken. Missade bild på den, men de som använt dem verkar vara helnöjda. Observera att det finns två skarvar på damasken. Se till att den damasken monteras med skarvarna upptill och nertill, för att minska risken att damasken går sönder där. 8. Ställ portalen i domkraften, håll i drivaxeln och för den in i axeln. Koppla eventuellt in diffspärren. Inget tätningsmedel behöver användas mellan axel och portal. Det är damasken som tätar där emellan. 9. Montera bultarna till portalen, styrstag och bromsslangar och konsoll. Känn på bromspedalen, den ska inte kännas konstig om du monterat svetstängerna rätt. 10 Kontrollera oljan i portalen och i axeln. Frågor mottages med öppna armar. /Alexander 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bajon1 Postad 6 Maj , 2012 Rapport Share Postad 6 Maj , 2012 Mina kommentarer på denna metod: 1: Bromsslangar/rör måste fortfarande demonteras med risk för luft/avdragna rör. 2: Man har fortfarande hela portaldelen att hantera vilken är tung att hantera om man är själv och inte har specialtillverkade fixturer,hållare mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 6 Maj , 2012 Rapport Share Postad 6 Maj , 2012 Mina kommentarer 1. Det är inget problem 2. Är man ensam är "Hasses metod" att föredra eftersom det blir mindre tyngd. Är man 2 är "Monkysas" metod att föredra eftersom det går snabbare och man slipper söla med oljan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 6 Maj , 2012 Rapport Share Postad 6 Maj , 2012 Mina kommentarer på denna metod: 1: Bromsslangar/rör måste fortfarande demonteras med risk för luft/avdragna rör. 2: Man har fortfarande hela portaldelen att hantera vilken är tung att hantera om man är själv och inte har specialtillverkade fixturer,hållare mm. 1. Har aldrig fått in luft. Och vätskan ska ju bytas någon gång så drar man av nipplar är det nog läge med nya cylindrar. 2. Bygg en fixtur, underlättar jag lovar. Och i fält borde man kunna få lyft hjälp av någon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
1911 Postad 6 Maj , 2012 Rapport Share Postad 6 Maj , 2012 Hasses metod er alltid i bruk for meg! Jeg har gjort det 6 ganger siden 2007. Nå slipper jeg nok å gjøre det på noen år da jeg har nye typen damasker 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gastorn Postad 23 Maj , 2012 Rapport Share Postad 23 Maj , 2012 Jag kör på monkysas metod, så gjorde jag när jag bytte damask och jag var ensam. Gjorde de på 2 timmar, första gången o utan fixtur. Behövde inte ens lufta bromsarna efter ingreppet o har inte behövt göra de senare heller. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Ett råd är att efterdra/kolla alla skruvar flera gånger, då jag själv alltid använder stark gänglåsning så "glömde" jag kolla på en bil och det kunde gått illa, har även sett att vissa renoverade från miloverkstäder har haft dessa skruvar med ståltråds-låsning. SDC12656.JPG Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.