Gå till innehåll

Bild format-hantering - Hjälp


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304
För att passa in vettigt och inte ta för stort utrymme, så bör man ta ner storleken på sin bild till max 600 pixels bredd och max 175kB storlek. Här kommer en enkel instruktion om hur man förändrar en bild.

 

1. Öppna bilden i paint.

2. Spara där ner den med annat namn, så du inte ändrar din ursprungsbild om du vill ha den kvar.

3. Sen går du upp till menyn och väljer "bild". Välj "ändra storlek" och skriv samma procentsats i höjd och bredd.

4. Välj "attribut" i samma rullgardin, där ser du hur stor plats bilden tar när du sparat den.

5. Sen är det bara att laborera tills du hittar en lämplig inställning.

6. Ångrar du ett mellansteg, så tryck "ångra" i Hantera-menyn. Det brukar kunna gå att ångra flera steg på rad.

7. Spara bilden.
Andreas.E2008-11-18 13:57:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Gäst Theodor

Mitt forslag.

 

 

 

Bruk Image Resizer. Det er original windows-programvare (en del av Windows XP Powertoys). Finnes her:

 

Image Resizer

 

 

 

1. Installer programmet.

 

2. For å endre størrelsen på et bilde (eller flere), merker du dem i windows explorer/utforsker.

 

3. Høyreklikk på det/dem.

 

4. velg "resize pictures".

 

5. Velg alternativ 2 ("medium, fits a 800 x 600 screen), eller 3 ("large, fits a 1024 x 768 screen).

 

(6. Trykk på advanced, og sørg for at ikke "resize original pictures" er merket av, om du vil beholde originalen i stort format.) Dette siste punktet er bare nødvendig å gjøre første gang, for å kontrollere.

 

 

 

Om noen lurer på noe, bare pling på meg...

 

Theodor

 

 

 

PS: her finner dere resten av XP Powertoys:

 

 

 

XP PowertoysTheodor2007-07-15 10:19:18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst monkysa

när jag förminskar mina bilder gör ja det i paint. Det går alldeles utmärkt! jag klickar på "Bild" och sen "Ändra storlek/snedställ"

Skriver sen i rutan "Ändra storlek" hur mkt ja vill förmiska! 

Ångra på: "Redigera" och sen "Ångra"!

1-99 förmiskar, 100 ändrar ingenting 101- 500 förstorar. jag väljer 25 på båda för att få bra bilder (de blir 80-100 kb då ,och innan va de 1450 kb) det e så ja gör, osså givetvis sparar jag den också! 00020069.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

 

" (de blir 80-100 kb då ,och innan va de 1450 kb) "

Men hela övningen går ju ut på att komma ner i storleken max 15 kb för att de skall gå att använda som avatar på terangbil.net...

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Theodor

 

" (de blir 80-100 kb då ' date='och innan va de 1450 kb) "

Men hela övningen går ju ut på att komma ner i storleken max 15 kb för att de skall gå att använda som avatar på terangbil.net...
 
 
[/quote']

 

Ikke nødvendigvis. Greia er vel at når man legger opp bilder i original-format (typ > 4-5 megapixel), så må man scrolle i sideretning også for å se hele bildet, fordi skjermoppløsningen ofte ikke er mer enn 2 megapixel. Og det er litt slitsomt...

Selv har jeg skjermoppløsning på 1400 x 1050, og jeg må ofte scrolle sidelengs for å se på bildene her, så da kan jeg tenkte meg hvor mye de som "bare" har 1024 x 768 må...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Hej!

 

En Viktig grej att komma ihåg för er som använder Paint.

 

SPARA bilden i formatet JPG, använder ni det förinställda formatet BMP, blir bilden ungefär 10 ggr större än den behöver vara!

 

Nu menar jag inte bildstorlek, utan platsen den tar på hårddisken eller här i forumet.

 

BMP är ett gammalt och förlegat windowsformat som inte bör användas...

 

jpg.jpg

 

 PDT_Armataz_02_43.gif /Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst monkysa

 

" (de blir 80-100 kb då ' date='och innan va de 1450 kb) "

Men hela övningen går ju ut på att komma ner i storleken max 15 kb för att de skall gå att använda som avatar på terangbil.net...

 

 
[/quote']

 

oj, jaha men då förminskar ja ytterligare 50%!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Jo det funkar att ladda upp de direkt på forumet.

Klicka på More Replay Options i högra hörnet.

 

Så kommer

Attach Files

 

Upp i vänster hörn

Klicka på välj fil och du kan välja ett foto från din dator, dock inte större än 2 MB

när du valt ett foto/fil Klicka på Attach This File

Då får du upp en minatyr Markera vart du vil ha bilden i detta fält, och klicka sedan på Add to post

Så är det bara att lägga upp flera foton, när du är klar med både text och foton tryck på Add Replay :)

tn_P2230053.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 3 months later...

Tack för att man inte behöver minska bilderna längre, nu är det busenkelt med bilder.

 

Men min fråga..om jag ska göra en tråd om min servo med myyycket bilder. Finns det fortfarande begränsning eller bara att kötta på, typ några bilder och några bildtexter i taget i varje inlägg? Kanske totalt 20-tal bilder direkt ur kameran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här...

Man väljer bild och får in sökvägen ,väljer ladda upp bild, bilden börjar laddas upp och sen så kommer ....

 

Fel Ingen fil valdes för uppladdning

 

Hmmm...det känns som man inte får lägga upp filen till mappen där den ska landa ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här...

Man väljer bild och får in sökvägen ,väljer ladda upp bild, bilden börjar laddas upp och sen så kommer ....

 

Fel Ingen fil valdes för uppladdning

 

Hmmm...det känns som man inte får lägga upp filen till mappen där den ska landa ....

 

Det betyder att det är en fel på servern för tiden!

Återkommer med mer info

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...