Gäst Vinkon Postad 8 April , 2011 Rapport Share Postad 8 April , 2011 Jahapp, vad har hänt här då? Skulle skruva ur ena utstickande skruven till rörbågen fram, "snapp" så gick den av. Okej, bara att skruva av hela skiten då. "snapp" så gick nummer två av också. Och en tredje som kände sig utanför. Nu är jag så pass van denna jävla typ av händelser så man är redan död inombords. Visst är storleken på dessa 3/8? Är helt kass på tum-storlekar... Vagnen börjar likna mer en Studebaker nu än volvo... Jag har spolat ur motorrummet: Ser ni ingen skillnad hoppas jag att det är ni och inte jag som behöver glasögon. Notera fö att undertecknad idiot glömt att ta bort kardanaxeln innan han flyttade vagnen. Har man inte jobb så skaffar man... Va kul att man kan komma åt och rostskydda svetsen också... Motorn har demonterats ur bilen: Tadaa! Demonterade sedan bränsleledningarna som ska bli returledning i vagnen: (rätt färg har de också) Spolning av motorn: (glansig av avfettning) Noteras kan att jag verkligen inte gillar svartmålade motorer. Därav framkommande ommålning. Eftersom en annan motor kommer att vara monterad i vagnen än B20n så kommer ju inte heller att pluggen till tråget att hamna på rätt ställe, över hålet i golvet. Tänkte försöka att modifiera ett tråg (jag har ju två nu ) och prova med det, annars får man väl göra samma typ av lösning som till växellådorna. Hittade ett tråg på gården med en plugg tillhörande nån gammal rostig äcklig opel-motor, ser ut som något man slog sönder när man var liten: Lite elektrolys på det, bara för att. Ser dock ut som att det gick åt fel håll. (plus ska naturligtvis vara på offermetallen) I värsta fall får man väl köpa ett tråg på skroten för en tjuga eller nått. Nu är frågan bara var den elektriska cirkulationspumpen är? Den var inte i motorrummet som beskrivet i Haynes (sanningen själv-) bok. De enda två möjligheterna som jag ser är att: 1, den finns inte av olika anledningar 2, den är inbyggd i värmepaketet. Skulle cirkulationen visa sig vara dålig efter monteringen får man väl tvinga dit någon annan vattenpump. Tänkte även riva bort vacuum-pumpen och tillverka ett snyggt täcklock, så sparar man nått öre/mil iaf. Vinkon2011-04-08 20:02:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 10 April , 2011 Rapport Share Postad 10 April , 2011 Naturligtvis så insåg man inte förens nu att tråget på dieseln och B20n inte har ens i närheten liknande placering. Då dieseln har pluggen i främre halvan av motorn och B20 bakre. Man skulle ju dock kunna göra en sån där pump man har till 206orna, men en sådan skulle jag nog bara slarva bort innan den är dags att använda. Så min lilla fina elektrolys-plugg kan man kasta i väggen nu.... Mm, så det blir nog en sån där slanglösning. Naturligtvis åkte man på nån magsjuka igår också = mindre bandvagns-skruvning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 10 April , 2011 Rapport Share Postad 10 April , 2011 Hm det går inge bra nu med andra ord, Nåja det kan då inte bli mycket värre, måste väl vända med turen snart Du får ta nya tag när magen är ok igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Hm det går inge bra nu med andra ord' date=' Nåja det kan då inte bli mycket värre, måste väl vända med turen snart [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif Du får ta nya tag när magen är ok igen Jodå, det går precis som vanligt! Magen kry nu, så snart smäller det! (med bandvagns-skruvning alltså) Naturligtvis (än en gång) får man ändra tråg-planerna. Den lilla plugg som sitter där är väl typ m10, med resultatet att inner-diametern på den slang jag vill bygga kommer att vara lika rymlig som ett sugrör! (inte stor överdrift) Så det bästa vore nu att åka till skroten och fixa något bra tråg från nån volvo med tum-gäng på pluggen, så att hydraulslangs-magikern har mycket större urval på prylarna. Stod ju nån lastbil där iofs. Kanske man kan fixa fram en fin 2"-plugg Gamla opelmotorer borde vara byggda med metriska mått, känns det som. Tyvärr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 15 April , 2011 Rapport Share Postad 15 April , 2011 Igår rev jag isär B20n: Är ni en person med heder läser ni allt härifrån och ner utan att hoppa. Ni minns utgångsäget: Observerat skräp i insugsportar och insug: Och så en titt i avgasportarna: 2ans, varför så hemskt skitig? Dålig ventiltätning? Och 3ans, där ventiltallriken är av/borta, som vi redan listat ut. Transmissionskåpan slets av också: Här har någon driftig rackare redan bytt drev, tätat kåpan med egen tätningsmassa utan packning och spräckt kåpan på ett ställe. Och så revs topplocket av: Här nere kan vi urskilja resterna av lyftaren, visst tusan är det en flisa som busar till höger i bild? (*EDIT* Flisan är ju naturligtvis hävarmen till bränslepumpen! ) Nu börjar det bli spännande.... Ventilsäten mm: 1an 2an 3an 4an Observera ventil-fabrikat Den här toppen kommer egentligen från en Volvo 140 jag körde hur mycket som helst med utan problem. Motorn krånglade aldrig på den. Men så fort man transplanterar lite.... Och så cylindrarna: (du har väl inte hoppat hit? ) 1an 2an 3an 4an Vad kan ha hänt nudå? Kamdrevet är ju uteslutet nu ju. Jag tror nog att lyftaren och ventilen gick sönder oberoende av varandra. Biltema-tallriken går av och hälsar på kusinerna lyftar-grus nere i tråget. Detta borde väl kunna förklara varför mitt grenrör blev illrött på slutet också? Kolv utan komp -> mager blandning osv. Frågan är nu kanske varför rotorn brann? Enda trösten var väl att pinnbultarna var lätta att lossa! I nästa avsnitt tittar vi i tråget Vinkon2011-04-17 17:33:51 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 April , 2011 Rapport Share Postad 15 April , 2011 Ja vad skall man säga Otur eller ?? Har inte lyckat springa på ett sådan ras tidigare, den har du lyckats bra med Men du det var inte så svårt att hitta problemet när toppen väl kom loss Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 15 April , 2011 Rapport Share Postad 15 April , 2011 Detta fenomen kan nästan bara hända i bandvagn. Det är grymt svårt att veta vad man varvar. Sitter det ingen varvtalsregulator i fördelaren så är det jätte lätt att övervarva. Skall bli roligt att följa dig i mecket. MVH Palme Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 15 April , 2011 Rapport Share Postad 15 April , 2011 haha känner igen det raset såg lika illa ut i min amazon förutom att en vevstake låg och glödde på asfalten 15 meter bakom bilen... men den gick bra en stund innan raset på xxxx rpm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 17 April , 2011 Rapport Share Postad 17 April , 2011 Kom ihåg att vara rädd om vissa ytor osv, verktygen får inte ta skada Först lite bilder på lyftare och kamaxel: Denna borde alla veta nu vad detta är för gynnare. Nästan alla lyftare var svåra att demontera pga skägg längst ner. Det är inte utan anledning som man skäms lite, hur fasen har jag kunnat missat eller förbise detta? Dummaste man någonsin gjort är att man inte kollade lyftarna när man bytte topp och hade möjligheten. Lyftaren till 3ans insugsventil. Och lite suddiga bilder på kamaxeln. Och som utlovat: Tråget Från ett tråg till ett annat Studie av två kolvar underifrån: 3an 1an, torr troligen pga 3ans förehavanden Kolvar, demonterade: 1an ute 3an ute 4an ute 4ans cylinder, med en "grop" i cylinderväggen. Usch, äcklig motor Block och topp mm är numera skrotat och ligger i den stora skrothögen på gårn. Vissa delar som jag inte har observerat något fel på kommer att auktioneras ut på tradera så snart som jag förmår. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 18 April , 2011 Rapport Share Postad 18 April , 2011 välkommen i gänget som lyckas på riktigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 18 April , 2011 Rapport Share Postad 18 April , 2011 välkommen i gänget som lyckas på riktigt Tack? Jag skäms nog mest... Så mycket mekaniker borde man vara att man skulle ha kunnat undvika detta... ******************** Okej gott folk' date=' har en fundering om oljetryck till er alla i etern: Om vi säger att en oljetryckskontakt till en B20 sluter vid 0.8 bar och en oljetryckskontakt till en merca 300d sluter vid 0.3 bar; Spelar det någon större roll om jag har B20-kontakten istället för mercans? Det känns inte så, men jag vet ju inte så då frågar jag hellre.[/b'] Vinkon2011-04-18 15:36:46 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 21 Maj , 2011 Rapport Share Postad 21 Maj , 2011 Ja, av olika anledningar men alla typiska för att vara mig så har jag inte jag hört av mig nu på en månad. Ena anledningen är en dator som trodde han var en B20 och totalhaverarade. Andra anledningen var att jag slarvade bort digitalkameran och letat som tusan efter den i 2 veckor, tills morsan hittade den i bageget i hennes bil. Nog om mig, vad tusan har jag gjort annars då?: * B20-blocket är slängt img=]http://forumbilder.se/images/6002011113657b86e.jpg] * Fördelningslådan har blivit tvättad * Jag har köpt min första fingerborg! Ja, att bruka som skydd över avluftningen på främre axelväxeln då min var defekt, vad trodde du? Jag har tom hunnit köpa nya av 11-an på tradera men ej monterat än. * Rostskyddat i motorrummet lite. Detta är då borstat för hand då jag fann det olämpligt med papper och en massa kemikalier överallt att ta rondellen till hjälp. Tydligen så har den individ som tagit hem denna vagn från norge passat på att smuggla med sig en massa jord, i balkar och under batterihyllan fanns det stora mängder. Sånna här typer av kapningar och svetsningar gör mig mest bara förbannad! Den målas över nu och kommer att "fixas" vid senare tillfälle. * Tvättat invändigt lite Då detta kabelhölje verkar ha tagit skada nån gång av avgassystemet på andra sidan. Ser ni nån skillnad vad gäller rengöring då? * En bil har skruvats isär till förmån för bandvagnen, bla. Jag passade även på att ta tillvara tråget till mitt diesel-spörschal-tråg. Och som alltid gör man en mindre vinst: Alla tuggummin och träskruvar överlåter jag till skroten. * Jag har fått en 24-volts elfläkt som ska byggas in snyggt i bakvagn nån gång. Tog isär och fräschade upp den rejält. Anslutningen på den är nån typ av luft-tillförsel, har tidigare varit monterad i en gammal skogsmaskin, kanske därav. * Största bedriften var nog när jag skulle "svetsa loss" de avdragna skruvarna som höll i rörbågen i fronten. Efter kanske 10-11 försök fick jag loss 2 av tre skruvar. (jag svetsar alltså på en mutter) Då började jag att fundera, varför fungerar det inte alla gånger? Tittar man på en misslyckad ser man ju att det är alldeles för lite material som ska klara av att vrida runt skruven med tillräckligt moment. Hm, om jag delar på en mutter då? Så man kommer åt bättre och svetsen kommer längre ner? OK, delade en mutter, svetsade fast den och det fungerade på första försöket!! Vanliga muttrar & Delade muttrar Mest för att visa hur långt ner svetsen tar sig, typ 1 mm från botten, på sidan om! Efter det delar jag alltid på dem, senast idag "svetsade jag loss" en skruv ur kilremms-klumpen på vevaxeln, på första försöket förståss. * Som avslutning visas en runddragen insexskruv i "kilremmsklumpen" som "svetsas loss". Trångt var det! Därför ser det ut som det gör! Skruv, inslagen torx-bit, svets på dem, avdragen torx-bit, påslagen mutter, svets på dem och voliá! Loss! Observera att det är "baksidan" av "skruven/misären" som visas. Vinkon2011-05-21 00:47:33 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 21 Maj , 2011 Rapport Share Postad 21 Maj , 2011 Kanon trevligt inlägg och jag gillar bloggstuket. Som tur är totalhavererar inte B20 så ofta. Är fingerborgen gjord rostfritt? Har aldrig tänkt på att dela en mutter, det brukar gå bra med MYCKET ström på svetsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 24 Maj , 2011 Rapport Share Postad 24 Maj , 2011 Kanon trevligt inlägg och jag gillar bloggstuket. Som tur är totalhavererar inte B20 så ofta. Är fingerborgen gjord rostfritt? Har aldrig tänkt på att dela en mutter' date=' det brukar gå bra med MYCKET ström på svetsen[img']smileys/PDT_Armataz_02_17.gif . Ok, själv är jag nog mest rädd att smälta hela muttern. Fingerborg bytt: Glömde ju bildfrågan: Fästet ovanför sidorutan på förarsidan, vad tusan har den varit bra för? Vinkon2011-05-25 13:18:14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 5 Juni , 2011 Rapport Share Postad 5 Juni , 2011 Idag blev vagnen utsläppt på grönbete en stund. Den fick nog en chock, sist var det ju vitt under banden! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 26 Juli , 2011 Rapport Share Postad 26 Juli , 2011 Hej alla!Här i tråden har inte hänt mycket, till skillnad mot verkligheten.Studier, jobb, skitgöra och sinnesbedövning hör till ursäkterna....Ska göra lite mer först innan man lägger upp alla bilder om nån dag.(nej, den rullar inte än)Men det hejdar ju en inte ifrån att bjuda alla 28'254 (!) läsare på en aptitretare: Vinkon2011-07-26 22:30:16 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 27 Juli , 2011 Rapport Share Postad 27 Juli , 2011 Bra och populära bloggar har många läsare, så också din tråd som är intressant och håller hög klass. Långvariga aptitretare gör en vrålhungrig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 9 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2011 Tillräckligt hungriga nu? Ok, tack för de fina orden Skåne!Personligen är jag inte så mycket för den verkliga innebörden av bloggande,men jag har ju onekligen gett ett förvirrande likt intryck här... Okej....nu ska vi se vad jag har haft för mig...Med bilder ej tagna i kronologisk ordning:Sen en tid tillbaka har jag konstruerat en kåpa över drivningen till vakuumpumpen.Då jag inte behöver en vakuumpump och dessutom måste ordna med fäste för hydraulpumpen så kändes vakuumpumpen mest i vägen.Så, bort med "kamnocken" och på med locket:Här har man brukat rondell, järnsåg och fil innan denna platta var klar.Tur att att har kvar plåten från spörschal-vagnen Detta blev alltså "väggen" på kåpan och syns på bilden nedan.Naturligtvis gjorde man denna remsa kortare än tänkt.Dum som man var skarvade man med svetsen istället för att bara kapa bort skiten och gjort om innan det ballade ur helt...Här har man gjort "taket" utav samma plåt som ovan och lagt en svets på insidan som jag blev ganska nöjd med.Här utför jag täthets-kontroll av den senaste svetsen med motsvarande t-sprit.Tätt naturligtvis Däremot var den "övre", den närmast blocket inte ens i närheten tät.Så, mer svets på den och eftersom man är otåligt och ivrig så slår sig naturligtvis plattan. Ny täthets-kontroll, byggde en vall med någe klet så man kunde fylla över plattan på en gång.Några få ställen det smet igenom, men lätt åtgärdat.Klart då. (notera hur den slagit sig)Sticker ut från blocket med strax under 4 cm, jämfört med......originalet på drygt 11 cm från blocket.Och börjar denna kåpa släppa ut olja blir jag aningen irriterad....---------------------------------------------------Jag har även fräschat upp remskivan till reservdelsmotorn, då jag behöver två likadana remskivor bredvid varandra till hydraulpumpen.Tur att man har reservdelsmotor Dock så är den inte lika djup och ligger inte an mot "balans-skivan" som den riktiga, men det ska väl gå att chimsa...Här ska de gamla skruvarna bort. Klappade dit en 10mm-hylsa och den runddragna skruven lossnade utan att man behövde tattar-svetsa igen Lite skojig elektrolys, både rost och lite färg försvann/lossnade....som synesTaddaa!---------------------------Ja, så till "teasern".Jag har då fräschat upp det stora tråget och modifierat det lilla, samt bytt halva bakre vevaxel-tätningen.Lite före-bilder.Här ser man varför jag bara bytte nedre vevaxel-tätningen.För att byta den övre måste man nämligen lossa på vevaxeln.Inte ens jag hade lust med det!Ingen sportig filtring här inte.... Skavanker jag tagit bort i stora tråget.Någon som vet hur de där "knottrorna" på andra bilden uppstår?Här har jag införskaffat en koppling till hydraulslangar/rör som ska vara placerad över det stora hålet.Efter övervägande så valde jag att kapa ur tråget av två anledningar:Den ena anledningen var att godset i hörnet var mycket tunnare än resten pga av trågets tidigare liv under en personbil,tidigare filade jag även bort en "metall-snödriva" från denna kant.Risken nu är utmattning i godset till följd av kopplingen/slangens förehavanden.Andra anledningen är originalpluggen, som jag vill eliminera som felkälla till läckage.Här svetsar jag fast kopplingen i den lösa plåten först, eftersom det blir mycket lättare att komma åt och åtgärda ev fel.Och jag tycker att det blev helt ok.Täthets-kontroll av svetsen runt plåten.Slipning av svetsloppor och eftersvetsning pga läckage.Bättre än så här blir det inte på insidan då jag saknar slipstift.Här är lilla tråget målat med värmetålig färg.Och bägge monterade och klara.Denna bild visar anledningen till att jag gjorde kväll tidigare en dag.Det är alltså en svetstråd som blivit kvar i någon loppa som man skulle slipa ner,den valde alltså att åka på en åktur, bekostad av rondellen med tillhörande mjuk landning.Precis bredvid ådern också, 1 cm in. ----------------------------------Ventilkåpan har fått sig en översyn.Tog inga före-bilder, men insidan var svart som synden.-------------------------------Jag har införskaffat en äkta värnplikts-misshandlad yxa också!! Denna var den som var i bäst skicka av de som var kvar, fick ersätta combat-eltejpen också.Köpt, som mycket annat på Old & Co i Östersund.När man har en sån där pall med en massa yxor framför sig undrar man ju,varför försökte så många hugga med skaftet och inte med eggen? Jag har mina egna fördomar, men de lämnar vi därhän ---------------------------------Jag har även införskaffat en liten hydraulslang.Denna slang ska fungera som adapter mellan merca-motorn och vagnens system.M12*1.5 i ena änden och en äcklig 1/8 ntpf i andra änden. 1/4 slang.---------------------------------------------Även en sån här rackare har man fixat nu, äntligen!!Det är den lilla kranen till TGB 30/40.Köpte den av ROADKILL här på forumet, då hade han en komplett kvar också.Jag köpte inte den kompletta då man är dumsnål och redan har pump med tank hemma.Ett tag funderade jag på att bygga en egen kran som skulle klara av 1 ton,då alla på blocket var lite väl dyra för den "lilla" vikt de tog.Sparas till senare besvär ------------------------------------------Man har även rotat bakom intrumentpanelen lite grann..Det finns ju värre ormbon, så man ska väl inte klaga...Demonterade varvräknaren då jag ändå inte kan använda den.Sen ligger den inte ända i bott heller, skänkes.Sen demonterade jag nån udda tankmätare som ändå inte fungerade.Komplett med oseriös installation, skänkes.Här kommer det riktigt tragiska.Jag tog för givet i min vildaste enfald att tempgivaren var elektrisk.Så jag tänkte ju installera den i nya motorn för att ha kvar samma mätare,modifiera nån frostplugg eller liknade...Så jag klipper av "kabeln" i tron om att det bara är att skarva lite snyggt sen.Jo tjena, är ju sån där primitiv vätske-anordning jue Fan också!-----------------------------------Dieselpumpen får sig en översyn också.Håller på att bygga en "avstängare" av gamla vajrar till cyklar och dylikt. (sparar dem alltid)Bort med pumpen och oljefilterhusLite skillnad iafGamla bränslefiltret kasseras, ser ni all skit?Denna hävarm hade jag tänkt att fräscha upp med hammarlack,men det verkade sitta fast med någe på insidan så det fick va.Runt denna ska jag alltså bygga någon form av adapter/hävarm så att den går att stänga av med vajer.Detta ska nog bli min coola avstängning inne i kupén.Växelföraren på en gammal norsk sporthoj (DBS).-------------------------------Målande av blocket har börjat också:Fortfarande blött andra-lager.-----------------------------------AHhh!! Det tog mig 3 timmar att skriva ihop detta.Inte undra på att man väntade så länge med det. Efter slutet på augusti så är bandvagnen lagd på is, väldigt mycket is. (inte ens lite älgjakt)Studierna i Skövde börjar, pågår i 3 år.Pga detta så tänkte jag även uttrycka en viss vädjan som den student man är: Boende-frågan är löst, tack till alla som tänkte tanken. Nu när man blir "stationerad" långt där nere så kanske man kan vara till nytta för någon med liknande intressen?En extra mekhand eller så?Tar bara en öl eller två i lön bara Vinkon2011-08-30 16:54:14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 28 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2011 Har gjort klart så mycket jag har förmått tills nu, städade ur idag.(ska prova att ladda upp större bilder och se hur det blir, synpunkter efterfrågas)* Motorn har blivit färdigmålad och kringutrustning monterad samt nya packningar.Dock inte insug mm då ett kylrör som sitter under insuget var skadat och skall fixas senare.Notera trevlig hammarlack på vattenpumpen och motorvärmarn.Notera även prov-polerad ventilkåpa... Jag har även beslutat mig för att skrota vajer-avstängningen på pumpen.Det blir nog 100 gånger enklare om jag försöker ordna en vakuum-avstängning ist.* Och så en jämförelse med samma motor från mars i år:(just påsprutad med avfettning)* Så här blev remskivan:Chimsad med brickor Dock så var de skruvar jag köpt pyttelite för långa och med oro för att skada packbox med mera så kapades de ner 5 mm.Detta är då en av två "klackar" mot vevaxeln.Anledningen till att den är skadad är att man trots all uppmärkning, läsa bok etc lyckas vrida skiten fel och dessutom skada ena "klacken". Tur att bara materialet i den gav med sig.Tips till andra som sysslar med dessa: ta bort dem, placera remskiva osv, därefter justera så att hålen ser ok ut och därefter knacka in "klackarna"* Om vattenpumpen:Korrosion motsv som ätit på aluminium-godset och skadat slangen/muffen.Någon som vet varför detta kan ha uppstått?* Spolade ur spörschal-bakvagnen innan långtidsförvaringen:Passade på att väga den också, drygt 500 kg väger den.Jag har även beslutat mig för att fimpa den främre "väggen/stommen", den är nog mest i vägen tror jag.* Lite småsaker då:Tillvaratagen ute-temp-mätare från 245an jag skrotade som jag har för avsikt att montera i vagnen framöver:"Dörr-lås" jag glömt att ta kort på, avsedd för framtida dörr-konvertering:(köpt via 11-ans butik på tradera)Vagnens nuvarande "fyndhörna", allt från värnpliktigt tappade muttrar och fjädrar till isskrapa:Stod och funderade vid MB-motorn idag också, ska man bygga helt nya motorfästen eller göra en adapter till de gamla?Hmm.......Ja, mitt i all städning idag så flyttade jag den "främre bågen" till fronten.Och ut kom vatten!! Inte så förvånande kom det sedan nån form av äcklig rost...Ska nog borra ett litet hål undertill framöver....Sist men inte minst så flyttade jag kylaren också, varpå jag stötte in den i en av framstolarna till 245an.Då lossnade lite krackelerad färg från kylaren, vilket kanske gav en idé:Polerad mässing är ju förbaskat snyggt.........Vinkon2011-08-28 01:18:18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 28 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2011 Ja du har då inte legat på latsidan i sommar Skulle du kunna berätta lite mer om detta med hemma elektrolys ? Lite skojig elektrolys, både rost och lite färg försvann/lossnade. Tyckte det såg både spännande och användbart ut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 28 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2011 Ja du har då inte legat på latsidan i sommar Skulle du kunna berätta lite mer om detta med hemma elektrolys ? [bild']Lite skojig elektrolys, både rost och lite färg försvann/lossnade. [bild] Tyckte det såg både spännande och användbart ut Gärna! Jag förklarar det så pass grundläggande jag kan, så att andra ev kan ta åt sig som har intresse. Man har alltså en bit metall, typ en rostig stol till en gammal BM10 som man vill göra fin. På denna kopplas minus(-), detta blir alltså katoden. För att rost och jox ska lossna från denna behöver man en "offer-metall". I mitt fall en gammal länk till ett skogsmaskins band, denna bör man slipa av så att det blir bra kontakt. På denna kopplas plus(+), detta blir då anoden. Allt detta ska då ligga i ett bad av vatten, helst i ett plastkärl. I detta vatten hällde jag salt tills det inte kunde lösa sig mer, så att det blir bra ledningsförmåga i det hela. Är man riktigt seriös kan man hälla i kaustiksoda för bättre effekt. Därefter kopplar man på en strömkälla, i mitt fall ett bilbatteri. Men man kan koppla på en mc-batteri-laddare också. Vad händer? Jo i elektrisk krets så är det i praktiken elektroner som vandrar från minus till plus. Så när elektronerna hoppar ifrån katoden till vattnet och vidare till anoden, så frigörs energi. (vattnet blir varmt också) Denna energi slår sönder vattenmolekylerna och väte & syre frigörs, det är det som bubblar. Därav skall detta utföras i ventilerade utrymmen. Det är detta bubbel som lösgör rosten från insidan och överallt. När detta sker så simmar sedan minusladdade partiklar, joner och rost runt i soppan. Dessa söker sig då till anoden i väntan på bättre tider och förvandlar den till klump av vedervärdigt jox. Sen får man aldrig hålla på med rostfritt i detta! Då bildas sexvärt krom som är direkt jävla skitfarligt! För er som vill läsa på ytterligare: http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20101228/rostborttagning-med-strom-elektrolys Är jag ute och cyklar i något avseende så vill jag veta det! *********** Glömde lägga upp en bild förut: Dörrar från den 245a jag skrotade, ämnat för den framtida dörr-konverteringen. Har tänkt att använda de yttre och inre dörrhandtagen, samt mekanism. Kanske även fönstren och ev armstöd?..... Kanske man skaffar annat dörrlås också? Vinkon2011-08-28 16:36:21 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 28 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2011 helt underbart detta har jag aldrig praktiserat , ser ju ut att fungera fin fint.Skall prova vid första bäste tillfälle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 30 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2011 Lycka till! Finns risk att man ibland hellre gör detta än att ogga på med nå jäkla slipskivor etc.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 27 September , 2011 Rapport Share Postad 27 September , 2011 Hej alla glada! Trots att man numer bor 65 mil från verkligheten och bandvagnen så är den inte helt bortglömd; * Lite nya instrument har inhandlats, men inte hämtats än. * Jag har även fått ett intresserant prisförslag på att göra mina däck solida med polyuretean Priset för det däcket i den dimensionen ser ut att gå på 384kr/st Det kan vi ju jämföra med ett visst norskt företag som tar ca 1800kr/st (kompl, exkl yttre avgifter) Sen finns det ju rabatter och extra avgift för hantering av däck osv. Ska forska lite mer innan jag "offentliggör" detta, då i en ny tråd tänkte jag. Finns det intresse av denna information då? (yttra i så fall intresse, så jag vet om jag ska publicera informationen eller inte. Känns ju meningslöst att anstränga sig om folk inte ens vill ha info) Vinkon2011-09-28 15:07:23 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 3 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2011 Hämtade mätaren och givaren i helgen som jag köpt av en annan forummedlem,jag blev även så ivrig att jag lyste upp den med mobilen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.