Vinkon Postad 3 Juli , 2013 Rapport Share Postad 3 Juli , 2013 (redigerade) Kul att se vagnen i sina naturliga omgivningar igen. Mycket inspirerande! Roligt att höra. I ärlighetens namn hade jag nog föredragit en terrängbil på hyggena, då min vagn knappast är förknippad med vettig markfrigång Dag 21 & 22 En viss läsare är så ivrig att läsa om min misär när han sitter där på morgonen och plågar i sig gammal fil medans han läser serierna i tidningen att han till och med smsar mig i försök att jaga på mig. Så: skit på dig jävla kustlänning Igår kördes de första planten upp: Med några skivor på bänkarna får man in 45 lådor á 125 plant. Mao. 5625 st i en vända, vilket räcker i två dagar Här är det kanske svårt att tro att "vägen" går nästan rakt fram. En annan sak angående körning i skogen; flera gånger inne i storskogen missade jag mitt spår eftersom bandvagnen inte lämnade något avslöjande i terrängen efter sig. Sånt gillas Eftersom motorn har baktänt via förgasaren under dagen så kollades den upp vid hemkomst: Typiskt bättre genomflöde nu En vettig tändinställning skulle helt klart ge bättre gång, men då behöver man en fungerande... ...varvräknare, Jag dissekerade min i hopp om att kunna få den att fungera igen utan resultat, nål-delen krånglade. Jag kopplade in en 12 volts, med viss oro för att den skulle totalt balla ur, men inte ett liv ens. Så jag justerade förgasaren lite och ställde in tändningen på känn och det blev ganska bra ändå. Efter förgasar- och tändinställning så provkörde jag den lite för att kolla hur det blev, så jag körde upp vagnen mot en stor hög med jord och parkerade. Och där puttrade den på, på tomgången. Något som den inte klarat förut då den fick problem i uppförsbackar också. När jag körde in vagnen igen i verkstaden så fick jag se orsaken till varför bränslesystemet krånglat; jag hade glömt att stänga tanklocket. Alltså var avluftningen dålig, så den blåstes ur. Det är klart att det blir dåligt när en pump ska bygga upp ett undertryck också.... Frågan är hur pass kopplat detta är till branta lutningar? Sen hittade jag denna i en "bra-skit-att-ha-kvar-pall": Idag: På hygget: Ser ni vagnen i bilden? Tänkte väl inte det En bit av hoverberget till vänster och gårn till höger, samt världens största Jämtländska sjö i mitten. Sen ser man Oviksfjällen och lite mer fjäll och jox bortöver, vill man va säker är det väl bäst att man frågar nån turist Vattnet tog slut och fylldes på här, helt okej smak, lite "jordig" kanske... Väl hemma: Orbitrolen gjorde sig påmind om att den inte är särskilt tät. Attans, jag som precis lyckats förträngt det också. I övrigt gick vagnen mycket bättre nu och baktände bara någon enstaka gång samt hade inga problem i uppförsbackar eller med tomgång Den förra bandspänningsanordningen: Den närmare inspektionen avslöjade att fälgen var kass, vilket jag räknade med. Vilket inte är hela världen. Men tråkigare var att själva navet var skadat också, så nu ska väl en ny sån införskaffas.... Så: I egenskap av högerhänt innehavare av baddaren så förklarar jag denna lösning med för små genomgående skruvar: VÄRDELÖS! Dunkhållare: Pga kasst spänne så har jag inte kunnat ha haft mer än en dunk med mig. Tur att man har reservprylar Och så här är den trasiga monterad. Fel fel fel fel! Alla pedantiska miloverkstadsgubbar och besvikna antikrundetanter hade vänt sig i sina gravar. Så här ska det se ut, platsen i himlen är säkrad Reservhjul: Jag la om ett däck för att ha ett reservhjul till förfogande, smått imponerande att jag inte har haft behovet av ett hittills... Naturligtvis klarade den inte av att hålla trycket heller när man väl var klar heller, fan Utan rätt verktyg så kanske det inte är så konstigt heller? Blir nog en till delad fälg imorrn.... Redigerad 4 Juli , 2013 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 3 Juli , 2013 Rapport Share Postad 3 Juli , 2013 Jag tycker du kämpar på så himla bra. Läser din tråd varje dag och kan inte annat än att dra på munnen åt dina kommentarer, trots att jag vet att det inte alltid känns så humoristiskt för den som är utsatt. /Christer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 4 Juli , 2013 Rapport Share Postad 4 Juli , 2013 (redigerade) Jag tycker du kämpar på så himla bra. Läser din tråd varje dag och kan inte annat än att dra på munnen åt dina kommentarer, trots att jag vet att det inte alltid känns så humoristiskt för den som är utsatt. /Christer Tackar, kul att höra att det kan glädja någon Dag 23: Idag var det inte mycket på schemat, köra upp mer plant och sätta dem och dona med vagnen på kvällen. Set senaste inom bv202-utstyrsel: Efter att ha kört en vända till/från skogen får man så jäkla ont i foten eftersom man mer eller mindre balanserar foten i luften och duttar till pedalen emellanåt . Om man däremot stödjer benet mot den ergonomiskt utformade plåtkanten så får man istället ont av det.... Så detta är en form av lösning på symptomet iaf. Ska testa att montera en fjäder på gaslänkaget och se ifall en trögare pedal gör någon skillnad. Slitage vid bandagget: Rak och fin i plåten va? Som en spegel, två fläckar iaf... Motor-ventilation: Så här såg det ut innan, med oljesöl överallt. Grejen tror jag är att när man åker brant nedför så kommer det olja upp i locket och lägger sig sedan i "vattenlåset" vid T-korsningen där det sedan rinner ut... Så här såg vevhusventilationens "lergök" ut, vilket jag bytter mot den betydligt fräschare jag hade liggande. Och så här blev det nu. Tanken är att ev. olja i slangarna ska rinna ner i vevhuset. Om min teori stämmer så borde det rimligen vara mindre olja överallt imorrn. I värsta fall så hamnar oljan på den mindre dåliga sidan om motorn iaf. Vilket får en att fundera på hur MB dieseln med oljetråget framtill skulle må i vagnen... Delad fälg: Mitt nya verktyg för att sätta ut körnslag där hålen ska borras för de nya skruvarna. Vilken tur att man råkar ha koniska hjulmuttrar och skruvar till övers nu, värst va "tur" man har ibland... Inte direkt 100% precision, men huvudsaken är ju att det blir likadant hela vägen runt Inte för att det är ett höghastighetsfordon heller, tror inte att jag har spräckt "35 kph-vallen" än faktiskt Och efter ett jäkla sågande och tillhörande test ifall fälgen har delat på sig med en huggmejsel så såg jag detta efter en stund. Det var alltså ena fälghalvan och inte delningen som gett med sig... Ganska vitalt att såga precis i mitten, svårt som fan dock. Jag tänkte redan här och då att slänga skiten i skrotlådan, men... Efter fullbordad delning knackade jag ut skadorna och kom till insikt om hur jag kan laga den. Jag tänkte ge mig på att svetsa igen fogen runt om med sk. "butt weld", vet ej vad det heter på svenska. Ett himla omfattande jobb bara för att vara säker på att slangen är hel när allt sitter ihop egentligen. Enda fördelen förutom det är väl att man kan byta slang i skogen, vilket är skitsamma eftersom man inte har en pump... Kanske man ska fixa riktiga däckjärn ändå... Egentligen borde man skicka iväg hela skiten på helgjutning och slippa hela problemfaktorn. Apropå ämnet tänkte jag ge mig på att bygga en sån där hake man lyfter boggien med domkraften när man byter däck så att man inte behöver lyfta upp en halv vagn varje gång som nu. Så om ni har en och vill ta lite mått åt mig så vore jag väldigt tacksam! En annan huvudvärk är fördelningslådan, vilken låter ganska styggt. Den exploderar väl när som helst om ett tag kanske Undrar om temperaturen i hytten skulle sjunka om man monterade en dragande fläkt på utblåset bakpå hytten? En elfläkt till kylaren hade nog varit gött iaf. Redigerad 25 Juli , 2013 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 4 Juli , 2013 Rapport Share Postad 4 Juli , 2013 Dag 24: Gas-fjädern: Efter en preussisk installation efter alla konstens regler så inleddes dagens bandvagns-göromål. Helt klart var att foten mådde mycket bättre av att få jobba med ett motstånd, samt en annan positiv sidoeffekt upptäcktes: terrängkörningsegenskaperna ökade. Eftersom jag numer kan "parera" innan en sten eller liknande mycket bättre än innan med gasen:) Det svider ju i hela kroppen när man kör in i en sten eller nåt lite för hårt, gärna med drivhjulet där fjädringen slutar i kraniet... Motor-avluftningen: Mindre söl idag På vänster sida släpper det igenom lite grann i tätningen bara, klart godkänt. Dock består pölen under motorn, om vi kallar det "rostskydd" så kan jag skita i det Möjligen släpper den nya ventilkåpspackningen igenom... Vid hemkomst idag så spolades bandaggregaten ur så smörjning, efterdragning av muttrar och ringtryckskontroll skulle kunna göras lättsammare. Vilket jag sket i. Orken tog slut idag helt enkelt. Jag skulle också svetsa på fälgen idag, vilket jag också sket i. Ska inte sätta plant imorrn så jag tar väl igen då... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 5 Juli , 2013 Rapport Share Postad 5 Juli , 2013 (redigerade) Dag 25: Hjulnav: Öppnade navet på min kassa spännanordning. Verkar som att det var lite vatten i fettet, dock så verkar det ganska omständigt att öppna naven på vagnen med band på. Blir väl kanske i framtiden när jag går igenom vagnen på allvar och rostlagar med mera... Kylsystem: Nu när jag har fått den sportiga kylvätskenivå-varningslampan att fungera så måste man ju kolla ifall givaren i kärlet fungerar också. Så; med vatten i så slocknar lampan efter några sekunder och utan så slocknar den inte. Fakk jeh När jag ändå höll på så bytte jag ut all äckligt kletig eltejp mot krympslang och förbättrade kablaget. En liten lustig grej är ju att man har prioriterat kylvätskenivån med en varningslampa och inte oljetrycket, som istället fått en mätare som man alltså förväntas glo på konstant? Så kan vi ju inte ha det... Den delade fälgen #2: Efter en massa svetsande i regnet och blåsten så... (vad heter denna typ av svets på svenska/norska?) ...slipades det ner och "efterfylldes" på sina ställen. Några porer kanske blev kvar, men det är inte heller någon jävla altartavla... Och ett reservhjul är på tiden ordnat. Säkrad med både nylonmutter och loctite I övrigt efterdrogs muttrar och ringtryck kollades, vilket på sina håll var välbehövligt. Redigerad 5 Juli , 2013 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 5 Juli , 2013 Rapport Share Postad 5 Juli , 2013 Mycket intressant och bra tråd, bra jobbat. Kan man tro att du bor någonstans runt Svenstavik? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 6 Juli , 2013 Rapport Share Postad 6 Juli , 2013 (redigerade) Mycket intressant och bra tråd, bra jobbat. Kan man tro att du bor någonstans runt Svenstavik? Tackar Helt korrekt Dag 26: Mer utsikt: Från hygget syns också skidbacken i Klövsjö (mitt i bilden nästan). vilket ligger typiskt jävligt långt bort. Och ni som hade koll på triangulering i skolan kan nog redan nu kräva mig på besöks-kaffe Blöta kläder: Ett utmärkt ställe att torka handskarna på. Kanske man ska ordna med tvättlina i resten av motorrummet för övriga kläder? För brist på värme är det ju inte precis... På vägem hem fick man naturligtvis soppatorsk mitt i byn, så med en gammal katts reflexer och smidighet så slog man skyndsamt i mer bensin så pass att man kunde lämna platsen omgående innan antikrunde-tanter med fula mössor börjar dyka upp... Efter allt plantsättande och allergibesvär så blev det inget mer idag. Redigerad 8 Juli , 2013 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 8 Juli , 2013 Rapport Share Postad 8 Juli , 2013 (redigerade) Dag 27: Händelser från igår. Lite fortsatt oljesöl: Jag tror att jag har sett någon trickfilmad bild från någon gammal volvo-broschyr där plåt-ventilkåpan faktiskt håller tätt. Fast det kan ju lika gärna va locket också... Man skulle ha haft en kåpa liknande den på B30n, med avluftningen i kåpan. "Avgas-lådan": ...har fått lite stryk. När man får kommentarer som: "den där hade jag inte ens kört över med skogsmaskin", så vet man att man är på rätt spår En gammal plåt-volvo från gjutjärnets tid som saknar bucklor är som en klappfet supermodell, sällsynt. Ny passagerar-spegel: Bytte några monsterspeglar jag hade mot traktorns speglar, som är väldigt lika de(n) som sitter på bandvagnen redan. Den gamla armen för spegel ansåg jag vara så otillräcklig att jag gjorde en ny, av en gedigen kolvstång till en stor gasfjäder. Så nu tål den förhoppningsvis större påfrestningar än innan, som feta bärplockare kanske Nu fick den rätt vinkel och en vettig höjd jämfört med tidigare, därav den lustiga formen. Egentligen satt det en gummikudde mellan spegeln och nu ej närvarande klämmor och mutter, men den såg snarare ut som en liten bilring innan spegeln satt fast ordentligt så den rök. Till vintern är det möjligt att jag slänger in värme-element i speglarna som jag har liggande... Naturligtvis målades allt svart, ifall ryssen skulle komma... Redigerad 25 Juli , 2013 av Vinkon 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JvZ Postad 8 Juli , 2013 Rapport Share Postad 8 Juli , 2013 Hej roligt att läsa om dina framsteg!! kämpa på... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 8 Juli , 2013 Rapport Share Postad 8 Juli , 2013 Dina väldokumenterade äventyr med bandvagnen är dagens höjdpunkt!! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 8 Juli , 2013 Rapport Share Postad 8 Juli , 2013 Jag kan bara hålla med bsvensso, dagens höjdpunkt. Kul att se och läsa om dina bravader med bandvagnen och väntar bara på att du kommer igång med ditt hembygge. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 8 Juli , 2013 Rapport Share Postad 8 Juli , 2013 (redigerade) Tack tack Vad gäller hemmabygget ligger det nog något år in i framtiden, tyvärr. Dag 28: Olje-sölet: Jag börjar misstänka allt mer att locket släpper igenom en hel del olja i nedförslutningar, allra helst ska det tydligen komma på avgasrörets "tunnel" också... Frågan är kanske också hur pass mycket mitt "grunda" tråg spelar in? Kanske man ska prova att byta lock? Oljespillet från orbitrol-ventilen börjar bli ett problem också, rent av livsfarligt ibland att försöka kliva ur vagnen med varm olja under skorna. Ibland ser man ut som tjock unge som inte kommer ur sin tröja när man inte får något bra "grepp" i vagnen och bara vispar runt med benen som spaghetti i hytten... Annars körde jag av vägen med vagnen idag också, men jag tror att det inte gills om man växlar upp och gasar innan (OT) I övrigt blev det inte mer bandvagn idag, då jag som ofrivillig gårds-dräng ombads att fixa en 740 med ruttet elsystem: Kan tänkas att detta är orsaken till bilens knepiga beteende? Ser ut som att bensin eller nåt har löst upp allt kablagehölje på ett ställe. Redigerad 8 Juli , 2013 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 9 Juli , 2013 Rapport Share Postad 9 Juli , 2013 Kanske du kan montera en liten kamera på något lämpligt ställe, med utsikt över de misstänkta området? Då kan den ju spela in medans du är ute och puttrar. Och sedan kan du bjuda in damen att kolla på motorfilm, det blir mysig fredag kväll 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 Juli , 2013 Rapport Share Postad 9 Juli , 2013 Kanske du kan montera en liten kamera på något lämpligt ställe, med utsikt över de misstänkta området? Då kan den ju spela in medans du är ute och puttrar. Och sedan kan du bjuda in damen att kolla på motorfilm, det blir mysig fredag kväll Jo det är ju ett sätt... Det enda jag saknar då är en kamera jag är beredd att offra/utsätta och en flickvän med vettiga intressen I övrigt pillade jag inte på vagnen idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 Juli , 2013 Rapport Share Postad 10 Juli , 2013 Dag 29: Har insett att all utspridd olja i motorrummet är orsakad av att olja träffar fläkten och sprider ut det likt en gödselspridare, vilket rimligen bara kan komma från locket eller kåpan. Troligen locket, kanske byter till en rejälare tätning senare eller nåt... Orbitrol-oljesöl på golvet: Stänkskärmar och dess verkan: med utan Plantsättning hela dagen med fika/lunch i bakvagn, en oförskämd lyx i skogen I morgon drar jag till Halmstad för ÖS20, dit alla utlandsveteraner ombeds närvara Hörs på senast Söndag. Att bli fortsättad.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 11 Juli , 2013 Rapport Share Postad 11 Juli , 2013 Då får man säga välkommen till Bästkusten 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 11 Juli , 2013 Rapport Share Postad 11 Juli , 2013 Se det positiva. Golvet lär ju inte rosta från insidan 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Manlig Postad 19 Juli , 2013 Rapport Share Postad 19 Juli , 2013 Har sträckläst din tråd nu, Helt underbar läsning! Och hatten av för det jobb du utför på denna underbara maskin! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 20 Juli , 2013 Rapport Share Postad 20 Juli , 2013 Kanske du kan montera en liten kamera på något lämpligt ställe, med utsikt över de misstänkta området? Då kan den ju spela in medans du är ute och puttrar. Och sedan kan du bjuda in damen att kolla på motorfilm, det blir mysig fredag kväll Bra ide, där du sätter kameran kommer naturligtvis oljestrilen att gå rakt mot linsen! (ev anan svag punkt på kameran) Och du vet vart det är!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 Juli , 2013 Rapport Share Postad 23 Juli , 2013 (redigerade) Då får man säga välkommen till Bästkusten Tack i efterskott Se det positiva. Golvet lär ju inte rosta från insidan Nä precis, ungefär som furu som ruttnar utifrån? Har sträckläst din tråd nu, Helt underbar läsning! Och hatten av för det jobb du utför på denna underbara maskin!Tackar Ens olycka en annans glädje? **************** Läge: all plant är i backen och vagnen har med bravur utfört sin uppgift, därmed är syftet med stressmekandet i Juni till ända. Eller som en den yngre amerikanska busken skulle ha sagt; "mission accomplished" Därför kommer jag inte heller att skriva lika ofta nu heller då vagnen inte brukas lika ofta. En viss ivrig kustlänning har dock redan hört av sig då han kände att längtan till att läsa om min olycka varje morgon till sin industrifrukost utan kaffe och cigg blev allt för stor... Skit på dig Egentligen är jag ganska less på hela skiten med vagnen just nu, varför kommer ni att förstå längre fram. Får se hur mycket jag orkar skriva i dag och låtsas som om man är glad.... ********* Hursom; efter en förträfflig vistelse i Halmstad med tillhörande marsch genom själva staden och trevligt sällskap så var helgen över. Ett dopp i bästkustens vatten hanns med också http://vimeo.com/70256218 http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Sodra-skanska-regementet-P-7/Nyheter/Forsvarsmakten-stodjer-veteranernas-marsch-fran-Ystad-till-Hindas/ (en viss kustlänning som inte behagade att närvara kan känna sig typiskt utpekad...) Väl hemma väntade far med helöppna armar; med beskedet att en skogsmaskin satt fast uppe i skogen, med punktering... Jippiie... Här är det svårt att tro att man bara några dagar innan körde bandvagn. Inte nog med att farsan har "fyllt på" med en jäkla massa slam/jord, utan även placerad en stor rackarns sten i det gamla spåret också. Surhålet i övrigt tyckte jag såg illa ut som det var redan innan... En annan bild från skogen medans man ändå var där: Detta är bandvagnens lägsta form av "skada" som jag förorsakade vid körning i skogen; dött ris. Den fastkörda maskinen drogs upp med en annan maskin.... Vilket gick totalt emot mina bärgar-principer som jag lärt mig i försvaret. Men å andra sidan är ju en skogsmaskin med band det ultimata undantaget Samt att till farsans försvar så slänger man ogärna på fyra band bara för att hämta några pinnar i skogen. Efter den "väl tilltagna bogseringen" (bärgning är något helt annat i min värld ) så kvarstod det verkliga jobbet; att byta hjul i skogen... ****Tillägg***** Minnesanteckning: vagnen drog ca 3 liter per kilometer till och från hygget. Redigerad 7 Januari , 2018 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 23 Juli , 2013 Rapport Share Postad 23 Juli , 2013 Nästan lila roligt med andra band maskiner. Fina skogar ni har! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 25 Juli , 2013 Rapport Share Postad 25 Juli , 2013 (redigerade) Nästan lila roligt med andra band maskiner. Fina skogar ni har! Ja eller hur? I nästan liv hade jag tänkt att bli en stridsvagn Tack, alltid märkligt tillfredsställande att jobba med gårdens tillhörande skog. En annan grej jag hann med förut var bytet av ena bakre stänkskyddshållaren och tillika stötfångare, eftersom jag hade två av höger-typ så kändes det lämpligt. Den här stänklappen är nitad i skenorna, vilket jag inte har sett förut. Kanske var så original? Ett litet bekymmer var att den riktiga skruven hade gått av och ersatts med en plåtskruv istället, jay... Men eftersom det här var den som skulle bytas så var det lite skitsamma, än så länge iaf. Och på den "nya" hållaren så gick naturligtvis skruvarna av också. Va skönt, trodde nästan att allt gick bra ett tag "Ur-svetsning" på gång... Notera gärna de onödigt lyxiga muttrarna på den trasiga stänklappen som satt på. En hel hög med misslyckade försök och den som till slut lyckades. Genombrottet skede först efter att jag hade borrat hål rakt igenom skruven och svetsat på en halv mutter. Hålet tror jag är viktigt för att värmen skall kunna leta sig längre ner i skruven för att i sin tur krympa skruven en aning. Sen har flera centiliter magisk krypolja gjort sitt också... Efter att ha hackat bort all otäckt gravrost så skämde jag bort den med hammarlack, ganska så utsatt ställe och jag borde ge den andra samma behandling också... Sisådärja! Och med lite Bosse Bildoktor-pasta på de nya skruvarna så var bytet fulländat. Fixade en sprint till kedjan på höger hållare: Har kedjan hållit tills nu lär den räcka ett tag till också. Nu saknas det bara en sån där lång spetsig sak, med ögla... Vad kan detta bli då? Tadaa!! Gummistopp till luckan. Men... ...naturligtvis så tar fanskapet till lucka i innan gummistoppen i stänklapparnas skena... På grund av de misshandlade gångjärnen till luckan av någon tidigare rabiat ägare. (skitsvårt att få en bra bild på) En annan sak som jag har stört mig på ända sen jag ordnade det från första början: Mina ej heltäckande främre stänskydd. Jag trodde i min tidigare vilda fantasi att det skulle bli bra om stänkskydden var lika breda som skenorna de sitter fast med, men icke! Sehr gut Lite smådålig lösning kanske eftersom skruvarna är "nakna" på insidan där bandet huserar... Lite Bosse Bildoktor.pasta på det med andra ord Ett nytt främre stänkskydd för bakvagnen: Tur att den knöliga hållaren gick att massera ut i viss mån iaf. Här tyckte jag däremot att skruvarna var lite väl långa och nära bandet, så de kortades. En mutter saknades och skruven satt med en lös mutter ist och med stora brickor för att ens sitta kvar... Så, än så länge tror jag att illusionen om ett bra humör håller i sig... Redigerad 28 Juli , 2013 av Vinkon 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 29 Juli , 2013 Rapport Share Postad 29 Juli , 2013 (redigerade) Fortsättning på bandvagns-bestyren: Spörschal-bakvagnen blev lite frisserad: Jag har svårt att tro att den lilla väggen blir annat än i vägen framöver. Inte otroligt att även "förstärknings-kanten" ryker också. Kåpan framför axelväxeln demonterades, vilken är tänkt att bytas mot den på bandvagnen. Jag var smått bekymrad hur det skulle gå med ev. packningar, men eftersom detta var "övnings-vagnen" så var det ju bara att prova. Såhär lyfte jag ner kåpan. Men den var betydligt lättare än vad jag räknade med så det hade nog räckt med plankan. Läget på höger sida mot "hylsan" runt om axelväxeln. Ingen packning mellan själva kåpan och vagnen, dock lite deformerad metall runt skruvhålen. Mot "hylsan" är det en packning och en tunn chims. Gammal gänglåsning eller oxid? Insidan av kåpan. ....och axelväxeln bakom kåpan. Betydligt mindre skit än vad jag räknade med faktiskt. Och lite tvätt på det (En lite fyndig konstruktionslösning i min mening, då kåpan inte bara sitter fast längs med skruvarna i gängen utan även på tvären vid hylsorna och fungerar därmed även som bultar ) Och naturligtvis tog ena packningen skada när man skulle "spara" skruvarna i sina hål.... Redigerad 30 Juli , 2013 av Vinkon 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 29 Juli , 2013 Rapport Share Postad 29 Juli , 2013 En parentes mitt i allt från ett nyligare tillfälle. Funderingar kring kylluftschaktet på baksidan av framvagnen: Så här ser det ut nu. En enkel principskiss på hur det ser ut i nuläget. Tvärgående skenor som fungerar som dropplister(?) med tillhörande nät. (överseende för att jag saknar tillgång till min ordinarie dator med tillhörande spejsade program efterfrågas ) Så som jag funderar just nu. Syftet är att förbättra värmeavledningen från motorrummet, som har i min mening en otillräcklig cirkulation som jag även kopplar till kupéns onödigt höga temperatur. Nätet tas bort helt då det reducerar luftflödet och skenorna placeras med en svag lutning kant i kant med öppningen. (kanske man skulle passa på att förlänga dem också så att de även fungerar som "styr-plåt" för att optimera flödet ytterligare? hm... ) Hålet täcks antingen på liknande sätt som på bv206 med en bit presenning eller så kanske man skulle tillföra möjligheten att vinkla skenorna med länkage eller någon annan överambitiös lösning. Plus en förmodad komplettering med en elfläkt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 30 Juli , 2013 Rapport Share Postad 30 Juli , 2013 (redigerade) Och så till vad som har tyngt mig: (Tänk er nu att ni drar över er en riktigt blöt hästfilt, som Ronny Eriksson skulle ha sagt...) Bandvagnen delades till förmån för byte av kåpan på bakvagnen och därmed ett vettigt dräneringshål: Två såna här expander-ledbultar(exkl. de koniska expander-/låsbrickorna och skruv) utgör förbindelsen mellanmidjan och bakvagnen, plus bulten till dämpanordningen. Tänkte räkna lite framöver på vad själva öglorna och expanderbultarna klarar i belastning, med tanke på intresse av vinsch-installation i framtiden. (lite oro väcktes iom en artikeln om utskrotningen där de med till synes ganska lite ansträngning separerade vagnarna...) Min otroligt avancerade "urdragare". Just på den här sidan räckte inte bara hylsan till så jag var tvungen att skarva på med lite allt möjligt. Tänk den som hade en svarv...och en fräs...och en.....osv.... Så här ser sidan ut som låg mot själva bulten. Brickan är ganska precis 30 mm, plus en "övergångsbricka". Hade jag haft en svarv hade jag gjort en vettig bricka med övergång/stöd så att den inte riskerar att skadas som min tyvärr blev, eller så hade man bara kopierat det riktiga SVO-verktyget En inte helt vanlig syn, för mig i varje fall. Vid rensning av rat i midjan så fann jag även en "stav/pinne" till ett nållager, den andra hitills... Aningen vanligare kanske. Som ni ser har man fuskat genom att ha tillgång till en hiss/travers för att reglera höjden på vagnen vid demontering. Efter en kort traktor-utbildning så fick en kusin hjälpa till genom att dra vagnen bakåt. Och så här säkrades framvagnen, det gäller ju att utnyttja att vagnarna är framtunga... Och så till kåpan: Slangklämman runt damasken över axelväxeln saknades... Tack till mig själv för att jag missat det, tack som fan... Dräneringshålet var fullt med jord och mossa, märkligt... En illa manglad skyddsplåt under damasken... En lite skadad/naggad "hylsa" till nållagret på knuten jag skruvade loss... En oroväckande lagning eller öppnande under den främre torsionsstavens fäste som jag inte har tagit kort på förut. Vid för-/fusk-/krypolje-smörjning upptäcktes detta; två avslagna skruvar. Men det var inte det värsta.... Det var denna upptäckt som fick mig att totalt tappa lusten att fortsätta andas nästan... Att bli förbannad kan man inte bli heller, då det inte ger något och på vem/vad ska man bli förbannad på egentligen? Att kåpans hörn var inte så fruktansvärt katastrofalt egentligen. Eftersom den inte behöver vara 100 procent tät på spörschal-bakvagnen, dessutom är den lös och hanterlig för verktyg/maskiner... Infästningen i vagnen är det ju betydligt värre med. Då den med all sannolikhet planhyvlades innan den svetsades fast i vagnen, såvida ingen känner till någon planhyvel som rymmer en hel bakvagn? Ett annat alternativ är ju förstås att få tag i en intakt "vagn-kåpa" och kapa bort den gamla och svetsa dit den nya. Vilket känns rätt osannolikt, då inte bara mekonomen lär sakna den delen... Ja, vad ska man säga? Så det var bara att smälla ihop skiten igen då... Ett lite drygt sätt att dra ihop vagnarna kanske, men kontrollerat. Handbroms åtdragen. Passningen för bultarna jäklades jag med lite onödigt länge, innan jag insåg att det går att manipulera midjans hål med ratten... * doh * Och som om det inte vore nog: ..så hade jag tappat skruv+bricka+mutter till "avgas-tunneln". Verkar som om att jag glömde att dra åt dem... Redigerad 1 Augusti , 2013 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.