Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

  • 4 weeks later...

Ja nu blev det lite lättare att få på flaket igen  :)

2015-01-16 12.33.01.jpg

 

Det fanns gott om plats att koppla på det och hänga på gafflarna.

 

2015-01-17 12.59.40.jpg

 

Tror nästan det skall gå att bara lyfta direkt under flaket och ställa på det utan att hänga det i gafflarna.

2015-01-17 13.00.37.jpg

Det blir visserligen ganska lätt att justera in det hängandes på sidan så man får ta en sida rätt, då hamnar den andra det automatiskt när man sänker ner det.

 

Mycket som kommer att underlättas med den gamla Fordsonen, nu kan jag ju få lastat hos någon annan och själv kan lasta av hemma eller på om så behövs.

 

Bästa verktyget till bryggeriet på länge  :wub:

 

Måste ordna en säker plats för Liten att sitta på, hon är helt vild och skall åka eller sitta med när jag börjar starta upp något av fordonen. Så riskerar man ju inte att köra på eller tappa något på henne heller om hon sitter på traktorn någonstans ;)  

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går vart det ett idiot ryck.

Jag sysslade med min ved hobby, och kom nu fram till baksidan av huset, där min aluzink hytt huserat sedan jag körde hit den.

Den skulle ju varit in i bryggeriet för länge sedan,men slöhet att bära upp allt som skulle upp på loftet och brist på något att baxa in den med har gjort att den stått täckt här utanför.

Nu började den bli i vägen för lunning av alla Pilträd jag slagit ner här, och då vart det brått  :P

 

Så i går plockade jag då undan i bryggeriet, och startade upp maskin parken  ;)

Fordsonen användes till att lyfta upp den på vagnen igen,

2015-01-21 10.53.54.jpg

I detta lilla hål som mäter 160 cm smalt i dörrana och 195 cm lågt, skall jag alltså baxa in hytten

2015-01-24 15.57.43.jpg

Så byta fordon och ta 13 bilen för att dra vagnen från hus till Bryggeriet

2015-01-24 15.57.50.jpg

Det första svängarna med traktorn gick bra, men det blev snart halt.Jag har inte klurat ut om det finns diff på den än, så det blev att bromsa växelvis för att leta fäste och få driv på det hjul som inte snurrade för fullt. Kedjor . Prio till Fordson

Nåja jag fick då ett bra tag med spännband runt gafflarna och kunde lyfta bra utan att hytten hängde och slängde

2015-01-24 16.05.27.jpg

Men fixa bränsle pumpen på Fordsonen är nog prio ett på den, De drar mängder med diesel och ryker värre än ett ånglok.

Orkade dock lyfta utan problem

2015-01-24 16.08.30.jpg

Jag fick köra lite fram å tillbaka för att försöka få traktorn rätt mot porten, Det gick så där kan man väl säga. 

Det blev att ställa 13 bilen lämpligt placerad och vinscha traktorn dit jag skulle ha den till slut  :)

Så när jag väl hade allt på plats, stannar traktorn, soppa torsk då den drar hemsk med diesel tydligen  :(

Nu snöade det och blåste och började bli mörkt, och jag önskade för vilken gång i ordningen vet jag inte, att jag ringt efter hjälp redan från början.

Men hytten var i port öppningen och in skulle den nu. så jag fick lossa den från gafflarna. vinscha bak traktorn.

Ställa gafflarna som mothåll för att sätta ett block i. så hittade jag ett ställe i taket inne jag kunde fästa nästa block i så jag fick drag in i Bryggeriet och lite lyft hjälp.

Sen ut med vajer och dra genom de två blocken, med hjälp av hiliftar och envishet så kunde jag vinscha samt hjälp lyfta in hytten på plats.

2015-01-24 17.34.52.jpg

2015-01-24 17.35.10.jpg

2015-01-24 17.35.25.jpg

 

Så nu kan jag börja fixa med den vid dåligt väder eller brist på annat  :wub:

Måste fixa bränslepumpen på Fordsonen innan jag får ut den,

Men det tar nog lite tid då den skall plockas ren, räta lite plåt och mattas ner och lackeras innan den skall ut igen till vårkanten  ;)

 

Ett stort steg närmare Aluzink hytt på är det då i alla fall  B)

 

 

2015-01-24 15.58.03.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nytta har "oden" fått göra i veckan.

De håller på att iordningställa ett sovrum i den gamla byggnaden på huvud gården här.

En massa "nya" tak har tillkommit sedan 1700 talet, men nu skall de gamla 30-40 cm breda brädorna i det gamla taket fram igen, så det blev en del att köra bort.

 

Nu visade det sej att 13 bil med flak var perfekt, då de "nya" taken skall köras bort och ut till ett ställe för att brännas upp, och det är inte bilväg dit det skulle lossas.

 

Jo det finns både traktor med lastar och skopa samt vagnar att hänga på efter.

Men smidigast vart ändå 13 bilen

 

2015-01-30 11.37.10.jpg

2015-01-30 11.37.31.jpg

 

Några av de gamla brädorna från 1700 var inte helt ok så de har jagat i ett annat gammalt hus som håller på att rasa ner och brutit ner ett lämpligt antal breda tak brädor med ungefär samma mått.

Samt tagit rätt på gamla fina dörrar mm.

Även de har fått åka 13 bil.

 

Trevligt att bilen uppskattas här och inte står och är en styggelse som helst skulle parkeras gömd bakom något skjul  :)

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett samtal med Tatanka i dag. och bestämt mej att nu skall brytarspetsarna ur och in med brytarlöst system.

 

Det gör inga underverk med bränsle ekonomin, dock ger den en liten besparing mot brytarspetsarna. säg 5-15 % lägre bränsleförbrukning så ligger jag nog ganska rätt.

Och en stor besparing mot fel inställda brytarspetsar, som gör att bilarna kan suga i sej dubbla mängden soppa mot normalt om de står fel

 

Att man får en jämnare gång på motorn som bonus skadar ju inte.

Sen att de är enkelt att montera, ja det 'är inte helt fel det heller.

 

Börjar där medans jag snokar vidare i diesel djungeln.

Har bara bestämt mej att det skall inte kosta 20-25 k bara i delar och drivlina och ta ett halvår att byta till diesel.

 

Klura på vilken motor och drivlina som blir lämplig och har ett relativt lågt inköps pris mot tex MB , så skall jag få ett antal adaptrar tillverkade, då en stor del av kostnaden är just programmering av maskinerna som skär-fräser -svarvar de delar som krävs.

När de väl är gjort och det "bara " är att trycka på start på de olika maskinerna så sjunker kostnaden för varje satts man printar ut.

 

Alla SUVar med diesel motor som nu ligger på en års skatt på runt 9 K och över, blir nog inte så attraktiva som bruksbilar länge till, så en japs motor är det stor risk att det blir. de är i regel billigare än MB motorena.

 

Jaja jag börjar med brytarlöst så får jag se vart det drar sen  ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett samtal med Tatanka i dag. och bestämt mej att nu skall brytarspetsarna ur och in med brytarlöst system.

 

Det gör inga underverk med bränsle ekonomin, dock ger den en liten besparing mot brytarspetsarna. säg 5-15 % lägre bränsleförbrukning så ligger jag nog ganska rätt.

Och en stor besparing mot fel inställda brytarspetsar, som gör att bilarna kan suga i sej dubbla mängden soppa mot normalt om de står fel

 

Att man får en jämnare gång på motorn som bonus skadar ju inte.

Sen att de är enkelt att montera, ja det 'är inte helt fel det heller.

 

Börjar där medans jag snokar vidare i diesel djungeln.

Har bara bestämt mej att det skall inte kosta 20-25 k bara i delar och drivlina och ta ett halvår att byta till diesel.

 

Klura på vilken motor och drivlina som blir lämplig och har ett relativt lågt inköps pris mot tex MB , så skall jag få ett antal adaptrar tillverkade, då en stor del av kostnaden är just programmering av maskinerna som skär-fräser -svarvar de delar som krävs.

När de väl är gjort och det "bara " är att trycka på start på de olika maskinerna så sjunker kostnaden för varje satts man printar ut.

 

Alla SUVar med diesel motor som nu ligger på en års skatt på runt 9 K och över, blir nog inte så attraktiva som bruksbilar länge till, så en japs motor är det stor risk att det blir. de är i regel billigare än MB motorena.

 

Jaja jag börjar med brytarlöst så får jag se vart det drar sen  ;)

Man får ju fortfarande ganska många liter soppa för 20k :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Hade jag bytt till brytar löst innan senaste längre turen hade det redan betalat sej. det blev mer än vad ett sådant kostar i extra bensin på grund av att spetsarna strulade.

Ja man får mycket bensin för 20 k

Därför vill jag inte att det skall behöva kosta det att byta till diesel. 10 -15 k borde räcka och då är det intjänat på några år om jag fortsätter använda bilen så mycket som jag gör.

Är uppe i bensin för 800 kr denna månad redan "Ja mellan löne utbetalningarna då",. det blir kanske inte så många mil alla gånger, men timmar med lite höjd gas då jag vinschar, och körning på lågväxlar med massa skräp på flaket.

Har visserligen inte kört slut på den bensinen än, men räknar med att det går åt innan nästa lön kommer.

Då är en tur till Skänninge det längsta jag åkt hit in tills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

I brist på det brytarlsösa systemet kollade jag över resten i dag.

Jag bytte fördelaren för att se om det blev någon skillnad, så på med nya brytare igen, Hittade ett gäng i min fordonsrep låda, märkt med Audi 50  :ph34r:

Nytt lock, ny rotor, nya stift NKG BP6HS, och nya kablar för att vara helt säker. Tändspolen bytte jag i höstas.

 

Så till stiften då, de som går på främre förgasaren alltså cylinder 1-2-3, Såg helt ok ut, lätt bruna utan avlagringar på.

Men de som går på bakre förgasaren Alltså cylinder 4-5-6. Såg inte lika fina ut svarta med en del sot på och det kändes nästan som de var lite feta i avlagringarna. 

Så det lev att plocka ort locket till bakre förgasaren, rev ur membranet och kollade, såg inga skador, men bytte då jag ändå hade det ur. 

Men det känns lite som jag skulle behöva ändra något på en förgasare för att de skall bli bra. Den bakre är väl närmast till hands.

Jag har egentligen två helt nyrenoverade förgasare att tillgå, men vet inte salu/utbytes priset på dem än, och med diesel planer så är ju inte nya fuggar direkt prio, bilen går ju bra ändå när tändningen är riktigt ställd 

Jag har märkt upp på utbytes fördelaren vart den stog, när den plockades ur motorn den satt på, Men det känns inte riktigt som det är där jag har min optimala tändning. snart dags att skaffa en tändnings inställningslampa innan de slutar sälja sådana  ;)

Lite lättare att hitta en start punkt och sedan gå på känn om man har en sådan att "strobba" rätt på motormärkningen med först.

 

Sen ser jag en liten tendens till att det blir blött vid kardan tätningarna på axlarna. så det är nog dags att stoppa dit nya, jag köpte ju ett helt gäng men har förlagt dem, dock hittade jag på 6 st i dag så jag har då till både låda och alla axlar.

Inte bra det där med att plocka med sej en låda eller kasse med bra att ha saker när man är på tur, så ställer jag undan den då jag kommer hem, och plockar tydligen i hop en ny till nästa tur, då sinar det snart i lådorna där de skall ligga  :angry: .

 

Så handbroms backar, kan det bli några kronor billigare än 700 kr för ett par om man lämnar in dem för om limning ?

Någon som ligger på ett par ok till försäljning ?

 

Det börjar bli dags för besiktning och jag vill ordna sådant jag tror de kan slå ner på innan så jag slipper ombesiktning  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så handbroms backar, kan det bli några kronor billigare än 700 kr för ett par om man lämnar in dem för om limning ?

Någon som ligger på ett par ok till försäljning ?

 

Det börjar bli dags för besiktning och jag vill ordna sådant jag tror de kan slå ner på innan så jag slipper ombesiktning  B)

 

 Vad för ok Hasse.. till parkbroms eller färdbroms? :huh: :huh: :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ok är väl 3-4 hundra för de två backar som handbromsen kräver är rimligt tycker jag.

700 + frakt finns det att köpa nya för som jag hittat när jag kollade lite snabbt.visst finns det inget annat så är väl det rimligt också, Men man kan ju kolla runt lite, kanske är någon som vet att det passar från en annan bil, och så hamnar priserna på ungefär samma som till de ute i hjulen.

Vart ju av med soppa för 1100 i helgen och allt som rör 13 bilen har sin del av inkomsterna, då blir något annat lidande tyvärr  :(

Nu finns det mer att nöta på de bromsbelägg jag har och ett par ganska dåliga nöd backar i reserv, men det var de jag tänkt lämna in för om limning, och kasta på när jag ändå byter packboxen bakom trumman, den lär väl antagligen åka ur då jag byter i axlarna, de är ju lika gamla vad jag vet i alla fall, Och gör jag det inte börjar det snart fukta där bakom också. För den där Murphy, bruka se till sådant  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ok är väl 3-4 hundra för de två backar som handbromsen kräver är rimligt tycker jag.

700 + frakt finns det att köpa nya för som jag hittat när jag kollade lite snabbt.visst finns det inget annat så är väl det rimligt också, Men man kan ju kolla runt lite, kanske är någon som vet att det passar från en annan bil, och så hamnar priserna på ungefär samma som till de ute i hjulen.

Vart ju av med soppa för 1100 i helgen och allt som rör 13 bilen har sin del av inkomsterna, då blir något annat lidande tyvärr  :(

Nu finns det mer att nöta på de bromsbelägg jag har och ett par ganska dåliga nöd backar i reserv, men det var de jag tänkt lämna in för om limning, och kasta på när jag ändå byter packboxen bakom trumman, den lär väl antagligen åka ur då jag byter i axlarna, de är ju lika gamla vad jag vet i alla fall, Och gör jag det inte börjar det snart fukta där bakom också. För den där Murphy, bruka se till sådant  ^_^

Jag har för mig att jag betalade hälften av dina 700 för limning av nya belägg, och då var backarna rena och snygga efteråt. http://www.bilbromsar.se/

ring och prata med dem så kan du säkert få en prisuppskattning.

Behöver du hjälp så kan du ju skicka dom till mig så kan jag lämna in dem och skicka dom fixade till dig när dom är klara. Det tog max en vecka sist.

 

/C

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Plockade lite med hytten i fredags, 

Stolarna åkte ur och jag kollade om det gick att donera ringen runt växelspaken till Vinkon, men den är ju pressad i plåten och svetsad så det blir att hugga sönder hytte i så fall och vi bestämde att den får vara kvar, 

Lite tråkigt så hittade jag rost under mattan. där har det antagligen sedan länge legat vatten i isoleringsmattan. Så 

det blir att riva ur mattor och isolerings mattan så jag kan putsa bort rost och lägga kallgalv där innan jag blir tvungen att lacka även invändigt, ny isolering kommer behövas, jag har liknade filt matta som satt där, men skall kanske ta något bättre denna gång.

Det har inte hjälpt med aluzink när det stått  vatten länge tydligen.

 

Hoppas ändå få tid att hinna innan 6/6. Gör jag ej det får jag ta och plocka av alla träff märken och av civilisera min hytt jag har på nu och blåsa på ett lager för syns skull så den blir enhetlig i alla fall..

 

Jag tar nog bromsbackarna till handbromsen och far till en bromsfirma med dem. Är lite sen ute så det får bli nästa vecka så kanske jag hinner byta både de och tätningar till utgående på fördelningslådan, innan jag skall ge det ett försök att pressa in den innan sista april hos bilprovningen.

Visst jag kan justera de som sitter på, men vill gärna byta och skall jag byta tätning känns det som nya backar vore på sin plats

 

Skall göra ett test och byta fuggar och se om mina här full med skit efter jag dragit i mej sista skvätten eller något då de tjuvade bensinen för mej, för  den går inte riktigt bra nu, Ja riktigt illa med förgasar knallar trotts allt nytt på el sidan "tändning" har till och med provat byta hela fördelaren, Möjligt att jag inte får till tändningens inställning om förgasarna inte ger rätt.

Skall låna de fuggar jag funderat på att köpa som är nyrenoverade. Hoppas få ordning på knallarna, det blir svårbesiktigat med dem kvar  :D

 

Vår stressen är över nu så jag hinner kanske med mina grejer som bara fått lite lätt tillsyn med smörjning och olje nivå koller en tid

Behöver röja lite i bryggeriet då det har blivit att släppa allt innanför dörren och springa för att hinna till dagis mm och nu börjar det bli ordentligt oredigt där.

Skåpet har jag låst så ungarna får det "nya" skåpet att leka i , de drog in så mycket skräp och rörde om så jag inte hittar något där, Vart inge bra att ha det skåpet som lekstuga när de blev fler ungar som sprang där, de får klara sej med ett skåp  ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick klart i går att det bara var att ta dom ny renoverade förgasarna och plocka över till min bil. 

Så nu är dagen räddad. filter skall jag passa på och byta. Bak åker ett nytt dit och slang klammor igen, dem plockade de med sej när dom var där och pumpade ur bensin, för jag hittade de inte under bilen, ja nu tror jag ju inte att det var första gången i påskas, för jag har tyckt den tagit mycket även bara när jag små kört här hemma. I filter kingen blir det att rengöra med tryckluft tills jag får beställa hem ett nytt filter.

Ser inge skit i det, men jag mins inte när jag bytte insats senast så då är det nog på tiden ändå.

Skall se att de är riktigt synkade när jag väl har den svarta burken borta. möjligt att det varit något med förgasarna tidigare då den klart gett ojämnt med bränsle,eller bränslefuft blandning efter vad som går att utläsa från de gamla tändstiften.

Känns lite konstigt att reglagen skall ha ändrat sej så synkningen ändrats.så det borde vara bra mot de förgasare som sitter på nu i alla fall. sen om det stämmer mot de nya jag det får jag kolla som sagt.

 

Skall passa på att fixa nu när körförbud infaller vid månads skiftet och den ändå inte är lagligt körbar, då kanske jag kan lite bli den tills jag fixat med allt, mitt stora dilemma är ju att jag inte vill ha den ståendes obrukbar, då man aldrig vet när jag behöver den.

Nu får den blå Fordssonen jobba här i Älgsjö med ved och sådant jag brukar ha 13 till, Kanske dags att plocka av kedjorna från den ,med  :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt vad som spökar.

Har bytt

Tändspole

Fördelare. Inklusive allt i och på den,

Nya kablar

Nya stift.

Provat ställa tändningen med totalt misslyckande som resultat. Den baktänder och beter sej  :angry:

I dag bytte jag båda förgasarna mot två helt nyrenoverade, men jag tror nästan den gick sämre  :ph34r:

Inte ofta jag går bet på något, men i dag vart jag tvungen att ge upp utan att hitta felet.

Ja efter 3-4 timmar så var det tråkigt att hänga runt bilen och inte ha något att sysselsätta sej med tyckte Liten, så det vart en lite picknick i stället

 

Får börja på ruta ett igen. Ställa motorn i grundläge kolla vart tändningen står då. samt kolla över ventiler. 

Visste jag inte bättre så skulle jag nästan tro att tändföljden inte är rätt. 

Måste nästa kolla så tjuvtankarna inte jäklats med mej. Jag märkte ju bara upp kablarna och satte de nya lika då fördelaren var vriden mot den som satt där innan.

 

B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja så i dag har jag äntligen kommit så långt med hytt bytet att jag kunde lyfta av plåt hytten.

Om någon sett så har jag visat några bilder på början av det hela i en annan tråd.

 

Om hytt byten säger jag så här, det är Bara att lossa på de 4 bultarna som håller hytten, skruva sedan bort allt annat och var noga med att märka och dokumentera hur kabel stammarna går och hur elen är dragen så är det bara att lyfta av den X antal timmar/dagar senare.

Hur enkelt som helst  :P

 

Det trixiga är nog att pilla tillbaka kabelstammar och framförallt att lyckas sätta fast varenda klamma som håller dem igen, samt att koppla rätt kabel på rätt plats när man skall tillbaka med ormboena  B)

Minnes lapp till mej själv, lägg alla foton på elsystemet i en egen mapp  :blink:

 

Skriva är jag nog lite för seg för just nu så ett gäng foton slängs ut så får ni gissa, tills jag fyller på med text till dem  :D

P6200083.JPG

Möjligt det vore enklare att fixa den lilla rost som fans på plats, men denna gång så gör jag det lite jäkligare för mej.

P6200097.JPG

P6200098.JPG

Efter första dagen så var en del borta

P6270099.JPG

Sedan märkes inte så mycket.

P6270099.JPG

Det försvann mer och mer saker till lådorna på vinden. men jag har lämnat kvar så mycket jag möjligen kunnat.

 

På eftermiddagen i dag såg det ut så här.

2015-06-29 13.48.31.jpg

2015-06-29 13.49.07.jpg

 

Nu var det dags för att köra fram Lilla Blå

2015-06-29 14.22.17.jpg

Några spännband så började jag prov lyfta

2015-06-29 14.45.40.jpg

Så in under och lossa på de där sista klammorna som var omöjliga att nå när den var nere.

2015-06-29 14.48.50.jpg

Så kom den första tanke vurpan, men det gick bra, jag hade ju för tusan parkerat rakt under el ledningarna som går in i Bryggeriet

2015-06-29 14.49.05.jpg

Ja bara att backa undan Lilla Blå och ställa ner plåtis.För att upptäcka nästa tanke vurpa

2015-06-29 14.51.39.jpg

Någon som ser vad som är tankevurpa 2 ?

2015-06-29 15.15.14.jpg

Jo bilen står i vägen för att jag skall kunna lyfta ut AZH ur bryggeriet, så är det en rejäl slänt bakom bilen så att backa ner den en bit blir lite trixigt, får koppla in vinschen så jag kan få ett kontrollerat stopp och drag upp igen när jag lyfter ut AZH. Alternativt lita på att en pajero drar upp den eller låna bonns lilla traktor och göra antingen ett lyft eller drag med, samtidigt som jag baxar ut AZH ur bryggeriet.

 

ok så här står jag nu  ;)

2015-06-29 15.04.44.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...