Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Sitter och funderar på de där ca 8 mm höga/låga plast bitarna som är distanser mellan ram och hytt.

Finns det någon anledning att inte passa på och höja hytten, med några cm, ?

Glipan mellan ram och hytt kanten sprider ju in skit redan, men det går nästan inte att tvätta eller göra något annat vettigt där igenom. 

Tänker på att öka till 2-3 cm så, man kan få in en förlängare och kanske kunna skruva på något, samt komma åt att spola rent bättre, som det är original så ser jag ju att det är en skräpsamlare på flera ställen, Något jag inte sett när den var så låg. 

Det ända är att kylaren inte lirar 100 % med fläktringen så vida jag inte höjer även den,  vilket det finns utrymme för i original fästet. En skruv och höja så det blir bra, när man satt på strumpan igen.

Plast känns ju inte helt optimalt heller, Något som tar vibrationer bättre när man ändå är på gång  ;)

Någon som inte är för iden att passa på och flytta upp hytten lite  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det fanns några ställen där det syntes att det samlats skit länge, och när hjulet sitter på så är det inte så många vinklar att välja på för högtrycken  ;)

Snett neråt är typ det ända med mitt skaft som ej är vinklingsbart i alla fall.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp :P  både barn och jobb ledig Torsdag-Fredag-Lördag-Söndag. så då kammar jag örona bakåt och spottar i snusdosan,

Om jag har tur, vilket jag ju inte brukar ha, men om. Så kommer jag inte behöva riva ur lika mycket ur AZH 

Och den kan jag lyfta och krypa in under när jag lossar på det som skall bort. Skiter i att höja nu, det är lätt gjort sedan. Plan är att ha hytten på plats senast fredag kväll. så har jag lördagen och söndagen till att pilla tillbaka det som skall.

 

Går det i lås. så är det bara att börja slipa för lack och fixa de andra små sakerna jag behöver ha gjort. Lacka kan jag göra inomhus, i maskin hallen.

Så färg och kanske ny handbroms backar, i kris fall tvättar jag rent dem och spänner ut så de tar ordentligt till besiktningen, och lämnar in de extra par jag har till omlimning. skall passa på att byta ett par pack boxar på fördelnings lådan när jag sätter dit nya, och riva den samt renovera cylindrarna fram samt lacka hinner jag ej, så lack och fixa bromsarna efter hytten är på och klar sedan så åker jag. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det krisar i hop sej.

Någon som kan komma och hjälpa till med att få i ordning 13on till Wäxjö träffen.

Bli sjuk när man redan egentligen är sjuk är inget bra. Känns som jag inte hinner få bilen klar själv till träffen.

 

Inte ofta jag ber om skruvar hjälp, så är det någon som har möjlighet vore jag jäkligt tacksam.

Boende å mat mm står naturligtvis jag för, även eventuell ersättning.

 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I brist på annat har jag efter lite mail med Tatanka, Nu klickat på köp på ett lager "främre utgående fördelningslådan" och två P-boxar till utgående fördelningslådan. 

Hoppas slippa durret vid ca 70 kmh efter jag bytt det lagret. 

De börjar skicka grejor den 20 Augusti igen. 

Så det blir lämpligt att jaga på hytten i helgen, sedan riva av flaket, och byta grejorna på lådan, kolla oljor, smörja, och köra till närmaste besiktning.

Ja tusan packa om cylindrar fram också eller i varje fall öppna och se varför det läker ut bromsvätska fram i bland och i bland inte. 

 

Skulle verkligen behöva vila lite i kväll. måste infinna mej kl 07,30 hos grannens verkstad och skruva i hop kantputsen jag körde ras på i dag, 

Men jag ger mej ut och gör vad jag kan och orkar så här några timmar innan det blir mörkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lite fick jag gjort i alla fall. Hytten ute ur bryggeriet

2015-07-16 19.56.53.jpg

Så riva bort lite saker jag har kvar på 13on ramen, sedan fram med denna

2015-07-16 20.15.11.jpg

 

Så börja knacka och bända på små skador. skall villigt erkänna att jag både slarvat och gått fort fram

Före

2015-07-16 20.14.56.jpg

Efter

2015-07-16 20.44.30.jpg

 

Ja en massa sådana små skador är det och alla är omknackade nu så det duger att slipa ner och blåsa på färg över.

Värre med denna, det är vad jag har kvar av plåt jobb

2015-07-16 20.15.24.jpg

 

Ja jag slänger väl ut bilderna på de skador jag knackat till i dag 

2015-07-16 20.37.15.jpg

2015-07-16 20.37.25.jpg

2015-07-16 20.48.12.jpg

2015-07-16 20.48.23.jpg

2015-07-16 20.37.35.jpg

2015-07-16 20.37.58.jpg

2015-07-16 20.44.30.jpg

Ja så drog jag upp 13on ramen och placerade där jag kommer åt den bäst. lite längre fram nu så jag slipper trilskas med el ledningarna igen.

Hm undrar hur länge min hyresvärd/Arbestgivare tillåter att det ser ut så här på min lilla plan utanför bryggeriet.

2015-07-16 21.22.04.jpg

 

Nåja jag har hittat en som säljer färg "original" för 400 kr för 4 liter, jag får åka 11 mil, men köper jag 4 liter så tjänar jag ändå på det mot andra priser jag fått med frakt. sen att de hade andra kul saker är ju inte helt fel det heller  :)

 

Ja lite närmare hytt på i alla fall. när jag nu kollar de olika systemen så kan jag nog spara en hel del som jag plockat ur den gamla hytten och spara en hel del tid på att slippa dra tillbaka det gamla.

Får tacka Gripen att han sålde en så komplett hytt åt mej  :wub:

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades få några timmar nu under dagen,

Först dubbel kolla vad som kunde vara kvar på ramen och vad som skulle bort. det får bli dubbla elsystem, tills jag kan flytta över det som går till AZH sitt befintliga el system, Några vakuum slangar fick jag plocka bort för att inte få dubbelt och även kylar slangar och bromsrören, vilka satt kvar på AZH hytten

 

Så fram med tryckluften och börja blåsa ur hytten, så jag kunde torka av inför eventuell lack invändigt.

När mattan väl var ute så, ser jag att det blir några timmars jobb till. 

Ytrost i massor runt motorluckan och vid växelspakstunneln, lite värre på förar sidan än på passagerarsidan,

Skall gå över med roterande stålborste modell sätta på vinkelslipen. Torka rent med förtunning och blåsa på zink galv, sedan grönfärgen.

Inte så noga med grund färg och liknade där under, men jag vill ju inte att det kommer tillbaka inom några år. så rostskydd och färg på så fort det går efter jag borstat och slipat plåtrent.

 

Bilder före, rost bekämpning

2015-07-17 12.55.36.jpg

2015-07-17 12.55.56.jpg

Några efter hinns inte med i dag, får köra på i morgon igen

 

vart faktiskt lite förvånad över att en AZH fått sådana angrepp, men det är den enda rost som måste åtgärdas jag hittat.

Inga kapa ur och svetsa i alla fall och lätt åtkomligt  

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så blev det ett ryck i kväll också. omständigheter gjorde att jag inte var ute förrän efter kl 18. 

Men jag hinner nog tänkte jag.

 

Började jobba bort rosten och det gick fint, hittade lite fler små fläckar så jag tog allt jag såg.

Tur jag hade inhandlat extra zink galv eller vad det nu heter.

Tog nere vid fotstegen när jag ändå höll på

Slipat och redo att börja måla trodde jag

2015-07-18 20.57.19.jpg

2015-07-18 20.57.27.jpg

2015-07-18 20.57.43.jpg

2015-07-18 20.57.58.jpg

Men så kom jag på att det satt rester av fogmassan bak på hytten, så jag nötte bort det med. 

väl där var det bara att ta allt jag hittade

2015-07-18 20.53.46.jpg

Hm nu började jag inse att jag inte bara kunde blåsa på zink galv, utan även grön färg, och då vart jag tvungen att maskera, vad värre var att det jag grovt jobbat bort med roterande stålborste, skulle bli synligt bak när jag sätter dit bakväggen till 13 hytten  :mellow: '

Så jag fick vackert ta fram exenterslipen och slip mus, och snygga till det hela och matta ner allt. Nu var tidsplaneringen helt åt skogen  :angry:

Maskera Check, En riktig bon maskering med gaffa tape och tidningspapper

2015-07-18 21.32.30.jpg

Sedan på med några bomber zinkgalv 

2015-07-18 21.50.35.jpg

2015-07-18 21.50.50.jpg

2015-07-18 21.51.06.jpg

2015-07-18 21.51.18.jpg

Tror pannlampan störde fotograferingen  :P

Ja nu var det dags att byta till en ändå kraftigare pannlampa. Jag kunde ju inte lämna det med zinkgalven otäkt ute om det skulle råka regna. 

bara att försöka få i de skvättar grön färg jag hade hemma i sprutan. med hjälp av en tratt med fint filter i som jag kunde sila färgen igenom, samtidigt som jag rörde ur klumpar som jag tömde bort.

Gammal färg med en tjock hinna på  :unsure:

Nåja det blev 4 st sprutor och med pannlampans hjälp kunde jag blåsa på det. 

Svårt att se resultatet nu i kväll, fotat med mobil och i lampskenet, men färg är det då på  :D

2015-07-18 22.56.12.jpg

2015-07-18 22.56.36.jpg

2015-07-18 22.56.55.jpg

2015-07-18 22.57.24.jpg

 

Ok nu skall jag inte tråka ut er med dåliga foton längre,

Kl 23:20 kunde jag gå in.

 

Varvar ner lite och skall sova, i morgon bär det av och inhandla ett helt gäng krukor med färg.

WF och jag kommer nog få samma kulör på det vi målar framöver.

Slut för i dag folks, 

 

öhh ja eller för i går då i dag skall jag ju snart i väg igen  ^_^

 

2015-07-18 22.57.12.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sköt att se att du verkar vara igång igen H.H :wub:  Man blev ju riktigt orolig när du blev "överarbetad" tidigare. Men vem tror du skulle tordas erbjuda dig sin hjälp med det tempo du verkar ha ;) Risken är ju att man blir kategoriserad som oduglig så fort man stannar upp och kliar sig i huvet :lol: 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är inte original färg. den hämtar jag i dag.

Detta är något Syntema blandat i hop. Myxhydda har målat en av sina valpar med den och det var skvättar som blev över.

Jag han faktiskt lägga två lager, den första färgen jag provade stämde kulören inte riktigt, något jag var varnad om, men tänkte att det fick duga inne under mattan. men den skvätten räckte till allt, och då var jag inte nöjd, så jag öppnade nästa burk, och körde slut på den med, ja jag målade över allt en gång till, så det är tre lager färg redan., 

 

Skumt att zink grundfärgen inte är vatten tålig, de säljer den ju som rost skyddande färg. Ja nu var det sådan man skall måla typ släpvagns chassis med jag använde. Måste kolla på burkarna.,

Får köpa vanlig grundfärg till när jag målar resten av hytten utvändigt.

eller skall jag försegla med något annat emellan ?

 

@SATB111. Jag behöver fortfarande hjälp. inte lätt att passa på hytten över rattstång och få allt på plats själv, kan inte både köra traktorn och hålla reda på kablar och annat när jag sänker ner den. 

Är egentligen inte så snabb. jag är bara så att börjar jag, så slutar jag inte förrän jag är klar eller helt slut, Ja eller när klockan ringer och jag MÅSTE hämta dottern eller något annat. Så att stanna upp och fika eller ta rast finns sällan med på kartan när jag jobbar. fullt drag hela tiden  :) Sätter jag mej kommer värken smygandes, och då är det tungt som tusan att dra igång igen, så det chansar jag inte på  ;) Folk som är med å jobbar får gärna vila, jag kan drälla omkring och göra små saker eller plocka i hop eller fram då

Ingen är oduglig, man jobbar bara olika. Med 45 somrar i ryggen så har man lärt sej det förhoppnings vis. Annars blir det omöjligt att jobba med en massa olika folk  :unsure:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att det var lite störningar under dagen å eftermiddagen/kvällen så kom jag ut och fick det förhoppningsvis sista plåt jobbet klart

Funderade om jag skulle klara av att bara kapa upp och räta till det.

Men när skadan fram var för stor så jag kapade rent så jag kunde knacka till plåten som möts från torpedväggen och fronten.

Snokade rätt på en lämplig plåt och grov kapade till.

2015-07-20 19.05.42.jpg

Så lite små sniderier på plåten efter jag funderat lite på hur den skulle sitta bäst för att få till det innanför .

2015-07-20 19.45.25.jpg

Så svetsa lite

2015-07-20 20.48.48.jpg

Kolla att det var riktigt helsvetsat och tätt in mot kupeen

Så på och göra ändå mer svetsning. samt banka in plåten in under kanten när den var glödröd och mjuk

2015-07-20 21.13.50.jpg

Nu får det duga, allt är helsvetsat, och där plåtarna möts, blir det att spackla lite och snygga till, inte för att det kommer att synas bakom vinschen, men ändå, så på med färg och ny underredes massa,

Funderar på att spruta på underredes massan när hytten väl är på, det blir så kladdigt att montera den om man sprutar överallt innan.

 

Så nu är det bara att ställa in den i maskin hallen, på en pall med en press under, släpa upp kompressorn och matta ner den gamla färgen så blåsa på två lager ny färg, borde räcka, jag får se

 

Inte värdens snyggaste plåt jobb, men det är helt och tätt mot hytt och skarvar i alla fall :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att undvika zinkångorna till att börja med, de är aldrig nyttiga. Andningsskydd, tilluft eller en fläkt som sätter luften i rörelse kan vara bra lösningar. Jag brukar ha reducerad luft från kompressorn i svetshjälmen och en kupefläkt som hjälp. I alla falll vid större arbeten eller i instängda utrymmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vad tusan jag står ute. Det blåser skapligt ändå här på slätten. Har ca 80 cm svets att lägga. varav 50 var inne i tunneln mot kylaren,

Inte tusan har man tid att bygga om hela svetshjälmen för det lilla. Sen kan ni prova sätta på både en svets hjälm och typ gasmask och stoppa in skallen där och prova se om ni kan få plats att få in armar och svetsen å jobba vettigt ändå, när hytten står på en SJ pall på marken

Skulle jag hålla på så blir jag aldrig klar med hytten :P Och hund uslingen skulle ändå garanterat snurra in sej i luft slangen och dra av hjälm och allt.

Då får man ta en natts skalle bank.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vad tusan jag står ute. Det blåser skapligt ändå här på slätten. Har ca 80 cm svets att lägga. varav 50 var inne i tunneln mot kylaren,

Inte tusan har man tid att bygga om hela svetshjälmen för det lilla. Sen kan ni prova sätta på både en svets hjälm och typ gasmask och stoppa in skallen där och prova se om ni kan få plats att få in armar och svetsen å jobba vettigt ändå, när hytten står på en SJ pall på marken

Skulle jag hålla på så blir jag aldrig klar med hytten :P Och hund uslingen skulle ändå garanterat snurra in sej i luft slangen och dra av hjälm och allt.

Då får man ta en natts skalle bank.

Och jag som fick för mig att du beklagade dig över huvudvärken :lol:

Är man medveten om vad men ger sig in i så får väl var och en göra hur han vill :excl:. Och visst hoppar man över det mesta i skyddsutrustning i vissa lägen, särskilt när man ligger under bilen och till slut sliter av sig svetsskärmen eftersom den ständigt slår i överallt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...