Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Ja Orignal och min utrustning gick inte 100% i hop. 

Ja jag saknar några meter kabel och STORA kabel skor för att få i väg det och gömma i alla fall.

Jord plinten mellan hytten och batterilådan börja bli full.

Jord till bilen från batteriet monteras i hytten, så vidare till ramen. men på bulten i hytten hamnar även vinschens jord- nato uttagets jord, ja så 2 st truckhandskar en till vinschen på flaket. så om jag ej glömt något 6 st grova kablar skall ha jord där så även en eller två mindre då är det mesta i jordväg bundet dit.

2016-07-17 15.00.29.jpg

 

Ja och nu vill jag ju ha en huvudbrytare för plusen också. klurade på det redan på förra träffen i växjö, och köpte en brytare med 4 plintar på. byglar den så jag bara matar från ett håll, då ser det ut som jag ror i hamn att få plats med alla grova plus matningar till en huvud brytare. 

2016-07-17 15.01.13.jpg

 

Så om jag kapar sönder en likadan hållare som natoutttaget sitter på och sätter den under, får jag ett fäste både för den feta huvudbrytaren och en truck kontakt som jag bland annat matar skåpets batteribank med, 

 

Jo det vart inte bara att koppla in batterierna om man säger så :ph34r: . 

Men det börjar närma sej att jag kan koppla in dem snart och då skall bilen provstartas i alla fall  :P

Så borde vinschen fram fungera samtidigt. och det jag har lagt till som extra utrustning på olika flak och skåp  :unsure:

 

Lite mat så påt igen 

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok en sista uppdatering för kvällen.

 

Ja det tog en tid att fixa med allt som skulle dit på väggen bakom förastolen.Ja på utsidan då. 

 

Att jag har haft allt från 2 till 5 hulliganer som flyttat på allt och klättrat runt har inte direkt underlättat det hela, men det gick i alla fall.

Men nu vart det spännande. 

2016-07-17 19.30.55.jpg

Skulle det gnistra till och börja brinna när jag vred om huvud ströms brytaren ?

Och fanns det någon möjlighet att bilen skulle starta efter mer än ett år och alla kabel historier.

 

Jag drog ut på det hela lite genom att pensla på lite färg bak, då jag ändå fått späda ut och röra upp klumparna i färgen från 1971.

2016-07-17 19.31.07.jpg

 

Jo det skall målas en gång till. och jag skall lossa på lamporna så jag kommer åt invändigt i lamp skydden

 

Till slut vred jag om huvudströmbrytaren, och ingen rök eller skumma lukter. 

så in i hytten och gjorde försök 1. vrida om tändnings nyckeln, Laddning slampan lyste och oljetrycket, ej handbromsen, men det löser sej.

Trycka på start knappen och nöta som tusan. men inget liv, förutom att oljetryckslampan slocknade , ok ett rätt.

Ut och kolla bränsle och tändningen, det började fyllas upp i glas koppen och alla tändkablar satt där de skulle.

Ett försök till, men nä.

Så då hämtade jag min nya granne , satte han i hytten och vred lite på fördelaren när han tryckte på start knappen, JAAAA, nu började den misstända i alla fall.

Så fram med bräkelin, hittade inge startgas. och så försök 4, och nu hostade den till och började på några cyllar. gav mej inte och beordrade håll nere start knappen. rycka lite i gas spjällen , sen det där magiska.

 motorn tänder på fler och fler, så hittar jag någorlunda rätt läge och den går på alla. total lycka

Nu är det liv i rovan i alla fall, om det var för att jag flöda den eller gammal bensin ja jag vet inte men lite blårök kom det, jag får nog kolla ventil inställningarna.

Skall gnugga lite på säkringar mm, för lysena fram ville inte, eller så stämmer inte kablarna mot plåtisens lägen. men det är ett smärre problem.

 

 

Öhhh Host, fan jag har ju inte satt i ljusreläet än  :blush:

 

Nåja kunde ta kväller med gott samvete tycker jag  :wub:

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag fått en dag nästan utan störande moment i min omgivning
Lyckades hitta bultarna till stolarna så jag slapp gänga om från tum till mm. och fick i dem.
så har jag legat en hel del under och klamat kabel till vinschen mm och kollat över kylar slangar så att var åt draget och det satt rätt.
Blandade i ordning 10 liter glykol för 35 graders kyla och började fylla på.
Men snart kom det vatten får en slang jag missat. hade dubbla returer från värmepaketet, så en gick bara upp brevid kylaren och den andra kom från värmepaketet och gömde sej bakom den jag skruvat fast vid kylaren,
Jo de sat ju fast så den missen bjuder jag på, bara att plocka fram en hink och samla upp det som kom ut när jag skiftade dem, och satte klaman på rätt slang och drog åt igen.
Nu kunde jag fylla i resten av vätske blandningen, och starta upp.
när termostaten öppnade så körde jag igång el fläkten och allt verkade ok.
för säkerhets skull lossade jag temp givaren bak på motorn och tog ut lite luft där. nu går det säkert i en skvätt till när jag kopplar i hop skåpets slangar och testar värmaren, ja det skall ju luftas i skåpet också.

Sedan skulle bak lamporna bort för jag skulle blåsa på färg på skydds bågarna över dem, och slipa lite rost.
då gick alla skruvar som håller lamporna av i själva lamphöljet.

2016-07-21 19.03.17.jpg
Så om jag skall få ordning på dem måste jag slipa ner resterna av bultarna och borra ur den, samt göra nya gängor.

Men jag fick tag i helt nya lampor i Värmland, slår två flugor i en smäll och kör dit Söndag natt , skruvar lite på en 1314 där uppe och kör hem måndag eftermiddag, med nya lampor i bagaget.

Ja jag kom med då för att lacka lite
Körde stötfångaren bak och tanken, samt delar av ramen. så några små detaljer som skall in under kylaren och hålla den på plats.

2016-07-21 21.09.35.jpg

2016-07-21 21.11.37.jpg

2016-07-21 21.10.03.jpg
Kollade på några av mina 20 liters dunkar, hittade en som behövde lite färg, som var kronmärkt, och en som var tillverkad i USSR
Så jag putsade av dem medans den andra färgen torkade och lackade även dem.
den som är tillverkad i USSR skall jag nog skänka till en vän som kör rysk ural

2016-07-21 21.07.38.jpg

2016-07-21 21.07.29.jpg

Ja så en bit som sitter under kylaren och Håller den fast i nedre kant 

2016-07-21 21.07.42.jpg

 

Jo jag han med lite till men det var mest pillande ned buntband för att få kablar på plats.

 

Till slut har jag även hittat kapitlet till EL lägg aluzink, och även ungefär samma sidor om plåt hytten så nu går el fixandet lite lättare.

:)

2016-07-21 21.09.48.jpg

2016-07-21 21.13.33.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar bara och slänger in några bilder på hur det såg ut innan riktning av rör mm på avgassystemet och efter å kanske någon bil till.

ingen tid att sitta å skriva nu,

Stag upp riktat efter många år i skogen

2016-07-26 17.16.53.jpg

Provhängning av burkar

2016-07-26 17.22.14.jpg

Rören lirar inte riktigt i hop

2016-07-26 17.22.23.jpg

Men lite brytande å bändande senar börjar det likna något, 

2016-07-26 17.24.29.jpg

Så en ny skarv till burkarna, kapad å klar svetsas inu på morgonen

2016-07-26 17.45.08.jpg

Ja det ser då rakare ut och blir förhoppningsvis tätt nu

2016-07-26 17.45.19.jpg

 

Höger respektive vänster sina arbetsbänkar, "mobila" båda två  :P

2016-07-26 17.14.59.jpg

2016-07-26 17.15.08.jpg

Varför jag inte dragit bak eller kör bak och lagt en press under än begriper jag inte, tappar jag något, vilket jag ständigt gör så är det svårt att hitta det igen när det ser ut så här under och runt bilen.

Saknar ett betong golv riktigt mycket nu. men i dag skall press fram och under

2016-07-26 12.54.48.jpg

 

Slutligen en bild på patienten i värmland,

2016-07-25 13.43.53.jpg

Onödig tur, möjligt, men nya bak lyktor kom med hem å lite annat bra att ha, kassan ökade lite, och jag fick hem de tre sista pärmarna i samlingen "reservdelskatalogen, med spräng skisser, det viktigaste var konverterings el schemat till aluzink 11-13. så nu blir elen enklare

Även denna bild hjälpe lite

2016-07-24 20.41.52.jpg

Kör på tills det mörknar ner helt så får jag se vart jag är i det hela då  :)

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten snabb uppdatering om hur det gick innan jag tog natt , medans jag dricker kaffe och ger mej ut igen.

 

Ja avgassystemet på plats. ej uppdraget bakom hytten som planen var men tätt och rakt å det sitter då där.

2016-07-27 15.38.01.jpg

 

Jag hade en del saker att lacka kvar som lådan över batterierna samt spännarna som håller dem, och motorhuvs luckan.

2016-07-27 12.51.44.jpg

2016-07-27 12.51.55.jpg

Ja och det såg helt enkelt för jävligt ut med färg på hytten , Stötfångare samt halva ramen, så en extra stor skvätt rördes i hop, och jag offrade en timme på att blåsa klart hela ramen

2016-07-27 12.52.12.jpg

2016-07-27 12.52.43.jpg

Och axlarna

2016-07-27 12.52.28.jpg

 

Så var det dags för att tok köra till biltema för att få fatt i bromsvätska, hade inte en hel liter kvar hemma och jag räknade ut att det inte skulle räcka, samt lite små saker som var nödvändigt jag inte hade hemma. Sedan i stället för att lägga en timme eller så på att försöka renovera original back ljuset blev inom Swedol också. Men de har banne mej inte en ända gammal hederlig lyckta kvar, så det att ta vad de hade på Swedol, 

LED 18 w Rund i alla fall. Inte snyggt men bättre än tomt om jag hinner inom bilprovningen

2016-07-27 22.02.59.jpg

 

Ok så bromsarna då. lyckades få hit en Kenny och hans 3 barn samt även hans bror. någon som kunde trampa på pedalen åt mej, 

Första luftnippeln gick av direkt  :(

Så skicka hem han och gänget Sedan upp å rota på loftet. 

Hittade 2 begagnade vänster cylindrar. Ok det var på Höger sida nippeln gått av så även en av bultarna när jag lossade på cylindern

Men nöden har ingen lag, så jag lyckades bocka om röret och får gäng på en vänster cylinder. och skruvade dit, kom ej åt att dra det sista med nyckeln, men en liten själv justerande polygrip löste det problemet och jag fick tätt.

Grannen stoppade ut näsan och fick trampa på pedalen och höger bak var luftad,

 

Ja så på och känna på alla andra nipplar så de släppte tills jag får tag i en hjälp luftare i dag. Fick lossa de bak

Men nu var klockan 23 och min högra hand helt obrukbar, kunde inte ens knäppa upp en öl med den.

så det fick bli kvällen.

 

Ja för tusan en liten anadok om hur olika det kan vara med vem man pratar med på ett visst företag som bedriver bilprovning.

Insåg att kl 11:45 i dag var kört. så ringa och kolla om jag kunde avboka eller något annat. så jag ringde kl 14 ungefär

Fick tag i en Snubben som bröt på något, han sa det är kört för dej min vän, du skulle ha ringt minst 24 timmar innan du får betala 1099 kr oavsett vad som händer. inte mitt fel min vän  :huh: Svarade ja ok och lade på luren, till saken hör att jag inte ens nämnt tid eller reg nr, Så hur han kunde veta att jag inte var inom 24 timmar ja det ni  B)

Ringde omedelbart upp igen och fick snacka med sverre svensk. och lade upp mitt bekymmer om att jag inte han klart i tid

Inga problem vi bokar om till en annan dag. Och tiden jag skulle fått betala 1099 kr för var flyttad, så nu kan jag avboka och ta en tid på vilken station som helst som har en tid  ;)

 

NÄNÄ detta går inte klockan rinner i väg. och jag har dubblat smärtstillande nu på morgonen så höger handen är totalt bort domnad, men fingrarna kan röra på sej, så ut och krypa under och lossa på de 4  nipplarna fram, så jag kan jaga någon som kan sitta och trampa på pedalen samt efter fylla mer bromsvätska.

 

Hm elen, När jag trycker på bromspedalen, lyser en fram blinkers. knapparna till tex vindrute torkarna går åt fel håll.

Skall öppna kontakt styckena bakom instrumen panellen och rengöra , funkar inte det får jag byta just den piskan för det ända jag fått fungera än är just vindrutetorkarna och instrument belysningen.

Eventuellt byter jag hela säkrings plinten då den ser sliten och trött ut, har en fin liggandes hemma

 

Ut och påt igen gör allt jag kan för att bli klar

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte lite luft i något hjul som du kan trycksätta systemet ifrån och lufta själv.  avbrutna nipplar, lufta i slangen, nödlösning lufta i hjulcylindern med att låta det läcka igenom packningen( kan vara ett sätt att helt lufta ur cylindrar som sitter upp och ner som tex c202 har)

 

Varför inte strunta i besiktning och bara boka en verkstadstid i växjö till ex för genomgång innan besiktning, lagligt att flytta fordon till verkstad, någon på träffen har väl kontakt med någon bilmeck, sen som extra säkerhet bokar du upp en besiktningstid i växjö på någon vardag  i veckan efter träffen som sen bara avbokas och flyttas till hemtrakten vid hemtransporten.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte lite luft i något hjul som du kan trycksätta systemet ifrån och lufta själv.  avbrutna nipplar, lufta i slangen, nödlösning lufta i hjulcylindern med att låta det läcka igenom packningen( kan vara ett sätt att helt lufta ur cylindrar som sitter upp och ner som tex c202 har)

 

Varför inte strunta i besiktning och bara boka en verkstadstid i växjö till ex för genomgång innan besiktning, lagligt att flytta fordon till verkstad, någon på träffen har väl kontakt med någon bilmeck, sen som extra säkerhet bokar du upp en besiktningstid i växjö på någon vardag  i veckan efter träffen som sen bara avbokas och flyttas till hemtrakten vid hemtransporten.

 

Kreativ problemlösning!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt. fick Pm i går från calletgb22 om skruv hjälp

'Han bor i Linköping typ 4 mil bort

Så ringde han på förmiddagen och var på väg. runt 11 var han här, 

Jag började med pressen jag tänkt lägga under en tid nu, backade bak bilen och körde sedan över pressen

2016-07-28 10.16.20.jpg

Då hade jag lossat på de sista nipplarna, fått hit dottern mamma som pedaltrampare, och precis luftat klart.

Jag börjar alltid längst bak när jag haft huvudbroms cylindern tömd. så får jag ut mycket luft och när jag väl är framme vi framhjulen och de två krångliga. luftar jag den rätvända först på båda sidor, då brular det vara tomt på luft så jag byter nästan bara vätska i de övre, inte luft bubbla syntes där, ingen justering behövdes, den var ju ok när jag ställde den och ok nu med, Tätnings ringar är super för bromsarna.

 

Nåja Calla slängde sej över kabel piskorna bak och började rota i dem, jag hade öppnat locket och blåst ren i gamla kopplings plinten.

som var väldigt väl behållen med tanke på åldern 

2016-07-28 10.22.35.jpg

Fick skarva en ledning så jag hade koll på vart allt gick

2016-07-28 10.42.29.jpg

 

Ja efter detta var det inte tid till fotande något längre

Calle jobba på bak vid boxarna vid ramen och jag låg under och fixade med elfläkten och strumpan mm.

så var det dags att börja med att reda ut härvan och koppla in det. 

men inget funkade som det skulle.

Misstankarna for snabbt till  mörkerbelysnings kontakten, calle läste schemat och kollade kabel nummer vid säkringarna och jag satt vid instrument panelen och kollade numren där. 

mycket riktigt fel vid mörker brytaren, när vi väl löste detta med hjälp av el chemat jag hämtat i Värmland på måndadags kvällen, började saker att fungera. byte av blinkrelä och flyta av några kablar så lyste allt fram och blinkade som det skulle.

så då började vi bak, Tur calle suttit där och tänkt samt förberett en hel del. snart klurade vi ut vad som var till det viktigaste, Backlampa-bak ljus med nummer plåt belysningen, blinkers och broms ljus. resten får vänta, 

ja nya torkar blad sattes även på, så konstaterade jag att den inte gick på alla cyllar och snart kom underfund med att 5 ans cylle inte var med, det visade sej vara det nya tändstiftet, så dit med ett begagnat och nu gick den bättre.

Ja så for vi och åt innan pizzan stängde.

Då visade det sej att calle hade ett brytarlöst system med i bilen, så av med fördelar locket , bort med konding och spetsar och dit med det, nu gick bilen ändå bättre.

 

Ja skruva fast bakväggen han vi också med, och säkert en del jag missat så här mitt i natten

Ja kan lugnt säga att hade inte calle kommit så har jag inte varit klar med elen än, det går lite bättre om man är två och har man med någon som kan med el vilket han kunde så går det ändå lättare.

 

ja nu 23:30 hade vi plockat undan verktygen och det är inte mycket kvar innan jag kan lasta på skåpet.

Kvar nu. Sladd ner genom rattstången till signal horn, Byte av spolar pump, sätta dit panelerna mot instrumentbrädan. och lite små pill . så lasta skåpet och skruva dit slangarna  till värmaren och koppla in strömmen.samt packa lite små saker. resten får vänta.

 

Kan bara buga ödmjukt och tacka calle för all hjälp i dag. Han kan nu ringa och be om hjälp när han än behöver, så kul att någon dök upp och verkligen lade ner sin själ i att få bilen klar.

 

Nä nu sova, vi syns i morgon ni som skall på träffen 

 

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skall vi se.

Det kom en Röd Jeep i stället för en TGB 13 till träffen.

Kämpade på med att försöka få bilen att gå riktigt till ca 22.30. Då gick jag in till en aningen försenad frukost-lunch-middag. Efter det kom jag inte ut förändringar klockan ringde 05 på lördagen.

 

Nåja. Har efterapa ha pratat med alla som var på träffen fått både helt säkra saker att söka fel på och mer luddiga.

Förgasare. Ja nyrenoverade av KG enligt säljaren.

Jag öppnade båda olje locken och gav gas . Båda klev upp så gjämt och fint och gick ner lika så. Men ja jag ska öppna och kolla membranen ändå så blir det avbokat.

När jag börjar tänka lite så kommer jag ju i håg att någon av bensin tjuvarna eller någon annan. Hade satt tändföljden 1.2.3.4.5.6 på fördelaren. Det upptäckte jag ju direkt och satte dem som de skulle.

Jag har nollat motorn typ 3 gånger och justerat både tändningen och ventilerna. Men får den inte att gå vettigt ändå. En sak slog med. Jan de som jäklas med mej flyttat drevet mot kam Axeln ett hack åt något håll. Borde fungera då jag har rotorn stående mot markeringen på fördelaren när den är nollat och 1ans cylinder är uppe.

Skall ändå ge mej in och bråka med det drevet.

 

Så till tändstift.

Någon som provat biltema stift i en TGB. ?

Har ingen lust att hosta upp nästan 800 förstift på Mekonomen. Enbart för att testa om det är stiften. Satte i nya NKG BP6HS.

Då jag inte kan hitta W200 som det skall vara. Dock har de på just Biltema en som är nära. Deras motsvarighet till BP6HS går också till W225 med flera nära W 200. Och kostar enbart 40 kr st.

Vet att jag monterat sådana o just en 13 bil och den går på de stiften än nu snart 4 år senare.

 

Har gjort mitt på jobbet denna vecka och i gag barnvakt då det är Skänninge marken nu. Så jag kan skruva i Lugnt och ro tills i eftermiddag i alla fall.

 

Inte en ända trevlig bild att bjuda på. Haft lite att koma i kapp med efter maraton skruv ingen inför träffen.

Jo för tusan det var nog bra att jag inte bara drog i väg på fredags natten. Harv inte dragit de 4 bultarnasom håller hytten. Hade lämnat de odragna utifall jag behövde lätta på hytten en cm eller så. Men det står förts på att göra listan nu när jag kommer ut.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan kolla. Men det är det 24 v system som Tatanka säljer för ca 1500 kr. Vet fler som är nöjd med det.

Har en till tändspole att testa med. Dock bra gnista när jag har kablarna läs. Gnistan hoppet ca 1.5 till 2 cm innan kabeln når fördelaren. På de stift jag har haft ut är det bra gnista under gång. Har startat upp på 5 cyklar och kollar stiften. Så att den ens skulle gå om det inte var gnista på de andra 5 betvivlar jag. En 6a som startar på 4 cyklar går inte speciellt bra om jag inte misstar mej.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fördelar drevet står spelar ingen roll, sätt öd på 1 backa så mejsel i hålet åker ner ca 2 mm eller du om du ser remskivan 7-8 grader, där är etta tändpunkt,  sen bara tryck dit kablarna i rätt ordning. 153624 motsols på fördelaren.

 

Finns fördelar vikter öppnar de?   Är allt detta ok och den ändå inte går riktigt?  förgasare och vaccumläck slang mm.

 

Går den ändå konstigt kan det vara så enkelt att du har kass grenrörspackning eller att någon sparkat in en potatis i utblåset.

 

Såg att du ställt ventilerna, jag ställer alltid med utan hänsyn till märkningar mm och kör helt efter arbetsfasen, en del tycker det är onödigt jobb men kör man på starten och en hand på ventilen man tänker ställa så är detta ett smidigt sätt och man upptäcker också enkelt om en kam håller på att gå ner vilket man annars kan missa om man ställer på 2 varvs principen. 

 

Du hade väl lyft nockar annars kan en nedgången få gång som likar tändfel, ruskar på tomgång smäller på varv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ställt efter Eile princip. Då skall det inte bli fel. Ja misstanke om att kammen gått ner sej börja finnas. Ställer också ventilerna så som Eile förespråkar. En sak som slog mej på väg hit ör att jag har inte satt en start kabel direkt från batteriet till motorn. Dålig jord fläta eller kontakt vid den kan också ge samma symtom. Skall testa det direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missar du kabel batteri motor eller jordfläta brukar andra saker brinna upp, har sett glödande chokvajrar, smältna tempmätare då de hade eter rör, varma  leder till gasregage mm.

 

Det är väl inte så enkelt att den bara går magert och luktar surt?  Dålig tillgång på soppa, tryck, oxidera munstycken, vatten i flotörhus eller om du har pump med kopp kan vatten lura pumpen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä nya stift från biltema. 35 kr st. Visst jag gick över ventilerna en gång till. Motionerade dem lite kollade avstånd. Nollat motorn trippel kolla att allt stod rätt. Då hoppar den i gång och behöver bara en fin justering av tändningen. Så nya NKG stiften skräp och biltema. Ja man får väl se hur läge de går. Men jag är ändå inne på att en ventil inte rörde sej som den skulle. Nåja skruva fast hytten sätta dit nr plåtarna igen. Sen boka besiktnings tid.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang kammar och lyftar slitage.

 

På min originalmotor (b20) gick lyftaren ner så pass att det gick hål i botten, har den slutat snurra går det väldigt fort.  Detta är ju alltid haken med fordon som står längre tider. Tror det kommer öka kraftigt med ju mer hal syntetolja folk häller i sina motorer.

 

Misstänker att även nuvarande motor som gick ned i kam var orsaken dels besiktningens övervarvning men att den innan dess stod något år i garage oanvänd och troligen fick något kärvande lyftare.    Motorn jag rev härromdagen för att plocka kam hade mindre angrepp (rost) på lyftare och kam inget farligt eftersom delarna plockades ut och polerades till men hade motorn startats upp hade den nästan garanterat börjat gå ner med lyftare som inte roterade.    

 

Om man misstänker kärvande lyftare efter längre tid i garage så starta upp och se om stötstängerna snurrar något när motorn går, står de still  står även lyftaren still och börjar mala ner kammen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en liten uppdatering.

 

Hade lekarge på en broms cylinder bak. Så drog jag sönder nippeln på broms röret. jag vart tvungen att montera en vänster cylinder på höger sida. Skulle kona om röret och byta nippeln. Men plåt rören rådde inte mitt konings verktyg på. Så jag hittade en annan ledning med hela nipplar på. Dock för kort. Så jag skulle skarva med en slang. Man tar vad man har när man inte orkar köra en massa mil för delar. 
Ja då drog jag sönder gängorna i T kopplingen på axeln. 
Rota lite mer hemma. Hittade koppar rör och en annan T nippel. Skruvade hop det med nya riktiga grejor som fanns hemma hela tiden. 
Ja föra tusan dra åt de 4 bultarna som håller nya hytten innan besiktningen. Sen är det BARA skönhets grejor i hytten och klura ut hur jag skall montera korgen för reservdäcket och alla extra lamporna kvar. Vill kunna lätt Plocka bort det när jag är på militär fordons träff. 
Ja färg på skåpet med också då kanske.

Japp nummer plåtarna skall naturligtvis dit också

2016-08-06 18.41.19.jpg

 

Hm ungen är ca 120 cm, känns som bilen är lite hög 

Anskaffnings lista nya reläer till vinschen fram, de har hängt med i snart 6 år nu och jag vill byta för driftsäkerhetens skull.

Byta däck mot mindre aggressiva dessa är för grov terrängkörning, funkar dock på väg hyfsat i alla fall. 

Termostat styrning till el kylar fläkten, den är antingen på eller av nu beroende på hur jag ställer brytaren, men vill även kunna låta temeraturen sköta det själv.

En 12 v eller 24 v tv skärm där jag kan koppla upp combin radio-dvd och gps till, trillade över en sådan, så den blir bra till denna bil. bytte mot en gammal batteriladdare tror att bristen på skärm var orsaken till att de ville byta.

Kvar att göra , Montera skilje relät mellan bilens batteri och batteribanken i skåpet. Svetsa i hop de två takräckena till en korg, Förberett och byggda med det i baktanken en gång i tiden.. På den skall lysen, antenner, blandare samt reservhjulet och bogserings vajern skall hysa plats. lite tungt att ta upp reservhjulet på skåp taket själv, räcker att  böka upp det på hytt taket.

Sätta på lampor åt sidorna och bakåt på skåpet. alla av monteringsbara lampor blir LED , Så man kan ha de på utan att tömma start batterierna.Även när motorn är avstängd.

Det blir en ramp flod och fyra spott fram så 4 till 6 st bak och åt sidorna. 27 till 127 watt. Alla gamla halogen åker på hyllan.

Montera dubbla dunk hållaren på skåp taket, 3 st 20 liters jeep dunkar utvändigt får räcka. montera på stege bak upp till skåp taket.
 

Hitta lämplig plats för yx hållare förutom den på skåp taket bredvid snö skyffeln och grävspaden som är placerad där.

Ja finns säkert mer att göra. gömma omvandlare 24-12 v både i hytten och i skåpet. så även omvandlare 12 v -220 v i skåpet.

Gömma 27 mhz radion i hytten.  Allt för att den skall kunna se så original ut som möjligt vid behov

Sätta in 24 v laddare med start hjälp i verktygs skåpet på sidan och dra dit centralen för 220 v land ström

 

Ja så naturligtvis byta utgående lagare fram fördelningslådan, och båda packboxarna där samt även de tre packboxarna på axlarna, inte för de läker men bara för att ha det gjort.

Kanske byta främre kardanen utifall jag märker några vibrationer efter lagerbytet på utgående fram.

Lite kul att rota runt.

Hade tappat bort konings satsen och bromsluftaren. Samt en del andra special grejor. Så öppnade jag ett skåp på väggen. Jag trott varit tomt. Ja minsann där hängde eller stog alla sådana special grejor. Så fint som det var tänkt.

2016-08-05 11.01.08.jpg

Har inte kollat där då jag trott det vart spritt runt om i resten av röran efter 3 - 4 bilar som krånglat och allt släpande fram å tillbaka med verktyg mm.

En sak jag gjorde nu var att tvätta av allt i konings satsen med bromsrengöring och oljade in dem, så de inte rostar på grund av kvarbliven bromsvätska.

 

 

Tusan så skönt det skall bli att samla alla överblivna reservdelar och bra att ha TGB saker på vinden. kanske blir lite mer golv yta nere i bryggeriet efter det

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Calle.

Ja nu börjar det kännas ok.

Fick ju körförbud 2015-05-01.På grund av att jag inte besiktigade bilen och skulle på börja hytt bytet mm. Så det känns som en evighet att vara utan 13 bilen. Nu hann jag ju ändå inte med allt jag tänkt.

Men med de nya arbets chemat så blir det tid till att ordna med små saker. Och både sköta bilar samt komma i väg och använda dem.

 

Kommer fortsätta hålla ar upp daterade med vidare små jobb och fix påminna 13on.

Å du Calle smsa eller pma mej ditt telefonnummer. Så kommer du i håg att ringa om du behöver hjälp eller bara sällskap vid skruv ing på din bil.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går framåt. nu är det Bengtfors, som hägrar. och ny besiktnings tid är beställd.

 

Har fin justerat bromsarna så pedalen tar högt, behövdes inte mycket, ett par hack på justeringarna som mest.

Min Webasto värmare startade ju inte, trodde det berodde på att de var luft i kylsystemet.

Men naturligtvis har de som gillar min bensin så mycket varit även där och tömt tanken. Fyller alltid upp tanken för att det inte skall bli kondens och vatten i den,

Så när jag började kolla nu varför den inte ville tända, så märkta jag ju snart att det inte fanns bräsle i tanken, 

Slog i några liter bara, Det får vara slut på att gynna bensintjuvarna här. 

ja då startade den så snällt

Hm fick inte upp filmen  :(

Nåja hytten fast skruvad ordentligt, klämde i hop gummina bra, och har nu ca 1.5 cm mer mellan ram och hytt. 

Till vilken nytta ?, jo lättare att se , dra kabel och göra rent  :)

 

Nummerplåtar på plats. 

 

Så skulle jag tvätta av spill från däck och fälg efter luftningen av bromsarna. 

Insåg att skåpet såg för jäkligt ut, till och med så mossan börjat växa på plåten.

Så jag ägnade några timmar till att spola av det med högtrycks tvätten, var försiktig vid skarvarna och ventiler. har inga vattenskador invändigt och vill inte heller ha det på grund av slarv med högtrycks tvätten

Taket gick från svart till någon slags grön i alla fall. Och mossan är ett minne blott. Hinner inte lacka hela skåpet innan Bengtfors, men trä listerna skall få lite färg på sej. funderar på att byta, men med ny färg så blir det bra tillsammans med resten av "patinan"

 

Har gjort några korta provsvängar och finjusterat tändningen och nu går den riktigt fint. Min motionering av ventilerna samt justering av dem, verkar ha gjort gott, för den blå ryker inte som den gjorde när jag började försöka dra eld på motorn längre.

 

Skall erkänna att den gamla sommarmaskerings gröna färgen inte var ett utmärkt val, den har släppt på vissa ställen som på hytt taket, Men jag är nöjd ändå, det blir lite trevligt ändå , när jag inte slipade ner färgen under. får hamna på "patina" listan det med.

 

Det var vad som hans med i går kväll  :)

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...