Gå till innehåll

TGB 30, framgångar och bakslag


Gäst Humlegaard

Rekommendera Poster

Det lustiga är att så länge V/T vredet (eller vad det nu var) inte fungerade så växlade växellådan exemplariskt, hela sommaren i varierade förhållanden. Men bara i terrängvägelutförande oavsett vad vredet stod i. Så fort jag lyckades på i V läget återgick växellådan att fungera som tidigare, låst H1...

Vad var felet på V/Tomkopplaren?

 

 

Den gamla typen av hästskoformad frekvensgivare hoppas jag är väldigt ovanlig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sådärja!!

Nu har jag en ny frekvensgivare, ska även passa på att dra om kabeln. Någon som vet om lämplig litteratur att hitta inkopplingspunkt för frekvensgivaren? Vill gärna byta så mycket av kabeln som möjligt.

 

Dags för nästa avsnitt i denna följetong, ska hitta en ledig stun och ladda kameran innan...

 

Förresten så åker jag troligen till Hallsberg och hämtar tank till Humlan på onsdag, så där kanske det kan hända en del också. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sådärja, jag har bytt frekvensgiveren idag. Efter lite amatörmässigt mätande kan jag inte se någon skillnad på de bägge givarna, men nu mätte jag med kalla givare. Jag tog iallafall en tur på 5-6 mil och bilen gock som en dröm i motor och transmission. Jag hade tänkt byta ut även givarekabeln men den så så fin ut (kanske redan bytt) så den gamla fick sitta tills efter provkörningen. Återkommer felet kan jag ju fortsätte med den.

 

Tills vidare vill jag leva i tron att bilen är hel nu.

 

Nästa projekt är nya däck, återkommer i ärendet.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hu, jag är en periodare när det gäller skruvandet. Svaret på frågan är ett definitiv NJA!

 

Sedan jag bytt frekvensgivaren har inte bilen "tvångsväxlat" ner från M3, men detta var ju ett intermittent fel så det är inte säkert att det är löst. Däremot är för tillfället funktionen av V-T reglaget otillfredsställande. Ibland fungerar det som det ska men oftast ligger växellådan i "T" läget och när man vrider reglaget kopplas drivningen på framaxeln i och ur.

 

to be continued

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag vet att det söka bilder, här kommer en.

 

Passar på att skiva av mig lite om växellådan när jag endå är igång.

 

Startade upp nu igen för att åka och hämta en vagn, då går den jättefint  PÅ "H1"! Om jag vrider om växelväljaren till "S" hoppar den upp till "H2" utan problem, men om jag vrider tillbaka växelväljaren till "D" så tvingas "H1" i igen. Efter 25 kilometer lyckas jag lägga i "D" och den växlar sedan fint utan tvekan vid de rätta tillfällena igenom hela registret (H1, H2, H3, M3). Det gick bra att slå av motorn vid några tillfällen under resan också.

 

Så vad är det som gör att "boxen" hela tiden vill lägga i H1???

 

Just det ja, bild var det:

tgb30jmfrelse.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Funderingar under en besiktningsresa:

 

Bilen startar och går utmärkt i 10 kilometer sedan plötsligt, på plan mark jäms och fin väg med konstant fart, motorbromsar bilen rimligen är det M1 som hoppar i. Jag återkommer till varför jag tror det senare.

sedan går det vara att köra på M1 eller H2 (med växelväljaren i läge "s") i 15 kilometer. Under dessa 15 kilometer gör jag upprepade försök genom att lägga i "D". Varje gång motorbromsar bilen med M1 inkopplad. Sedan fungerar det som vanligt när jag läggar i "D" och fungerar i 35 kilometer, geom stan och fram till bilprovningen. Under provkörningen hör jag att bilen inte växlar förbi M1, men anmärkning uteblir.

 

På vägen hem går bilen ungefär som på vägen till stan, med undantag för att de 15 km då bilen bara går på M1 eller H2 kommer först. Resten av hemvägen inklusive ett stopp för bränsle fungerar utmärkt.

 

Fan, det känns som ett elektronikfel iallafall, men jag har inte ännu överbevisat Sten om krysskilen.

 

Hur eller hur så kommer jag att ta med mig bilen till Olerum på fredag, där behövs ju inte så många växlar. Eftersom jag ska dra ett LGF-släp dit så spelar det ingen roll att bilen inte går fortare än 30 km/h.

 

:(

 

Varför jag tror att den går på M1:

När växellådan är i "surmode" och jag växlar mellan "D" och "S" har läge "S" den karakteristiska hydrauliska känslan  och sedan när läge "D" aktiveras klonkar det till och då är känslan mekanisk dvs varv och hastighet följs åt.

 

Förslag på fel:

Att "motorbromsswitchen" sänder en aktiveringssignal och gaslägesgivaren inte ger någon signal att motorbromsen ska släppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbkoll:

Skruva ur frekvensgivaren på växellådan. Stoppa ned lämpligt verktyg i hålet och försök rotera kugghjulet som ger pulser till givaren.

 

Det ska finnas ett litet kuggflankspel i kugghjulen som driver axeln, inte mer, kugghjulet ska inte kunna rotera på axeln. Vicka kugghjulet fram och tillbaka, har kilen gått sönder har den skjuvats av jäms med axelns omkrets och en smal bit ligger kvar i kilspåret i kugghjulet. Biten kantrar och låser kugghjulet på axeln men rätar upp sig efter ett tag och då stannar kugghjulet eller tappar varvet (båda hände mig), givaren tror att bilen stannat eller går sakta och boxen växlar omedelbart ned till ettan.

 

Inte säkert att detta är felet på din bil men jag hade exakt samma symtom på min ena TGB40. Lätt att kolla men ett jäkla pill att byta kilen utan att ta ned lådan från bilen...

 

PA-28'an kvar?

 

Mvh

Sten i Eslöv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...