H.Hansen Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 Måste bara beundra tålamodet ni visar vid denna felsökning. Hoppas då verkligen du får ordning på det hela snart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 Tack Hasse! Satt och bläddrade i en gammal bok och snubblade över detta: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 4 September , 2012 Rapport Share Postad 4 September , 2012 Det lustiga är att så länge V/T vredet (eller vad det nu var) inte fungerade så växlade växellådan exemplariskt, hela sommaren i varierade förhållanden. Men bara i terrängvägelutförande oavsett vad vredet stod i. Så fort jag lyckades på i V läget återgick växellådan att fungera som tidigare, låst H1... Vad var felet på V/Tomkopplaren? Den gamla typen av hästskoformad frekvensgivare hoppas jag är väldigt ovanlig! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 4 September , 2012 Rapport Share Postad 4 September , 2012 Måste bara beundra tålamodet ni visar vid denna felsökning. Hoppas då verkligen du får ordning på det hela snart Detta är en värdig utmaning för riktiga män! I klass med triatlon, typ. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 17 September , 2012 Rapport Share Postad 17 September , 2012 Sådärja!! Nu har jag en ny frekvensgivare, ska även passa på att dra om kabeln. Någon som vet om lämplig litteratur att hitta inkopplingspunkt för frekvensgivaren? Vill gärna byta så mycket av kabeln som möjligt. Dags för nästa avsnitt i denna följetong, ska hitta en ledig stun och ladda kameran innan... Förresten så åker jag troligen till Hallsberg och hämtar tank till Humlan på onsdag, så där kanske det kan hända en del också. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 18 September , 2012 Rapport Share Postad 18 September , 2012 Trådarna heter 500 och 501. Dom går från VXlådan till kontaktdon i mittluckan på instrumentbrädan. Sen går dom ner till styrboxen. Har du inte verkstadshandboken? kan laddas ner från https://dl.dropbox.c...0 Work shop.zip Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 18 September , 2012 Rapport Share Postad 18 September , 2012 Trådarna heter 500 och 501. Dom går från VXlådan till kontaktdon i mittluckan på instrumentbrädan. Sen går dom ner till styrboxen. Har du inte verkstadshandboken? kan laddas ner från https://dl.dropbox.c...0 Work shop.zip Tack! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 18 September , 2012 Rapport Share Postad 18 September , 2012 Den här beskrivningen på styrboxen bör du också ha. Innehåller schema på boxens innehåll!! https://dl.dropbox.com/u/8801686/Rep%20styrenhet%20vxl.zip Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 29 September , 2012 Rapport Share Postad 29 September , 2012 Sådärja, jag har bytt frekvensgiveren idag. Efter lite amatörmässigt mätande kan jag inte se någon skillnad på de bägge givarna, men nu mätte jag med kalla givare. Jag tog iallafall en tur på 5-6 mil och bilen gock som en dröm i motor och transmission. Jag hade tänkt byta ut även givarekabeln men den så så fin ut (kanske redan bytt) så den gamla fick sitta tills efter provkörningen. Återkommer felet kan jag ju fortsätte med den. Tills vidare vill jag leva i tron att bilen är hel nu. Nästa projekt är nya däck, återkommer i ärendet. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 29 September , 2012 Rapport Share Postad 29 September , 2012 Bara att hålla tummarna nu då! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 29 September , 2012 Rapport Share Postad 29 September , 2012 Jo man tackar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 30 September , 2012 Rapport Share Postad 30 September , 2012 Hoppas verkligen att det fungerar nu. Gratulerar i så fall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 20 November , 2012 Rapport Share Postad 20 November , 2012 Hej! Hur har det gått med växellådan och den nya frekvensgivaren, problemet löst? Hade du gamla typen av givare på bilen? Kom nya givaren med monteringsdetaljer, etc? Något nytt på däck/hjulfronten? Cheers //S Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 21 November , 2012 Rapport Share Postad 21 November , 2012 Hu, jag är en periodare när det gäller skruvandet. Svaret på frågan är ett definitiv NJA! Sedan jag bytt frekvensgivaren har inte bilen "tvångsväxlat" ner från M3, men detta var ju ett intermittent fel så det är inte säkert att det är löst. Däremot är för tillfället funktionen av V-T reglaget otillfredsställande. Ibland fungerar det som det ska men oftast ligger växellådan i "T" läget och när man vrider reglaget kopplas drivningen på framaxeln i och ur. to be continued Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 2 September , 2013 Rapport Share Postad 2 September , 2013 Jag vet att det söka bilder, här kommer en. Passar på att skiva av mig lite om växellådan när jag endå är igång. Startade upp nu igen för att åka och hämta en vagn, då går den jättefint PÅ "H1"! Om jag vrider om växelväljaren till "S" hoppar den upp till "H2" utan problem, men om jag vrider tillbaka växelväljaren till "D" så tvingas "H1" i igen. Efter 25 kilometer lyckas jag lägga i "D" och den växlar sedan fint utan tvekan vid de rätta tillfällena igenom hela registret (H1, H2, H3, M3). Det gick bra att slå av motorn vid några tillfällen under resan också. Så vad är det som gör att "boxen" hela tiden vill lägga i H1??? Just det ja, bild var det: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 2 September , 2013 Rapport Share Postad 2 September , 2013 Snygg bil! Är det en L50 till höger? Kanske läge att skicka burken till Lars (SBA111) för reparation? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 2 September , 2013 Rapport Share Postad 2 September , 2013 Jo det är en L50, den har nyligen sålt till Dalarna. Det skiljer endast 4 år till 30:ans fördel på modellerna. Det är troligen inget fel på boxen eftersom det blir samma fel när jag använder boxen från hutruns bil. Den boxen fungerar utmärkt på hennes bil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 2 September , 2013 Rapport Share Postad 2 September , 2013 Hej Humlegaard! Jag sätter en slant på trasig krysskil på drevet som driver bakre pumpen i växellådan... Hälsningar Sten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 3 September , 2013 Rapport Share Postad 3 September , 2013 Hej Humlegaard! Jag sätter en slant på trasig krysskil på drevet som driver bakre pumpen i växellådan... Hälsningar Sten Vadet antaget! Det börjar bli dags för instruktionen. Det har inte uppstått något sug efter en PA-28 R? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 18 September , 2013 Rapport Share Postad 18 September , 2013 Bilen besiktigad med blankt papper. Det är inte nödvändigt att elle växlar fungerar under provkörningen tydligen. "Besikta" missade dessutom att jag saknar höger stänkskärm bak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 18 September , 2013 Rapport Share Postad 18 September , 2013 Funderingar under en besiktningsresa: Bilen startar och går utmärkt i 10 kilometer sedan plötsligt, på plan mark jäms och fin väg med konstant fart, motorbromsar bilen rimligen är det M1 som hoppar i. Jag återkommer till varför jag tror det senare. sedan går det vara att köra på M1 eller H2 (med växelväljaren i läge "s") i 15 kilometer. Under dessa 15 kilometer gör jag upprepade försök genom att lägga i "D". Varje gång motorbromsar bilen med M1 inkopplad. Sedan fungerar det som vanligt när jag läggar i "D" och fungerar i 35 kilometer, geom stan och fram till bilprovningen. Under provkörningen hör jag att bilen inte växlar förbi M1, men anmärkning uteblir. På vägen hem går bilen ungefär som på vägen till stan, med undantag för att de 15 km då bilen bara går på M1 eller H2 kommer först. Resten av hemvägen inklusive ett stopp för bränsle fungerar utmärkt. Fan, det känns som ett elektronikfel iallafall, men jag har inte ännu överbevisat Sten om krysskilen. Hur eller hur så kommer jag att ta med mig bilen till Olerum på fredag, där behövs ju inte så många växlar. Eftersom jag ska dra ett LGF-släp dit så spelar det ingen roll att bilen inte går fortare än 30 km/h. Varför jag tror att den går på M1: När växellådan är i "surmode" och jag växlar mellan "D" och "S" har läge "S" den karakteristiska hydrauliska känslan och sedan när läge "D" aktiveras klonkar det till och då är känslan mekanisk dvs varv och hastighet följs åt. Förslag på fel: Att "motorbromsswitchen" sänder en aktiveringssignal och gaslägesgivaren inte ger någon signal att motorbromsen ska släppa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 September , 2013 Rapport Share Postad 18 September , 2013 Snabbkoll: Skruva ur frekvensgivaren på växellådan. Stoppa ned lämpligt verktyg i hålet och försök rotera kugghjulet som ger pulser till givaren. Det ska finnas ett litet kuggflankspel i kugghjulen som driver axeln, inte mer, kugghjulet ska inte kunna rotera på axeln. Vicka kugghjulet fram och tillbaka, har kilen gått sönder har den skjuvats av jäms med axelns omkrets och en smal bit ligger kvar i kilspåret i kugghjulet. Biten kantrar och låser kugghjulet på axeln men rätar upp sig efter ett tag och då stannar kugghjulet eller tappar varvet (båda hände mig), givaren tror att bilen stannat eller går sakta och boxen växlar omedelbart ned till ettan. Inte säkert att detta är felet på din bil men jag hade exakt samma symtom på min ena TGB40. Lätt att kolla men ett jäkla pill att byta kilen utan att ta ned lådan från bilen... PA-28'an kvar? Mvh Sten i Eslöv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 18 September , 2013 Rapport Share Postad 18 September , 2013 P28:an kvar, bråttom att bli av med den. "Snabbkoll: Skruva ur frekvensgivaren på växellådan. Stoppa ned lämpligt verktyg i hålet och försök rotera kugghjulet som ger pulser till givaren." Ska testa detta i kväll. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 18 April , 2014 Rapport Share Postad 18 April , 2014 Glad påsk alla vänner på och läsare på forumet!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 19 April , 2014 Rapport Share Postad 19 April , 2014 Tack det samma Humlegaard. Har du testat frekvensgivarkugghjulet? Följer tråden med spänning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.