Gå till innehåll

Sprucket gummi/Konsekvenser - 18 års betalning av skada?


Marc-X

Rekommendera Poster

Mitt gummi har spruckit!! Kan detta bli dyrt??!

 

Den ena gummibælgen (øver høger drivknut) har spruckit av någon anledning, trots att det først såg ut som om bara hjulvæxelhuset øppnat sig. Nu kommer det antagligen att ta en liten stund innan jag kan ordna detta och det læcker ju ut en del olja (som jag efterfyller lite då och då).

 

Nu undrar jag om det ær risk før att hjullager och eventuellt dreven i hjulvæxeln havererar, eller om det stannar tillræckligt med olja i hjulvæxeln før att køra runt lite førsiktigt med bilen (normal stadskørning) innan reparation kan ske?

 

Ær det någon som kænner till något "væxelras" eller "lagerras" på rund av detta?

 

På ett sætt tvivlar jag på att det skulle vara "fatalt" med en sprucken bælg då en bil i skogen kan gå en god stund utan att ett haveri av denna typen upptæcks. Det hadde varit ganska illa om ett sprucket gummi skulle sætta en bil ur spel, eller riskera att orsaka ett dyrt haveri, eller hur?

 

I fælt ær væl ofta inspektionsrutinerna varierande, men jag kan inte minnas att våra fordonsførare gjorde några speciellt noggranna undersøkningar av fordonen nær vi var ute i "buskarna" under længre perioder. Dett var væl i huvudsak motorolja drivmedel och kylvætska som blev kontrollerat samt vintertid; elektrolyten i batterierna. Visuell inspektion stoppade væl med en spark på dæcken men jag såg aldrig någon se under bilen som oftast gømdes gott under buskar och næt.

 

Vad ær nu oddsen før att jag får stora problem i form av føljdfel om jag kør bilen med en trasig bælg?

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

olja som rinner ut ser mer ut än va det är. På min förra körde jag flera år med trasig bälg, fyllde litegranna då och då. Mest på väg men gjorde väl några blöta passager i skogen också ua.Att fylla utrymmet med lera är väl ingen höjdare, men beroende på hur skadan ser ut så är det skillnad på "släpper ut olja" och "suger i sig grus!.

 

Var lite svårare få tag i bälgar då o mek'en på jobbet (kraftbolag), sa att det var ganska lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack før det! Det gjorde mig en god del lugnare. Då kan jag slappa av lite och koncentrera mig på att finna de andra felen som ligger imellan nuvarande status och "nybils-kænsla".

Jag ær så otroligt nøjd med de nya dæcken att det var en ordentlig nedtur att upptæcka vibrationerna från drivlinan(?)

 

Det såg først ut som om det læckte ut ganska mycket olja, men det var nær jag just fyllt på. Det verkar som om det då "skvætter" in olja i bælgen och denna sen rinner ut, men det som jag inte helt førstår ær om oljan kommer från hjulvæxeln eller diffen. "Innsidan på bælgen ær væl bara i førbindelse med diff-huset, men ær det inte tætningar runt drivaxeln som skall hålla någotsånær på oljan så den stannar i diffen och inte hamnar i bælgen? Det som oroar mig nu ær att några simringar eller andra tætningar skall vara førstørda efter att hjulvæxel-locket lossnat och axeln blivit onormalt belastad. Kan det vara grund till denna oro? (jag har studerat skisserna i handboken, men blir inte så mycket klokare av den grunden då jag inte vet vad sakerna skall tåla av belastningar och vad de faktiskt blivit utsatta før)

 

Jag letade en bra stund innan jag konstaterade att læckaget kom från bælgen då jag først såg hur det droppade från nedre spindelled nær bilen stod upp-pallad før fix av hjulvæxeln. Detta droppandet høll på længe och det tog en stund innan jag såg revan i undersidan på bælgen.

 

Nu kør ju jag inget i skogen med bilen men brukar den tillfælligt som "servicebil" i det jag håller på med till daglig. Den kørning jag bedriver blir mest "stadstrafik" med någon enstaka tur øver någons trædgård eller plantering om det ær mørkt ute och det ær nærmaste vægen :-) Det blir altså vældigt lite skit runt mina axlar, mest snø, men faktiskt ovanligt lite av den varan också.

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt problemet. Varför byter du inte bälgen? Att köra med trasig damask är aldrig bra. Visst går det att köra med trasig gummi ganska länge.

Lager och drev blir inte "bättre" av att de körs helt "öppna". Förstår inte riktigt varför man skulle chansa?

Mitt tips är att byta damask, då det är ett enkelt jobb.

Mvh. Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

i) Hålet i damasken ær såpass litet att olja læcker ut men jag tror inte att smuts kommer in, i vart fall inte så længe det ær relativt "rent" underlag att køra på.

 

ii) Jag har hørt mig før om tid på en verkstad men det blir inte gjort den nærmaste tiden (om jag inte vill betala full pris och då utan garanti om tidsåtgång) och det vill eller kan jag inte på grund av ekonomin.

 

iii) Jag har brutit ryggen i en hoppolycka och ær delvis stelopererad eller "sektionerad" och det gør det lite krångligt att utføra detta sjælv utan ett extra set med armar och kanske en liten lyftkran. Om det varit sommar så hadde det kanske gått bra men nu nær det ær kallt kænns bultarna som jag ær ihopmonterad med lite før mycket.

 

 

M.v.h

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ok, tack før det! Det gjorde mig en god del lugnare. Då kan jag slappa av lite och koncentrera mig på att finna de andra felen som ligger imellan nuvarande status och "nybils-kænsla".

Jag ær så otroligt nøjd med de nya dæcken att det var en ordentlig nedtur att upptæcka vibrationerna från drivlinan(?)"

 

 

Har även jag känt lite vibrationer (ibland) på min tgb11 och jag har kommit fram till att det är något med drivlinan troligen en knut som inte är i topp skick eller håller på att bli dålig. Har problem att få i fett i 2 av knutarna (det har blivit bättre då jag dels gjort ren nipplarna samt försökt få i fett efter varje körning i knutarna) från början fick man inte i fett alls i en knut (den sitter för övrigt till drivning för framaxeln) när jag fettat in knutarna så går det utan vibbrationer men tar jag en tur i skogen o kör lite lättare terräng med framhjulsdriften inkopplad och sen ut på vägen igen och kör fortare så kan det kännas lite ett tag o sen kan det försvinna för att ibland komma och gå lite. Infettning av knutar så är det borta igen tills jag kör med lågen i terrängen igen. Men det blir bättre o bättre så jag väntar med att byta knuten/knutarna tills jag testat klart fåse om det blir bra eller fortsätter.

 

kan ju tillägga att vibrationerna som är ibland nu inte går att jämföra med "durret/vibrationen" som uppkom av pildäcken innan jag bytte till mina nya däck :) .

 

Lycka till med felsökningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Audi Q: Det kunde ju vara en møjlighet att felsøka knutkors med en massa fett... Jag rundsmorde hela bilen nær jag køpt den 1 maj førra året. då var det inte mycket fett i smørjpunkterna så jag fikk i næstan två patroner! (med mycket øverfyllning altså) Jag har inte smort sedan dess och kørt kanske 1500km sedan dess. (vældigt grovt ræknat) Om jag inte lyckas kænna något glapp eller om det inte mærks någon skillnad med fett får jag væl prøva att demontera fræmre kardan ocfh se om det blir någon skillna. det borde vara den fræmre tycker jag. Det "kænns" så i varje fall.

 

Jag tænkte på det du skrev om att det kommer och går hos dig: Jag fick ett tips av en verkstad idag om att knutkorsen kunde sætta sig lite "på tværen" om man slarvat vid montering, eller om medbringare ær skadad. Då kan kag tænka mig att problemet kan komma och gå.

 

Om jag fattat rætt så ær det samma knutkmors som i e n Jeep Wrangler, men om det gæller alla årsmodeller har jag inte fått klæm på, det lær væl framgå av en reservdelslista till Jeep. Gissar att det går att få tag i øver disk t.o.m hær uppe i Iglooville.

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte skrämma er, bara varna!! Jag fick byta mycket efter en trasig damask och vatten i portalen..några nya hjullager och mycket rengöring och uppsmörjning slutade på 6000 spänn på ena sidan plus nya damasker båda sidorna.. Chansa inte.

Håller med dig Svana. Jag håller själv på att laga en trasig fram axel. Vatten hade tagit sig in via en trasig damask. Frusit till is och fått portaldreven att sitta fast.

Någon (kanske jag ;)) hade försökt att starta, spärrat axeln, och kört med frusen is i portalen, vilket ger en avkörd drivaxel...

Dyrt till skillnad från att byta en damask.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara bytt 2 st hitills men blivit rutin att kolla om det finns olja på insidan av framhjulen innan körning, sista började läcka fast den hade stått stilla en vecka, i alla fall så det syntes. är ju ett ganska enkelt jobb och inte dyrt heller men är man 2 man och väljer nån av de två metoder som finns beskrivna här så går det fort även första gången. Det viktigaste som jag lärde mig var att verkligen se till att damasken inte kryper ur i inre tätningen vid ihopsättning, gjorde så för mig och då bara att göra om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...