H.Hansen Postad 29 Februari , 2012 Rapport Share Postad 29 Februari , 2012 Ja om du har haft loss hela axeln, och inte satt den rätt tillbaks Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 29 Februari , 2012 Rapport Share Postad 29 Februari , 2012 (redigerade) Kan castervinkel påverka så mycket så att jag får de problem jag har? Hvis det bare var feil castervinkel som var feilen, ville du først og fremst merke dette som dårlig selvoppretting og muligvis litt ustødig etter veien. Men feil castervinkel vil også være med på å forsterke de andre feilene slik at du merker de bedre enn om de bare var isolerte feil (f.eks slakk i kinboltlagre etc.). Alt henger sammen. Castervinkelen er ikke så vanskelig å sjekke, ihvertfall at den nogenlunde er der den skal være. Du kan få en ide om castervinkelen er helt på jordet ved å sette bilen på en vannrett flate, så tegne en tenkt linje gjennom senter på øvre og nedre kingpinlager. Toppen på den linja skal da ligge bakenfor(bak på bilen) en tenkt loddrett linje gjennom senter på akselhylsa. På en C303 skal caster være 3 grader. På C202 vet jeg ikke. En annen metode som kan gi en viss ide er å sammenligne en tenkt linje mellom motor/växellåda og pinjongen. De skal være pararelle. Forutsatt at ikke noe er ombygd motormessig da. Redigerad 29 Februari , 2012 av Halfsafe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 29 Februari , 2012 Rapport Share Postad 29 Februari , 2012 (redigerade) Har du bytt fjädrar så blir det en annan effekt som KAN inverka på wobblet, och det är toe-in. Har du bytt fjädrar så beror det på att dom varit slut eller skadade. Skit samma vilket för resultatet blir att bilen skunker ihop och ger således minskad toe-in på ena framhjulet- det styrstaget som pekar upp mot mitten- det andra står rakt. Sjunker bilen ihop så skickar det ut hjulets framkant så du kanske får toe-out rent av. Och med toe-out så blir bilen lite lurig på vägen, dock inte merlurig än vad den är original tror jag. När du sen gjort fjäderbyte så hoppar den upp i höjd, och har du otur så har du tårna rätt fram- och då fins det ett frispel där alla glappa leder ska jobba helt utan vare sej tryck eller dragkrafter. Och där kan jag tänka mej att wobbel lätt kan uppstå. Som flera andra skrivit så kan inte caster/camber justera på valpen, den kna heller inte påverkas av en fjädring som är slut, vilket toe-in däremot gör. SKREV OBELIX Redigerad 29 Februari , 2012 av OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 29 Februari , 2012 Rapport Share Postad 29 Februari , 2012 Som flera andra skrivit så kan inte caster/camber justera på valpen, den kna heller inte påverkas av en fjädring som är slut, vilket toe-in däremot gör. Camber kan du ikke justere men caster kan absolutt både justeres og bli påvirket av slappe fjærer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 29 Februari , 2012 Rapport Share Postad 29 Februari , 2012 Du kan ändra caster på två sätt. Det ena är att demontera axeln från fjäderpaketen, och sen lägga kilar som justerar vinkeln mellan fjädrarna och axeln. Det andra är att flytta upp/ner fjäderfästena i ramen. Dock anser jag att det inte faller inom ramen för vad som kan kallas justera, Justera gör man med skruvar/shims eller brickor. (enligt mej) Castervinkeln ändras inte av konditionen på fjädrarna då bladet sitter i ramen med axeln montera precis i mitten. Så böjer sej bladen lika mycket framför som bakom axeln så ska axeln inte vrida sej så castern ändras. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 1 Mars , 2012 Rapport Share Postad 1 Mars , 2012 Castervinkeln ändras inte av konditionen på fjädrarna då bladet sitter i ramen med axeln montera precis i mitten. Så böjer sej bladen lika mycket framför som bakom axeln så ska axeln inte vrida sej så castern ändras. Vi blir nok ikke helt enige her men det er av mindre betydningen for tråden. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 1 Mars , 2012 Rapport Share Postad 1 Mars , 2012 Visst är det king pin lager de heter som sitter ovanpå och under spindeln? Alltså de som man har tappar man skruvar fast med 4 skruvar på utsidan av hjulknuten. Jag kunde som sagt inte ta bort fler shimms nu men går det att fräsa ner den ytan på lagertappshållaren som shimmsen i vanliga fall ligger mot? Jag minns inte hur lagret ser ut på insidan, där tappen går ner, så jag kanske är fel ute men lätt skulle det vara i alla fall... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Mars , 2012 Rapport Share Postad 1 Mars , 2012 Ja Jo hypotetiskt skulle det ju funka. Men om nu Altyco tex har stängt till 12-03-05 och du måste ha dem innan, borde det ju ju finnas fler som säljer lagrena. tex Momentum eller swerull Tror nog att det bästa är att skaffa nya lager och sätta tillbaka chims så det funkar riktigt nästa gång för dej. Det är ju en så viktig detalj så att experimentera med den är kanske inte jätte optimalt Och jag är ganska säker på att ditt wobblande slutar bara du får lagrena rätt justerad, oavsett hur sina bladfjädrar ser ut, ja om de inte är av då, eller skicket på din styrdämpare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 1 Mars , 2012 Rapport Share Postad 1 Mars , 2012 Du hr nog rätt. Någon som har SKF nummret, mått eller liknande på lagren så jag kan leta återförsäljare? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Kan nu avslöja att lagret är av konisk rullagertyp och med nummer 11520/11590 (AK-11520 CK-11590). Ska kolla runt lite var jag kan hitta dom och vad dom kostar men någon kanske redan har lite koll? är dock lite orolig. Lagret såg piggt ut, värre verkar det vara med själva tappen som håller lagret. Längst ut på tappen så är änden lite konad, antar att den ska vara det men min (kollar bara på en då de andra fortfarande ligger i avfettning) är koningen ojämn (mer på en sida, mindre på en annan) och änden tycker jag lutar lite, den är inte helt i linje med tapphållaren i övrigt. Ska se om jag kan hitta en kamera och ta ett kort på stackaren. FG Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Ursäkta min monolog men snurrar vidare. På laplander hittade jag dessa lager: http://shop.laplande...mart/Itemid,26/ http://shop.laplande...mart/Itemid,26/ http://shop.laplande...mart/Itemid,26/ är detta alltså framhjulslager (komplett, innre och yttre) samt de lager på snäckan eller vad den heter som jag håller på och byter? Edit: Har tagit lite bilder på de två lagrena samt tapparna på höger sida. Ser de inte väldigt ojämna och slitna ut tapparna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Jo det ser ut som lagrena har snurrat på tapparna i stället för i sina banor, jo vad jag förstår är det rätt lager i länkarna. OBS tänk på att du får betala extra moms + tullavgifter samt Norska bankens avgifter om du ej betalar med tex pay pal, trond brukar åka till sitt hus i Sverige emellanåt, och kan skicka därifrån, då slipper du massa avgifter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Fast då är det tappar som behövs investeras i också eller räcker det med att bara byta lagren? Om jag nu sätter nya fina lager på tapparna så kanske det inte spelar någon roll att ändarna är skeva då ändarna ändå inte ligger an mot något, bara lagrets ytterringar? Hur har detta kunna hända egentligen? Drivaxeln till detta hjul var av en gång i tiden och valpen var säkerligen körd en hel del med trasig drivaxel, kan detta ha medfört att tapparna blivit som de blivit? Märkligt dock att även den vänstra sidans lager inte gick att få fast tillräckligt hårt för att det inte ska gå att vrida brommstrumman med en hand enligt obelixs guide. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 ja möjligt att du fått med metal spåner i fettet efter drivaxel raset, skulle nog registrer mej på laplander och PMa Trond om nya delar skickade från sverige om du har tid att vänta, han har ju även nya hållare/tappar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Ja det kanske får bli så, annars tänkte jag att det vore smidigt att åka över till altyco på måndag och hämta sakerna, tålamod har jag aldrig haft =) Tycker det är märkligt att det glappar trots att lagrena känns så bra som dom gör. Har mina misstankar om tapparna men jag har inga hela att jämföra med för att se om de är slitna. Hittade de inte på laplanders sida, vad är det norksa namnet för dom? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Det kan seg ut på den ene lagerskåla som om den har sittet løst i knokkelhuset. Da vil det ikke hjelpe bare med nye lagere og tapper. Du bør finne frem mikrometerne eller få noen til å mätte delene for deg så slipper du flere overraskelser. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 En mikrometer har jag samt ett underbart japansk skjutmått med fin fin precision så mäta kan jag göra, frågan är bara vad jag ska mäta och vad jag sedan gör med måtten =) När jag dragit åt tapparna maximalt och bromstrumman ändå går lätt att vrida på så finns det väll egentligen två alternativ som kan vara fel. Först att lagrena är helt slutkörda, men då tycker jag nästan att det borde synas på dom och att man skulle känna att de glappar. Det andra alternativet är att tappytan som ligger an mot lagrets innerring är nedsliten och det då gör att man inte kan dra åt lagret tillräckligt. Kan det finnas fler alternativ? Det skulle väll vara om ytterringen på lagret borrat sig ner i spindelhållaren eller vad delen nu heter. Men som sagt, det känns konstigt att det är samma problem på båda sidorna... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Ytterringen skal sitte trangt (presspasning) i spindelhållaren. Hvis du kan rotere den eller dra den lett ut og inn vil du også ha slark der. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Du kan mäte tappene med mikrometeret for å se om de er koniske eller ovale. Hvis så tyder det på at lageret har beveget seg på tappen. Her skal det også være presspasning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Tapparna är ca 15,80- 15,81 mm tjocka. Lagrets innerdiamter ska vara 15,875, jag mäter det till 15,87. Lagrets ID är därmed ganska så mycket större än lagertappen. Lagret är mycket lätt att sätta på och av tappen, men ska det inte vara det? Hur skulle man annars kunna få ut tappen när man ska skruva loss den? Lagrets ytterring sitter stenhårt på spindeln, passform är inget problem. En sak som är lite udda är att den undre tappen är ca 0,7-1 mm kortare än den övre tappen. Alltså den yttre tappen som lagret sitter på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Jeg skal være forsiktig med å uttale meg noe spesifikt om din aksel ettersom jeg ikke kjenner den men normalt skal lageret sitte såpass trangt at man ihverfall må dunke det forsiktig på plass. En titt i verkstedhåndboken bør gi tillatte mätt på tappene. Det var positivt å høre at lagerskålene sitter tight på spindelen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 (redigerade) Kan meddela att innerringarna sitter likadant på vänster sidas båda tappar. Lagerskålarna sitter också de perfekta på vänster sida. ärligt talat är det svårt att mäta tapparna och hur de är i relation till varandra men de är lite slitna utan tvekan. Någon som vet var jag kan hitta dom på laplander? Känns som om det inte skulle vara helt fel att byta ut dom tillsammans med lagren. Ojdå, fick offert från rotera, 2500:- för lagren skulle dom ha (ej inkluderat hjullager eller liknande). Redigerad 2 Mars , 2012 av goethe 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Ojdå, fick offert från rotera, 2500:- för lagren skulle dom ha (ej inkluderat hjullager eller liknande). Mulig alternativ: Bearings Bearing Cap Hvis dette er riktig type Virker som du kan bruke litt på frakt. Ofte er det ikke dyrere å sende noe over atlanteren enn det er innad i dustenorge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Jösses, det där skulle vara perfekt... Någon som vet om tappen är likadan på dana 25/27 som dana 44 (för visst är det 44 som valpen är?)? Suttit i någon timme nu utan att komma fram till detta... Helt klart en smula irriterande, men de ser rätt ut iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 3 Mars , 2012 Rapport Share Postad 3 Mars , 2012 Axlarna på Valpen är inte Dana tyvärr utan engelska Salisbury. Valpens svaga punkt skulle man kunna säga. Men dom liknar Dana. För drygt 10 år sedan hade jag kört sönder en bakaxel på en PV-jeep. Jag köpte ny av Terräng-Axel och diskuterade hur det kunde komma sig. "Dom är engelska du vet" sa han. På Laplander shopen är det enkelt att finna fram det du söker. Där det står "SöK" skriver du in varans reservdelsnummer och klickar på sökknappen. Du kan ju för skoj skull kolla på Trollstein och Olav Teigens hemsidor, men det brukar inte skilja mycket. Dessutom är det Trond med Laplandershoppen som byggt dom andra hemsidorna också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.