Gå till innehåll

Montera elvinsch på Valpen, bästa sättet?


Rekommendera Poster

Det finns eller har funnits en del trådar om detta men de flesta bilderna försvann i forumflytten. Var har du tänkt montera winchen?

 

fram,, vart vet jag inte vad som är bäst. i grillen? man kapar bort dom 2 mittersta stagen och bygger in den där på nå sätt, hela vinchen ryms ju inte i hålet som är där heller så måste ha den utanför

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla bredden på winchen, kylartunneln är rätt smal så antagligen går inte specioellt stor del av winchen in. En annan variant är ju att göra ett löstagbart fäste till sprinten i kofångaren. Har du möjlighet att svetsa så är det inte så komplicerat. enars finns det färdiga fästplattor till de flesta winchar som går att bulta i kofångaren.

 

En fördel med att ha winchen i samma höjd som kofångaren är att du minskar brytkrafterna, nackdeln är att backtakningsvinkeln blir ännu sämmre fram.

Redigerad av Toolman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprinten sitter bakom kofångaren på en valp så det går at få montaget tightare där. Obelix skissade på ett snyggt fäste som passade in in i hålet där sprinten sitter. Ska försöka rita av det. Problemet är nog backtagningsvinkeln som redan är rätt kass. Med en winch monterad tror jag att det blir svårt att ta t.ex ett krondike.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite synd att alla fotona försvann det hade ju monterats en och annan vinsch sedan forumet startade upp, inte lika vanligt i början. men med billigare och även hållbarare "china" vinschar, ökade det fort med drag kraft i skogarna.

Monterade min ovanpå kofångaren, förstärkte den med 2 st vinkeljärn där fästplattan hamnade och drog ner vinklar från fästplattan till det nedre vinkeljärnet,

Vet att även Johan som håller på med bromsjusterarna, satte sin ovanpå kofångaren. Man kan tycka att det skulle bli väldiga brytkrafter på fästet och själva infästningen till kofångaren, men vad jag vet har det då fungerat både för mej och han som köpte min valp, Samt även för Johan,

visst tog det en del på backtagningsförmågan, men den är redan ganska begränsad av bladfjäder fästena, och ställer man vinschen ovanpå stötfångaren vinner man ju några cm mot att montera mitt på kofångaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo, men det är oftast yttre hörnen på själva stötfångaren som får stryk, Mitt på tar det inte så ofta i själva stötfångaren.

Där var det bladfjäder fästena som tog i först, Synd att vi aldrig fick dit de där plattorna som du kapade till så det vart lite mer likt TGB 11 till 20 fram, tror det hade gjort att bilen gled över saker i stället för att haka fast i dem.

Den där duraflex plåten eller vad den hette, var lite för hård för att jag skulle kunna bocka den själv. Annars hade de suttit på och vi vetat hur det påverkat framkomligheten.

Det ända som hände var att jag spräckte skruvstädet när jag bankade på den med storsläggan, vid försök att bocka dem

 

PS sorry för OT

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ja dom hade jag glömt. Jo dom hade säkert underlättat i terrängen som du skriver. Har du dom kvar kan jag ta dem till jobbet och kröka till dom där. Man böjer inte Hardoxplåt med skruvstäd och slägga- vilket du vet numera!!! Dom kunde ju passa på Uffes valp då han har tagit över rollen som den vildaste valpägaren i skogen sen du bytte ner dej till 13:)

 

Tillbaka till topicen nu.

 

Jag förespråkar ett fäste på valpen som man kan ta bort, jag vill minns att fjäderhänket sitter ca 15 cm framför hjulet, och att dom där plattorna Hasse skrev om var 40 cm långa, så stötfångaren sitter drygt en halvmeter framför hjulet och det är inte kul när man ska bröta fram överallt.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Snyggt montage!

Kommer du fortfarande åt sprinten i kofångaren? Jag såg pinnarna framför lyktorna och antar att de är till lysplattor, är de orginal eller hemmameckade?

 

jag kommer åt att koppla runt den men inte dra upp den och snabbkoppla! jasså jag antog bara att det var extra skydd.. troligen original då! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...