Gå till innehåll

Tipps om bra sido speglar


Rekommendera Poster

Hej måste bara tippsa om väldigt lämpliga sido speglar för skogskörning, funkar naturligtvis även på väg.

Var in på Swedol och köpte två st närsiktspeglar, då mina original glas har blivit sönderslagna av div grenar.

BS-1720.jpg

NäRSIKTSSPEGEL MED KLAMMA

Svart, epoxylackerad spegelhuvud med rattmutter och klamma. Scanias plastkåpa passar på denna spegel. Dim. 150 x 250 mm. OBS! Ej godkänd för lastbil.
Art.nr Beskrivning Pris BS-1720 Komplett spegel med klamma 16 mm

135,00

 

På mina var det en vanlig mutter med plast huv över, och ingen rattmutter, så de går att dra åt ordentligt.

Reservglasen var inte heller så dyra. Tänk på att priset är + Moms

BS-1723 Extra glas radie 450 50,00

 

 

Sikten är helt underbar i dem, trots att jag satt de så långt in att hela yttre sidan har skydd av spegelarmen, så ser jag framhjulet och båda bakhjulen, en bit av flaket och naturligtvis bra bakåt och ut från bilen. visst på passagerar sidan, måste jag böja mej lite över mot passagerarsidan för att se framhjulet.

Ej godkända för lastbil står det i katalogen, men scania på lådan, så vilken bil scania har tillverkat som inte är lastbil vet inte jag.

Kommer då köra med dem även på väg, då man ser 3-4 gånger mer än med de små original speglarna.

 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text saxat från transportstyrelsen 2012-04-04

 

Krav på eftermontering av backspeglar på tunga lastbilar

 

Lastbilar som tagits i bruk den 1 januari 2000 och senare ska inom ett år ha speglar för vidvinkelseende och närzonsseende. Det innebär att man på de flesta av dessa lastbilar måste byta ut vissa backspeglar och eventuellt montera en extra spegel. Krav på eftermontering ställs genom EG-direktiv 2007/38/EG.

 

Om du ska lämna din lastbil på service, är det bra om du redan nu monterar de nya speglarna. Det är många lastbilar som måste byta speglar, så se till att ändra i tid.

 

Från och med den 1 april 2009 ska alla berörda lastbilar ha de nya speglarna och besiktningsföretaget kommer vid kontrollbesiktningen att kontrollera att din lastbil har rätt speglar.

Hör med din märkesverkstad eller spegelleverantör vilka speglar som du ska montera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro Hasse att dessa speglar inte är godkända som ensam spegel eftersom spegelytan är för liten . Men många lastbilar har en kompletterande vidvinkelsspegel på bägge sidor samt fram..

 

De är ju två gånger större än de som sitter original.

 

Men det gäller tydligen inte för de flesta av våra bilar, då de i regel är intagna före år 2000. Såg jag i ditt senare inlägg :)

Jag kör då på med mina, det är väl någon stygg pinne som tar dem snart ändå, eftersom jag envisas med att ha dem utfälda när jag kör i terrängen. vill ju inte göra trädskador på markägarens nygallrade skog, så det kan vara bra att se bakåt för en stel än som mej :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...