Gå till innehåll

Vibrarioner i framvagn: Knutkors inte slut trots allt???


Marc-X

Rekommendera Poster

Hejsan igjen.

 

Nu har jag demonterat fræmre kardanen før att byta knutkors efter att jag haft vibrarioner som i frekvens samsvarar med kardanaxelns rotation. Det som nu bekymrar mi ær att jag inte klarade att "kænna" bågot glapp med handkraft. Ær det så att man kanske inte klarar att med handkraft upptæcka glapp i korsen? Jag kænde på kardanen både føre och efter demonteringen. Gummitætningarna i korsen såg också friska och fina ut (innan jag klippte bort dom før att slå ut lagren).

 

Någon som har lite lys att sprida øver mørkret i form av liknande erfarenhet?

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat att knutkorsen ligger i linje med varandra när kardanaxeln är monterad ?

Jag har någonstans långt bak i huvudet att om dom någon splines fel så kan det ge upphov till vibrationer.

 

Kanske någon kan bekräfta att det stämmer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igjen.

 

Nu har jag demonterat fræmre kardanen før att byta knutkors efter att jag haft vibrarioner som i frekvens samsvarar med kardanaxelns rotation. Det som nu bekymrar mi ær att jag inte klarade att "kænna" bågot glapp med handkraft. ær det så att man kanske inte klarar att med handkraft upptæcka glapp i korsen? Jag kænde på kardanen både føre och efter demonteringen. Gummitætningarna i korsen såg också friska och fina ut (innan jag klippte bort dom før att slå ut lagren).

 

Någon som har lite lys att sprida øver mørkret i form av liknande erfarenhet?

 

 

///M5

 

Har du testat att köra utan kardanen på plats? för är det tyst/bra då så vet du ju att felet är där någonstans oavsett om du ser nått fel. är vanligt att det som Janne H skriver kan "hugga" i vissa lägen i en knut medans det i andra lägen i samma knut inte alls känns något fel.

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hadde tænkt ta en provtur utan fræmre kardanaxel då det på tidiga eftermiddagen var plusgrader och bar kørbana vissa platser hær. Nær jag var klar med demontering och diverse annat hadde det blivit sent och børjat frysa på igjen. Dær jag bor ær det inte så læmpligt att køra med enbart bakhjulsdrift tillgænglig på en Tgb om det børjar kana. Det slutar (lite før) fort nere i byn, antagligen i banken eller något annat olæmpligt stælle. (Jag bor på toppen av en brant, kurvig backe). Om førhållandena tillåter så skall jag ta en lite længre testtur i morgon på dagen. Mina problem med vibrationer startade tidigare mellan 60-70Km/h, men efter vart så førværrades detta och kan nu børja redan mellan 30-40Km/h, men det varierar en god del. Jag gissade att det kommer från kardan / knutkors eller dæromkring efter tips och att det ær møjligt att "manipulera" vibrationerna genom att variera gaspådraget / belasttningen på drivverket.

 

Vi får se i morgon. Jag återkommer och berættar hur det går.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle kunna vara främre lagringen på fördelningslådan på utgående till kardarnaxeln som har börjat bli dålig,

då får du också vibrationer och oljud i bilen. Så om det kvarstår efter du bytt knut korsena kan du börja kolla på det.

även vibrationerna borde försvinna om du har kört med kardarnen bort tagen, men oljudet kanske finns kvar om det är lagret i lådan som är gånget.

Nu skall ju inte det snurra om du ej har framhjulsdriften i. så prova att köra både med den inkopplad och urkopplad när du har kardarnen borta. och lyssna om du hör någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@H.Hansen: Det ær ju ett bra tips. Om det fortfarande ær vibrationer utan kardanen får vi dessværre inte veta, i varje fall inte nu. Jag kommer mig helt enkelt inte upp ur car-porten utan framhjulsdrift då det ligger en hårdpackad snøvall bakom bilen.

 

I tillægg till allt annat ær det något geni som tidigare bytt korsen och anvænt hammare utan dorn før att driva in korslagren. Resultatet ær grader som effektivt nitar fast lagren nær jag førsøker driva ut dem. Nær jag till slut fått ut lagren och førsøkt avgrada lagersætet så gott det går utan riktiga verktyg før detta kærvar dem så att det ær ytterst svårt att knacka de nya lagren på plats utan att nålarna faller huller om buller, trots att jag packat dem næstan helt fulla med fett.

Efter en liten paus skall jag gøra ett nytt førsøk och då pressa in lagren med hjælp av ett skruvstycke. Detta måste væl funka, annars blir jag tvungen stt finna en propanbrænnare och værma kardanændarna før att lættare få lagren på plats. Jag har dessværre ingen hydraulisk press eller material før att tillverka en nødløsning med en "flaskdomkraft".

 

Om det ær som H.Hansen føreslår; att lagret på utgående axel i førdelningslådan ær slut så får jag bara vænta till jag får min nya væxellåda på plats. Den ær komplett med førdelningslåda och hadde bara gått runt 1000 mil så jag gissar att den ær OK.

 

Fortsættning føljer efter en geriatrisk paus.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att byta kors tycker jag är ett skruvstycke med stor gripvidd och ett par hylsor, en 28 mm eller nåt större och ett 17 tror jag, det lilla att pressa ur och det stora att ta emot med om ni fattar vad jag menar, gjorde det idag och tar bara några minuter, pressa ur så att motstående lager går att klämma i skruvstycket och vicka ur, ut med korset och fortsätt pressa ur det återståendet lagret, sen pressa i ett nytt lagerskål i med krysset och motsvarande lager. Men att kolla att lagernålarna ligger kvar med hjälp av fettet innan sista ihoppressningen, funkar om man skjuter korset fram och tillbaka mellan lagerskålarna. Upptäckte själv ett kors till som "hugger" i vissa vinklar så det blir byte av ett till. Slå ur med dorn verkar jobbigare men har man inte tillgång till ett bra skruvstycke så kanske det är en bra metod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då var främre kardan åter monterad. det hela gick inte helt smärtfritt måste jag erkänna. Mest på grund av brist på lämpliga verktyg... Det jag skall pröva nästa gång, och det blir snart då det ena korset hadde en nål som var knäckt! Jag hadde inget att välja på, men var tvungen att sätta samman alltihop som det var för att komma ut ur carporten. Resultatet av operationen är en förbättring, men inte perfekt. Det är fortfarande vibrationer i drivlinan som är beroende av varvtalet på kardanen. Vibrationerna kommer vi ca 50km/h men försvinner igjen vid ca 60km/h. Jag lurar på om det helt enkelt är obalans i kardanen?

 

Det jag reagerade lite på när jag hadde kardanen på bänken var att glidskarven verkade lite "slapp". Jag tyckte att jag kunde känna ett "glapp" när jag försökte bända och böja kardanen. Jag är inte helt säker på om det var en axial förskjutning jag kände, eller om det faktiskt var ett radialspel. Är det vanligt att dessa glidskarvar "äts upp" och måste repareras / bytas? Jag smörjde alla fettnipplar när jag köpte bilen för ett år sen, också dessa glidskarvar, och den innehåller fortfarande gott med fett kändes det som.

 

Är det någon som har en extra, främre kardan, balanserad och 100% OK att sälja för en billig peng?

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skulle pröva nästa gång och som försvann från förra inlägget är att pressa ur korslagren med en tvåarmad klourdragare. Jag har inget skruvstycke med tillräcklig gripvidd för att pressa ur lagren som föreslagits. Jag kommer ett stycke på väg om jag använder några mynt (i stället för hylsan som föreslagits i ett tidigare inlägg), men jag har inte plats för en stor hylsa som "mottagare". En urdragare med två armar borde funka om jag får fäste för klorna. Mitt största problem är att någon har "bearbetat" lagerhållarna med hammare så kanske jag bordet hona anliggningsytorna med ett verktyg för att hona bromscylindrar innan jag monterar nya lager nästa gång. Om glidskarv är slut eller kardanen är skev / obalanserad är det ingen vits att göra detta men jag måste nog provköra bilen utan främre kardan innan jag vet om den är orsaken till vibrationerna. Jag får vänta till snön är på reträtt innan jag fortsätter med kardanproblemet tror jag. Det finns annat att göra så jag blir inte arbetslös med det första :-)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Peeter: Jag är inte säker på vad du menar med att korsen ligger i linje med varandra? Korsens centrering avgörs ju av låsringarna som i sin tur håller lagren på plats. Dess placering kan ju inte justeras, påverkas på något enkelt sätt. Om du menar att medbringarnas anläggningsytor är plana och parallella och inte orsakar en "wobblande" rörelse kardanen så är svaret: "vet ej" Jag har inte möjlighet att kontrollera detta, men skall försöka checka planheten i medbringarna nästa gång jag demonterar kardanen, eventuellt fila ytorna plana om några hammarslag träffat kanten på anliggningsytorna så att dessa inte ligger an mot varandra i samma plan.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var att korsen ska ligga i linje med varandra ... längsmed själva kardanen t.ex. främre korset pekar åt klockan 12,3,6,och 9 så skall bakre korset och pekar likadant och inte förskjutna/vridna.Tittar du i filen från Janne H på fig 45-3 ser du detta.

 

Samt att slangklämmorna skall monteras på varsin sida om gummibälgen ,vridna 180 grader mot varandra., se fig 45-5 .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, allt ser helt riktigt ut. Det går för övrigt inte att montera korsen fel om inte det är något allvarlig fel på akseln. Det var kanske det du tänkte på?

 

Den filen kan (eller vill) jag inte hämta nu på mobilen, men jag gissar att det är ett utdrag från verkstadshandboken? Den har jag komplett med revisioner och tillägg och jag har systematiserat och delat upp den i relevanta kapittel med index så att det går enkelt att söka i den. Jag har också slagit samman verkstadshandboken med reservdelskatalogen så att alla kapittel har sin relevanta reservdelslista. Det saknas ofta dimensioner i handboken och dessa finner man ofta i reservdelskatalogen. Tyvärr inte alla dimensioner och gängor på bultar och muttrar! Varje kapittel (eller rättare sagt grupp) är en egen PDF så den är enkel att ladda och läsa, även på en telefon. Hela rasket får plats på en CD.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, nu ar jag med... :-)

 

Jag hadde aldrig isar glidskarven och den ar som sagt monterad riktigt i forhallande till korsen. Gott tips, men hos mig ar det nagot annat som spokar. Jag borjar lura pa om det ar sjalva karden som kanske ar skev. Synd att jag inte har tillgang till universitetets "raketverkstad" langre, dar hadde jag kunnat balansera och checka komponenterna dynamiskt... Nu far jag vanta och se vad som hander efter att jag fyller nytt fett i alla leder och i glidskarven. Aterkommer med resultat.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glid skarvarna kan bli glapp med åren.

Hör bara med valp ägarna om hur det kan vara med först och främst främre kardarnen, de brukar glappa rejält. Vet att jag sett otaliga spaltmeter om glappa kardarner och vibrationer, och att få tag på¨100% glappfria är inte lätt till dem i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer. Däremot är min erfarenhet att när det är så glappt att upplever vibrationer som överrider det övriga i en valp behöver man inte fundera på om det är glappt eller inte. Det känner man lätt. ;-) Den sämsta jag haft glappade ca en centimeter om man tog tag i kardanen och ruckade den i sidled. Den bilen var "okörbar" över 40. Den jag har nu glappar max ett par millimeter och den går bra att köra med. Visst, det går att ana något men inget som stör i förhållande till resten. Samma glapp på en personbil hade säkert varit störande.

 

När det gäller din kardan och vad du beskrivit om hur den blivit behandlad skulle jag spontant vilja gissa på att den är så sönderslagen att det mycket väl kan vara en del av problemet. Att demontera och framförallt återmontera ett knutkors genom att slå på det känns för övrigt som att be om problem även om man inte skulle råka slå sönder kardanen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tja, då tar vi fortsættningen på historien:

 

Mycket riktigt; glidskarven i fræmre kardan ær ordentligt glapp!

Jag har demonterat den och det blev ordentlig skillnad på vibrationerna, men de finns dær fortfarande... Nær jag kænner på medbringaren på førdelningslådan så ær det glapp dær med!

 

Inte så konstigt kanske nær kardanen har ruskat och slitit i de stackars lagren så pass længe.

Nu har jag en ny væxellåda liggande på en transport någonstans i Finland och den inkluderar också en ny førdelningslåda så jag hoppas att det inte ær något annat som orsakar dessa kvarvarande vibrationer jag kænner i bilen. (De ær ganska mærkbara och jag ær lite tveksam på om det kan orsakas enbart av medbringaren???)

 

Nu ær situationen sån att jag behøver en ny, fræmre kardan eller få ordnt den på något sætt.

Går det att byta sjælva glidskarven och finner man dessa på nogon læmplig bil på skroten kanske?

 

Om inte det finns en kompatibel kardanaxel på en annan bil blir jag væk tvungen att finna en original C30X kardan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rackarn! Jag postade innlægget innan jag var riktigt færdig och kan inte editera det med denna versionen av Opera...

 

Det jag skulle efterlysa var en FRISK kardan eller glidskarv till min stackars Parkinsondrabbade bil så att jag slipper førstøra något mer då jag snabbt kan utesluta andra orsaker.

 

Hær uppe ær det begrænsat med fordonsverkstæder men en stor Volvo Lastvagnsverkstad finnes. jag brukar låta varvet gøra grov-mekaniska jobb och dær kan jag nog få hjælp att smælla ihop något om jag kan finna delar till ett "kardan-bygge".

 

Jag tænkte lite på portalhuset (hjulvæxelhuset) som øppnade sig... Kan det tænkas att en drivaxel blivit skev??? Jag har inte rivit ner portalerna och kikat på axlarn æn, det tar jag nær jag skall byta damasker och det måste också gøras nu. Bægge ær trasiga trots att det påstods i annonsen att dem var nybytta nær jag køpte bilen. Kanske kylan tar kvæcken på dem? det har varit ner runt -20 en stund hær i vinter men det ær ju inte så extremt.

 

Ær det någon som kan sæga sækert att en ny "piratdamask" ær bættre æn original førutsatt att originalet ær færskt och inte torrsprucket?

 

 

Har du en kardan liggande (frisk) och vill kvitta dig med den så ræddar du dagen før mig!

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ew..!? Tydligen inte helt :-)

Skall man gøra något så skall man gøra det ordentligt, men 3 poster var væl kanske lite "over-kill"...

 

Jag får skylla på min telefon som orsak till denna maløren då det antagligen blivit trippel-slag vid sændning. Skall få bort de extra posterna nær jag sitter vi en PC næsta gång...

 

 

Får se hur många exemplar av detta svar som dyker upp på sidan

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag undersøkt min kardan lite nærmare før att få en værdering av om den ær utrangerad eller inte: Om jag lægger den på en bænk med stød i var enda och pressar på glidskarven "flexar" den en aning. Dæremot ær det axiella spelet mer markant. Altså; jag kan vrida skarven några få grader ena eller andra vægen.

Ær detta ett tecken på att glidskaven ær slut, eller skall det vara ett litet, mærkbart spel i skarven? Jag tænkte att det kanske var lagret i utgående axeln på førdelningslådan som ær det enda problemet och att kardanen kanske ær frisk trots allt? Jag griper efter halmstrån hær, men hoppas på att slippa jaga efter en ny kardan i tillægg till allt annat :-Q

 

Min væxellåda har før øvrigt førsvunnit spårløst "in transit" mellan Gævle och Finland. Ær det strejk i Sverige eller Finland också mån tro? Alltid skall det vara något som sætter kæppar i hjulen...

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...