Gå till innehåll

Vibrarioner i framvagn: Knutkors inte slut trots allt???


Marc-X

Rekommendera Poster

Tjoho!

 

Då har jag äntligen kommit en liten bit vidare med "mysteriet med vibrationerna":

 

Då jag först demonterade främre kardanaxel, bytte kors och re-monterade densamma var det ingen skillnad över huvud taget.

Med kardan borta märktes en väsentlig förbättring, men det var fortfarande inte helt bra vid höga hastigheter.

 

Nu demonterade jag min bakersta kardan i tillägg till den främre (jag har altså bara drivining på mina främre bakhjul nu) och ytterligare en liten förbättring kunde märkas (tycker jag).

 

Vid US av splines / glidskarvar ser dessa helt fina ut. Ingen rost, men det kan ju ha varit där innan jag pressade in fett första gången vid hemkomst efter köpet.

 

När jag spänner fast axlarna och med handkraft "juckar" på splinesen så känns och syns ett litet men märkbart "spel", både axiellt och radiellt. Me andra ord: Jag klarar att vrida splinesen några 1/10 dels grader och klarar att "vicka" på densamma också vad jag uppskattar till några 1/10 dels grader...

 

Hur tighta toleranser skall dessa ha?

Skall det gå att känna något spel över huvud taget i dessa splines, eller skall de vara helt tighta?

 

Är det troligt att lager i utgående axlar (till medbringarna) är slut och orsakar kast i kardanerna? (Jag klarar inte att med handkraft bedömma om det är slack i de lager som ligger bak de nu fria medbringarna). JA, jag kör just nu med endast EN kardan - till den första bakaxeln...

 

Jag gissar att kast i dessa splines ger obalans i kardanerna vd höga rpm och det är dessa som känns som vibrationer i olika hastighetsområden. Både frekvens och annat tyder på att dessa är bovarna i dramat.

 

Nu måste jag ordna detta på något sätt!

Troligen blir jag tvungen att köpa nya kardaner då jag inte vågar chansa på att betala många tusenlappas för "100% glappfria" begagnade. Jag måste understryka att mina axlar skulle funka 100% i en bil som bara / huvudsakligen går i skogem, eller är växlad med lägre rpm på kardanerna. Det är bara vid hastigheter runt 70 km/h som vibrationerna blir märkbara / problematiska för mig (som kör mycket landsväg).

 

Har du ett tips på hur man eventuellt kan göra för att slippa köpa helt nya kardaner (kostar runt 6.000.- per styck) så mottages dessa tacksamt.

Min lokalisering bidrar inte direkt till alternativa lösningar som innebär behov för precicionsmekanisk verkstad men det finns möjligheter att varvet här kan svetsa och balansera nya splines på axlarna...

 

Jag är altså i behov av nya eller helt felfria kardaner, främst den främre och den första bakre kardanen. Den kortaste ställer antagligen till minst problem.

 

Har du något liggande? Hör av dig!!!

 

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har också letat efter vibrationsorsak på min, bytte ett antal kors på några olika kardaner jag hade liggande, men ingen skillnad, sen för kördes ena sidans axelrör av och i samband med detta fettades knutarna på den sidan in sen var det vibrationsfritt. nu i år nya vibrationer men låter mest på andra sidan och det känns som att det är dax att ta isär även högersidans knut för rengöring och återfettning, gamalt stelt fett som varit med sen slutet på 70 talet och rullat närmre 20k mil kan ge vibrationer. ang kardaner kan de vara rejält glappiga utan att det märks så mycket eftersom de inte snurrar med så högt rpm.

 

Mer salker som kan ge vibrationer: anliggande bromsar, för mycket toein/ toeout.

 

c202 har ju de stora knutkorsen undrar om inte 11 13 samma kardaner fram åtminnstånne tror jag ena delen av kardanen är samma för jag har några framkardaner med ena delen något längre? c202 kostar inte så mycket nya och i annat fall kan man alltid köpa nya glidhylsor universal traktor och svetsa dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Eile!

 

Jag bara tänker på det du skrev om "inte så höga rpm på kardaner... Vid mina "problemfartområden" så snurrar väl kardanen med närmast 1:1 i förhållande till motorns rpm då vi snackar 4:e högväxel??

 

En annan sak är ju det faktum att när jag demonterat främsta kardanen så förbättrades problemet avsevärt. Detta var också den längsta kardanen vilket torde betyda den med störst tendens att börja svänga vid ev obalans? Efter demontering av ytterligare en kardan, den bakersta och kortaste, så förbättras problemet ytterligare...

 

Min tanke är då att vid 3-4k rpm så skall det inte mycket glapp och "släng" till för att något med såpass stor massa orsakar märkbara vibrationer. frekvensen verkar också stämma med den rpm jag föreställer mig att kardanen har då problemen kommer (nu vid ca 70 km/h), tidgare med främre kardan på plats redan vid runt 40 km/h.

Jag har tidigare skrivit om vibrationer i framvagn, men det var med främre kardan på plats. Den orsakade det värsta och således "överröstade" de som jag känner nu. Bromsar är uteslutna och mina hjulvinklar verkar stämma bra med det som uppges i verkstadshandboken. Återstår egentligen bara drivlinan som trolig orsak om inte ramen är skev men drt kanske inte skulle betyda något? Jag har tänkt på detta och om medbringarnas ytor inte är parallella så kanske det skulle kunna orsaka "slag" i kardanen / kardanerna??

 

Just nuär detta ett wild goose chase och spekulationer i väntan på en bedömning av mina splines i förhållande till toleranser från fabrik. Jag har inte funnit något i handböckerna som säger något om splines / glidskarv mer än att "defekt kardan bytes komplett" (om jag minns rätt nu).

 

Knutarna som vi talar om antar jag är drivknutar? knutkors är bytta i främsta kardan utan den minsta bättring. De gamla var dessutom helt fina.

 

Jag tänkte inte på att hjulväxlarna har et förhållande på närmare 1:2 så jag hade närmast uteslutit drivlinan ut mot hjulen, men min bil har bara 5000 mil på mätaren (och i serviceboken ett antal som styrker den sträckan samt talar om att bilen stått i huvudsak stilla efter att den lämnade FM) så jag tycker knutproblem är lite tidigt om de inte blivit misshandlade då altså. Är förresten inte drivknutarna smorda av oljan i hjulväxlarna / portalerna? Trodde det men som sag var TRODDE!

 

Jag vill helst slippa att punga ut med massa pengar i onödan och skruvning är dessvärre mycket svårt med den metall som håller ihop bl.a ryggen så det är svårare för mig än de flesta att "checka" utan att vara rimligt säker på att träffa rätt. Bara demontering av en kardan tog mig flera timmar p.g.a rörelsebegränsningar i rygg och axlar. Kanske rost och dåliga kryss där oxå... :-)

 

Tipset om traktorsplines var gott om jag inte får tag i nya! Jag skall höra med varvet om de kan balansera en kardan eller om Volvo Lastvagnar kanske håller på med den slags. Här växer nämligen inte mek verkstäder som gräs precis...

Vid anledning så skall jag mäta upp kardanerna så kan vi se om 202:ans kardaner kan användas till något vettigt.

 

Jag hoppas fortfarande att någon med erfarenhet kan bedömma om mitt "glapp" verkar vara för stort eller "normalt". Ryggmärgen säger att det är för stort och en trolig grund till kast i axeln men den säger ockå att det borde finnas en orsak då bilen inte har gått så fruktansvärt mycket och väldigt lite efter FM.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho!

 

Då har jag äntligen kommit en liten bit vidare med "mysteriet med vibrationerna":

 

Då jag först demonterade främre kardanaxel, bytte kors och re-monterade densamma var det ingen skillnad över huvud taget.

Med kardan borta märktes en väsentlig förbättring, men det var fortfarande inte helt bra vid höga hastigheter.

 

Nu demonterade jag min bakersta kardan i tillägg till den främre (jag har altså bara drivining på mina främre bakhjul nu) och ytterligare en liten förbättring kunde märkas (tycker jag).

 

Vid US av splines / glidskarvar ser dessa helt fina ut. Ingen rost, men det kan ju ha varit där innan jag pressade in fett första gången vid hemkomst efter köpet.

 

När jag spänner fast axlarna och med handkraft "juckar" på splinesen så känns och syns ett litet men märkbart "spel", både axiellt och radiellt. Me andra ord: Jag klarar att vrida splinesen några 1/10 dels grader och klarar att "vicka" på densamma också vad jag uppskattar till några 1/10 dels grader...

 

Hur tighta toleranser skall dessa ha?

Skall det gå att känna något spel över huvud taget i dessa splines, eller skall de vara helt tighta?

 

Är det troligt att lager i utgående axlar (till medbringarna) är slut och orsakar kast i kardanerna? (Jag klarar inte att med handkraft bedömma om det är slack i de lager som ligger bak de nu fria medbringarna). JA, jag kör just nu med endast EN kardan - till den första bakaxeln...

 

Jag gissar att kast i dessa splines ger obalans i kardanerna vd höga rpm och det är dessa som känns som vibrationer i olika hastighetsområden. Både frekvens och annat tyder på att dessa är bovarna i dramat.

 

Nu måste jag ordna detta på något sätt!

Troligen blir jag tvungen att köpa nya kardaner då jag inte vågar chansa på att betala många tusenlappas för "100% glappfria" begagnade. Jag måste understryka att mina axlar skulle funka 100% i en bil som bara / huvudsakligen går i skogem, eller är växlad med lägre rpm på kardanerna. Det är bara vid hastigheter runt 70 km/h som vibrationerna blir märkbara / problematiska för mig (som kör mycket landsväg).

 

Har du ett tips på hur man eventuellt kan göra för att slippa köpa helt nya kardaner (kostar runt 6.000.- per styck) så mottages dessa tacksamt.

Min lokalisering bidrar inte direkt till alternativa lösningar som innebär behov för precicionsmekanisk verkstad men det finns möjligheter att varvet här kan svetsa och balansera nya splines på axlarna...

 

Jag är altså i behov av nya eller helt felfria kardaner, främst den främre och den första bakre kardanen. Den kortaste ställer antagligen till minst problem.

 

Har du något liggande? Hör av dig!!!

 

 

///M

 

Jag la mig under idag o kände på min kardan både den främre o bakre och kan inte känna något glapp alls i mina splines.

Visserligen är dom monterade i bilen men det kändes väldigt stumt kunde inte känna nått glapp alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dåliga lager på axlarna där du fäster kardarnen, alltså pinjong lager. Kan de lika väl som dåliga lager ut från fördelningslådan skapa durr och oljud, Du får ju kardarnens belastning på dem med de monterade, men inte utan.

En sak till att kolla upp.

kan säga att med valparnas främre kardarner i tanken, så tålde de faktiskt ganska mycket glapp innan det vart störande, och så fort man fyllde upp de med fett var de tyst ett tag i alla fall.

Du skriver 1/10 dels grader. det är inte mycket med tanke på vad många valpägare står ut med på sina bilar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stelt fett i knutarna var ju gällande c202'or som hade service medelande om byte från olja till fett när de första servicarna skulle göras. Vet att ni i Troms saknar lite allt i allo mekaniker, när jag var där erbjöds jag jobb men efter att ha firat en midsommar i snöglopp återvände jag till värmen (sverige) Men vinterarna var ju både milda och snörikt och fina där uppe och ert nattliv är väl vildast i norden. Har balancerat kardaner på andra bilar än 4x4 och brukade köra med slangklämmor två st justeras för att flytta vikten och hitta felviktsläget. du kan ju prova att hänga dit några slangklämmor helt viktat på en punkt och se om vibrationerna är de samma du i vanliga fall upplever. ang framvagnsinställning så för landsväg gäller nära nollan kan tänka mig att instruktionsboken har en annan uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, lite mer att tänka på då...

 

Jag har inspekterat skarvarna visuellt och de ser som sagt fina ut med friskt fett. Att bedömma glappet i grader utan att mäta det är ju mycket svårt om man inte är van. Det kan vara allt mellan några 1/10 till flera grader, jag vet faktiskt inte. Får se om Biltema har någon lurig fixtur som gör att jag kan mäta glappet i 1:1000mm med hjälp av mätklockan på ammunitionspressen. Kanske kan ge en fingervisniing men jag har u ingen ref att jämföra med... :(

 

En sak jag hade missat var att kolla bälgarna invändig... Det var ganska mycket fett i bälgarna men det borde ju fördelat sig jämnt efter en stund. Jag har nu grävt ut dett mesta och skall tvätta ur dem om jag inte finner nya här uppe. Skall beställas från någon plats i alla fall När det gäller mina vibrationer eller skall vi säga skakningar för de var ganska kraftiga från främre kardan, så blev de värre på ganska kort tid utan synbar anledning. (Jag körde ingen form för terräng, bara lite daglig "bykörning". Det närmaste terräng jag kom var en liten myr vid skjutbanan och en eländig grusväg med mycket och en del stora hål.

 

Blir kardaner allid balanserade vid tillverkning? Är det den "plattan" som sitter på röret i närheten av knuten?? Trodde det var en typnummerplåt...

Jag missade en sak till: när jag tog isär dem så märkte jag aldrig upp hur de satt samman... :( Är det inga passmärken slagna vid tillverkning eller efter ev balansering??

 

Jag skall byta växellåda på Måndag / Tisdag och då palla upp alla axlar och köra bilen utan hjul och vägkontakt. Förhoppningsvis så visar sig då var / hur mycket det slänger så att jag kan bedömma vad som är upphovet :)

 

EN sista fråga: vart vänder man sig normalt för att få en kardan balanserad? Det är inte en specifik firmma jag är ute effter men TYP av firma. Bil / Lasbil / Entrepenadmaskn ? Jag gissar på att någon som håller på med race och high-performance fordon är mest troligt än typ entrepenad och buss, men något sådant finns inte här uppe vad jag vet...

 

På "raketverkstaden" hade vi ett instrument för att balansera svarvade rakett-komponenter som övergångsflänsar och nos samt styrfenor men de måste vara helt symmetriska då objektet skall läggas in och rullas på lager med exremt lite friktion (på planbord). Detta kan alltså inte brukas då kardanen skulle behöva svarvas helt jämn på kontaktpunkterna. Inte helt aktuell tror jag då de blir el förhållande till rotationsaxel som ju är medbringarens centrum och inte rörets... Kanske kunde tllpassas man eg tror det blir onödvändigt komplicerat och kan leda till felaktigheter om man prövar att använda fel typ av utrustning till detta jobbet.

 

Jag har aldrig behövt tänka på axelbalansering på ett fordon så jag anar inte hur det egentligen går till men gissar att det göres genom att rotera axeln komplett med knutar och en dator räknar ut obalans med hjälp av ett antal accelerometrar? Någon som vet?

 

Jag hade en gång en bil, BMW M3, så de är kanske lite dum jämförelse, som varit ute för en "liten" smäll. Den blev ganska bucklig och man måste bl.a lyfta ur motor och låda och demonterade då oxå kardanen vid rep. När jag sedan hämtade bilen märkte jag att vid hög fart så började det komma vibrationer som snabbt ökade till kraftiga och byggde upp sig själva så att säga. (resonans) Då jag körde på bana var ju körstilen lite annorlunda än på landsväg så att varvtalet på kardanen mycket snabb kunde öka (hjulspinn vid kontrollerad sladd t.ex) och jag märkte att man kunde "kontrollera" vibrationerna genom att slacka lite för att sen ge på igen (svårt att förklara men ni fattar nog) Det visade sig att man på verkstaden glömt att montera stödlagret!!! :)

Efter att det blev gjort var problemen borta.

 

Då jag tänker på längden på M3:ans kardan och jämför med främre kardan på C30X så blir jag förvånad att inte denna svänger som en tok vid minsta obalans om det finns glapp i skarven. Den roterar väl trots allt med nära 4k rpm vid 70 - 80 Km/h eller tänker jag fel?? Motorn driver väl växellådans utgående axel med nära 1:1 på 4:e? Fördelningslådan har väl 1:1 på hög? Det skulle bli i princip samma varvtal på kardan som vevaxel... Med den massan så är det inte mmycket som skall bli snett / glapp för att märkas.

 

Hur vanliga är "glidskarvar" på kardaner egentltigen? Jag har aldrig sett / tänkt på dem tidigare. Finns de på alla fordon med stel bakaxel t.ex?

 

Som sagt tidigare; jag skall höra med skeppsvarvet om de har utrustning för balansering som kan brukas. En del marina propellrar roterar ju med ganska bra snurr och de axlarna bör väl kanske balanseras trots att de saknar kardaner och är raka och ofta massiva rostfria "stänger". Ytpropellrar roterar ju ganska friskt på ledade axlar men det är bara en båt här som har det :)

 

Svarte vad jobbigt de är med "mysterium" som inte vill låta sig lösas! :)

Hade man bara haft en uppsättning med friska axlar att låna för test och jämförelse hadde problemet varit löst på en eftermiddag! Att bo vid världens ände har sina sidor :)

 

 

 

///M5

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Eile: Ja, det har sina sidor att bo här. De har hållit mig kvar i 17år nu men jag vet inte om det blir så länge till. Dykning var grunden till att vintrarna var korta och bekymmersfra tidigare. Nu kan jag iinte dyka längre efter att kropp sagt stopp. Klättrng och hopp är det också färdigt med så då är bara utelivet kvar...

 

Efter att bott ensam utan sammbo eller fru för första gången sen jag var 17 så tror jag att utelivet kan vara ett gott alernatiiv. Skall höra med levern vad den säger om saken :)

 

Jag skall skaffa ett antal slangklämmor för att testa efter lådbytet på måndag - tisdag. Min toe-in är ca 3mm skillnad mellan fram och bak så att säga, mätt på kronpuckarna som åkte av i vintras. nu har jag nte kollat mmen det har knappast flyttat sig då jag inte micklat med framvagnen. Blir anledning till det oxå då damasker måstte bytas snarast. Har bara inte fått besäll några nya än då jag lurade på vilka jag skulle köpa... Tycker de är mycket oenighet om de är någon egentlg skllnad och att några varit för små dia och andra för korta. Mycket fram och tillbaka altså... Någon som kan ge input?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma bekymmer med min bil och efter att testat massor av olika saker (tagit av kardaner, pallat upp bilen och lyssnat m.m) har jag till 95% kommit fram till att mitt problem beror på fördelningslådan.

Nu är det givetvis inte säkert att du har samma problem men innan du beställer en ny kardanstång eller lämnar in befintlig på reparation kan det vara värt att kolla det radiala och axiala spelet på medbringarna både framåt och bakåt på fördelningslådan. Konsultera verkstadshandboken om vilket spel det ska vara.

Har du ingen indikatorklocka så skaffa en för du lär ha mycket nytta av den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Fredrk L:

 

Tack för tipsen.

 

Låda skall bytas måndag komplett med fördelningslåda så då har vi ett problem mindre hoppas jag. Mina lådor har bara snurrat 5000 mil och den "nya" runt 4000 så de borde inte ha slack i sina lager men man vet ju aldrig.

Indikatorklockor (Mitutoyo eller hur fasen det är de stavar det) har jag på min ammunitionspress men ingen fixtur för annat bruk så det skall jag köpa bums om jag kan finna :) Tror jag sett något magnetffxtur på Billigtema...

 

 

///M5

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Jag lurar på det...

 

Om du har ett axiellt glapp är det ju samma sak som att axeln är / kan vara skev mellan knutarna. Detta förvärras ju vid rotation då massan börar belasta skarven genom centrifugalkraften. Detta resonemang förutsätter ju att inga andra krafter (vrid) centrerar axeln genom splinens styrning i spåren... Blir svårt att förklara vad jag tänker märker jag :)

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glapp i fd lådan brukar visas sig med olje läck vid handbromsskölden,vet att jag åtgärdat detta en gång på min. Ångrar lite att jag struntade i att lägga en fd låda på hyllan "för bra att ha delar" när jag skrotade en c202.

 

Har varit med bjuden på dykning men tackade nej hade redan sen många år tidigare slutat, men kompis åkte med istället och enl honom var vattnen riktigt fina, ni tjänar ju bra där uppe så han stannade på jobb nästan i nästan 10 år . Enda negativa med nattlivet och damerna var väl att alla röker, men det kanske har ändrats något nu. En märklig sak jag aldrig förstod : Varför parkerar ni mot körriktningen??? Ha det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nær jag nu skrapade bort allt møkk från axelændarna så fann jag en liten pil på den ena i alla fall! Passmærke? Skall detta stå mot "hålet" i framkant på axelrøret då eller???

 

Inte mycket røka hær nu længre i alla fall inte tobak. Tror det totala røkførbjudet var en bra sak, jag slutade i alla fall runt år 2001 før alltid. Bara ferierøka nu :)

Dykningen ær ju den bæsta i norge! Teknisk / vrak ær min grejj...

vinterdyk ær bæst.

Vi parkerar førresten inte mot kørriktningen, det ær bara norrmæn som gør det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter mer skrapande finner jag ju pilar på det ena røret också. Antar att dessa skall passas mot varandra och då ser jag också att i varje fall den fræmre (længsta) kardanen varit sammansatt felaktigt av någon. Det jag antar ær balanseringvikter på røret ær ganska stora, i alla fall den som sitter nærmast glidskarven. Den är ca 300 procent større / tyngre æn den i andra ændan och jag gissar att den kan væga 20 - 30 gram om den ær av stål. Detta ær ju en ganska bra vikt att rotera i cirkumferens på røret i 4k rpm. Om den sitter fel 180 grader och inte balanserar men hjælper den obalans som redan funnits så børjar jag førstå att det skakar, i synnerhet nu med en slapp skarv som krydda så verkar det ljusna lite. Hoppas inte att det skadat pinjonglager eller lager på førrdedlningslådan som annars ær felfri i øvrigt.

 

Får se om dessa teorier stæmmer efter att den ær monterad korrekt och på plats igen efter lådbytet på måndag.

 

Nu skall jag førsøka få bytt knutar på den andra (bakersta) axeln och få det på plats igen. Bilen driver ju apa med bara drivning på fræmre bakaxel! Man står ju fast på grusplanen i carporten om man inte tar fart :)

 

Det ær ju ett litet H-vete att få ur de gamla korsen! Førsøkte anvænda en klo-utdragare før att pressa dem ut men den ville naturligtvis inte greppa och ett kørnslag i centrum på lagerkoppen kan man glømma :(

 

En hydraulisk press hade varit nice nu! Får se om jag kan mekka ihop något med en domkraft i morgon. Med svets och några I-profiler hade saken varit løst, men men...

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Frerik

 

Jag prövade den metoden på andra axeln men mitt skruvstäd var för klent, eller så satt lagerkopparna onormal illa fast. Det var oxå spår efter misshandel av knutarna med grader, slagmärken och annat så det kan vara en bidragande anledning till att mina trilskades så mycket. Jag hade glömt hela skruvstädet innan du påminde mig om det nu :) Skall testa med den metoden i morgon så får vi se om det går bättre!

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ja säg den lycka som varar evigt...

 

Efter byte av växellåda och knutkors friskförklarade jag min bil igen. eller NÄSTAN friskförklarade skall jag väl säga:

 

Jag hade fortfarande en tendens till vibrationer runt 40km/h men inte i närheten av vad det varit.

 

Nu är jag tvungen att inse att problemen är på tur tillbaka!

 

Vibrationerna har blivit mer märkbara och de sprider sig över ett större hastighetsområde.

 

När jag tänker tillbaka på knutkorsen så var det främst en knut som skiljde sig ut: Medans alla andra höll på lagerkopparna som bara det så var knuten närmast fördelningslådan på främre bakgående kardan väldigt "snäll". Lagerkopparna nästan ramlade ur av sig själva!

Detta kanske inte ïr så mycket att orda om men det var något annat med denna axel också: En av knutarna var för "bred" för korset. D.v.s jag kunde flytta korset med dess lagerkoppar lite fram och tillbaka innan det tog i låsringarna. Det var inte mycket men märkbart. Kanske några 1/10mm.

 

Nu är min teori att det är detta som orsakar minz vibb-problem. Om korset kan krypa fram och tillbaka så är det väl högst troligt att det blir att göra det och då gärna pressas utåt av centrifugalkrafterna? Troligt ärväl också att korset kommer att fastna på ena eller andra sidan om sitt ideella centrumläge på grund av skit och korrosion som efter hand samlas på anliggningsytorna?

 

Jag gissar att denna (och andra) axlar blivit misshandlade av tidig ägare eller / och har gåttför länge med defekter. Altså har jag dömt minte en axel till utskiftning nu för att komma vidare.

 

Mitt problem är att här inte finns en massa Tgb'er som man kunde lånat en axel från för att testa så jag måste altså vara rimligt säker på min sak innan jag skaffar nya axlar. Låter denna teori som en sannsynlig förklaring till problemen jag har / haft?

 

Vibrationsproblemen är såpass allvarliga att dem hindrar mig för att bruka bilen till det den är tänkt. Jag vågar helt enkelt inte ge mig ut på långtur med denn. Inte ens köra till närmaste granne här på "Terrangbil.net som bor i "närheten" (Hej 1911. Nu vet du varför jag inte kommit på kaffebesök):)

 

Nu är jag altså på jakt efter kardaner till min bil. Några helt nya har jag dessvärre inte råd med men fina begagnade betalar jag gärna en bra peng för! De måste kunna skickas med Bussgods då frakten annars skull bli helt på tryne.

 

Den som kan hjälpa mig att finna ny / nya kardaner eller eventuellt bara nya knutar och medbringare blir uppförd i listan på bilen med hedersomnämnande när det är dags för dekor! :) Ju bättre deal, ju större typer! :)

 

Jag skriver en annons under önskas köpt i tillägg till detta.

 

Hoppas på att få lagt detta problem bakom mig snart så jag kan komma vidare med "projektet" som bilen är del av så all hjälp är ovärderlig...

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...