safariC202 Postad 11 April , 2012 Rapport Share Postad 11 April , 2012 Tjenare ! Det verkar som att min kupefläkt pajat, den är stendöd när jag provar om den direkt mot ett batteri, dessutom så är det ingen ström i kablarna till fläkten fram i bilen och för att toppa det så har jag problem med att säkringen som går till fläkten och diverse annat smäller så fort man startar bilen... nån som har koll på vad som blivit fel ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 12 April , 2012 Rapport Share Postad 12 April , 2012 Låter ju spontant som kortslutning i fläktmotorn. Men jag får inte ihop din beskrivning riktigt. Fläkten snurrar inte, så långt är jag med. Säkringen går och det är ingen ström i kablarna. Detta låter som relaterade problem, säkringen går och då blir det ingetn ström i kablarna? Eller har jag missat något. Har du testat att sätta en multimeter mellan/över fläkten näer du kopplar den direkt till batteri? Drar den orimligt mycket ström? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 12 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 12 April , 2012 Nej de blev en lite konstig beskrivning .. det verkar inte vara någon ström till fläkten även fast jag kopplar förbi säkringen, , hur och vad jag ska mäta med en multimeter är jag inte så hemma på, .. finns det nya fläktar att få tag på? Passar någon från nån annan bil ? I samband med att fläkten slutade funka så Pajade också instrumentbelysningen, kan de höra ihop ?.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 12 April , 2012 Rapport Share Postad 12 April , 2012 På 903an sitter det ett motstånd under knappen till fläkten, kanske du har knas där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 14 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 14 April , 2012 903an?? ska testa att byta knapp.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 15 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 15 April , 2012 jag provade att byta knapp, det funkade.. dock bara i nån timme sedan gick säkringen igen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 15 April , 2012 Rapport Share Postad 15 April , 2012 Låter det som om fläkten går tungt när du kör den ? Och hur vart det med instrument belysningen, funkade den efter du bytt säkring och knappen innan säkringen gick igen ? är inte hemma alls på just C202 sitt elsystem. men får man några fler symptom och vad som hänger i hop blir det lite lättare att hjälpa dej, där av frågorna. MVH H.Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 15 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 15 April , 2012 nja jag tyckte att den lät ganska normalt, men jag har inget direkt att jämföra med då bilen är nyköpt.. instrumenten lyste inte och enligt insstruktionsboken så sitter dom inte heller på samma säkring.. går de att koppla förbi säkringen och sätta en egen knapp till fläkten eller är de dumt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 16 April , 2012 Rapport Share Postad 16 April , 2012 Jag skulle föredra att lösa felet istället för att göra något åt symptomen. I värsta fall kan det ju dra med sig följdfel med en massa reparationer som följd. Testa att lägga fläkten direkt mot en 12v källa med en lagom stor säkring mellan. Har den nån märkning på hur mycket den ska dra så kan du även lägga en amperemeter i serie med fläkten och se om den drar rimligt mycket. pluspol - säkring - fläkt - amperemeter - minuspol Fungerar fläkten då så är det något annat som konstrar och du får söka vidare men då vet du i alla fall vad som inte är fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 16 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 April , 2012 okej ja ska prova de! någon som vet hur det är med motståndet "under knappen" som johan skrev? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 16 April , 2012 Rapport Share Postad 16 April , 2012 Har du något elschema? Kolla här annars: http://c202.org/C202/Elschema1.jpg http://c202.org/C202/Elschema2.jpg I ditt fall räcker det med bild 1, men lika bra att ta båda. Kvalitén är tyvärr inte bra, jag har skannat in en kopia, synd man inte har ett original. Bilderna tål att förstoras rätt så bra så det är ganska lätt att följa ledningarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 16 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 April , 2012 Tack ! men den sista kan jag inte öppna.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 16 April , 2012 Rapport Share Postad 16 April , 2012 Gjorde fel, ska ändra länken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 16 April , 2012 Rapport Share Postad 16 April , 2012 Nu då? http://c202.org/C202/Forklaring.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 16 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 April , 2012 Grymt, det kommer att hjälpa mig mycket ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 16 April , 2012 Rapport Share Postad 16 April , 2012 Klart man vill hjälpa en C202 kollega, vi är i minoritet här Vad är det för någon du har köpt, någon som funnits på blocket? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 16 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 April , 2012 haha jo jag har märkt det , http://www.garaget.org/?car=288328 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 16 April , 2012 Rapport Share Postad 16 April , 2012 Den ser ju riktigt välhållen ut, fina bilder! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 16 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 April , 2012 jo den är fin, lite småpill och sånt före besdiktning bara! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 16 April , 2012 Rapport Share Postad 16 April , 2012 När den är igenom är det ju 2 år till nästa besiktning och skatten är ju överkomlig också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 16 April , 2012 Rapport Share Postad 16 April , 2012 (redigerade) Fick det här schemat av Eile här på forumet, lite skarpare, men är på 11 MB. http://c202.org/C202/C202schema.bmp Redigerad 16 April , 2012 av Rookien Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 16 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 April , 2012 Absolut! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 11 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 11 Maj , 2012 Tänkte bara tala om hur det tillslut blev en lösning på problemet, även om jag inte riktigt hittat anledningen till felet utan mera gått runt det.. Fläkten var det inga fel på enligt uppmätning. Jag provade med att byta reglaget och då funkade fläkten i en timma typ. sedan gick den nya reglaget sönder tillsammans med att säkringen gick. Efter att säkringen gick den gången så började nya säkringar som sattes i att smälla så fort man startade bilen. Upptäckte sedan att en kabel som satt vid samma säkring som fläckten kunde kopplas till att säkringen gick. Så jag tog helt enkelt bort den kabeln och satte en helt vanlig knapp till fläkten istället. vad den kabeln som jag tog bort gick till får jag ta reda på senare men än så länge har jag inte upptäckt någonting annat som inte fungerar.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 11 Maj , 2012 Rapport Share Postad 11 Maj , 2012 Ja det kan vara så i en del bilar, Någon har gjort egna dragningar till någonting som de senare plockat bort, och så ligger det kanske bara en dåligt isolerad ände och jordar eller liknade. Saknar du ingen funktion så är det väl bara att låta kabeln vara som du skriver, och ta itu med vart den går senare. Fint att du fick fart på fläkten i alla fall.. Har nog köpt mej en "lilla expert elektrikern" bil själv nu. Ingen trevlig gammal volvo, utan en Audi för att köra med då pärlan står. Där finns det inte mindre än en knapp som man skall stänga av bränslepumpen med när man parkerar för natten, utöver det går det en stor härva till en plåtlåda med en knapp på som ligger i handsfacket, trycker man på knappen stannar motorn Till stereon sitter det en tre stegs brytare och i ett läge går det bara att spela CD, radion är tyst i nästa läge enbart radion, och på läge tre båda två, Fattar inte riktigt vad de sysslat med men hoppas att allt inte skall börja krångla så länge jag har bilen i alla fall. Ja lite OT men ett exempel på vad man kan hitta på utan att det egentligen har någon nytta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 12 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 12 Maj , 2012 ja detektivarbete får man ta itu med när man har tid ;P. Bara de funkar så är man ju ganska nöjd. Haha jadu vilken soppa, men det finns många lösningar på problem !!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.