Gå till innehåll

kupefläkt c202


Rekommendera Poster

Tjenare !

 

Det verkar som att min kupefläkt pajat, den är stendöd när jag provar om den direkt mot ett batteri, dessutom så är det ingen ström i kablarna till fläkten fram i bilen och för att toppa det så har jag problem med att säkringen som går till fläkten och diverse annat smäller så fort man startar bilen... nån som har koll på vad som blivit fel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju spontant som kortslutning i fläktmotorn. Men jag får inte ihop din beskrivning riktigt.

Fläkten snurrar inte, så långt är jag med.

Säkringen går och det är ingen ström i kablarna. Detta låter som relaterade problem, säkringen går och då blir det ingetn ström i kablarna? Eller har jag missat något. Har du testat att sätta en multimeter mellan/över fläkten näer du kopplar den direkt till batteri? Drar den orimligt mycket ström?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej de blev en lite konstig beskrivning .. det verkar inte vara någon ström till fläkten även fast jag kopplar förbi säkringen, , hur och vad jag ska mäta med en multimeter är jag inte så hemma på, .. finns det nya fläktar att få tag på? Passar någon från nån annan bil ? I samband med att fläkten slutade funka så Pajade också instrumentbelysningen, kan de höra ihop ?..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter det som om fläkten går tungt när du kör den ?

Och hur vart det med instrument belysningen, funkade den efter du bytt säkring och knappen innan säkringen gick igen ?

 

är inte hemma alls på just C202 sitt elsystem. men får man några fler symptom och vad som hänger i hop blir det lite lättare att hjälpa dej, där av frågorna.

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja jag tyckte att den lät ganska normalt, men jag har inget direkt att jämföra med då bilen är nyköpt.. instrumenten lyste inte och enligt insstruktionsboken så sitter dom inte heller på samma säkring.. går de att koppla förbi säkringen och sätta en egen knapp till fläkten eller är de dumt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föredra att lösa felet istället för att göra något åt symptomen. I värsta fall kan det ju dra med sig följdfel med en massa reparationer som följd.

 

Testa att lägga fläkten direkt mot en 12v källa med en lagom stor säkring mellan. Har den nån märkning på hur mycket den ska dra så kan du även lägga en amperemeter i serie med fläkten och se om den drar rimligt mycket.

 

pluspol - säkring - fläkt - amperemeter - minuspol

 

Fungerar fläkten då så är det något annat som konstrar och du får söka vidare men då vet du i alla fall vad som inte är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något elschema?

Kolla här annars:

 

http://c202.org/C202/Elschema1.jpg

http://c202.org/C202/Elschema2.jpg

 

I ditt fall räcker det med bild 1, men lika bra att ta båda.

Kvalitén är tyvärr inte bra, jag har skannat in en kopia, synd man inte har ett original.

Bilderna tål att förstoras rätt så bra så det är ganska lätt att följa ledningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tänkte bara tala om hur det tillslut blev en lösning på problemet, även om jag inte riktigt hittat anledningen till felet utan mera gått runt det..

Fläkten var det inga fel på enligt uppmätning. Jag provade med att byta reglaget och då funkade fläkten i en timma typ. sedan gick den nya reglaget sönder tillsammans med att säkringen gick. Efter att säkringen gick den gången så började nya säkringar som sattes i att smälla så fort man startade bilen. Upptäckte sedan att en kabel som satt vid samma säkring som fläckten kunde kopplas till att säkringen gick. Så jag tog helt enkelt bort den kabeln och satte en helt vanlig knapp till fläkten istället. vad den kabeln som jag tog bort gick till får jag ta reda på senare men än så länge har jag inte upptäckt någonting annat som inte fungerar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vara så i en del bilar, Någon har gjort egna dragningar till någonting som de senare plockat bort, och så ligger det kanske bara en dåligt isolerad ände och jordar eller liknade.

Saknar du ingen funktion så är det väl bara att låta kabeln vara som du skriver, och ta itu med vart den går senare.

Fint att du fick fart på fläkten i alla fall..

 

Har nog köpt mej en "lilla expert elektrikern" bil själv nu.

Ingen trevlig gammal volvo, utan en Audi för att köra med då pärlan står. Där finns det inte mindre än en knapp som man skall stänga av bränslepumpen med när man parkerar för natten, utöver det går det en stor härva till en plåtlåda med en knapp på som ligger i handsfacket, trycker man på knappen stannar motorn :ph34r:

Till stereon sitter det en tre stegs brytare och i ett läge går det bara att spela CD, radion är tyst i nästa läge enbart radion, och på läge tre båda två, Fattar inte riktigt vad de sysslat med men hoppas att allt inte skall börja krångla så länge jag har bilen i alla fall.

Ja lite OT men ett exempel på vad man kan hitta på utan att det egentligen har någon nytta B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...