Gå till innehåll

Hoppsan, jag blev med Terränglastbil 30...


Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Här kommer en längre version av hemresan med Tgb 30 â€Batmanâ€

Ja tänk vilka händelser man får vara med om när man hämtar hem ett fordon med osäker funktion... Stolleprov är ett bra ord i sammanhanget. Jag tackar för all support, glada tillrop och handfasta tips från alla håll! Främst Wingflyer (som gärna svarade fast han var i England) och Humlegaard som trots tilltaget är rätt så positiv till ännu ett åk till samlingarna... Mitt största tack går dock till min co-driver J. som fick stå ut med att köpa mat, â€slanga dieselâ€, fixa olja och kaffe, ligga i 65 km/h i 8 timmar bakom en osande lastbil...

När vi hade gjort förberedelserna i ätran för att starta mot hemmet så var vi grundliga med fettsprutan, fylla på diesel, byta de ruttna slangarna i jeepdunken, lufta bränslesystemet mm. Vi lade kanske mer tid på det än vi borde, men ville vara säkra på att inte något sådant skull rasa på vägen hem. Den behövde starthjälp första gången men inte de efterföljande. När jag vred till D första gången så ville inte bilen rulla, inget hände, inget ryck. Personalen på Toveks sa att det var konstigt eftersom de kört den dit. Expert på lastbilar tillkallades från en verkstad bredvid och han provade, tryckte på alla knappar osv. Inget hände. Då säger han till mannen från auktionsfirman †Vi kanske ska göra en nollningâ€. Sagt och gjort, efter det hoppade växlarna i så fint så! Lastbilskillen sa att det kallades för â€norsk nollningâ€. Man tar av kabeln från pluspolen (och kanske även från minuspolen, här är jag osäker) och sedan för ihop kablarna så sker en nollställning av styrboxen. Enligt honom så görs detta även på nyare fordon då krypström kan ställa till problem i styr/datorboxar. Någon som har hört talas om det? Växlingen fungerade felfritt hela vägen hem!

 

Efter att ha inhandlat lite saker på Biltema i Värnamo, bl.a en fatpump för att underlätta tremilatankningen (köpte två vilket visade sig komma väl till pass...), en gummidamask som fick tjäna som â€tanklockâ€, så drog vi vidare hemåt. Co-drivern köpte snabbmat som hastigt åts på en P-plats, och efter att ha tankat med den nya fatpumpen, funkade utmärkt, så skulle vi vidare. Då ville tgb:n inte växla upp sista växeln. Jag stannade och startade igen, den växlade upp – trögt – men inte den sista växeln. Så jag stannade igen på en P-plats ca 2 mil från Värnamo, och där blev jag stående i tre timmar...

Ett visst läckage av olja hade identifierats från växellådan men bedömts som ringa, nu verkade det vara akut. Klockan var 18.50 och Biltema stängde 19... snabbt iväg för J. som skulle försöka fixa olja i 15-liters klassen. Två timmar senare kommer han tillbaka med olja och en historia om alla fantastiska hjälpsamma människor som hjälpt honom. Biltema hann stänga och alla mackar som han besökte hade bara en-liters flaskor. På den sista tappen så engagerade sig även kunderna som kom in och började ringa runt till folk de kände för att få tag på storpack. Till slut kom det in en kund som kände en kille som jobbade på Swedol, ringde upp honom (han hade slutat för dagen och satt hemma i godan ro) uppmanade honom att ta sig till jobbet vilket han gjorde. Låste upp och J och sålde honom en 15-liters dunk olja för 800 kr. Vilket engagemang för en okänd människa! Stort plus till Värnamo-borna!!

Vi hällde i oljan (med hjälp av fatpump nr 2) och tänkte NU! Men inte.... det är här Humlegaard och Wingflyer kommer in med ett samstämmigt tips: Gaslägesgivaren, och Wingflyer som var i England och skruvade flygplan sa att: ge den en omgång, det tål den. Så lite bankningar och 5-56... Och det funkade!!

Sedan var det bara att stå på och inte titta bakåt... Tankningarna gick smidigt, J ringde mig var tredje mil och så stannade vi och â€slangadeâ€.

DSC_05092012-05-18032421em.jpg

Bilden visar hur J pumpar med fatpumpen, och sedan tankade eftersom vi inte ville dra upp slangarna ur jeepdunken så gick det inte att tanka dunken direkt.

Kl 03.00 rullade vi in på gårdsplanen och kände oss rätt nöjda över att ha fått hem Tgb:n för egen maskin.

Fast det dröjer nog innan det blir fler resor av detta slag...

 

Angående namnet så var det barnen som döpte fordonet till Batman pga målningen på dörrarna. Mitt förslag, "Batmobile", gick inte hem... <_<

bat.jpg

Redigerad av Humlan
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lastbilskillen sa att det kallades för â€norsk nollningâ€. Man tar av kabeln från pluspolen (och kanske även från minuspolen, här är jag osäker) och sedan för ihop kablarna så sker en nollställning av styrboxen. Enligt honom så görs detta även på nyare fordon då krypström kan ställa till problem i styr/datorboxar. Någon som har hört talas om det? Växlingen fungerade felfritt hela vägen hem!

Styrboxen till TGB30/40 har inget som helst minne för nånting. Det nollställs ingenting i den vid spänningsbortfall. Det finns inget programstyrt i den. Alla funktioner görs med hård logik och en hel del analoga komparatorer och fördröjare. Din teori med gaspedalswitchen stämmer bättre med felbeskrivningen, switchen gav inte kontakt vid nedtryckt gaspedal som den borde. Kan bero på feljusterat läge mot kammen eller oxid/skit/avbrott nånstans.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Styrboxen till TGB30/40 har inget som helst minne för nånting. Det nollställs ingenting i den vid spänningsbortfall. Det finns inget programstyrt i den. Alla funktioner görs med hård logik och en hel del analoga komparatorer och fördröjare. Din teori med gaspedalswitchen stämmer bättre med felbeskrivningen, switchen gav inte kontakt vid nedtryckt gaspedal som den borde. Kan bero på feljusterat läge mot kammen eller oxid/skit/avbrott nånstans.

 

även om boxen/ givare bara består av dumma komponenter så finns säkert nån konding /spole med kärna nånstans som kan "minnas", effekten av Vaktmästar reset skall aldrig underskattas,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vaktmästar-reset, också ett bra namn! ;) Jag tror också att det ligger något i åtgärden. När jag stod i ätran så hände ingenting när vredet var i D, inte minsta ryck och innan lastbilskillen gjorde "reset" så gick växellådssäkringen när han rotade runt i kablaget. Jag satte i en ny säkring, men det var lika lite växling iallafall. Därefter gjordes "nollningen", och då hoppade bilen iväg. När jag sedan stod på P-platsen och vred till D så kände jag att växeln gick i, det där lilla rycket, och sedan när vi fått ordning på gaslägesgivaren så var det inga problem.

Redigerad av Humlan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej, men jag är 100% säker på att det är samma bil som hon som bestämmer hemma ropade in förra året på Toveks nätauktion. Då fungerade bilen på visningen, men växellådan tvärvägrade när den skulle hämtas så hon fick en annan istället. Finns en tråd någonstans.

 

Ska sägas att den vi fick har varit ganska användbar under året som gått. Lycka till med "Batman"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag är säker på att du har rätt! Via det militära regnumret så spårade jag den på tre olika auktioner som Toveks haft förra året: 30/3, 28/6 och 30/9. Den 28/6 var det en C-H som ropade in den för 20000 kr. Var det din fru? Kul i så fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jobbar på att få 30-bilen MUCP (Militär Utryckning Civila Plåtar <_< ) och ursprungskontrollerad. Har fått telefonnummer till en person på Försvarsmakten som kan skicka mig ett nytt Regbevis eftersom det som satt i pärmen var sedan 2005. Bara människan kunde svara i sin telefon! :huh: Hon hade i alla fall den goda smaken att koppla ur telefonen en timme för lunch...

Redigerad av Humlan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåså, då var registerutdraget (inte registreringsbevis) beställt. Fanns redan ett som säljaren glömt skicka med. Jag ringde till Försvarsmaktens vxl som kopplade mig till en annan växel, som kopplade mig till en person som inte hade tillgång till systemet, som gav mig direktnumret till... samma person som jag försökte nå i förrgår!

Nu fick jag tag på henne, supertrevlig och inga problem!

Så ska ni begära registerutdrag ring direkt till Jeanette Svanberg på tel 0921-349796 på MIFOR i BODEN (Sorry Christer... ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fick just ett brev där transportstyrelsen beviljar ansökan om ursprungskontroll till det facila priset av 750 riksdaler. Så då är vi i registreringsbesiktningsträsket nu då...

 

Några rader ner på beslutet står:

"Vid registreringsbesiktning och enskilt godkännande (är det en kontrollbesiktning?) görs en teknisk identifiering av fordonet och en kontroll att fordonet uppfyller tekniska krav på beskaffenhet och utrustning. Om fordonet godkänns i dessa delar kommer registerkontrollen att ske i enlighet med ansökan ovan. Det kan innebära att fordonet inte får registreras trots att ansökan om registerkontroll beviljats och fordonet godkänts vid registreringsbesiktning samt erhållit enskilt godkännande."

 

Men vad är det då som skulle stoppa fordonet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att nån SBP personal inte är påläst på nåt som är godkänt på dessa bilar men han naser att så inte är fallet (vart ju begripligt..?)

 

Intressant att steg 1 är att de kollar att bilen är ok, steg 2 ursprungskontroll (= kollar ramnumren), dä steg 1 måste passeras innan steg 2 görs??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det sker i praktiken är att,

 

du skickar in ansökan om ursprungskontroll, där vill dom se kvitto på köpet, chassinummer, utdrag från militära fordonsregistret (om tidigare ägare var militären)

 

Först när du har fått ursprungskontrollen godkänd, så kan du boka tid för registreringsbesiktning.

När den är godkänd får du skyltarna.

 

Därefter sker kontrollbesiktning, alternativt så gör dom den samtidigt som registreringsbesiktningen om dom är sjyssta och har tid.

 

Glöm därefter inte att både försäkra och ställa på fordonet innan du börjar njuta av att rulla omkring på allmän väg. ;)

 

 

Det är ju inte alltid som kartan och verkligheten stämmer. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det har inte blivit så mycket skrivet i denna tråd. Sommaren har gått med andra projekt och att få tag på en bränsletank visade sig svårare än jag förutspått. Att som föreslagits ta en annan tank som t.ex. en från en civil LB 81 har avböjts då den inte är likadan och det blir mycket modifieringar. Dessutom vill jag ju gärna ha original...

Under tiden så tröstar Humlegaards 30a Humlans tanklösa Tgb...

batman_bertha.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...