Humlan Postad 18 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 18 Maj , 2012 (redigerade) Här kommer en längre version av hemresan med Tgb 30 â€Batman†Ja tänk vilka händelser man får vara med om när man hämtar hem ett fordon med osäker funktion... Stolleprov är ett bra ord i sammanhanget. Jag tackar för all support, glada tillrop och handfasta tips från alla håll! Främst Wingflyer (som gärna svarade fast han var i England) och Humlegaard som trots tilltaget är rätt så positiv till ännu ett åk till samlingarna... Mitt största tack går dock till min co-driver J. som fick stå ut med att köpa mat, â€slanga dieselâ€, fixa olja och kaffe, ligga i 65 km/h i 8 timmar bakom en osande lastbil... När vi hade gjort förberedelserna i ätran för att starta mot hemmet så var vi grundliga med fettsprutan, fylla på diesel, byta de ruttna slangarna i jeepdunken, lufta bränslesystemet mm. Vi lade kanske mer tid på det än vi borde, men ville vara säkra på att inte något sådant skull rasa på vägen hem. Den behövde starthjälp första gången men inte de efterföljande. När jag vred till D första gången så ville inte bilen rulla, inget hände, inget ryck. Personalen på Toveks sa att det var konstigt eftersom de kört den dit. Expert på lastbilar tillkallades från en verkstad bredvid och han provade, tryckte på alla knappar osv. Inget hände. Då säger han till mannen från auktionsfirman †Vi kanske ska göra en nollningâ€. Sagt och gjort, efter det hoppade växlarna i så fint så! Lastbilskillen sa att det kallades för â€norsk nollningâ€. Man tar av kabeln från pluspolen (och kanske även från minuspolen, här är jag osäker) och sedan för ihop kablarna så sker en nollställning av styrboxen. Enligt honom så görs detta även på nyare fordon då krypström kan ställa till problem i styr/datorboxar. Någon som har hört talas om det? Växlingen fungerade felfritt hela vägen hem! Efter att ha inhandlat lite saker på Biltema i Värnamo, bl.a en fatpump för att underlätta tremilatankningen (köpte två vilket visade sig komma väl till pass...), en gummidamask som fick tjäna som â€tanklockâ€, så drog vi vidare hemåt. Co-drivern köpte snabbmat som hastigt åts på en P-plats, och efter att ha tankat med den nya fatpumpen, funkade utmärkt, så skulle vi vidare. Då ville tgb:n inte växla upp sista växeln. Jag stannade och startade igen, den växlade upp – trögt – men inte den sista växeln. Så jag stannade igen på en P-plats ca 2 mil från Värnamo, och där blev jag stående i tre timmar... Ett visst läckage av olja hade identifierats från växellådan men bedömts som ringa, nu verkade det vara akut. Klockan var 18.50 och Biltema stängde 19... snabbt iväg för J. som skulle försöka fixa olja i 15-liters klassen. Två timmar senare kommer han tillbaka med olja och en historia om alla fantastiska hjälpsamma människor som hjälpt honom. Biltema hann stänga och alla mackar som han besökte hade bara en-liters flaskor. På den sista tappen så engagerade sig även kunderna som kom in och började ringa runt till folk de kände för att få tag på storpack. Till slut kom det in en kund som kände en kille som jobbade på Swedol, ringde upp honom (han hade slutat för dagen och satt hemma i godan ro) uppmanade honom att ta sig till jobbet vilket han gjorde. Låste upp och J och sålde honom en 15-liters dunk olja för 800 kr. Vilket engagemang för en okänd människa! Stort plus till Värnamo-borna!! Vi hällde i oljan (med hjälp av fatpump nr 2) och tänkte NU! Men inte.... det är här Humlegaard och Wingflyer kommer in med ett samstämmigt tips: Gaslägesgivaren, och Wingflyer som var i England och skruvade flygplan sa att: ge den en omgång, det tål den. Så lite bankningar och 5-56... Och det funkade!! Sedan var det bara att stå på och inte titta bakåt... Tankningarna gick smidigt, J ringde mig var tredje mil och så stannade vi och â€slangadeâ€. Bilden visar hur J pumpar med fatpumpen, och sedan tankade eftersom vi inte ville dra upp slangarna ur jeepdunken så gick det inte att tanka dunken direkt. Kl 03.00 rullade vi in på gårdsplanen och kände oss rätt nöjda över att ha fått hem Tgb:n för egen maskin. Fast det dröjer nog innan det blir fler resor av detta slag... Angående namnet så var det barnen som döpte fordonet till Batman pga målningen på dörrarna. Mitt förslag, "Batmobile", gick inte hem... Redigerad 30 Maj , 2012 av Humlan 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 Maj , 2012 Rapport Share Postad 19 Maj , 2012 Lastbilskillen sa att det kallades för â€norsk nollningâ€. Man tar av kabeln från pluspolen (och kanske även från minuspolen, här är jag osäker) och sedan för ihop kablarna så sker en nollställning av styrboxen. Enligt honom så görs detta även på nyare fordon då krypström kan ställa till problem i styr/datorboxar. Någon som har hört talas om det? Växlingen fungerade felfritt hela vägen hem! Styrboxen till TGB30/40 har inget som helst minne för nånting. Det nollställs ingenting i den vid spänningsbortfall. Det finns inget programstyrt i den. Alla funktioner görs med hård logik och en hel del analoga komparatorer och fördröjare. Din teori med gaspedalswitchen stämmer bättre med felbeskrivningen, switchen gav inte kontakt vid nedtryckt gaspedal som den borde. Kan bero på feljusterat läge mot kammen eller oxid/skit/avbrott nånstans. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 20 Maj , 2012 Rapport Share Postad 20 Maj , 2012 Styrboxen till TGB30/40 har inget som helst minne för nånting. Det nollställs ingenting i den vid spänningsbortfall. Det finns inget programstyrt i den. Alla funktioner görs med hård logik och en hel del analoga komparatorer och fördröjare. Din teori med gaspedalswitchen stämmer bättre med felbeskrivningen, switchen gav inte kontakt vid nedtryckt gaspedal som den borde. Kan bero på feljusterat läge mot kammen eller oxid/skit/avbrott nånstans. även om boxen/ givare bara består av dumma komponenter så finns säkert nån konding /spole med kärna nånstans som kan "minnas", effekten av Vaktmästar reset skall aldrig underskattas, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlan Postad 20 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 20 Maj , 2012 (redigerade) Vaktmästar-reset, också ett bra namn! Jag tror också att det ligger något i åtgärden. När jag stod i ätran så hände ingenting när vredet var i D, inte minsta ryck och innan lastbilskillen gjorde "reset" så gick växellådssäkringen när han rotade runt i kablaget. Jag satte i en ny säkring, men det var lika lite växling iallafall. Därefter gjordes "nollningen", och då hoppade bilen iväg. När jag sedan stod på P-platsen och vred till D så kände jag att växeln gick i, det där lilla rycket, och sedan när vi fått ordning på gaslägesgivaren så var det inga problem. Redigerad 20 Maj , 2012 av Humlan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stadsbonpålandet Postad 21 Maj , 2012 Rapport Share Postad 21 Maj , 2012 Tro det eller ej, men jag är 100% säker på att det är samma bil som hon som bestämmer hemma ropade in förra året på Toveks nätauktion. Då fungerade bilen på visningen, men växellådan tvärvägrade när den skulle hämtas så hon fick en annan istället. Finns en tråd någonstans. Ska sägas att den vi fick har varit ganska användbar under året som gått. Lycka till med "Batman"! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlan Postad 22 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 22 Maj , 2012 Och jag är säker på att du har rätt! Via det militära regnumret så spårade jag den på tre olika auktioner som Toveks haft förra året: 30/3, 28/6 och 30/9. Den 28/6 var det en C-H som ropade in den för 20000 kr. Var det din fru? Kul i så fall! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stadsbonpålandet Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlan Postad 29 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 29 Maj , 2012 (redigerade) Jobbar på att få 30-bilen MUCP (Militär Utryckning Civila Plåtar ) och ursprungskontrollerad. Har fått telefonnummer till en person på Försvarsmakten som kan skicka mig ett nytt Regbevis eftersom det som satt i pärmen var sedan 2005. Bara människan kunde svara i sin telefon! Hon hade i alla fall den goda smaken att koppla ur telefonen en timme för lunch... Redigerad 30 Maj , 2012 av Humlan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 30 Maj , 2012 Rapport Share Postad 30 Maj , 2012 Humlan Ett tips är att ringa Försvarsmaktens växel och be att få bli kopplad till Militära fordonsregistret MIFOR i Kiruna. Då dom är flera på den avdelningen så ökar förhoppningsvis din framgång med att komma fram till en handläggare. /Christer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlan Postad 30 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 30 Maj , 2012 Det var via Försvarsmaktens växel jag fick tag på denna person, men att jag skulle be om MIFOR visste jag inte. TACK för tipset! Försöker igen i morgon! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlan Postad 31 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 31 Maj , 2012 Dåså, då var registerutdraget (inte registreringsbevis) beställt. Fanns redan ett som säljaren glömt skicka med. Jag ringde till Försvarsmaktens vxl som kopplade mig till en annan växel, som kopplade mig till en person som inte hade tillgång till systemet, som gav mig direktnumret till... samma person som jag försökte nå i förrgår! Nu fick jag tag på henne, supertrevlig och inga problem! Så ska ni begära registerutdrag ring direkt till Jeanette Svanberg på tel 0921-349796 på MIFOR i BODEN (Sorry Christer... ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 31 Maj , 2012 Rapport Share Postad 31 Maj , 2012 Ajdå, då säger vi väl Norrland så har täckt in alla alternativen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gurra Postad 3 Juli , 2012 Rapport Share Postad 3 Juli , 2012 Häftig historia och fina bilder! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 4 Juli , 2012 Rapport Share Postad 4 Juli , 2012 Fick just ett brev där transportstyrelsen beviljar ansökan om ursprungskontroll till det facila priset av 750 riksdaler. Så då är vi i registreringsbesiktningsträsket nu då... Några rader ner på beslutet står: "Vid registreringsbesiktning och enskilt godkännande (är det en kontrollbesiktning?) görs en teknisk identifiering av fordonet och en kontroll att fordonet uppfyller tekniska krav på beskaffenhet och utrustning. Om fordonet godkänns i dessa delar kommer registerkontrollen att ske i enlighet med ansökan ovan. Det kan innebära att fordonet inte får registreras trots att ansökan om registerkontroll beviljats och fordonet godkänts vid registreringsbesiktning samt erhållit enskilt godkännande." Men vad är det då som skulle stoppa fordonet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 5 Juli , 2012 Rapport Share Postad 5 Juli , 2012 att nån SBP personal inte är påläst på nåt som är godkänt på dessa bilar men han naser att så inte är fallet (vart ju begripligt..?) Intressant att steg 1 är att de kollar att bilen är ok, steg 2 ursprungskontroll (= kollar ramnumren), dä steg 1 måste passeras innan steg 2 görs?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 6 Juli , 2012 Rapport Share Postad 6 Juli , 2012 Som det sker i praktiken är att, du skickar in ansökan om ursprungskontroll, där vill dom se kvitto på köpet, chassinummer, utdrag från militära fordonsregistret (om tidigare ägare var militären) Först när du har fått ursprungskontrollen godkänd, så kan du boka tid för registreringsbesiktning. När den är godkänd får du skyltarna. Därefter sker kontrollbesiktning, alternativt så gör dom den samtidigt som registreringsbesiktningen om dom är sjyssta och har tid. Glöm därefter inte att både försäkra och ställa på fordonet innan du börjar njuta av att rulla omkring på allmän väg. Det är ju inte alltid som kartan och verkligheten stämmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 6 Juli , 2012 Rapport Share Postad 6 Juli , 2012 Det ska nog gå vägen detta! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlan Postad 10 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 10 September , 2012 Det har inte blivit så mycket skrivet i denna tråd. Sommaren har gått med andra projekt och att få tag på en bränsletank visade sig svårare än jag förutspått. Att som föreslagits ta en annan tank som t.ex. en från en civil LB 81 har avböjts då den inte är likadan och det blir mycket modifieringar. Dessutom vill jag ju gärna ha original... Under tiden så tröstar Humlegaards 30a Humlans tanklösa Tgb... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 12 September , 2012 Rapport Share Postad 12 September , 2012 http://www.blocket.se/jonkoping/Div_delar_Scania_tgb_30__40_37365892.htm?sa=1 Tank 30/40-bil med armatur 1200:- + moms Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlan Postad 12 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2012 Tack Stews, men jag har redan pratat med dem och de hade 15 st tankar som de sålde på nolltid. Tråkigt att de inte bryr sig om att uppdatera annonsen, man får falska förhoppningar. Om ett år skulle de ha 30-tankar igen... kanske. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke Postad 12 September , 2012 Rapport Share Postad 12 September , 2012 Hej Skicka ett mail till scania.king.off.the.road@hotmail.com kan fixa en tank för 1500 MVH Micke. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 12 September , 2012 Rapport Share Postad 12 September , 2012 Är det sånt sug efter tankar? Prova hos Halling, Tel +46-(0)46-62115 Mob +46-(0)708-160724 http://scaniasba111.se 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.