Gå till innehåll

Anliggande bromsar


Rekommendera Poster

Du skulle ju kunna koppla förbi servona för att se om det är där felet ligger, och utesluta att huvudcylindern eller något annat är boven.

Självklart blir det mer trögtrampat, men släpper bromsen som den ska då, så är det ju läge att renovera eller byta servot/servona.

 

/Anders

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker att lossa vaccumslangen till dem, men du får knappt några bromsar och du måste plugga vacumet annars påverkas pto och 4x4. felet som brukar uppstå i servona är ofta lätt åtgärdat, på sidan sitter några skruv och håller ett litet lock bakom locket sitter en vippbryggan , den kan kärva eller inte täta i sina två lägen pga av föroreningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en vän som precis haft detta bekymmer med sin bil, Där visade det sej att de var vakumklockan som hade fått i sej bromsvätska en längre tid och efter de bytte huvudbroms cylinder, så började bromsarna låsa sej, då hade gummit i tagit stryk av det hela och var tvungen att bytas,

Så jag tror som många andra att du får nog ta och kika lite extra på bromsklockan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör nu så här: följ vaccum slangen den som sitter på vita backventilen och vid tre korset drar du isär slangen och pluggar den då har du inget vaccum i klockorna men vaccum till pto och 4x4. Nu har du mycket dåliga bromsar men kan se om de fortfarande hänger sig.

 

Funkar bromsarna och du vill åka utan servo medans du repar servona så ska de båda bromsrören på vardera servo gå att gänga ihop om man tar loss ena anslutningen och använder den som nippel.

 

Vanligaste felet är så klart att oringar torkar eller slits upp i servot och då pissar olja igenom och fyller upp vaccumklockan, MEN har du ingen oljeförlust är jag rätt säker på att vippbryggan som sitter bakom lilla plåtlocket det med 3-4 småskruv och som på din bild tydligt syns med sitt avluftningsrör, här bakom ska det vara kliniskt rent det är därför du har avluftningsrören och dessa ska sitta till små luftfilter. Men en c202 kan ha ett annat spökfel kolla så din fjäder sitter kvar vid bromspedalen inne i bilen och lyfter tillbaka pedalen helt minsta lilla resttryck få servona att vilja pressa på och du får anliggande bromsar.

 

skulle dina membran vara skadade går de att vulca med solition vanliga cykellaglappar. har du genomläck finns oringarna att köpa löst för några tior.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haka dit en rätt mjuk fjäder tex från en gamla skrivbordslampa, viktigt att huvudcylindern blir helt avlastad annars ligger ett lätt tryck kvar till servon som sen succecivt ökar trycket. Men med tanke på din bild och hur det såg ut vid servona så är det nog en hel del skit i dem, efter rengöring se till att avluftningslangarna sitter till de två filtren i framför kylaren.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.head2head.free-online.co.uk/Rover/servo_sheet.htm vc202 är lite annorlunda men principen är den samma

 

se även nödtipsen :Dhttp://www.head2head.free-online.co.uk/Rover/servo.htm

If Disaster Strikes

 

So, let's imagine you're stuck at the lights and your brakes are on solid. To add insult to injury, there are people muttering that old cars should be banned etc etc... My advice although strange is to try freeing the brakes by putting them on harder (vacuum piston a bit more to the left where the force of the bed-spring is increased) and then releasing them suddenly (vacuum piston hopefully returns without stopping, dynamic friction being less than static)

If this doesn't work try knocking the end of the servo casting with something (heel of your shoe, starting handle etc, to see if this jarring will get the piston moving again. Do not be tempted to hit the vacuum cylinder this may distort it and make it irreparable. New units are not available! Hopefully this will release the brakes.

 

Once freed, don't be tempted to try them again! The next thing to do is to disconnect the vacuum hose from the servo and bung something in the end to prevent air rushing into the manifold when the engine is running. In my tool tray there was a tommy bar with a bobbly end that fitted the bill, and it could be wedged out of the way behind the fuel water trap bracket too. Do not use anything that may get sucked into the engine, and damage it!!

 

And still there's more... Remember is that the Girling Mk2 Servos are what are called "suspended vacuum" servos, which means that the left hand side of the vacuum piston in the illustration above is maintained under constant vacuum even when the servo is at rest. This is maintained for some time even after the engine is stopped by the non return valve in the vacuum supply banjo union, and effectively means that the servo acts as its own vacuum reservoir. It is the inrush of atmospheric air that drives the plunger. So what? Well, this means that even after you've managed to free the brakes, you must not re-apply them until the suspended vacuum has been dissipated, otherwise you'll be back to square one. The most expedient method is to loosen the nut holding the vacuum supply banjo to the top of the servo, but this can be tight and difficult to get at. Alternatively you could just wait a couple of hours!

 

After all this palaver you should be able to drive the car home gingerly. The brakes will work, but you'll need to press the pedal about 3 times harder than usual.

 

If all your attempts at releasing the servo fail, it is always possible to release the fluid pressure at a caliper bleed nipple (these are accessible without removing the wheels) and drive using the handbrake only. This is tantamount to suicide, because often the hand brake mechanism gets neglected and there really isn't a lot of stopping power, but speaking from experience, it is just about possible on the flat. The footbrake can be used to perform an emergency stop, but then of course the brakes will be solid again!

 

Once home, rebuild the servo.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 years later...

Har fått nedslag på anliggande bromsar bak på min 903 försökte idag att lossa trumman.

Lossade hjulet

lossade centrumkåpan

lossade bulten

På baksidan lossade jag den ena justerskruven (den andra var helt lös och gick att skruva runt helt fritt. Man hoppas att det är helt innanför)

Värmde och knackade samtidigt som jag använde en avdragare men rörde sig inte

Är det något mer som skall lossas?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Beror på vilket nav du har , äldre ja då får du riva ur allt, då sitter trumman innanför navet.

Nyare, så skall det fungera med en bromstrumme avdragare, men lite stryk med en slägga på trumman visar nästan direkt vilket du har, den skall lossna efter några smällar rakt in på trumman, "skrälla loss den "  annars så är det ur med allt från lager och driv axel mm för att få loss trumman, inget trevligt alternativ, men det enda som finns  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...