Gå till innehåll

Max antal passagerare 131 med sänkt totalvikt till 3500kg?


Kalle LKPG

Rekommendera Poster

Hej!

 

Blir lite dubbelpostande här men jag tar mig den friheten då det är lite ont om tid. Jag skall och regbesiktiga min 131 för att kunna framföra den med B-kort istället för C som det är nu. Pratade idag med besmannen som sa att det kunde bli problem att få med alla passagerare PGA att det blir ganska lite lastvikt kvar. Ska givetvis försöka banta bilen så mycket jag kan innan men det är ju inte så mycket man kan plocka bort tyvärr. Allt löst i bilen. reservdäck och möjligen överdelen på dörrarna.

 

Ni som reggat in 131or. Hur har det gått för er samt hur länge sen är det?

Får jag köra bilen till och från regbesiktningen med mitt B-kort?

 

Tacksam för snabba svar då registreringsbesiktningen är 07:00 onsdag 30/5.

 

MVH

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en bensintank på 84L som du kan käna en hel del vikt på (Se till att bränslemätaren visar fullt även fast bensintanken nästan är tom).

mellanväggarna är av onödigt tungt så om du tar bort en del av mefrämre mellanväggen.

Ifall du har kvar hållarna till KSPfästet kvar så är det ett par kg där också.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har demonterat främre lastgallret då jag vet fler som gjort så.

 

Får man montera bort även det bakre? Har läst att krav på lastgaller i lätt lastbil upphört.

 

MVH

Kalle

 

Har även jag hört att gallret inte behöver vara i längre har en arbetskompis som just besiktade sin v70 lastbilsreggad och han behövde inte ha gallret i han kunde även ha sätet där hade han fått veta på besiktningen.

 

Sen väger ju tgb orginaldäcken bly jämfört med andra däck (tex mina general som jag tror väger ungefär hälften mot dom slitna orginalhjulen) sen är ju däck ganska dyrt att köpa bara för att spara vikt när man ska väga in bilen... :)

Men du kanske kan lån lite hjul av någon som kör på lättare varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talade med killen som skall göra min regbes nyss. Rutramarna demonterade va ok men lastgaller till lastutrymme va enligt han tvungen att vara kvar vid regbes. Dock ej vid vanlig bes el färd sedan. Reservhjul kommer jag skippa att ta med då de lägger till vikt om det saknas. Misstänker att det är mindre än vad däcket väger.

 

MVH

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad väger din 13 bil då?

Antar att du lyckades få den reggad för 6 passagerare.

Berätta gärna vad du plockade av från bilen mm för att få ner bilen till den vikten.

Jag är själv lite sugen på att köpa en 13 bil men vill inte behöva ta lastbilskörkort.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 passagerare borde inte gå att få in i reggbeviset men med billotteriet vet man aldrig.

Mandarin: Att regga ner en 13 till B kort är jättelätt. Allt som behövs är en vinkelslip och ett mail till Volvo.

Hur man går tillväga finns beskrivet i omgångar här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som togs bort på bilen va: Främre lastgaller, reservhjul, dunkhållare, överdelen på dörrarna, stagen mellan kofångare och ramen fram, bågen för sjukbårar, batterikåpan och givetvis allt som redan var löst så som kedjor och spade ect.

Tömde även spolarvätskebehållare. Riggade tanken så den såg ut att va full.

 

Slutvikt vart 2530 kg

 

är ju ett allmänt lotteri att regga bilar. Men vet man själv vad som gäller och kan styrka det så ska det ju inte va några problem.

 

Mvh Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen vägde 2530 vill jag minas men i regbeviset skrev han 2640 som tjänstevikt. (hade inte reservhjul på så lite pålägg där) Sen räknas väl förare in a 75kg med?

 

Dock så klara vi vikten för 6 passagerare enligt det jag läst mig till och det höll ju uppenbarligen även besgubben med om:)

 

Har demonterat/plockat ut: överdelen på alla dörrar, bårfästen mm, taklucka, reservdunk ink fäste, främre lastgaller, nackstöd på de bakochframvända stolarna, batterikåpa, tömt spolarvätskebehållaren, reservhjul, tvättat bort lera mm, askopp, värmepaket bak samt säkert lite mer som jag glömt.

Man skulle kunnat fixat ett betydligt lättare lastgaller bak som säkert sparat 10-20kg till. Bilen är rostig så har säkert rasat av ett par kg där med:)

 

Som Fredrik L säger är det väldigt enkelt! Har haft två st 11or innan men 131 känns ett par strån vassare på alla vis:)

 

Tack för tips och råd:)

 

MVH

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis då, När får vi skåda skönheten i leran ute i Olerum ?

 

Tackar!

 

Som du vet har ju jag /vi (jag o brossan) länge trånat efter en 131 så det känns himla skoj. Nu är det bara att få tag på en vanlig bestid kvar. Räknar med att dra till Olerum den 9e får lite tuffare test. Skall du dit då? Skönhet vet jag inte:D Den är ganska rostig men funkar kalas maskinellt och ligger bra på vägen och känns bra i styrningen. Motorn utbytt för 400 mil sedan av försvaret.

 

MVH

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Som du vet har ju jag /vi (jag o brossan) länge trånat efter en 131 så det känns himla skoj. Nu är det bara att få tag på en vanlig bestid kvar. Räknar med att dra till Olerum den 9e får lite tuffare test. Skall du dit då? Skönhet vet jag inte:D Den är ganska rostig men funkar kalas maskinellt och ligger bra på vägen och känns bra i styrningen. Motorn utbytt för 400 mil sedan av försvaret.

 

MVH

Kalle

 

Jodå jag är garenterat på plats den nionde :) . Vi får ta den med på den 6,4 km långa slingan genom nya området då :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...