Gå till innehåll

Valpjävel....


Rekommendera Poster

Nu har jag totaltröttnat på motorn i valpskrället.

 

Så här ligger det till:

 

När skrotet har stått, några timmar eller månader spelar ingen roll, då startar den direkt och går suveränt. Men skulle fanskapet stanna så går den icke att få igång igen. Samma sak om jag stänger av motorn några minuter- tvärdöd! Startmotorn orkar knappt dra runt motornjäveln när den är varm och den startar kanske med startgas men absolut inte utan den hjälpen. Däremot så räcker det med att rulla den två meter och släppa upp kopplingen- då startar den direkt utan problem.

 

Det kan inte vara nån form av ånglås i förgasaren för motorrummet är knappt varmt och i skogen når den aldrig upp till full arbetstemeratur. När den väl startar så går den nåt så fruktansvärt bra och jämnt på alla sätt och vis. Kanonstark med bra vrid på låga varv.

 

Dessa problem har varit mer eller mindre sen jag köpte den 2008, men nu är det nåt förjävligt.

 

Jag trodde det var startmotorn som var trött, så en ny 740 start monterades som snurrar på som fan- när motorn är kall, och drar igång den direkt. Men varm, då orkar den knappt att dra den över komplägena. Alla kablar från batteriet är nya, med grövre area än originalet, dessutom är den svarta (jorden) dragen direkt från minuspolen till bulten som håller fast startmotorn, så det är full power hela vägen. Batterierna är frächa och kollade så dom ger tillräckligt med ström.

 

Förgasaren är genomgången, nya tänddelar sattes dit när jag började köra med den på allvar -09, och har väl sen dess gått max 200 mil.

 

Jagvet att jag någonstans på gamla forumet läste något som åke skrev om microsprickor i topparna som vid varm motor kunde ge dom mest konstiga symptom, Kan det va nåt sånt som spökar?

 

Planen är nu att byta tändspole, tändkablar och tändstift i första hand. Sen har jag ett insug med en weber 32/32 som ska dit om det inte hjälper. Och funkar inte det- då blir det bojsänke av motorhelvetet- fast den flyter väl så den inte ens duger till det misstänker jag.

 

är det någon som känner igen dessa jävligt tröttsamma egenheter så kom gärna med tips och råd innan jag kör in skrotet till återvinning.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack M, det kan nog bli så att en ny motor får leta sej ner i valpen nån dag. Vi ska testa lite annat först bara. Men egentligen skulle jag nog bara kofota i den kompletta motor jag har liggandes i garaget. För motorn i valpen funkar som beskrivet ovan, kopplingen sjunger på sista versen, den frikopplar så fort man nuddar pedalen, FD-lådan har en axel som har gått av och är svetslagad- hur länge håller det? Dessutom så har jag inga lägen på spaken på grund av avsaknad av fjädrar och kulor till växelförarna- så allt borde bytas ut.

 

Alub, Jo ibland är det kul. Men inte en sån här dag då allt har djävlats på körningen. Valpen är helt rostfri, nya bromsar, hjullager, däck, mycket nytt i karosseriet- så i princip är den helt okej- om bara motorhelvetet ville starta!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag pratat med en person som jag hyser mycket stor respekt för när det gäller dessa fordon, och vi kom tillsammans fram till att det spelar ingen roll om vi byter precis allt utanpå motorn- felet kommer kvarstå ändå. För det stora problemet är att startmotorn orkar inte dra runt motorn när den är varm, och det kommer den inte att göra efter att vi bytt förgasare eller tänddelar heller.

 

Sen får obduktionen visa vad som är felet. För det strider mot allt sunt förnuft att den går runt lätt och fint när den är kall- och inte när den är varm....

 

Det blir motorbyte. punkt slut!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker du sprickor i topp så prova att köra med öppet kyl eller en 5 krona i locket.

 

Hade det varit en lite kraftigare motor och det känns som att den vill mota på när starten går så hade jag gissat på högtänt eller för lågtänt men en b18-b20 bör snurra runt hur högt tändningen än fastnat- hängt sig, du kan ju lyfta locket och titta eller slit väck vacumslangen. ev kolla brytaravstånd och att inte lilla kablen till brytaren känns mjuk så den börjat ge sig eller jordfel i fördelaren.

enkelt test av fördelaren :Har du tändningen på inget och lock så ska det kunna slå en kraftig gnista mellan brytarna, dvs hela laddningen från kondingen som normalt ska gå vidare till spole och stift ska nu istället slå mellan brytarna.

 

Spänningsfall men det hade du väl redan kollat men prova ändå att lägg en lös plus direkt batteri till spole vid start försöket.

 

Var starten helt frisk på, jag har varit ut för att kolen inte varit helt friska eller dåliga lödningar i starten så vid kallstart leder det bra men när starten är något varm så blir det dålig snurr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget i en topp som kan göra det svårare för starten att dra runt motorn när den är varm, och en ny spole skulle inte heller det få den att varva bättre. Det är garanterat nåt mekaniskt som bråkar så fort den är varm. Får jag bara tillräckligt snurr på starten så går den igång direkt- och det gör den när den är kall.

 

Hej Eile, det var ett tag sen! Jag var inne på det, men har övergivit den teorin, alla eventuella läckage vid varm motor skulle få den att 1, tappa komp, 2, trycka ut kompet i oljan/vattnet, och det finns inget som tyder på det. Alla kablar är genomgångna flera gånger om. JAg har bytt startmotor två gånger- sista gången till en fabriks ny 740 start- och samtliga motorer uppvisar samma fenomen- orkar inte dra runt motorn när den är varm.

 

Skit samma. Nu åker motorhelvetet ut för att ge plats för en B20 som jag VET går som ett troll, både kall och varm. Tror att Svana på forumet kan vittna om hur den blå valpen gick i maskin.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade brytarna i går, såg bra ut förutom en liten "loppa" på ena kontaktytan och naturligtvis en liten grop på den andra kontaktsidan,

Kabeln verkade ok, men både kondensatorn och tändspole var lite, Ja säg små varma, inte glödheta.

Nya brytare-tändstift och ny tändspole plockas fram ur min reservdels låda, saknar kondensatorn och eventuellt ett nytt fördelarlock, det är en spricka i det gamla, men det ser skapligt ut invändigt. sen är tändkablarna lite gamla och hårda, kanske dags för byte av dem också.

 

Men det var riktigt med gnista vid brytarna när locket var av och man körde motorn, gnistrade bra även då någon glömt stänga av tändningen och jag var där med skruvmejseln och pillade :P

 

Men det där med att trotts bra batterier och ny startmotor går så tungt på något vis, har jag vissa funderingar över,

ända från början har det varit ett konstigt ljud ur den startmotorn, lite som kuggarna på starten och startkrans inte lirar riktigt i hop.

Där kan vi lossa starten och se vad som hänt med kuggarna på den korta tid som den nya motorn suttit i

 

Möjligt att vi får ta och se över kablarna en gång extra, för känslan jag har är att det blir spänningsfall mellan batteri och startmotorn, den gamla starten sög så mycket ström att det inte fanns något kvar till tändsystemet, så där kan det vara något skumt :huh:

 

är lite mör efter gårdagen så jag kanske inte kör så mycket på lördag utan kan spana lite på din valp då istället, Om du håller koll på Liten hansen åt mej :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan vi väl kolla på det! Och det är klart att jag hjälper till med Liten! Min egen Liten är ju 19 så det var ju ett tag sen!

 

Jag tar med verktygslådan och nyladdade batterier samt mätinstrument.

 

Förstår att du är mör- du var ju rätt aktiv i spåren! Pratade med Uffe i garaget nu i kväll, och han var euforisk än efter att åkt limousine i Olerum. Men vem skulle inte det efter att snuskat runt i en höjd hummer som är skodd med 46/16.5. äckligt ju....

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang toppsprickor så bonkar vatten en hel del om det sipprat in och du skulle ha märkt det.

byta brytare med grop utan att byta konding är helt bortkastat, när värdet ger sig kapasitansen så börjar materialet i brytaren att vandra. Stämmer verkligen 740 starten rakt över på b18? Råkade själv ut för att första dieseln som jag hade i min hade annan kuggbild på drevet och då var det ändå start från samma peugote motor men med några års skillnad på årsmodellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla rödblockare har samma startmotor.

 

Har pratat med gammal rallyräv som kände igen symptomen, bakersta lagret på veven har troligtvis värmenypt, och när starten drar så lägger den alla kraft mot det nypta lagret och den får jobba nåt så in i h-e. även hans motor tappade oljetrycket från 4 kg ner till under 1 Kg när den kom upp i arbetstemp.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...