Gå till innehåll

TGB 11/13/20 Servostyrning Bolt-on


Halfsafe

Rekommendera Poster

@Pajjen:

Jag har inte mätt in pumpen men tvivlar på att den kan placeras på vänster sida av motorn där omtalade bulthål befinner sig och pumpen på 164 antagligen sitter. Min tanke var att använda bulthålen för att fixera stöd till den brakett som skall hålla pumpen OM den blir sittande på själva motorn. Jag har funderat MYCKET fram och tillbaka på hur man bäst placerar pumpen med tanke på allt annat än fysiskt utrymme :) Det har i mitt huvud mest rört sig om konsekvenser med tanke på byte av drivremmar "i fält", inte offra ena fläktremmen och liknande. Rent instinktivt skulle jag nog vilja använda fläktaxeln för en remskiva och ha pumpen framför motorn, eventuellt med en annan axel och ny, starkare upplagring. Detta i samband med byte till elektrisk fläkt förståss. Det jag är lite nyfiken på är hur stor radiell belastning en hardyskiva tål med tanke på eventuella remskivor på axeln och vilket varvtal pumpen vill / får ha, också med tanke på remskivor och utväxling. Om den monteras med drivning av fläktremmen, utan byte av remskiva, får den antagligen se en god del högre varvtal än den är van vid, men om detta har betydelse eller inte vet jag inte. En elektrisk servopump hade ju vid första blick förenklat hela situationen på många punkter men jag känner trots allt att det blir fel av flera grunder och antagligen kräver det byte av generator som minsta konsekvens. Hade jag haft en pump från 1111:ans pjäshiss så hade jag nog experimenterat lite med denna då jag tror att jag behöver mer olja än en liten elektrisk servopump klarar att leverera, men detta är bara rena antaganden från min sida. Jag vet inte heller om 1111:ans pump är lämpad för kontinuerlig drift som det närmast kan bli under längre körpass. Kanske en elektrisk servopump trots allt är den lösning jag borde se närmare på...

 

Nu har jag bara pumpen från samma GW som donerade snäckan och tänkte i utgångspunkt börja med att använda den.

Jag *ANTAR* oxå att denna pump har en bestämd rotationsriktning och att denna sammanfaller med B30'n. Hade inte pumpen varit riktningsbestämd så hade det förenklat placeringen en god del då man kunnat direktdriva den med axel istället för rem. Då hade jag nog drivit den med antingen fläktaxeln eller direkt från vevaxeln.

Någon som vet vilken typ av pump detta är? Om det är en "vanlig" kolvpump så finns ju faktiskt möjligheten att den inte är riktningsbestämd och då går att köra "baklänges"...

 

Jag skall snart se lite närmare på servo och pump då jag får låna servicehallen på brandstationen här. Det kommer att göra livet betydligt mycket enklare.

Hittills så har avsaknaden av en ordentlig verkstad och möjligheten att tillverka ting varit det som bromsat mig mest och begränsat mina valmöjligheter. Intill vidare måste jag nog välja de enklaste lösningarna och eventuellt bättra på dessa när tillfälle bjuder sig.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är eldriven pump lättanvänt, men jag vill nog hålla mig ganska långt till det mekaniska.

Jag tror inte gw pumpen pumpar åt båda hållen, kanske den kan pumpa lite, men inte tillräkligt. men det vet jag inte. Men jag har svårt att tro att den går att driva åt båda hållen.

Skulle den fungera åt andra hållet så skulle pumpen vara lätt att placera, jag tycker åtminstone att det är djupet på pumpen som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Tjingen: Just så. Jag ser oxå att djupet är största haken för att placera pumpen där den borde sitta. Att vända den med remskivan mot motorn hade varit fint...

 

Om det är en kolvpump med backventiler så kan det gå. Jag tror inte någon svarat definitivt på vilken typ detta är. En typ servopump skall visst nog vara möjlig att reversera. Jag fick detta svaret på spörsmålet en annan plats: 'a vane type steering pump should work OK backwards'. Vad en 'vane type pump' är vet jag dock inte ännu. Har haft lite mycket annat att pyssla med så pumptankar har blivit lagda till sidan lite. Har vi lite tur så kanske... men det är väl för mycket att hoppas på :)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade lite gänghål i framkant på motorn när jag fipplade med extra remhjul

UNC 5/16" eller 3/8" vill jag minnas.(gult)

Sedan finns det ett större hål i nederkant bredvid kåpan för kamdrevet, har för mig det var UNC 1/2"(grönt)

Noterade att det även finns ett litet gängat hål i sidan på motorn mellan 1:a och 2:a tändstiftet, samma gänga som de övriga. Svårt att se på en TGB men jag fick se det när jag fotade av generatorfäste till en Volvo Penta (som faktisk var en TGB11-motor som byggts om för att sitta i båt) Det kanske kan användas för stödja en konsol.(gult)

Har för mig att de hålen användes för att bulta York-pumpens fästen på de 164 som hade AC. Jag hade ett tag en tanke på att bygga tryckluftssystem till 11:an och att konvertera en york till luftkompressor (ett projekt som gått i stå liksom så mycket annat). Har pumpfästen liggandes någonstans hemma om någon vill ha bilder/mått

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygg eget fäste istället,några vinkeljärn och en svets, lite finslipning och färg -då får man som man själv vill ha det. Jag föreslår att montera så högt som möjligt så inte stubbar och stenar kan ställa till det. Finns gott om plats mellan blocket och ramen på motorns vänstersida.

 

Angående remskiva, antingen snor man ena spåret på orginal vevaxelskivan, eller så svarvar man en 3-spårig egen remskiva, eller en ensam remskiva i önskad storlek som man skruvar fast på orginalremskivan. Bearbeta den aluminium, lättbearbetad, mjuk och liten vikt. Håller perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bilder på de utlovade AC-stagen:

post-5468-0-61974300-1351106712_thumb.jpg

 

Där de skall sitta på York-pumpen:

post-5468-0-60628500-1351106771_thumb.jpg

 

Bild från Volvo-katalogen:

post-5468-0-21155800-1351106822_thumb.jpg

 

Fanns även en annan utformning av dessa:

post-5468-0-54255700-1351106857_thumb.jpg

 

 

Och om någon nu undrar: en York AC-pump i sina originalfästen från Volvo 164 passar inte i en Terrängbil 11/13/20

 

Kjell

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har en original styrsnäcka liggande löst på bänken eller vet måtten på 'halsen', d.v.s hur mycket som måste svarvas ner på GW-snäckan? (DIA + längd på sticket). Jag har för mig att jag sett en bild med måtten utsatt men finner den inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har varit nere i "grottan" några dagar och det börjar röra på sej nu när man lite tid att fundera och se hur man ska göra.

Karossen höjd från ramen 40 mm ...Check

Såg att jag också kommer att få "justera" infästningen på främre fästen på buren eftersom den är fäst i ramen ( TGB 1111)

 

Har fått Styrsnäckan svarvad och fästplatta tillverkad....Check

Har börjat fixa fäste för annan rattstång/ratt och börjat renkapa fram det jag vill ha av rattstången

Så dagens jobb blir nog att passa in rattstången med fästen och allt samt justera in styrsnäckan i rätt vinkel.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och införskaffade lite delar idag samt batterier till kameran.... så bilder är på G ...... -_-

Så idag blev inte mycket gjort med lite sovmorgon efter en sen kväll /natt med strömavbrott och fasfel på det...

Sen var det dags att åka och handla lite delar som kommer att behövas framöver...

 

Så det blir att ta nya tag imorgon med nya möjligheter att kanske få något gjort.... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att se att du fått fart!

Jag har inte fått gjort ett skit, mest p.g.a att jag varit indisponerad men oxå för att jag inte lyckats avtala om hjälp med maskineringen ännu. Betala full verkstadspris på varvet blir nog lite aktuellt...då kan jag hellre köpa mig en ny GW eller liknande :)

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Väldigt många av mercedes personbilar runt 80tal och uppåt har samma splines till knuten till servon så det är enkelt att hitta nått lämpligt att bygga på.

 

Jag själv använder exempelvis delar av en w210 E klass rattstång på min bil som jag plockade på skroten.

 

En gw utan servo vet jag inte om den passar men tror chansen är hög att den går att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...