Gå till innehåll

TGB 11/13/20 Servostyrning Bolt-on


Halfsafe

Rekommendera Poster

Vackert!

Det är ju nästan så vi skulle gå samman och köpa hem ett parti med snäckor med tillbehör!

Detta är ju i särklass den vackraste lösningen som dykt upp hittills. Jag håller fullständigt med i uttrycket "Bolt on".

När snäckan väl är modifierad är den ju "Bolt on" på en annan bil om den säljs vidare.

 

Jag vill ha!! :wub:

 

Hur löser du pump och reservoar?

 

Jag har själv ett komplett system till en Mazda B2000 (?) pickis, som ska monteras på något sätt.

Ditt ser trevligare ut..... ;)

Vackert!

Det är ju nästan så vi skulle gå samman och köpa hem ett parti med snäckor med tillbehör!

Detta är ju i särklass den vackraste lösningen som dykt upp hittills. Jag håller fullständigt med i uttrycket "Bolt on".

När snäckan väl är modifierad är den ju "Bolt on" på en annan bil om den säljs vidare.

 

Jag vill ha!! :wub:

 

Hur löser du pump och reservoar?

 

Jag har själv ett komplett system till en Mazda B2000 (?) pickis, som ska monteras på något sätt.

Ditt ser trevligare ut..... ;)

 

Du borde kunna göra en liknande lösning som Halfsafe.

Jag har kollat på att använda en Terrano-snäcka och har haft kontakt med Halfsafe tidigare då det råkade sig att jag och han hade samma ide' om lösningen (alltså svarva ner röret med lagren som omsluter axeln till pitmanarmen och trä dit snäckan i originalfästet)

Min plan var att sätta upp hela snäcka i svarven på jobbet och svarva bort fästöronen på "röret" runt utgående axel, eventuellt trä på en hylsa om diametern inte blev stor nog, trä in den i originalfästet i ramen och använda Terranons pitmanarm .

Tyvärr tappade jag orken när det visade sig att snäckan till terrano var några cm för kort så jag skulle fått problem att få plats med bromspedalen.

(visst, det hade gått om man karvade lite i bromspedal och golv men det var mer förändringar än jag ville ha)

 

Terrano och B2000-snäckorna är ganska lika och "går åt rätt håll" så denna lösning borde funka om den är något längre än terranosnäckan eller om man är villig att karva lite i kaross och pedalställ(eller mickla med hemmabyggd pitmanarm kanske)

-Jag mätte nog på en sådan när jag var på skroten men jag minns inte riktigt. opel omega var längre vet jag men där sitter rattaxeln på andra sidan om pitmanarmens axel så där skulle rattaxeln hamnat lite väl långt bak mot hjulhuset(åter igen, är man villig att bygga om mera går det nog).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei der!

 

 

Hmmm... Prøvde at sende deg en PM men det funket dårlig...

 

 

 

Jeg har akkurat tenkt at bygge et servo til min Tgb13 sånn som du har gjort det, d.v.s bruke en GW-snekke og "modde" den. Mit problem er at den som lovd meg at gjøre jobben er i Sverige og det koster mer gryn en det jeg har til rådighet at sende den, få den maskinert og returnert derifra...

 

Nå lurer jeg litt forsynt på hvis du har mulighet at gjøre densamme operasjonen på en snekke til??? (jeg har snekka og betaler deg selvfølgelig hva du vil ha for jobben innenfor rimelighetens grenser da...)

 

Kanskje litt frekt av meg at spørre sånn men hvis man ikke gjør det så får man sjelden noen svar :-)

 

 

 

Hilsener fra Tromsø!

 

 

/// M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kikade på bilderna och den snäcka jag just hämtat och funderar på en sak:

 

Är det något av Volvo komponenter i den färdiga, modifierade snäckan inklusive armen?

 

Du har inte dimensionerna på dia / längd på de snitt du gjort med svarven?

Jag skall försöka rita en måttsatt skiss för att kunna lämna bort arbetet utan att demontera min originalsnäcka. Utan att göra det blir det svårt att avgöra dessa exakt.

 

När jag först kikade på min GW-snäcka så trodde jag att jag fått fel. Man lurar sig då snäckan på bilderna ser betydligt mindre ut än den jag har. Ett rent optiskt fenomen, men jag hoppade till först innan jag fattade exakt vad du gjort med din som visas på bilderna :)

 

Hoppas att varvet har lite att göra för tiden och kan hjälpa till med detta. Nu kliar de ordentlig i vill-ha-på-plats nerven! (nästan mer än det värker i axlarna efter körning) :) Ser enormt mycket fram till att få detta på plats och testa. Tack för att du publicerar ett superprojekt och inte kallar det "affärshemligheter" och prövar att sälga "kits" i stället för det hade du kunnat tror jag...

 

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vilken Pitman arm är det man använder i denna lösning ??

Den befintliga från Volvo eller den från G-wagen.

Vad jag förstått så är det skillnad i C-C måtten på dessa ,men har ingen koll på om det är samma diameter på utgående axeln och antal splines.

 

Det är samma splines på tgb och geländewagen så du kan använda orginal tgb pittmanarm direkt utan att bygga om någonting.

Mer finns att läsa här: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/4541-servo-bygge-pa-13bil/

Tyvärr är bilderna inte på plats än men när dom är tillbaka finns det bla en bild på pittmanarmen som är provmonterad på snäckan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller ju på med samma grejjs lite här... Har gw snäckan och pumpen liggandes, idag fick jag arslet ur vagnen och började demontera lite inne i bilen. Eventuellt imorgon lyfter jag karossen, vet någon av erfarenhet vad som inte räcker i längd för att lyfta 40mm. Handbromsvaijern såg lite tight ut i mina ögon. Men den flyttas ju inte förstås så mycket... Bromsrören får jag väl hålla lite koll på samt en del kablar och ena kylarslangen, från motor till värmebatteriet. Något annat jag bör tänka på?

 

/ Mathias

 

 

Edit. Glömde ju fråga hur kylarn sitter fast, måste man lossa den från kaross eller sitter den i ramen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om vi är ganska många som ligger i startgropen för GW-servo... För min del är det tråkiga att här i Iglooville är det lättare att få hjälp med ett hjärtbyte eller att bygga en POLARIS-knockoff än lite hederlig grovmekanik av fordonstyp så jag gissar att jag blir sist mål :)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller ju på med samma grejjs lite här... Har gw snäckan och pumpen liggandes, idag fick jag arslet ur vagnen och började demontera lite inne i bilen. Eventuellt imorgon lyfter jag karossen, vet någon av erfarenhet vad som inte räcker i längd för att lyfta 40mm. Handbromsvaijern såg lite tight ut i mina ögon. Men den flyttas ju inte förstås så mycket... Bromsrören får jag väl hålla lite koll på samt en del kablar och ena kylarslangen, från motor till värmebatteriet. Något annat jag bör tänka på?

 

/ Mathias

 

 

Edit. Glömde ju fråga hur kylarn sitter fast, måste man lossa den från kaross eller sitter den i ramen?

 

 

 

Kylaren sitter i karossen

När jag lyfte min behövde jag bara lossa en klamma till bromsrören i framändan. Kommer inte på rak arm ihåg var.

Kabeln till tutan behöver oxå sträckas lite och även där räcker det att lossa klamman

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg mener å huske at du må løsne opplagringsbraketten til vifta. Braketten sitter mot ramma mens viftakappa og radiatoren følger med karosseriet opp. Hvis du ikke liner den opp på nytt så får du antagelig kort levetid på gummileddene i vifteakslingen.

 

Lufteslangene til bremsekraftforsterkerne kan også være greie å løsne intil du har karossen der du skal for ikke å risikere å bryte av noe.

Det er også et klammer runt kjølerøret fram til radiatoren på høyre side du må holde et øye på.

 

Bremserørene har mye å gå på.

 

Hold også et øye med coil-ledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylfläkten tänkte jag inte ens på eftersom jag sedan länge kör med elfläkt.

Kylaren behöver du inte röra.

På min var det som sagt bara en klamma på bromsrören fram och en klamma till tutans kabel som behövde lossas. Allt annat räckte till för att lyfta karossen 5 centimeter.

Kan givetvis inte garantera att det är likadant på din men det bör vara det.

 

Känner du ändå för att lossa kylet så sitter den med en bult på vardera sida nästan i toppen av kylet. Du når dem från förar och passagerarplatsen.

Du får även lossa stödet i botten som kylet står på. + slangar och fläkttunneln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Fredrik:

 

Det är framför allt den pointen som fått mig att lägga planer om el-pump / el-servo på hyllan. Jag funderar också på hydraulisk winch + några ting på taket som drivs bäst med hydraulik. Jag _misstänker_ att en 35A pump hade blivit lite i minsta laget. En båt jag haft hade en "nödpump" / "hamnpump" på 24V och den drog 80A som då ger i underkant av 2kW om jag minns riktigt. En annan aspekt är driftsäkerhet där nog en mekanisk pump har en klart bättre MTBF i förhållande till elektriska. En sak att tänka på är vad som händer om batterispänningen går ner under märkspänningen 24V. Vid t.ex 18V blir strömmen teoretiskt över 110A för samma arbete (2kW). Även om de faktiska siffrorna ser lite annorkunda ut så är nog den elektriska lösningen bäst för fordon som håller sig på vägen under närmast ideella driftförhållanden. Sista spiken i kistan för mina el-pump funderingar är kostnadsaspekten. En elektrisk pump i den storlek som jag *tror* att jag behöver blir en helt annan än för den mekaniska varianten. Tillgången på 2-hands, d.v.s överkomliga pumpar, är oxå en faktor för mig.

 

Summa sumarum så blir fördelarna med elektrisk pump små i förhållande till nackdelarna. Andra kan ha bättre tillgång på 2-hand material och andra krav till driftsäkerhet som gör detta till en högst personlig problemställning och således ingen rekommendation.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

@Halfsafe:

Har du möjligen en måttsatt skiss med hålbilden till braketten du svetsar på servosnäckans utgående axelrör?

 

Jag får skeppsvarvet här att maskinera min snäcka och tillverka monteringsdetaljerna, men hoppades att slippa demontera något / göra bilen okörbar innan servodelarna är färdiga bara för att mäta...

 

Någon som känner till vilken gänga bultarna i framkant på originalmotorn (vid fästet för originalpumpen) har?

 

Jag försökte finna en B30 med servopump på skroten här för att sno lite monteringsdetaljer men icke sa nicke... Inte heller någon lämplig rattstam fann jag:(

Tjusningen med "exotiska" boplatser :)

 

Hade siktat in mig på någon äldre jänke utan Airbag typ Cherokee, Suburban el. något Jeep - Landroverliknande. med rund, utanpåliggande kåpa runt rattstammen.

 

Någon som har ett tips om en bra, justerbar rattstam som kan passa i Tgbn? Tipp önskeligt, teleskop inte nödvändigt tror jag...? Rattnav får gärna vara "std" för att underlätta inskaffande av en bra eftermarknadsratt.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade lite gänghål i framkant på motorn när jag fipplade med extra remhjul

UNC 5/16" eller 3/8" vill jag minnas.(gult)

Sedan finns det ett större hål i nederkant bredvid kåpan för kamdrevet, har för mig det var UNC 1/2"(grönt)

Noterade att det även finns ett litet gängat hål i sidan på motorn mellan 1:a och 2:a tändstiftet, samma gänga som de övriga. Svårt att se på en TGB men jag fick se det när jag fotade av generatorfäste till en Volvo Penta (som faktisk var en TGB11-motor som byggts om för att sitta i båt) Det kanske kan användas för stödja en konsol.(gult)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marc-x tror du man får plats med servopumpen på den sidan av motorn? jag tycker det verkar trångt, men jag har inte kollat så nogrant

 

edit... man kan ju förståss bulta fästet och gå till vilken sida somhelst förståss, hur har du tänkt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...