Gå till innehåll

Montera 123ignition i misshandlad B18


goethe

Rekommendera Poster

Min B18 ska få brytarlöst tändsystem men jag oroar mig över monteringen. Manual finns här:

[manual]

Grejen är den att jag inte tror att min motor är korrekt monterad gällande kamvinkel och allt vad det är. När jag skulle ställa tändningen en gång i tiden med stroboskop så behövde jag flytta fördelardrevet ett snäpp vill jag minnas för att vaccumklockan inte skulle slå emot motorblocket. Slutsatsen är mer eller mindre att jag inte litar på remskivans gradtal.

Kan jag montera den med en mer mekanisk kontroll istället för att förlita mig på remskivan? Står att jag ska få den till 10 grader FÖD, någon som kan hjälpa mig på traven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla grundinställningen. Ställ den på nollan remskivan sen har du en markering som rotorn skall stå mot ett jack i fördelaren syns när locket är avlyft i godset.. stämmer detta skall ettans ventiler vara avlastade. Gör det inte det får du lyfta ur fördelaren å lossa dess fäste i blocket sen kan du med en näbbtång lyfta upp drevet så du får det i rätt läge finns även en grundinställning för detta vid montering hamnar detta lite fel slår vacumklockan i blocket. Nu driver denna axel även olje pumpen så det kan vara lite meck att få den tillbaka du får sätta i den å dra runt motorn lite vackert bara lite grann för att få den i rätt läge så den ramlar ner igen där brukar man tänka fel men man finner rätt till slut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/2-pltgbil-903-pvpjtgbil-9031-beskrivning-del-2/ ju

Där har du motorn beskriven och kan finna ut hur kamdrevet ska sitta med sin märkning mot det andra drevet.

Det verkar som du har problem med justeringen av dessa drev om det är märket på blocket som sitter på översidan, tydligen finns det ett märke på undersidan också och då vet jag inte hur timingen ska vara mot remskivan.

Om dessa drev är rätt så ska du ha ettans ventiler i viloläge när remskiva och blockets märke står mot varandra och då skall även rotorn peka mot sitt märke i fördelaren.

Hur allt ska "nollas" står nog i boken ovan också så en grundinställningen från scratch vore nog bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drevens märkning står nog rätt om motorn tidigare funkat men visst en kugge fel klarade väl b18. c202 hade på sin en märkning för 3'an cylinder och då stämmer det med att 1'ans ventiler är belastade.

 

gör enklast bort med stiftet på 1'a dit med tummen när den börjar kompa är det dags dit med skruvmejsel och känn när den går i topp då ska 1'an ha tänt och har du brytaren i och backar 10 grader så ska brytaren sluta. när motorn väl går ställ tändningen efter gången och spikningarna så får du ut det optimala på den sopa du kör på,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan kolla med volvonissarna på jobbet imorn så kan du få ett svar vad som ska skilja mellan märkningarna men du borde ha en märkning på ovansidan också men kanske mycket skit o olja döljer den.Undrar om inte märkningen på undersidan ger 3an samma läge mot den märkningen, nåt gnager i bakhuvudet om det. Undrar om inte Obelix har skrivit om det nånstans här på forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 var underifrån för att underlätta mätning med stroboskåp på b20 som satt i c202 om valpen hade denna märkning vet jag inte men hur som helst noll blir ändå noll där kolven är i ö.d efter komp. ofta brukade man se till att fördelaren då hade lilla skåran i kanten vid 1'ans läge för rotorn när fördelaren monteras men det är ju lite valfrit hur och var man vill ha tändkablarna så länge de bara hamnar i rätt ordning och 1 hamnar vid cyl 1 ö.d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du skruvar ur stiftet. och känner efter när du har ettans kolv uppe, och har båda ventilerna stängda,har du rätt läge, Kolla hur rotorn står då. Den skall peka mot strecket på fördelarens kant. vrider du då svänghjulet åt ena eller andra hållet, så öppnar en av ventilerna strax.

 

Det skall finnas en märkning på kåpan som sitter över slitdrevena/kamdrevena till kammen. + den som sitter extra på valp motorns undersida.

Det är cylinder nr 2 som stämmer med den undre och cylinder nr 1 på den som syns ovan från.

Har inte motorn varit demonterad för renovering och någon har satt dreven fel, så skall det stämma om motorn gått tidigare, det kan inte kugga över eller ändras om inte slitdrevena är trasiga, och då skulle varken rotor eller kam röra sej, och ventilerna skulle således stå still.

 

Köra med stroboskop och de exakta värdena som står printat i manualen, brukar faktiskt sälla ge det bästa resultatet, använd det som grund inställning för att få igång motorn, och ställ sedan tändningen på känn efter hur motorn går, det brukar diffa på några grader mot vad som instruktionerna säger

Redigerad av H.Hansen
Felskrivning av cylinder att mäta på
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, kollar man uppifrån ska man kolla på 1:an eller 4:an, och underifrån 2:an eller 3:an. Spelar ingen roll vad ni än påstår. 1 o 4 är uppe samtidigt, och 2 o 3 är uppe samtidigt. Stroben blinkar bara varannan gång märket passerar framför den då kamaxeln roterar med halva varvtalet som resten av motorn.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...