Gå till innehåll

DAmaskbyte


Trogglo

Rekommendera Poster

Hej.

 

Gjorde mitt första byte på damaskerna fram i somras, det var enkelt med kluven portal enligt tipsen på forumet.

 

Har en liten fundering dock, är det så att inga damasker håller speciellt länge? Man läser på forumet att många fått göra det ganska ofta, beror det på att man köpt Volvos gamla uttorkade originaldamasker eller är det lika illa med Tatanka och fmv4x4 damasker?

 

Vilka håller bäst av dessa nyproducerade varianter för övrigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekomendera fmv 4X4 sina damasker.

Mina förra var hel i 2-3 månader, med 2 halvdags körningar och ca 40 mil landsvägs körning.

Så köpte jag från fmv 4X4 i stället då klubbkompisen köpt där med gott resultat, Jag och han har kört massor i över två år nutan att det syns en ända spricka eller annan skada på dem,

De är dessutom datum märkta när de tillverkats, och det är inget gammal skrot som är kvar från försvarets lager

 

Har ett par från tatanka liggandes, och de har inga sprickor i sej, vad jag kan se, men de har jag förvarat mörkt och svalt. de förra därifrån var det något skumt med, men han skickad dessa jag har liggandes nu när jag reklamerade de gamla.

lite krongel då jag var tvungen att plocka bort de trasiga och skicka till Tatanka och vänta ett tag innan det kom nya, där av att det sitter fmv 4X4 sina damasker på nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Gjorde mitt första damaskbyte nu och tänkte dela med mig av mina erfarenheter: Efter att ha stått en halvtimme och försökt knacka ner den nya damasken med en dorn gav jag upp. Tillverkade ett verktyg istället där man spänner ner den med skruvar, det fungerade verkligen ypperlig! Ingen risk att den går sönder vid montering nu. Kan göra en ritning och lägga upp här om någon är intresserad./Håkan

post-7090-0-34314900-1353138688_thumb.jpg

post-7090-0-45730800-1353138696_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ritningen! Jag skruvade på "öronen" först sen satte jag på hylsan ovanpå och ritsade för urtaget i plattjärnen. Det är även en bra ide att svetsa fast öronen när dom är fastskruvade (då kommer det att passa) Originalskruvarna fick precis gänga, kan vara bra att använda bultar som är lite längre (gänga 1/2")/Håkan

Damaskverktyg.pdf

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...