Gå till innehåll

Problem vid omreggning till lätt LB TGB1317 kod60


chrseg

Rekommendera Poster

Hej,

 

Var idag till bilprovningen i Strängnäs för registreringsbesiktning och sänkning av totalvikt för B-kortsreggning.

Trodde jag hade koll på vad som ev. skulle kunna bli problem med att komma in utan skåpet. Ett blad "borttaget" bak osv. (en bild härifrån med på fyra blad på funka bra) hade laddat med argument om att det inte behövdes skärmar då de sitter på skåpet.

Besiktningsmannen undrade vad ja skulle ha bilen till och jag svarade att den enda planen var att "ha" bilen. Berättade om skåpet hemma och ev. planer på ett flak. Då tog det tvärstopp."Måste vara snabbfäste" Inga verktyg får användas. Gubben försvann och kommer tillbaks efter att ha konsulterat tekniksupport och fått bekräftat att han hade rätt. Jag invänder och tycker att det måste vara ok att ha allt original på en veteranbil men han säger att det alltid varit fel.

Besiktningsmannen hävdar sen att de var 170 anställda förut men nu är de bara 70 kvar så man törst inte göra fel då får man sparken direkt.. ok men han är sen villig att registrera om den till rent chassi. Själv blir jag osäker då för ville ju ha kvar kod60. Vad innebär ett tomt chassie egentligen?

Ett till tips fick jag de var att göra ett fejkfäst komma in och besiktiga och sen ta bort det... Säger att det känns inte ok och att jag vet flera som typat ner original med kod60 utan problem. Ber om tel nr till tekniksupport och sen backar jag ut jäkligt besviken och irriterad... Ringer tekniksupport och kommer fram efter 30min. Frågar vad som behöver ändras vid omtypningen och det skall bara vara det volvo säger vilket är bladen bak.

Nämner då mitt problem och vips blev allt lite oklarare. Teknikkillen ber att få ringa upp och jag säger att jag väntar utanför besikningshallen så skynda lite eller ring och säg till om det tar tid. 1,5h senare ringer jag igen upp tekniksupporten (30min till i kö...) samtalet bryts när jag kommer fram... Ringer då på det andra numret jag fått och kommer då fram till besiktninsmännens direktlina in till tekniksupport... Berättar hela historien och får veta att det får inte användas verktyg för att fästa skåpet. Således säger han egentligen emot min besiktningsman som tyckte de skulle va ok med en lika dan kod60 balk som sitter fram bak. Alltså 2 balkar vid besiktning sen använda en... sjukt!

Han är dock ganska irriterad över att jag ringde på det numret och vill veta vem som gett ut det.

 

Jaja nu vet ja inte riktigt hur ja ska göra... Vill ju ha möjlighet att ha skåp eller flak. Tipps?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här va knepigt :huh:

 

men varför inte regga me skåp direkt?ja gjorde min omreggning med skåpet kvar,hamnade på 3105kg,får då

395kg att leka med.

ja har nu lyft av skåpet å kör ramrent förutom 2st reservhjul(terrängdäck me fälg)

fastspända.

polisen har både kört bakom och mött mig när ja kört till stan utan att störa mig :) (de flinar mest :P )

och de har sett mig köra även med skåpet monterat.

i min nya regg står det så här,mao ingen karros-kod

Kaross: Skåpbil (BB) Karosserikod särskilda ändamål:

ja har även tänkt att bygga ett flak med ett mindre skåp för verktyg osv på flaket,då har man ett argument

om det blir krångel.

 

behövde du inget intyg från volvo lastvagnar??ja hade inte klarat omreggningen påstod regg-mannen

 

hoppas det löser sig för dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att det ska vara sånt problem när andra inte haft det!

Åkte själv in med skåpet på utan problem, fick till och med ändrat från kod 25(sjuktransport eller liknande) till kod 60.

Kanske skulle testa en annnan station med skåpet på istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hör av andra som råkat ut för detta , och de gjorde om reglerna för Kod 60 för vid nyår.

Vilket gör att det inte går att reg besiktiga en bil med det igen, utan då skall man ha varje "enhet" med sej och besiktiga de för sej, tror det är det han hänvisar till.

Vid kod 60 behöver inte skåpet besiktigas för sej och flaket för sej, bara det uppfyller kraven för just kod 60 och des infästningar i ramen.

 

Dock vet jag att åtminstone en har lyckats regbesiktiga med kod 60 i år,

Tyvärr har jag inte uppgifterna på den bilen så man skulle kunna referera till den regbesiktningen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då har jag provat Nyköping med ett strålande resultat! Hade skåpet på och har fortfarande kod60. Besiktningsmannen var dessutom så trevlig så han informerade mig om att skåpet räknas som last så den skall vägas utan skåp. Nu vägdes den med skåp bara för att jag skulle få veta hur mycket den vägde. Ren service alltså. 2300kg står kvar som tjänstevikt sen tidigare. 3350kg vägde den med skåp på så han sa jag får dricka upp termosen innan jag lastar om jag skall ut och fika :)

Dessutom besiktigat med blankt papper. Jäklar va glad jag är!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kul att höra att det gått bra, och att du fick behålla kod 60. Det underlättar en hel del när eller om man fixar och byter till flak eller vill köra ramrent.

Man behöver inte ens ha skärmar över de bakre hjulen, om man har kod 60 på bilen :)

Stort grattis :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...