Gå till innehåll

Tgb 30 vxl problem


Rekommendera Poster

Hej, har fått bekymmer med en lastbil, vxl lådan vill inte driva frammåt är bara backen som fungerar, olje nivån är bra och har provat byta dom 2 reläna brevid styrboxen, verkar inte vara fel på vredet heller för det drar"klickar"i solinoiderna på ventilpaketet, har ströläst här på forumet men inte hittat något som har hjälpt, vad kan gå sönder i lådan rent mekaniskt som bara drabbar fram driften om det inte är elektriskt?

Kan säga att huvud trycket i lådan är som de ska vara 11 på back å 7 på resten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelkolla en gång till att ventil 1 fungerar. Eftersom du kan mäta tryck så mät tryck på F och 1/R i Drivläge. Det är ett stort steg att ge sig in i lådan.

 

I verkstadshandboken del 4 finns ett felsökningsschema för automatlådan. Det kan verka töntigt för en del men det är faktiskt rätt genomarbetat och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har ett liknande fel på min ny inköpta 30 bil. Körde på och av trailern utan problem, vid första provkörningen växlade lådan skapligt men växlade ej upp till M3. Efter någon kilometer tappade jag växeln helt och rullade in mot kanten av vägen efter en tag fick jag i växeln igen och fortsatte men när den skulle växlade upp till tror det var H2 blev det ett kraftigt motorbroms. Efter detta går det endast att backa. När jag lägger i D käns allt rätt ca en sekund sedan käns det som att något låser sig i lådan och diseln jobbar ungefär som att handbromsen vore i.

 

Jag har tagit isär och gjort ren Gaspedal switchen (det var mycket vatten i den) nu funkar den som den ska och jordar 536 på styrboxen.

Kontrolerat späningen till ventil 1 på lådan.

 

Kan någon ventil på lådan hakat sig eller vad tror ni tacksam för förslag

 

Hur får man tag på verkstadhandboken del 4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ferano, Jag har nyligen köpt en TGB40 med ungefär det felet du beskriver. Det gick bra att backa och att köra framåt på S-läget, men med växelväljaren i D stannade motorn så snart gaspedalen rördes. I mitt fall låg felet i styrboxen. Jag bytte till en annan box jag hade på hyllan och alla växlar fungerade då normalt. Har inte kört den trasiga boxen i provbänken ännu, återkommer med felbeskrivning när det är gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min är lika på D S Och Bo lika även fast jag lägger ur DF och kör KV.

 

Jag har kopplat bort 2 3 och M på lådan och bara kört med TS och 1.

 

TS har spänning vid N och 1 Har spänning Vid D.

 

Ska kolla trycken på lådan i morgon men just nu känns det som det är något mekaniskt i lådan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu mätt alla tryck på lådan och inget visar på att något skulle vara fel.

 

G = 8 Bar

Mo= 4-5 Bar i N läge och 0 i D läge

1/R= 8 Bar

2 = 8 Bar

F = 8 bar

 

När jag lägger i D hoppar växeln i och börjar att förflytta sig framåt men sedan blir det tvärstopp som att något låser ihop i lådan. Har provat att mäta på punkterna 2 och 3/R för att se att ingen mer växel ligger i.

Om jag gasar lite i D läge och samtidigt vrider till neutral vill bilen lite bakåt.

Om jag lägger i D flera gånger efter varandra flyttar sig bilen frammåt ca 10 -20 cm varje gång innan det tar stopp.

 

Att backa går helt utan problem.

 

Det som jag skrev att det inte blir motorstopp om jag vrider till läge Bo stämmer inte, upptäckte att ventil var urkopplad vid det provet.

Det blir motorstopp om jag vrider över till läge Bo.

 

Vad tror ni kan något i fördelningslådan vara felet?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som backkopplingen ligger i konstant, och att det därför går att backa, men lådan låser när du ska framåt. Vet inte om det är möjligt att fram-backväxelventilen kan ge tryck till båda kopplingarna samtidigt? Tror utan att kolla att det är bakre ventilhuset? Har du kollat oljefiltret? Skär upp det och titta efter spån eller annat som tyder på mekanisk skada. Hur luktar oljan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att något av ventilpaketen lägger ut tryck på fel koppling men det konstiga är att det inte syns på något av dom hydrauliska mätpunkterna tex 2 3/R

och M som ju inte skall vara i på D med lägsta växeln H1 i.

Jag skall dubbelkolla trycken en gång till.

 

Det är lite tungjobbat för att styrboxen är helt död ibland och då går det inte att få i någon växel alls.

 

Oljan är klar och fin och jag tror den luktar som den ska. Men jag har inte kollat filtret i lådan ännu.

 

Har ni några tips för boxen? men just nu känns det som ett senare projekt.

 

Det finns en till mätpunkt som sitter på sida mellan det hydrauliska ventilpaketet och sprängkåpan. Är det någon som vet vad den är till?. Den står inte beskriven i verkstadshandboken. den liknar i alla fall en mätpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu dubbelkollat hyd trycken för att se att ingen koppling som inte skall ha hydraultryck får det.

 

Provningen gick till så att jag mätte på punkterna 2, 3/R,och M när jag la i D på vredet.Ingen av punkterna visade något tryck.Och det skall ju vara riktigt

Provade sedan att lägga på 24v spänning på ventilerna 2, 3/R och M med hyd mätaren inkopplad på mätpunkterna.

Då visade det sig att på 3/R får jag inget tryck på. Dom andra två ventilerna 2 och M fick jag 8 bar på som det borde bli.

 

Frågan blir ju naturligtvis varför får jag ej något tryck på punkten 3/R?. Om jag lägger i R på vredet så har jag 11 bar som det skall vara på back så kopplingen borde vara hel.

 

Förhoppningarna går naturligt vis till att det bara är något fel i något av ventilpaketen, men jag förstår isåfall inte vad?

Det finns en backventil med pos 19 på sida 44:6 i verkstadshandboken är det någon som vet om man kan komma åt denna utifrån. Eller måste man ta isär ta bort blocket det framgår häller inte om den sitter i främre eller bakre paketet?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har också något lurt med min låda. Jag måste varmköra bilen i ca en kvart innan jag kan börja köra. Försöker man köra direkt när motorn är kall så händer inget. När man försöker efter ett par minuters varmkörning så skutter bilen till två-tre gånger innan den stannar. Det låter som om det inte blir någon belastning på motorn när man lägger i växeln. Efter 10-15 minuters varmkörning så "vaknar" den till, lite trött men efter ett par meter så är allt som vanligt igen...

Det skall kanske tilläggas att det var -2 grader när detta inträffade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!!

Jag tog första bästa "växlingstråd".

Jag har fått ett problem jag får ingen signal ut från styrboxen på tråd 527 (styrsignal till vägväxel).

Så när jag vrider över på V så står fd  kvar på T.

Jo jag har koll på gaspedal switchen , har satt en lampa över den enl. Lars A:s beskrivning.

Nåväl, jag löste problemet med att köra +24v över en liten återfjädrande brytare och "tjuvade" in mig på tråd 527.

Nu till frågan???? Har jag gjort något dumt eller kan man leva med detta, tar något skada??

Satt den lilla brytaren vid auto säkringen till cirkpumpen.

Slå över till V se till att gaspedal är uppsläppt och håll två sek på knappen. Problemet löst eller?????........

Tacksam för svar då jag ju anv bilen nästan varje dag//Med vänlig hälsning Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...