Wingflyer Postad 11 November , 2012 Rapport Share Postad 11 November , 2012 Någon som har måtten på hålmasoniteskivan i innertaket på TGB30 och 40? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 11 November , 2012 Rapport Share Postad 11 November , 2012 Standardmått på träfiberskivor (masonite) är 1220x2440mm. Den räcker precis till på längden (hyttens längd alltså) med 1220mm, men måste kapas i båda ändar då hytten är smalare i framkant. Jag köpte en vitlackad, perforerad som heter lackboard som jag läst att någon har använt. Den kan jag INTE rekommendera. Skör som f_n och suger fukt som ett sämskskinn. Ska köpa en perforerad oljehärdad skiva istället. Glesare mellan hålen och brun, men jag tror att den funkar bättre och att måla den vit innan monteringen borde vara en enkel sak. Dessutom tror jag att den är billigare. /Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
janper Postad 16 November , 2012 Rapport Share Postad 16 November , 2012 På de TGB 30/40 vi bygger om i Karlstad åt MSB(Räddningsverket) monterar vi nytt inner tak av vitlackerad aluminiumplåt. MVH JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 16 November , 2012 Rapport Share Postad 16 November , 2012 På de TGB 30/40 vi bygger om i Karlstad åt MSB(Räddningsverket) monterar vi nytt inner tak av vitlackerad aluminiumplåt. MVH JP Foto önskas på detta om möjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2012 Läste Scania Pickup's inlägg lite för sent, så det blev standard lackboard. Beställde tre skivor, en till varje bil. Tyckte också att de inte inger ngt större förtroende, så jag har oljat och lackat baksidan med fernissa, får se om det gör skivorna mer fukttåliga. En bil är klar och det blev ganska bra tycker jag. Det gamla innertaket var i ett sådant skick att det inte gick att använda som mall, så jag måttade upp taket och drog bort 5mm runt om, och 10mm runt takluckan. Skivan har rätt mått på bredden så jag kapade först längden till 2055mm. Hytten är smalare fram än bak, så jag rirade sedan upp och skar av en 30mm bred kil på varje sida. Borrade ett 30mm hål för sladdarna till taklampan med hålsåg, skar sist hålet för takluckan. Har använt linjal och mattkniv, man får skära några gången men det är betydligt lätttare än med handsåg. I främre hörnen smalnar hytten av ytterligare i en svag kurva, se bild. Lite märkligt, jag har tre TGB30/40 och de andra två (en 30 och en 40) ser inte ut så. Isoleringen i taket var bitvis mkt dålig så jag skar till ny i gullfiber, plastade in i sopsäcksplast och tejpade ihop det med packtejp. Skivan är skör som f-n innan den är fastskruvad och man behöver vara minst två för att få upp den. Jag klämde fast den provisoriskt i taket med stora tvingar och träreglar mot masoniten, funkade bra. Skippade de gamla skruvarna och använde vanlig montageskruv med stor skalle. Skickar med min ritning, men använd inte måtten utan att kolla om de stämmer på din bil... Ritning innertak.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 18 November , 2012 Rapport Share Postad 18 November , 2012 Är det någon som försökt att isolera med Paroc Brandskiva FPS 14? Jag har använt mig av den då jag ljuisolerat kolvpumpskåp, vakuumpumpskåp och hydraulaggregat. Jag tror att perforerad plåt tilsammans med brandskiva blir bra, jag skall testa! http://www.paroc.se/...s/paroc-fps-14# paroc-fps-14.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 19 November , 2012 Rapport Share Postad 19 November , 2012 Wingflyer: Ser kanonbra ut, själv har jag sneglat mot några olika alternativ. Men mina tak är inte i lika dåligt skick som dina. MEst att hålen har blivit större än skruvskallarna. Så jag kanske nöjer mig med brickor till att börja med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 19 November , 2012 Rapport Share Postad 19 November , 2012 Är det någon som försökt att isolera med Paroc Brandskiva FPS 14? Jag har använt mig av den då jag ljuisolerat kolvpumpskåp, vakuumpumpskåp och hydraulaggregat. Jag tror att perforerad plåt tilsammans med brandskiva blir bra, jag skall testa! http://www.paroc.se/...s/paroc-fps-14# Det går utmärkt att värmeisolera med både brandskiva och markskiva, men problemet med dessa varianter är att de är så styva att det är svårt att få anliggning mot karossplåten vilket kan medföra kondensproblem (=rostproblem) Jag har valt att kontaktlimma Armaflex i taket och karossidor. Dyrt i inköp och ganska omständigt att få dit, men inte en droppe kondens och isolerar väldigt bra mot kyla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nekafm38a1 Postad 7 September , 2015 Rapport Share Postad 7 September , 2015 Var köper man perforerad oljehärdad board? Jag hittar bara oljehärdad icke-perforerad eller perforerad men icke-oljehärdad.... Finns det något annat lämpligt material som fungerar bra (tillåter luftcirkulation), är fukttåligt och lätt att bearbeta/montera? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 7 September , 2015 Rapport Share Postad 7 September , 2015 Eftersom det skall sitta på insidan av bilen och inte är utsatt för regn anser inte jag att det behöver vara oljehärdat. Om du sedan målar det grönt skyddar färgen mot ev. väta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 8 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 September , 2015 Eftersom det skall sitta på insidan av bilen och inte är utsatt för regn anser inte jag att det behöver vara oljehärdat. Om du sedan målar det grönt skyddar färgen mot ev. väta. Önskar att du hade rätt Beau, men tyvärr är det inte så. Perforerad lackboard som inte härdad (men billig) tar till sig fukt som en svamp och slår sig kraftigt på bara ett par månader i en bil som står utomhus. Oljad och klarlackad håller den bättre men i den den bilen jag gjorde nytt sådant innertak till för tre år sedan sjunger lackboard masoniten redan på sista versen. När det blir lite tid över åker skräpet ut och det blir nytt innertak av perforerad plåt istället. Har letat efter perforerad härdmasonite men inte hittat någon, och under tiden har jag sett MSB's bilar med plåttak. Slitsnyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 8 September , 2015 Rapport Share Postad 8 September , 2015 Önskar att du hade rätt Beau, men tyvärr är det inte så. Perforerad lackboard som inte härdad (men billig) tar till sig fukt som en svamp och slår sig kraftigt på bara ett par månader i en bil som står utomhus. Oljad och klarlackad håller den bättre men i den den bilen jag gjorde nytt sådant innertak till för tre år sedan sjunger lackboard masoniten redan på sista versen. När det blir lite tid över åker skräpet ut och det blir nytt innertak av perforerad plåt istället. Har letat efter perforerad härdmasonite men inte hittat någon, och under tiden har jag sett MSB's bilar med plåttak. Slitsnyggt! Konstruktionen är ju väldigt känslig för fuktrörelser. Taket sjunker lätt en decimeter mellan fästprofilerna. Provade att montera fuktad masonit men då drogs skruvhålen i masoniten sönder istället. Var kan man köpa plåten? Antar att det är vitmålad alu? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 8 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 September , 2015 Prova www.sintab.se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Patrik Postad 15 September , 2015 Rapport Share Postad 15 September , 2015 Here is what we did. Back in June we only had a few days for all our road trip preparations, but at least we managed to swap the inner roof and to mount a radio. We had some extra 4mm hardboard lying around and decided to use that. It doesn't have holes in it, so it slightly changes the acoustics inside, but surprisingly it doesn't amplify the sound or echo too much. We also changed the insulation of the inner roof a little bit. Some paint for the roof would be nice, however. Have to see how this works in the future. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 16 September , 2015 Rapport Share Postad 16 September , 2015 Jag håller på och byter innertak i min TGB13 och jag tänkte använda mig av skummad PVC. Jag vill ha ett material som är lättare än masonit och inte tar åt sig fukt. Skummad PVC finns i tjocklekar på 3mm och 5mm. Materialet används till att göra reklamskyltar. Finns i storlekar upp till 2x3 meter. Materialet används ofta till båtinredningar och man kan forma det med värmepistol. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 21 September , 2015 Rapport Share Postad 21 September , 2015 Jag håller på och byter innertak i min TGB13 och jag tänkte använda mig av skummad PVC. Jag vill ha ett material som är lättare än masonit och inte tar åt sig fukt. Skummad PVC finns i tjocklekar på 3mm och 5mm. Materialet används till att göra reklamskyltar. Finns i storlekar upp till 2x3 meter. Materialet används ofta till båtinredningar och man kan forma det med värmepistol. Har du någon länk på materialet funderar på att byta i båten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 21 September , 2015 Rapport Share Postad 21 September , 2015 http://www.gop.se/produkter/industri/pvc/pvc-foam/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 21 September , 2015 Rapport Share Postad 21 September , 2015 Intressant, men hur blir ljuddämpningen, man vill ju inte ha mer resonans och buller i båten än vad som redan finns? Formflex som jag tidigare använt i bilar tar ju ljud otroligt bra, var för massa år sen och lastade i Bor på ett företag som formpressar formflex till färdiga innertak för bilindustrin med klädsel på ena sidan, borde vara intressant om det gick att köpa på metervara hårdpressad formflex med tex volvo tyg på ena sidan. I c202 har jag volvos originaltyg från 700 och 900 serien i både hytten och campern men då limmat och listat upp det mot formflex. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 21 September , 2015 Rapport Share Postad 21 September , 2015 Jag hade tänkt att limma någon slags bilklädselmatta på skivan för att få en trevligare inredning. Både ljudmässigt och estetiskt. Har du någon länk angående FormFlex? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 22 September , 2015 Rapport Share Postad 22 September , 2015 Har ingen länk det var för en massa år sen jag var där, men vanliga lösa skivor ej hårdpressat finns att köpa hos tillbehörsfirmor, förr hade jag ett lite restlager som någon på forumet handlade upp. I mitt tak i hyttdelen tog jag 20-25 mm skivor dessa är rätt styva så de tryckte dit eftersom de passade under plåtförstärkningen och även bra i sidorna ovan dörren så klämdes fast plus några duttar lim. Sen lite tunt med lim och vanligt volvo inredningstyg. mallade upp efter det gamla dit med lite tyg som sen ska avslutas med en grå trälist ovan dörr 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
krilleoo Postad 29 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2015 Tack för att du delar med dig av ritning Wingflyer! Sitter och ritar på cad och tänkte skära ut ett eget tak, men jag funderar på ett par grejer som jag inte kan lista ut! Är alla sidor lika långa på "hålet" eller fälls en sida in där med? (har inte bilen i närheten för att mäta själv) Om jag ritar hålet liksidigt och sätter det 40mm från kant, och sedan fäller in en kortsida, ska det passa då? eller ska jag rita ytterkonturen, fälla in kortsida och sist rita dit "hålet" 40mm från kant där dem möts? skiljer 4mm beroende på hur man gör.. kanske inte är så noga och passar ändå! Tacksam för svar! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 29 Oktober , 2015 Hej! Inte riktigt säker på hur du menar, men hålet är kvadratiskt och ena sidan är parallell med bakre väggen. Övre högra hörnet på hålet på skissen är 40mm från kanten på den färdiga skivan. Vänstra övre hörnet är därmed närmare kanten på skivan. Skissen gjorde jag egentligen bara för eget bruk och har använt den till att skära ut nya tak till tre bilar. Ingen bil har varit lik en annan och lite justering har varit nödvändig. Framför allt är det hyttens bredd som har varierat. Jag kommer så småningom att göra tak till ytterligare två bilar men då blir det vit plåt i stället för masonite. Har sett det i MSB bilar och det är mycket snyggare och helt underhållsfritt... Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
krilleoo Postad 27 November , 2015 Rapport Share Postad 27 November , 2015 Okejokej! Skiljer det mellan bilar så får jag nog anpassa hursom. >Tack! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 26 April , 2016 Rapport Share Postad 26 April , 2016 Har rivit ner mitt tak och förhoppningsvis lagat några läckor. Vad är anledningen till att materialet skall vara perforerat? Fungerar det inte med vanlig oljehärdad board? Mvh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 26 April , 2016 Rapport Share Postad 26 April , 2016 Men jäkla sega nät som postar som en tok, sorry! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.