Beau Postad 15 December , 2012 Rapport Share Postad 15 December , 2012 Gör rent navet så ser du urfasningarna. Det är där du skall slå på de gamla ytterringarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikkel Riber Postad 15 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 15 December , 2012 Ja kan se to rødlige ringe i navet, er er det dem? Skal jeg slå på dem? Eller skal jeg slå på yderringen? Skal man slå hårdt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 15 December , 2012 Rapport Share Postad 15 December , 2012 Sakta nu. Det är ytterringen du skall slå på. Den ena inneringen kan du plocka ut med fingrarna utan verktyg. Den andra innerringen sitter väl kvar på axeln (trumpeten). Gör rent navet invändigt så ser du urfräsningarna där du kommer åt att slå på innerringen. Slå omväxlande på det ena och sedan på det andra stället. I fotot på navet har jag lagt två "tops" där urfräsningarna är. Där kommer du åt att slå på innerringen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikkel Riber Postad 16 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 December , 2012 Mange tak for hjælpen Beau og Hansen. Jeg har nu fået sat de nye lejer i, så nu mangler jeg blot nye tätringe. Åhh og et nyt friløbs nav - en af skruerne havde sat sig og en torx knækkede i :-( Lejerne ivenstre side var rustne, og rullede ikke så godt (det var den side som ikke havde slør) mens den anden (med slør) så de fine ud. Men alle er blevet skiftet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 16 December , 2012 Rapport Share Postad 16 December , 2012 Vad underbart att de passade.och fint att du fick dit dem, Vi vår bara tacka, dej för detta, nu har du nog visat en väg till nya lager för väldigt många Jag kommer att beställa enbart för att kunna hjälpa andra jag vet behöver lager, Skall skriva in detta i reservdels tipsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikkel Riber Postad 16 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 December , 2012 Ja det er bra at de passede. Jeg har dog ikke haft dem på akslen endnu - men mon ikke de passer. Jeg arbejder i en virksomhed som har et alternativ til kredit kort etc. Og har skrevet til dem og spurgt om de var interesseret i at bruge os - det vil gør det endnu billigere, betalte ~150kr i gebyr til western union, det er ca 20%. Men de har endnu ikke svaret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikkel Riber Postad 22 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 22 December , 2012 Har lidt problemer med at få fjernet slør i højre side. Venstre side fik jeg samlet fint og der er ikke noget slør i. Men højre side der kan jeg stadig rykke lidt med navet, 1-2mm ca. Jeg synes jeg har strammet den inderste møtrik godt, men prøver at stramme lidt yderligere imorgen. Er der ellers andre ting som kan være skyld i at navet har slør? Hvad er den rigtige/bedste måde at samle det på? Er det at sætte tætringe, lejer, distanshylsa og shims i navet først og så sætte det hele på akslen, eller er det bedre at gør det en ting af gangen? Jeg har prøvet at sætte en ekstra shims ind i navet - flere shims må vel gøre at man kan stramme hårdere, korrekt? eller er det omvendt? Mht. kopi lejerne, så prøved ejeg først med et leje - men det ville ikke rigtig gå på akslen, sad meget stramt - så måtte skifte det med et andet. Måske jeg skal tage navet af igen, og sikre at der ikke er nogle af lejerne som ikke er "præcise" nok, så der måske er slør i dem.. Må jeg kontrollere imorgen! Andre foreslag er velkomne. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 22 December , 2012 Rapport Share Postad 22 December , 2012 God Jul Mikkel Riber och alla andra med för den delen! Flera shims gör det ikke stramare! Tvärtom. En metod är att ta bort alla shims och distanshylsan med. Då är det inget som hindrar att dra åt så att allt glapp försvinner. Som jag beskrev ovan, dra åt tills allt glapp är borta och du inte kan vrida runt hjulet, lossa muttern tills du kan vrida runt hjulet, där har du läget, på med vikbricka och nästa mutter. Vill du inte ta bort alla shims och distanshylsan får du pröva dig fram genom att ta bort ett shims åt gången dra åt och se när du blir av med glappet. Skulle det vara så illa (troligen inte i ditt fall) att det inte hjälper att ta bort alla shimsen. Då kan man ändå ha kvar "blindtarmen" ursäkta distanshylsan genom att sätta den i svarven (drejbänken) och svarva (dreja) av några hundradelar. Prova hur det passar, glappar det svarva av lite till, är det tight på med shims och pröva igen. Krångligt eller hur. Släng blindtarmen och kör enligt metoden utan blindtarm. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikkel Riber Postad 22 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 22 December , 2012 God jul til dig også, Beau. Og mange tak for dine altid hurtige svar. Så prøver jeg at fjerne shims istedet for at sætte flere på :-) nu når du siger det så giver det også mening! Hvilken funktion har distanshylsa, gætter på den har været der afen grund. Er det for at forhindre at innerlejerne bliver strammet for meget imod yderringen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 22 December , 2012 Rapport Share Postad 22 December , 2012 Som du skriver så har kanske distanshylsan i vissa fall en funktion. Som du skriver så begränsar den ju också hu hårt man kan dra ihop lagren. Om man tar bort den, och intre drar ihop det hela ordentligt så skulle kanske innerringarna kunna börja rotera runt axeln. Med distanshylsan på plats och rätt åtdragen så trycker den ju på de bägge innerringarna och kan då förhindra dom att rotera. Åtminstonde i teorin. Detta har diskuterats många gånger och det finns två grupper: Grupp 1. Som har provat och kört i många år utan problem med distanshylsan borta. Grupp 2. Som inte har provat för den finns där av en anledning och därför inte tagit bort den. De hävdar att det inte går. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 22 December , 2012 Rapport Share Postad 22 December , 2012 Men oavsett viken "grupp" man nu tillhör så är nog alla överens om att med nya lager från annan leverantör än FM så måste man säkerligen shimsa om distanshylsan på nytt, för det kan inte bli rätt efter alla år som dom gamla lagren har justerats in efterhand. Enligt min mening så borde lagret bottna i rullarna innan distanshylsa och shims pressas samman av muttern. Så dra det försiktigt och kolla så det går att snurra navet hela tiden. I övrigt följer jag detta med stor spänning! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikkel Riber Postad 23 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 23 December , 2012 Fjernede alle shims i højre side, og så var alt sløret væk! Fantatisk og tusind tak for hjælpen alle sammen. Satte dæk og friløbsnav på og tog valpen en tur ud i sneen :-) Jeg har endnu ikke været oppe på ~70-80km/t så ved ikke om den er holdt op med at slå i rattet - men mon ikke! God jul alle sammen! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ryden Postad 2 Januari , 2013 Rapport Share Postad 2 Januari , 2013 Timken är väl inte ett så dåligt fabrikat.Min Valp kom direkt från FM när jag köpte den och det sitter Timkenlager runt om så de duger för FMV i alla fall. Jag hade sådant där "dödswobbel" runt 90kmh som försvann när jag bytte styrdämpare. Fanns hos Volvo lastvagnar för 450SEK, väl investerade pengar! Valp i snö, vackert så man blir tårögd Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.